Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nokkahihnan vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Nokkahihnan vaihto

    Minkälainen homma olisi vaihtaa audi 100 2.3 e -90 nokkahihna. Tarviiko erikoistyökaluja? Säädetäänkö remmin kireys käsin? Mitä muuta tulee huomioida?

    #2
    Kireys säädetään vielä tuossa vuosimallissa vesipumpulla.

    Tarvitset kalun hihnapyörän kiinnipitämiseen eli ei lukitusta voimansiirrolla tai vauhtipyörästä. Pultti on lujassa, 450Nm. Laita myös kiinni tähän momenttiin.

    Vesipumppu kandee vaihtaa aina, varaudu myös kampura/nokkastefaan.

    Comment


    • #3
      Kuten Petri mainitsi, tarvitset erikoistyökalut hommaa helpottamaan ja vaihda(ta) samalla se vesipumppu, kiristinrulla ja stefat. Pulttikone pannaan=sillä on moni rikkonut kampiakselin pään. Voit lainata kirjastosta audin "tee se itse" kirjan, jossa asia on hyvin selvitetty. Käänny tarvittaessa asiantuntevan kaverin, jolla on ko kilkkeet tai korjaamon (ei välttämättä merkkiliike) puoleen, jos et saa lainaksi erikoistyökaluja/etkä osaa hommaa tehdä.

      Comment


      • #4
        Itsellä olis sama homma edessä C4 audin 2,3 viitoskoneeseen

        Minkähänlainen tuo erikoistyökalu on? Voiskohan sellaista itse tehdä?

        Hihnapyörän irroitus nähtävästi kuitenkin välttämätöntä?

        Comment


          #5
          Myöhemmin on Audilta ilmestynyt vaihtoehtoisia ohjeita tuon etupään pultin kiristystiukkuudesta (93 alkupuolella 200 Nm + 180°, 10/93 ohje sanoo 150 Nm + 180°). Tuo ohje kylla koski silloin vain ABY/AAN (20V)-koneita...

          Comment


            #6
            "erikoistyökalu" on eräänlainen putkimainen sakarahylsy piiiiitkällä varrella jolla pidetään siiväpyörän sisäpuolen sakaroista kiinni. Tämän läpi pistetään toinen hylsy jolla avataan kampuran päästä PIUKKA pultti - EI pulttipyssyllä vaan piiiitkällä varrella vääntäen.

            Comment


            • #7
              Mitä tuossa veivinpäässä tapahtuu, jos tuon pultin rojauttaa pulttipyssyllä auki? Kiinni laitossa em. menetelmällä on kyllä riskinsä korkata paikat, mutta tuo aukaisu mietityttää, joka yleensä teettättää enemmän kuin tuon 450Nm punnertamisen.

              Comment


                #8
                Pulttipyssyn "hakkaamisella" on korkattu useasta kampiakselista kiilaura tohjoksi.

                Comment


                  #9
                  Killauran hyvinvointi on myös erittäin hyvä syy avata kampuran pultti oikealla tavalla.Jos kampiakseli lukitaan esim. vauhtipyörän puolelta/voimansiirrosta, niin silloin koko vääntömomentti joka käytetään pultin avaamiseen, välittyy eteenpäin kiilan/kiilauran kautta. 450+Nm on paljon ja kiila sekä kiilaura ovat melkoisen pieniä.

                  Comment


                    #10
                    Erikoistyökalu on helppo tehdä itse, jos vaan mahdollisuus parista putken pätkästä. Minulla on yksi omavalmiste varastossa ja oli ihan toimiva.

                    Comment


                    • #11
                      Hyvä, että tällaisia "pikku"asioita tulee esille. Muuten helposti tulisi lukittua kampura keinolla millä hyvänsä...

                      Comment

                      Working...
                      X