Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 vetonivelten suojakumien vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 vetonivelten suojakumien vaihto

    Uusi tuttavuus tuli taloon ja tottakai kun halvalla sai niin sanomistakin löytyi.
    Molemmat etu pyörien vetoakselien suojakumit on kaputt,no suojakumit jo hommasin.Mutta kun katselin tota kasin etupäätä niin homma ei vaikutakkaan niin helpolta.
    Onko antaa jotain käytännön vinkkejä tohon touhuun?
    Täytyykö vetarit ottaa kokonaan pois vai saako nivelen irti paikallaan?

  • #2
    Ottaisin ensin vetoakselit irti vaihdelaatikosta ja sitten uloimmat päät pyörän navasta ja kumien vaihto pöydällä niin ei tarvitse tukivarsien kanssa painia.

    Comment


    • #3
      kiitos oikein paljon neuvosta,toi helpottaa kummasti asiaa jo.
      kun en haluaisi rikkoa mitään,sen takia mielummin kysyy kun että tekee päin helvettiä.
      eli periaatteessa onnistuu ihan helposti kyseinen jumppa,itse luulin että tarvii tukivarretkin irroittaa pois tieltä ensin.

      Comment


        #4
        Asiaa liipaten, Urssiin laitettiin semmonen yleismallin suojakumi jonka sai venytettyä vetarin yli näppärästi, makso 40e asennettuna paikallisessa korjaamossa. Tosin itekin taisin pietä sormeni kun avustin alapallon paikalleenlaitossa. :)

        Tiedä sitten miten noi superjoustavat suojakumit kestää käyttöä..?

        Comment


        • #5
          Nyt on etupää tikissä,aikaa meni 2h ja kaksi sankaria hommassa niin kaikki luonas todella helposti.
          riittää että irroittaa navan alapäästä yhden tukivarren ja vetoakseli mahtuu tulemaan ulos navasta.
          Eikä tarvinnut irroittaa koko vetoakselia vaihdelaatikosta.
          vanhan romut pois ja uutta tilalle.

          Jos joku on saman remontin edessä tai ajattelee etujarrulevyjen/palojen vaihtoa niin tossa listaa mitä vaihtoin.
          Autona on audi a8 4.2 quattro 98vm.

          etujarrulevyt 136,00€
          etujarrupalat 39,00€
          2x vetoakselin suojakumit 48,00€
          yhteensä 223,00€

          kaikki osat löytyy Huittisten Kiviniityn kautta.
          Viimeksi muokannut mikko80; 8.8.2011, 23:15.

          Comment


          • #6
            Suojakumijumppaa myös täälä suunnitteilla. Huomenna voisin asiaan perehtyä jollei paha darra ole. Sen verran piti kysästä että kuinka lujassa tuo navassa oleva pultti kuuluu olla? Ihan mielenkiinnosta ohi kävellessä ajattelin työkalulla tempasta niin pultti aukes mielestäni liian helposti narskahtamalla ihan normi räikällä ilman mitään jatkovarsia.

            Comment


            • #7
              kyllähän se vetoakselin pultti kiinni kuuluu olla aika lujaa.
              muistelenkohan aivan omiani jos sanon että 300nm. + 180 astetta päälle.
              joku asiasta varma saa korjata,jos tietää.

              Comment


              • #8
                Njaahas... Tarvii varmaan sitten vetästä vähän tiukempaan kiinni kasatessa. Kumman alavartaan irroitit? Vetari ei siis mahdu tulemaan muuten pois?

                Comment


                • #9
                  190 Nm + 180° (käytä uutta pulttia)

                  Tälläisen ohjeet antaa ainakin autodata. Eli 300nm en lähtisi kokeileen.

                  Comment


                  • #10
                    Tosiaan takimmainen alatukivarsi pallosta irti, niin napa kääntyy jo niin paljon että vetarin saa boorista pois.

                    Aiemmin mainittu vetarien irroitus laatikosta ei ole mielestäni muuta kuin turhaa työtä. Viime keväänä vaihdoin vitutuspäissäni pihalla räntäsateessa uloimman vetonivelen monivarsituettuun kattilaan. Enkä irroittanut laatikon päästä ja oli huonoissakin olosuhteissa todella nopea homma.

                    Comment


                      #11
                      Aiemmin mainittu vetarien irroitus laatikosta ei ole mielestäni muuta kuin turhaa työtä.
                      Tuo on maku asioita, kumin kyllä saa vaihdettua myös niin että paketti on paikoillaan, mutta kun ottaa koko vetarin irti niin saat vaihtaa kumin pöydällä.

