Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S6 AAN - Bosch F5DP0R sytytystulppa ongelma (nykii ja rötää ahdoilla, puolavika)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S6 AAN - Bosch F5DP0R sytytystulppa ongelma (nykii ja rötää ahdoilla, puolavika)

    Kävi pari vuotta sitten näin:
    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=75946
    eli nuo tehtaan suosittelemat Bosch F5DP0R tulpat hajosivat yksi kerrallaan, ja alkoivat "naputtamaan" kuin hydrauliset venttiilin nostimet (aika erikoista, mutta totta).
    Tuli ostettua ainakin 4 eri F5DP0R sarjaa ja eri kaupoista, mutta kaikista hajosi vähintään 3 tulppaa, jotkut sarjat hajosivat kokonaan (kaikki 5-tulppaa).
    Onneksi en sentään alkanut uusimaan hydraulisia nostimia kuitenkaan..

    Ei muuta kuin toisen valmistajan ( NGK ) PFR7B platina tulpat tilalle ja ihmetys, kahteen vuoteen ei ole tulpat enää hajonneet ??
    Voiko olla mahdollista että noin monessa F5DP0R tulppa-satsissa olisi voinut olla valmisteviat? (melkein 400 euroa viemäriin + nyt hajonnut puola)

    Viime viikolla alkoi sitten tosi kuumilla keleillä nykimään 1.4 - 1.5 barin ahdoilla (diginäytön lukemien mukaan) ja tyhjäkäynnillä kuuli selvästi kun välillä pätkäisi, eli sytytys pätki selvästi ja katalysaattori haisi kovasti rikille. Bensaa näköjään sai ihan hyvin, selvästi sytkävika.
    POS:sit (sytytyksen vahvistin) kävin läpi ja vaihtelin, ei vaikutusta.

    Puolapaketti irti ja mittailemaan. Tulpat ja tulpanjohdot (kumitutit) olivat kunnossa, mutta 3. puola näytti ohmi-mittauksella erikoisen jutun; ensiö- ja toisio-puolen käämeissä oli n. muutama megaohmin vastus toisiinsa, eli 3. puolan käämit olivat selvästi sulaneet ja oikosulku siellä jossain keskellä.
    Muut puolat olivat kunnossa, eli ensiöpuoli +12 ja POS heräte-johdon välillä vain n. 1 ohm., ja toisiopuolella; maa ja tulpalle menevä johto -ei pitäisi näyttää mitään lukemaa (senverran isot megaohmit --> 50-200 megaohmia).
    Tuossa myös hyvä linkki puolanvian etsinnästä:
    http://forums.audiworld.com/showthread.php?t=2152108

    Kun muistelen mitä kävi noiden F5DP0R tulppien kanssa pari vuotta sitten, niin aika helposti päästään siihen, että nuo hajonneen tulpan palokaasut käräyttivät tuon 3. puolan (päältä katsottuna eniten tummunut).
    3. sylinterissä ehti olla pisimpään hajonnut tulppa (hydraulinnostimen naputusääni), ennenkuin älysin uusia sen tulpan - hajosi tosin monta kertaa uusi tulppa uudestaan 3. sylinterissäkin.

    Nyt toimii taas, ja ahtaa sekä kiihtyy tooosi hyvin. Pakokaasutkin tuoksuvat nyt raikkaille kukille :)
    Isot Kiitokset vielä foorumilaiselle (Kylähullu), jolta sain ostettua käytetyt, ehjät puolat.

    #2
    Millä tavalla ne tulpat hajosivat? Jotenkin ihan rikkipoikki, että palokaasut pääsee puolalle?

    Comment


    • #3
      Samaa laatukamaa merkkiliikkeestä?
      OOOO-laatutulppa

      Comment


        #4
        Petrin tulppa näyttää perinteiseltä nakutuksen tappamalta

        Comment


          #5
          Siinnä kohtaa kun tulppia tehdään taitaa eräajot olla aika isoja (se on kumminkin ihan oikeasti massatuotantoa) Eli on hyvinkin mahdollista, että on ollut pitkäänkin viallista tulppaa markkinoilla.

