Alkuperäinen PCV on turvallisin valinta. Mulla tuli tuossa taannoin vastaavia koodeja ja vaihdoin DV:n, mutta lopullinen vika oli kolmessa suuttimessa. Noilla kilometreillä jos on alkuperäiset suuttimet niin vika voi olla myöskin niissä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A4 B7 2.0 TFSI tärisee tyhjäkäynnillä
Collapse
X
-
Vanha PCV vaihdettu takaisin ja kaikki ongelmat katosivat samoin tein. Eli voiko tuo Vaicon tuotos todellakin olla täyttä kuraa vai onko eri osien toiminnot muuttuneet niin rajoille niin rajoilla että uudella ja toimivalla mennään sitten ongelmien puolelle? Eihän tuo marmorillakaan maltaita maksa mutta kun kerran tuolla toimii (poislukien auton välitön sammuminen mikäli öljykorkin avaa) niin mennään nyt sitten sillä toistaiseksi. Muuten kulkine kuulostaakin sitten ensimmäistä kertaa oman omistuksen aikana ihan oikealta bensa-autolta.
Comment
-
Pakko se vissiin on sitten uskoa (vähän kuten lambdojen kanssa). Onkos muuten OEM minkä merkkinen? Jos sattuu löytymään samasta paikasta josta tulee jossain vaiheessa jotain osaa tilattua. Vai onko nykyisellään marmorilla missä hinnoissa?
-edit- "Tepon haun" mukaan Suomi-hinta kyseiselle kikkareelle (06F129101R) rapiat 75€
Comment
-
Tervehdys
Audi A4 2.0 TFSI quattro, -09, 236tkm. Öljynkulutusremontti tehty aikanaan.
Ongelma on seuraavanlainen:
Tyhjäkäynti erittäin epätasainen, pätkii ja koko auto heiluu. Myös bensa haisee. Kun antaa kierroksia niin käynti suht ok. N. 300km ennen vian ilmenemistä vaihdettu öljyt, suod, tulpat, ilmansuod.
100km huollon jälkeen tullut vikakoodi:
7663 P2261 Boost pressure control valve N249
Tyhjäkäyntivian ilmetessä vikakoodit (n.300km huollon jälkeen):
4010 P0506 Rpm lower than expected
7207 P11A1 Cam adjustment actuator A, cyl 1 Elec. malf. or open circuit
7210 P11A3 Cam adjustment actuator B, cyl 1 Elec. malf. or open circuit
7213 P11A5 Cam adjustment actuator A, cyl 2 Elec. malf. or open circuit
7216 P11A7 Cam adjustment actuator B, cyl 2 Elec. malf. or open circuit
7219 P11A9 Cam adjustment actuator A, cyl 3 Elec. malf. or open circuit
7222 P11AB Cam adjustment actuator B, cyl 3 Elec. malf. or open circuit
7225 P11AD Cam adjustment actuator A, cyl 4 Elec. malf. or open circuit
7228 P11AF Cam adjustment actuator B, cyl 4 Elec. malf. or open circuit
300km sitten vaihdetut tulpat nokisen oloiset. Öljy tuntuisi haisevan bensalle. Nollattu koodit ja vaihdettu seuraavat osat:
-huohotin
-uudet puolat
-uudet tulpat
-uudet suuttimet
-2. pytyn A. solenoidin liitin vaihdettu, koska entinen liitin oli murtunut. (keulasta katsottuna 3. solenoidi)
Jonkin verran tuntui käynti paranevan, mutta edelleen tyhjäkäyntikierroksilla pätkii ja heiluu. Myös havainto ajoittaisesta rohinasta tyhjäkäynnillä jostain turbon suunnilta.
Antaa nyt enää koodia:
-P11A5 Cam adjustment actuator A, cyl 2 Elec. malf. or open circuit
Vaihdettu myös pyttyjen solenoideja ristiin, vika ei siirry eli solenoidit kunnossa.
Onko vinkkejä mistä jatkaa vianetsintää? Voiko tuo mahdollinen olemassa oleva P11A5 vaikuttaa tyhjäkäyntiin noin rajusti?
**********
Päivitystä:
P11A5 johtui solenoidin liittimestä. Vika häipyi uudella johdolla+liittomellä. Käynti huomattavasti parempi.
Nyt ei enää vikakoodeja tule, mutta tyhjäkäynnissä on jenkki v8 etäisesti muistuttava tunnelma. Kierroksia kun antaa niin tasoittaa heti. Mahdollisesti myös huohottimen takaosan paikkeilta kantautuu korkeaa sirinää.
Uusi huohotin on Borsehung merkkinen mistä on vw/audin logo raapustettu pois. Huohottimen pitäisi olla siis kunnossa.
Viimeksi muokannut JJ4R; 24.3.2021, 19:44.
Comment
-
A4 b7 2.0tfsi BUL
Jakohihna katkennu tehty täys remontti ja muuten toimii ihan mallikkaasti mutta tyhjäkäynti heiluu 780-840 ja kori tärisee erittäin rasittavasti. Jako on varmuudella ok.