                      Eli molempi parempi, joko pari pulttia enemmän irti tai tukivarsien välissä vaihtoa.

                      Comment


                      • #12
                        Koko vetoakseli irti ja samalla puhdistaa sisemmänkin nivelen ja vaihtaa uudet rasvat.

                        Comment


                          #13
                          Vetarin pultti (16mm): 200nm + 90 astetta, marmorin ohjeistus.

                          Comment


                          • #14
                            Tehtävä suoritettu. Mun mielestä oli helpompi ottaa koko vetari irti kun laipan tähtipultit oli oikein tyrkyllä sielä vaihteiston päässä. Ja ei kiinnostanut alkaa liejuisella nurmikolla arpomaan miten se nivel purkautuu, kun pöydällä sen sai tehdä siististi. Pultit vedin kyllä ihan mopolla kiinni ja navan keskipultin käänsin metrisellä jatkolla "piukkaan". Sen enempiä en jaksanut alkaa hifistellä.

                            Comment


                              #15
                              pitäisi vaihtaa koko vetoakseli A8:iin kun sisempi pää ruksuttaa, mahtuuko tuo koko vetoakseli pois sieltä purkamatta niveliä. Etuveto ja manuaaliloota...

                              Comment


                                #16
                                Itse itselleni vastaten, vetoakseli mahtuu A8:issa ja 2.8 ACK manuaali etuvedossa pois paikoiltaan oikealta puolelta kun irroittaa ensin vetonivelen pultin, sitten sisemmän nivelen pultit ja nostaa tunkilla alatukivarresta ylöspäin. Jarrusatula kiinnikkeineen pitää irroittaa tieltä pois niin koko vetoakseli mahtuu pois purkamatta niveliä/pyöräntuentaa.

                                Comment


                                • #17
                                  Itellä olis sama homma edessä, tosin kohteena S8. Onkohan asiasta olemassa kuvakavalkadia?

                                  Comment


                                  • #18
                                    suojakumin vaihtoon menee n. 15min/puoli jos saa auton nosturille tai koko keulan nostaa ilmaan. Ei tarvitse irroittaa kuin napapultti ja ulompi raidepää niin vetari taittuu kuin itsestään pois navasta. Sit vanha kumi pois ja uus tilalle..

                                    Comment


                                    • #19
                                      Hehe, ei olisi iso juttu. Ainoa ongelma on tuo napapultti, joka ei lähde kirveelläkään. Kromivanadiininen vääntötanko katkesi kun väänsin sitä irti.

                                      Comment


                                        #20
                                        Väänsitkö oikeaan suuntaan? Eikös jommalla kummalla puolella ole "vääränkätinen" kierre.

                                        Comment


                                          #21
                                          Ei ole vasenkätisiä kierteitä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Oikealla puolen vetoakseli mahtui tulemaan muuten ulos ilman mitään nivelien aukomisia. Tod.näk. myös vasemmallakin puolen.

                                            Comment


                                            • #23
                                              2008 A8 4.2 TDI, etuvetarit vaihtoon

                                              Huomasimpa tuossa että sisemmän etuvetarin suojakumi oli murtunut ja ajattelin että jos vaihtaisi kerralla kaikki koko keulalle. Sopivasti kiihdyttäessä on myös alkanut tuntumaan pientä värinää. Autolla ajettu lähemmäs 380 tuhatta eli nyt kun yhtä niveltä alkaa vaihtamaan niin ehkä muutkin alkavat olla vaihtokunnossa.

                                              Alkuperäisosien hintoja en ole kysellyt mutta Autodocilla yms. näyttäisi tarvikkeet olevan luokkaa 50-100 euroa kappale. Tekeekö näillä mitään? On Ridexiä, SKF:ää, Febestiä, Mapcoa ja montaa muuta merkkiä. Onko jotain vältettäviä vai kannattaako ostaa suoraan alkuperäiset?

                                              Mitenkäs hampaiden lukumäärä? Auto 6-vaihteinen automaatti (vaihdelaatikko JYN, moottorikoodi BVN) eli lienee siis tuo 38/27 hammasta? Tuossa nyt esim. Ridexin ulompi nivel: https://www.autodoc.fi/ridex/8095516

                                              Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon?
                                              Viimeksi muokannut Killeri; 30.5.2023, 10:20. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X