          Itselläni urssissa tällä hetkellä (B5)RS4/(C5)RS6 tulpat nkg:nä ja tuntuvat toimivan. Katsotaan mitä käy kun ruvetaan syöttämään niille oikeasti jännitettä.

          Petrin tulppa on kyllä nakua nähnyt yksilö, kuten Teppokin jo totesi.

          Comment


          • #6
            Tuosta tulppamallista löytyy netistä enemmänkin vastaavanlaisia kokemuksia.

            Comment


            • #7
              Mikäs se boschin tulppamalli taas olikaan mitä erityisesti suositellaan vitosissa käyttämään ns. ainoana oikeana? Ei se tämä sama sentään ollut mikä tässä aiheuttanut ropleemia vai?

              Comment


                #8
                Eikös se juuri tämä ollu..?

                Comment


                • #9
                  Petrin tulppa näyttää perinteiseltä nakutuksen tappamalta
                  Joo kyllähän se ex-kone alkoikin nakuttamaan noin 100km tulpanvaihdon jälkeen ilman että mitään muuta oli tehty. Vanhat tulpat ovat täysin ehjät edelleenkin, mutta kilometrit täynnä.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja Thuppu Näytä viesti
                    Eikös se juuri tämä ollu..?
                    Niinhän tuo tais olla sittenkin just sama tulppa. Millä tulpilla (toimivilla) Thuppu oot ajellu? Näillä just vai?

                    Comment


                    • #11
                      FR5DP toimii ainakin 1.8t koneissa aika pitkälle, vaikka onkin platina tulppa. Tällä ajettu omassa yli 2barinkin paineilla. Toimii talvella ja kesällä.

                      Comment


                        #12
                        FR5DP toimii myös vitosissa hyvin 1.8T puolilla

                        Comment


                          #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja kessu74
                          FR5DP toimii myös vitosissa hyvin 1.8T puolilla
                          Jep, ilmeisesti näin. Mutta vitosen vakiopuolilla ei ainakaan itellä toiminut noi FR5DP tulpat kunnolla 1.7barin ahdoilla, F5DP0R tulpilla ei ongelmia. Myöhemmin yks puola kyllä antautui et saattoi olla oiretta siitä..?

                          Comment


                          • #14
                            ensimmäisenä ite kyllä väittäisin että ne aan orkkispuolat vittuilee eikä tulpat.
                            En pitäis mahdottomana että toimii uudella vakio tulpalla hetken, tai jollain "paremmalla" tulpalla pitempäänkin..

                            Suosittelen vaihtamaan 1,8t puolat, vaikka kaikkiin. Helppoa, halpaa ja toimii.

                            Comment


                              #15
                              Toimii aikansa siis. Sitten aletaan taas vaihtamaan puolia. Tuo aika on esimerkiksi 100 tai 200 kertaa lyhyempi kuin orkkispuolan palvelusaika.

                              F5DP0R on ilmeisesti tullut jotain viallista erää tehtaalta. Käytän silti itse niitä nyt ja jatkossa sekä 5syl että 1.8t koneessani.

                              Comment


                              • #16
                                niin on hintakin :)

                                Comment


                                • #17
                                  Lainaan tästä vähän ketjua.

                                  Itsellä ilmennyt urs6:ssa otsikossa kuvatun kaltaista ongelmaa. Pienillä vaihteilla täyskaasulla (tai lähestyttäessä täyskaasua) pätkäsee 3-4 tuhannen kierroksen kohdalla. Ei jaksa ilmeisesti sytyttää. Nyt ongelma on pahentunut jo niin että kolmosellakin tekee samaa. Ennen vain 1 ja 2 vaihteilla (ykkös vaihteella ei tietenkään hulluja täyskaasukiihdytyksiä ole vedetty mutta joskus nykäissyt..).

