Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin vaikutus kulutukseen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ilmastoinnin vaikutus kulutukseen

    Nyt kun ilmat ovat jäähtyneet ja pistin ilmastoinnin "Economy" asentoon, niin vaikuttaa perstuntumalla että bensankulutus on laskenut roimasti ( A6 2,4 )
    Paljonko se ilmastointi oikein lisää bensan menekkiä ? Olen kuvittellut että lisäys on 05,-1 l / 100 km luokkaa, mutta se vaikuttaisi olevan enemmän...?

  • #2
    Bensakoneista en tiedä, mutta dieselissä ei kyllä juuri ole vaikutusta. Ehkä 0,2L/100km on merkitystä. Tyhjäkäynnillä näyttäisi olevan 0,3L/tunti, mutta moottori toki toimii paremmalla hyötysuhteella 2000rpm kierroksen kieppeillä.

    Comment


      #3
      Korkeintaan litra enemmän menee kesäajossa kuin talvella, tosin kesällä on huomattavasti raskaammat pyörätkin alla. Kannattaa huollattaa ilmastointi, jos tuntuu että kompura käy jatkuvasti/raskaasti.

      Comment


      • #4
        Jonkun ( Tuulilasin artikkelissa mainitun) suomessa tehdyn tutkimuksen mukaan, kulutuksen lisäys voi kaupunkiajossa olla jopa 4l / 100 km ! riippuu ulkoilman lämpötilasta, ja maantieajossa 0,2 - 0,5 l / 100 km.
        Se ilmastoinnin kulutus kun pitää laskea käyttötuntien mukaan, ja kaupunkiajossa nopeudet ovat pieniä ja ajoviimakaan ei jäähdytä auton koria.....

        Comment


          #5
          Reijo: Minäpä uskallan väittää että hitaassa matelussa (1km/h) kulutuslisä voi olla kovalla helteellä ja epätaloudellisella autolla jopa 50ltr/100km! Niin, tosiaankin kulutuslisä lähestyy ääretöntä nopeuden lähestyessä nollaa :). Noissa nopeuksissa tosin on varmaan paras vaihtaa kulkuneuvoa.

          Eipä se normaaliajossa keskikulutukseen paljon vaikuta onko päällä vai ei, olettaen että laitteet ovat kunnossa. Desilitroista per 100km puhutaan joka tapauksessa. Kalliimmaksi tulee jos kompura hajoaa ennen aikojaan kun koko kylmän kauden pitää economy-asennossa.

          Comment


          • #6
            No jos käytetään yksinkertaista matematiikka laskennassa ja siinäkin lähtöarvoja huonoimmasta päästästä, niin saatetaan saada todella korkeitakin kulutus arvoja. Esim.

            Kompura on kokoajan päällä ja täysillä.
            Bensalitra sisältää 9kWh energiaa
            Bensa moottorin hyötysuhde 25%
            Kompressorin vaatima teho 7kW
            Keskinopeus 40kmh

            Saadaan melko raju kulutus. noin 7,7l/100km

            Jotenki tämä teoria ja oman kasin käytännön kokeilu kohtaavat. Suorastaan kulkevat käsikädessä.

            Comment


            • #7
              Jos keskikulutus nousee 20 % niin asialla mielestäni on merkitystä, ainakin niille jotka maksavat bensansa itse....

              Comment


                #8
                Alkuperäinen kirjoittaja amalia Näytä viesti
                No jos käytetään yksinkertaista matematiikka laskennassa ja siinäkin lähtöarvoja huonoimmasta päästästä, niin saatetaan saada todella korkeitakin kulutus arvoja. Esim.

                Kompura on kokoajan päällä ja täysillä.
                Bensalitra sisältää 9kWh energiaa
                Bensa moottorin hyötysuhde 25%
                Kompressorin vaatima teho 7kW
                Keskinopeus 40kmh

                Saadaan melko raju kulutus. noin 7,7l/100km

                Jotenki tämä teoria ja oman kasin käytännön kokeilu kohtaavat. Suorastaan kulkevat käsikädessä.
                Realistisilla lähtöarvoilla saadaan mielenkiintoisempia tuloksia. Kuten sanottu, keskinopeuden lähestyessä nollaa, kulutusvaikutus lähestyy ääretöntä. Ja niin edelleen. 7kW kompressorin ottotehona muuten kuin ison, antiikkisella vakiotilavuuskompuralla varustetun auton hetkellisenä piikkinä ei ole kovinkaan realistinen - ellei autona tosiaan ole Suburban ja testipaikkana heinäkuinen iltapäivä Kuolemanlaaksossa (+49C). Meikäläisissä olosuhteissa kuski on syväjäässä varsin nopeasti noin 14kW jäähdytysteholla.

                Kulutusvaikutus tosiaan riippuu nykyaikaisissa autoissakin erittäin paljon ajosyklistä ja lämpötiloista. Isoin vaikutus tulee tietysti, jos auto lämpeää auringossa niin että sisällä on +60C, ja ajetaan aina vain muutama kilometri niin että auto ehtii juuri jäähtyä. Toisaalta tuossa tapauksessa voi kulutuslisästä olla valmis maksamaankin.