Herjaa 3pytyn missfireä ja käy rikkaalla puolat ja tulpat vaihdettu, kaikista mielenkiintoisin asia on että kun vikakoodit nollaa niin auto käy 5 sec aivan täydellisesti, kaasuläppä putsattu ja ajettu se "kalibrointi"" vikakoodit näkyy kuvasta. Tekisi mieli epäillä jotain mekaanista vikaa koska tuosta remontista alkoi muttakun tuo rikkaalla käynti vähän evää sen mahdollisuuden
Ideoita?
Comment
-
Suuttimille sen verran tehty että vaihdettu 3,4 ja 1,2 päikseen ja missfire säilyy kolmosessa ja nelosessa.
Puristuspaineet kaikissa 12,5-13 ainot mikä muuttaa asiaa on kun korkeapainpumpun päällä oleva ilmeisesti rail paineensäätimeltä ottaa liittimen irti yskiminen hieman tasaantuu
Comment
-
Oisko kellään vinkkejä miten lähteä selvittämään 4 sylinterin misfirea? Autona 2007 A4 B7 2.0 TFSI BUL
Aluksi ilmeni hieman epätasaisena tyhjäkäyntinä, mutta on pikkuhiljaa pahentunut ja nyt syttyy välillä vikavalokin(random misfire ja cylinder 4 misfire, en nyt muista vikakoodeja). OBDelevenillä katsoin niin ainoastaan sylinteri 4 antaa misfireä.
Kaikista pahiten pätkii tyhjäkäynnillä kylmänä, lämpimänä hieman vähemmän ja pätkiminen ja testerin mukaan myös misfiret häviää kokonaan kun nostaa yli 2000rpm tai kun kuormittaa moottoria edes hieman (esim. 1. vaihde, 1500rpm ja loiva ylämäki).
Imuventtiileihin oli kertynyt aika paljon karstaa ja sitä poistin niin paljon kuin liuottimella ja erinäisillä työkalulilla sai. Pähkinärouheella puhaltamalla olisi varmaan saanut parempaa jälkeä, mutta ei nyt ollut mahdollisuutta tehdä niin.
Tulppia ja puolia on myös vaihdettu sylinteristä toiseen ilman vaikutusta.
PCV venttiili on n.8kk vanha.
Voisiko rikkinäinen suutin oireilla vain tyhjäkäynnillä vai peittääkö kierrosten nosto misfiret myös testeriltä. Tehot tuntuisi kuitenkin olevan tallessa.
Näkeekö OBDelevenillä jotain arvoja mistä voisi arvailla syytä vai kannattaako lähtä suoraan ostamaan uusia suuttimia tai puristuspainemittaria?
Muita kikkoja vianetsintään?
Myös VCDS järjestynee lainaan jos sillä näkee jotain mitä OBD eleven ei osaa näyttää.
Comment
-
Mittaisin ensin ne puristukset kumminkin,poislukee mekaanisen vian aimakin. Eikä tarvii ostella tykötarpeita arvalla. Juiri niputin yhden mäntävikasen atsii mosan,,teki juurikin misfireä. Autokorjaamo oli auliisti vaihtanut kyllä edelliselle omistajalle jakoketjun ja turbonkin ensihätään.Joten tutkintaa ennen hutkintaa?
Comment
-
Tarkista puolien eriste sieltä putken sisältä, mulla oli eriste halki ja alkoi lyömään läpi. Ei tullut vikakoodeja mutta nyki juurikin alle kahden tuhannen kierroksen. Epätasainen tyhjäkäynti parani kun vaihtoi uuden Bosch:in lambdan, koko koneen käytös muuttui, 240 tkm ajettu ja luultavasti oli alkuperäinen.
Comment
-
Passatissa (BWA-kone) oli aika tarkkaan samanlaisia oireita. Tosin loppuvaiheessa paheni siihen pisteeseen, että misfireä alkoi tulemaan myös isommilla kierroksilla ja kuormituksella. Tutkin ja testasin ensin likimain kaikki muut järjelliset vaihtoehdot ja lopulta sitten vaihdoin suuttimet. Sillä korjaantui.
Itse mittaisin vielä puristukset ennen suuttimien uusimista, on kuitenkin aika paljon helpompi ja halvempi operaatio.
Comment
-
Nyt on puristuspaineen mitattu.
Kaikki sylinterit Puuilon mittarilla 9bar +-0.5bar.
Netistä etsin ohjearvoja ja jossain sanottiin että uusi ja ehjä kone olisi 11-14bar, kuluneen koneen alaraja olisi 7bar ja eroa sylinterien välillä saisi olla maks. 3bar
Katsoin aluksi vain maksimipaineet. Seuraavalla kierroksella oli ajatus katsoa mitä tahtia neula nousee, mutta mittarin letku puhkesi.
Tästä voinee päätellä että mekaanista vikaa ei ole ja rikkinäinen suutin olisi todennäköisin syyllinen?
