Kävi pari vuotta sitten näin:
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=75946
eli nuo tehtaan suosittelemat Bosch F5DP0R tulpat hajosivat yksi kerrallaan, ja alkoivat "naputtamaan" kuin hydrauliset venttiilin nostimet (aika erikoista, mutta totta).
Tuli ostettua ainakin 4 eri F5DP0R sarjaa ja eri kaupoista, mutta kaikista hajosi vähintään 3 tulppaa, jotkut sarjat hajosivat kokonaan (kaikki 5-tulppaa).
Onneksi en sentään alkanut uusimaan hydraulisia nostimia kuitenkaan..
Ei muuta kuin toisen valmistajan ( NGK ) PFR7B platina tulpat tilalle ja ihmetys, kahteen vuoteen ei ole tulpat enää hajonneet ??
Voiko olla mahdollista että noin monessa F5DP0R tulppa-satsissa olisi voinut olla valmisteviat? (melkein 400 euroa viemäriin + nyt hajonnut puola)
Viime viikolla alkoi sitten tosi kuumilla keleillä nykimään 1.4 - 1.5 barin ahdoilla (diginäytön lukemien mukaan) ja tyhjäkäynnillä kuuli selvästi kun välillä pätkäisi, eli sytytys pätki selvästi ja katalysaattori haisi kovasti rikille. Bensaa näköjään sai ihan hyvin, selvästi sytkävika.
POS:sit (sytytyksen vahvistin) kävin läpi ja vaihtelin, ei vaikutusta.
Puolapaketti irti ja mittailemaan. Tulpat ja tulpanjohdot (kumitutit) olivat kunnossa, mutta 3. puola näytti ohmi-mittauksella erikoisen jutun; ensiö- ja toisio-puolen käämeissä oli n. muutama megaohmin vastus toisiinsa, eli 3. puolan käämit olivat selvästi sulaneet ja oikosulku siellä jossain keskellä.
Muut puolat olivat kunnossa, eli ensiöpuoli +12 ja POS heräte-johdon välillä vain n. 1 ohm., ja toisiopuolella; maa ja tulpalle menevä johto -ei pitäisi näyttää mitään lukemaa (senverran isot megaohmit --> 50-200 megaohmia).
Tuossa myös hyvä linkki puolanvian etsinnästä:
http://forums.audiworld.com/showthread.php?t=2152108
Kun muistelen mitä kävi noiden F5DP0R tulppien kanssa pari vuotta sitten, niin aika helposti päästään siihen, että nuo hajonneen tulpan palokaasut käräyttivät tuon 3. puolan (päältä katsottuna eniten tummunut).
3. sylinterissä ehti olla pisimpään hajonnut tulppa (hydraulinnostimen naputusääni), ennenkuin älysin uusia sen tulpan - hajosi tosin monta kertaa uusi tulppa uudestaan 3. sylinterissäkin.
Nyt toimii taas, ja ahtaa sekä kiihtyy tooosi hyvin. Pakokaasutkin tuoksuvat nyt raikkaille kukille :)
Isot Kiitokset vielä foorumilaiselle (Kylähullu), jolta sain ostettua käytetyt, ehjät puolat.
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=75946
eli nuo tehtaan suosittelemat Bosch F5DP0R tulpat hajosivat yksi kerrallaan, ja alkoivat "naputtamaan" kuin hydrauliset venttiilin nostimet (aika erikoista, mutta totta).
Tuli ostettua ainakin 4 eri F5DP0R sarjaa ja eri kaupoista, mutta kaikista hajosi vähintään 3 tulppaa, jotkut sarjat hajosivat kokonaan (kaikki 5-tulppaa).
Onneksi en sentään alkanut uusimaan hydraulisia nostimia kuitenkaan..
Ei muuta kuin toisen valmistajan ( NGK ) PFR7B platina tulpat tilalle ja ihmetys, kahteen vuoteen ei ole tulpat enää hajonneet ??
Voiko olla mahdollista että noin monessa F5DP0R tulppa-satsissa olisi voinut olla valmisteviat? (melkein 400 euroa viemäriin + nyt hajonnut puola)
Viime viikolla alkoi sitten tosi kuumilla keleillä nykimään 1.4 - 1.5 barin ahdoilla (diginäytön lukemien mukaan) ja tyhjäkäynnillä kuuli selvästi kun välillä pätkäisi, eli sytytys pätki selvästi ja katalysaattori haisi kovasti rikille. Bensaa näköjään sai ihan hyvin, selvästi sytkävika.
POS:sit (sytytyksen vahvistin) kävin läpi ja vaihtelin, ei vaikutusta.
Puolapaketti irti ja mittailemaan. Tulpat ja tulpanjohdot (kumitutit) olivat kunnossa, mutta 3. puola näytti ohmi-mittauksella erikoisen jutun; ensiö- ja toisio-puolen käämeissä oli n. muutama megaohmin vastus toisiinsa, eli 3. puolan käämit olivat selvästi sulaneet ja oikosulku siellä jossain keskellä.
Muut puolat olivat kunnossa, eli ensiöpuoli +12 ja POS heräte-johdon välillä vain n. 1 ohm., ja toisiopuolella; maa ja tulpalle menevä johto -ei pitäisi näyttää mitään lukemaa (senverran isot megaohmit --> 50-200 megaohmia).
Tuossa myös hyvä linkki puolanvian etsinnästä:
http://forums.audiworld.com/showthread.php?t=2152108
Kun muistelen mitä kävi noiden F5DP0R tulppien kanssa pari vuotta sitten, niin aika helposti päästään siihen, että nuo hajonneen tulpan palokaasut käräyttivät tuon 3. puolan (päältä katsottuna eniten tummunut).
3. sylinterissä ehti olla pisimpään hajonnut tulppa (hydraulinnostimen naputusääni), ennenkuin älysin uusia sen tulpan - hajosi tosin monta kertaa uusi tulppa uudestaan 3. sylinterissäkin.
Nyt toimii taas, ja ahtaa sekä kiihtyy tooosi hyvin. Pakokaasutkin tuoksuvat nyt raikkaille kukille :)
Isot Kiitokset vielä foorumilaiselle (Kylähullu), jolta sain ostettua käytetyt, ehjät puolat.
Comment