                Näistä on olemassa ihan mittaustuloksiakin, Tuulilasin testin lisäksi. Esim. B6/B7 1.8T:lle EU-syklissä on mitattu seuraavaa: Matkustamon lämpötila alussa ~30C, jäähdytetään lämpötilaan 22C. Kulutusvaikutus 0,7ltr/h. EU-syklin kaupunkiajossa tuo vastaa 3,8ltr/100km. Tämä tietysti on erittäin huomattava suhteellinen kulutuslisä jos ajomatka jää lyhyeksi, mutta muuten ei koska matkustamo jäähtyy muutamassa minuutissa.

                Vaan kun matkustamo on jäähtynyt, muuttuu tilanne: Kaupunkikulutus nousee noin 1ltr/100km vrt. ei AC:ta, eli vajaa 10%. Maantiellä 0,09ltr/100km, eli hieman päälle 1%. Koko EU-syklissä alun jäähdytysjakso mukaan luettuna kulutuslisä noin 0,4ltr/100km eli hieman yli 5%.

                Vanha/vanhanaikainen auto vakiotilavuuksisella kompuralla jne. kyllä testien mukaan voi tuoda vastaavassa testissä sen 20% lisää. Ja jos tuollaisella autolla ajaa aina sen 3km kaupunkiajoa, kulutuslisä on ehdottomasti merkittävä.

                EDIT: Lisälukemistakin löytyi kiinnostuneille, esim. http://www.transeco.fi/files/236/Ilm...ulutukseen.pdf , http://www.nrel.gov/vehiclesandfuels...c_fuel_use.pdf . Vaikuttaisi olevan erittäin suuri ero riippuen siitä onko kompura muuttuva- vai vakiotilavuuksinen, ja toisaalta miten kompressorin käyntiä ohjataan.

                Comment


                • #9
                  No joo. Tulihan tuossa melkolailla laitettua kotiseutulisää. :)

                  Mutta olen omassa kasissa huomannut myös ilmastoinnin nostavan melkolailla kulutusta. Varsinkin kun autolla on ajettu vain pääsääntöisesti lyhyttä matkaa. Yhden litran kulutuksen kasvua en edes huomaisi. Se on ollut enemmän.

                  Comment


                  • #10
                    Tänään piti oikein katsoa tarkat lukemat tyhjäkäynnillä, koska tien päällä kaikki muukin vaikuttaa. Mittarina ScanGaugeII.

                    Ilmastointi pois: 0,64-0,66 L/h
                    Ilmastointi päällä: 0,78-0,82 L/h

                    Matka-ajossa en ole juuri eroa huomannut, enintään joku 0,2L/100km. Tuossa on vielä vanhanaikainen vakiotilavuuskompura, mikä pyörii kaiketi koko ajan ulkolämpötilan ollessa yli +2 astetta.

                    Comment


                    • #11
                      Siihen ilmastoinnin enegiankulutukseen vaikuttaa voimakkaasti myös ulkolämpötila ja haluttu sisälämpötila, eli se paljonko ulkoa otettua ilmaa on jäähdytettävä halutun sisälämmön saavuttamiseksi.

                      Comment


                        #12
                        Omassa C5:ssa ero on aika huomattava jos kaupunki/pätkä ajoa. Maantiellä ei kovin paljon eroa. Viimeksi Espoosta Veteliin, 450km yhtä matkaa ajettu +28 C ja kulutuslisä jotain 0,2 l/100km

                        Comment


                          #13
                          Väitän, että enemmän menee suhteessa kaupunkiajossa kuin maantieajossa.
                          Kompura vie moottorilta tehoa, joten sitä joudutaan kompensoimaan polkimella. Kaupungissa kun on noita kiihdytyksiä enemmän niin siellä sitä voi mennä myös enemmän.

                          Caddyssä en tiedä vaikuttaako ilmastointi oikeastaan ollenkaan, koska ei se economy napin painaminen muuta moottorin ääntä ollenkaan.

                          Audissa taas kompura päällä vie ehkä 0.5l enemmän maantiellä. Kompura vaikuttaa käyntiin huomattavasti ja se voikin olla hieman kulahtanut.

                          A8:ssa ei ilmastointi vaikuttanut paljoakaan. Kasilla kun saa niin helposti kulutusta nousemaan ilman ilmastointiakin.

                          Comment


                          • #14
                            Väitän, että enemmän menee suhteessa kaupunkiajossa kuin maantieajossa.
                            Kompura vie moottorilta tehoa, joten sitä joudutaan kompensoimaan polkimella. Kaupungissa kun on noita kiihdytyksiä enemmän niin siellä sitä voi mennä myös enemmän.
                            Eihän se nyt noin monimutkaista ole. Ilmastointi vie esimerkiksi 0,2L tunnissa. Kaupungissa 100km ajaminen voi kestää kolmekin tuntia, joten ilmastoinnin vaikutus on sitten sen mukainen.

                            Comment

                            Working...
                            X