Uusi suutin Audilta maksaa vähän vajaa 600e niin taidan kokeilla onneani 75e(Maxgear) tai 160e(Meat&doria) tarvikesuuttimilla.
Comment
-
Olisko tuo BULlin suutin:
https://spareto.com/products?utf8=%E...rds=06F906036A
Männänrenkaat tuntuu olevan ongelma kaikissa näissä neloskoneissa, niillä vanhemman tekniikan leveämmilläkin renkailla. Ja köröttely niin, että moottori ei saa kunnolla lämpöjä näyttää tukkivan imukanavat ja suuttimet muiden ongelmien lisäksi. Karstoittuneen suuttimen saattaa saada elvytettyä sillä, että vetää esimerkiksi muutaman tunnin motarivauhtisen lenkin niin, että moottorilla on kunnon kuorma päällä kokoajan. Karstat palaa pois. Finjectorikin pystyy jotain huoltoa noille suuttimille tekemään.
Puristuspaineen nousun seuraamisesta näkee lähinnä miten hyvässä kunnossa akku on.
Comment
-
Osanumeron perusteella pitäis sopia.
Mitä meinaat motarivauhtisella lenkillä kunnon kuorma päällä? Vakkarilla 120kmh vai kiihdyttelyä vai pienenmällä vaihteella ja korkeemmilla kierroksilla ajamista?
Mulla tulee työmatkalla ajettua 30min suuntaansa satasta eli kierrokset n. 2200rpm. Lisäksi ongelmien alettua oon kokeillu "Italian tune uppia" eli oon ajanut 3000-3500rpm kierroksilla, mutta tosin vain 5-10min pätkiä.
Comment
-
Puristukset lienee ok jos ovat tasaiset sylinterien välillä. Mittareissa voi olla eroja enemmän tai vähemmän, eli absoluuttisiin lukemiin kannattaa suhtautua lähinnä suuntaa antavina. Itse taisin saada jotain 11-12 bar lukemia.
Suuttimien hankintaa arvoin itsekin jonkun verran. Aidot Boschit oli omaan budjettiin turhan kalliit ja toisaalta taas en oikein uskaltanut luottaa ties mihin tarvikeversioihin tällaisessa osassa. Päädyin sitten tilaamaan "kunnostetut" alkuperäiset ebay:stä, eli ilmeisesti puhdistetut ja testatut. Toistaiseksi on pelanneet hyvin, puolisen vuotta ja muutama tkm.
Comment
-
Kun keskinopeuden saa pidettyä satasen tienoilla niin silloin moottorilla on jo kohtuullinen kuorma päällä. Kun parin kuukauden kaupunki ja työmatkajonoköröttelyn jälkeen lähtee tästä rannikolta ajelemaan itäsuomea kohti, niin siinä parin tunnin ajon jälkeen yleensä huomaa ohitukseen lähtiessä, että moottori vetää pirteämmin ja yläkierroksella kuulostaakin terveemmältä.
Comment
-
Yksityisviestillä tuli tarjous käytetystä mutta halvasta alkuperäisestä suuttimesta. Ostin sen ja vaihdoin 3 sylinterin suuttimen tilalle ja 3:sen suuttimen siirsin oletettavasti rikki olleen 4:sen suuttimen tilalle. Kaikki takas kasaan ja pettymykseksi edelleen samat oireet ja vikakoodit 4 sylinterin misfirestä.
En keksinyt muutakaan niin hain motonetistä uuden venttiilikopan tiivisteen ja avasin venttiilikopan jos siellä näkyisi jotain.
Sieltä löytyikin imupuolen nokka-akseli, jossa kolme viimesitä nokkaa oli ruostunut/ syöpynyt ja ainakin 4 sylinterin toisen imuventtiilin nokan seuraajarulla oli ottanut itseensä epätasaisesta nokasta.
Eihän tuosta varmaksi tiedä että aiheuttaako se misfireä, mutta löytyipähän jotain selkeää vikaa.
Remontin laajuus alkaa olla turhan iso omiin taitoihin ja tiloihin nähden, joten jos joku osaa suositella pätevää korjaamoa Lappeenrannan suunnalla niin saa vinkata.
Hinta arvion saamisen jälkeen voisi pohtia että kannattaako korjata vai vaihtaa kone vai vaihtaa koko auto.
Comment
-
Netin mukaan joissain nokkien versioissa on ollut ongelmia karkaisussa ja se vois vissiin aiheuttaa tollasta. Pcv venttiili on myös suunnilleen tossa kohtaa mistä pahiten syöpynyt. Jännä vaan että oireilee vasta nyt on autolla on ajettu 220tkm.
Auto on tuotu Ruotsista muistaakseen joskus 2018-2019 ja se on käsittääkseni ollut Suomessa yhdellä omistajalla ennen kuin ostin sen alkuvuodesta 2022.
Ite olen ajanut sillä nyt 45tkm. Oon ajanut suositusten mukasilla Castrollin öljyillä ja vaihtanu niitä 15tkm välein.
Comment
Comment