                                  Kannattaako lähteä tulppien vaihdolla liikenteeseen? Onko nuo F5DP0R nyt sitten ne parhaat ja ainoat oikeat vaikka hinta aika suolainen onkin (23e ja rapiat motonetissä, ei saa satasella sarjaa tulppia?!). Mutta jos noilla korjaantuis niin onhan se sen arvoista. Mitä muuta kannattas kokeilla? Autossa on 1.8t puolakonversio, joku putkisto, kartiosuodatin ja lastu.
                                  Voisikohan vian hienoinen pahentuminen johtua ilmojen kylmenemisestä...
                                  Viimeksi muokannut jta; 25.11.2013, 16:17. Perustelu: Tervehdykset ja allekirjoitukset turhia foorumilla

                                  Comment


                                  • #18
                                    Äsken kävin vähän tutkimassa, käytin N75 venttiilin irti ja ilmeni halkeamia letkussa hukkaportista venttiilille. Vuosi halkeamista kun tukki toisen pään ja puhalsi, lyhensin letkua niin että sain halkeamat pois, saa nähdä miten huomenna pelaa auto.

                                    Comment


                                      #19
                                      Taitaa olla jokin muu kun kipinän puute. Sytytys ongelmat ilmenee yleensä herkemmin isolla kuormalla, eli isolla vaihteella. Loppuuko meno kokonaan kun pätkäsee, vai nykäiseekö ja meno jatkuu ylöspäin sen jälkeen? Jos stoppaa kokonaan, niin voisi olla ahtovuodosta johtuva yliahto ja sitämyöten vastaan tuleva turvaraja? Vikakoodit? Jos tulpat haluat vaihtaa niin pistä nämä:

                                      http://speed-autoteile.fi/index.php?...&product_id=67

                                      Toimii 1.8t puolien kanssa ja on edullisemmat ku alkuperäset.

                                      Comment


                                      • #20
                                        No suoraan sanottuna tollasen nykäsyn jälkeen on kyllä yleensä hampaat niin ratissa että en oo jatkanut menoa kaasu pohjassa enään ton jälkeen, aina on tullu höllättyä kaasua tai heitettä isommalle, niin en osaa nyt sanoa jatkuisko meno. Auto siis kiertää kyllä yli tuon 4 tuhatta, mutta kaasun pohjaan painaminen saa tuon aikaan. Täytyis koittaa vielä auttaako jos painaa hitaasti kaasua pohjaan.
                                        Täytyy myös koittaa pitää kaasu pohjassa että kiertäiskö se yli tuosta pätkimisalueesta.
                                        Koodeja ei ole luettu. Kannattaisko ostaa omaks tollanen joku "marketti" mallinen koodinlukulaite?

                                        Olisko tuo ahtovuoto ollut juurikin tuo letku jonka korjasin jo tänään? Meni hukkaportista N75 venttiilille, joten tuntuis että ei se oikeen se ehkä sittenkään olisi voinut tuota vikaa aiheuttaa?

                                        Comment


                                          #21
                                          Kuulostaa siltä että yliahtaa. Ja voi aiheuttaa tuo N75->hukkis letku tuollaisen toiminnan. Jos vuotaa, niin ei pysty rajaamaaan ahtopainetta->ecu puuttuu peliin. Pitäs jäädä vikakoodi tästä tapahtumasta. Mutta ei taida päästä näihin noilla marketti lukijoilla(?). Jos tökkää niin että hampaat on ratissa, niin älä suotta kiusaa konetta enempää.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ahaa no yritän huomenna ehtiä aamuruuhkassa sen verran polkasta että huomaa jos pätkäisee! Tosiaankin tuon letkun nyt korjasin ja vaikuttais näillä puheilla aika hyvältä vian syypäältä... Eipä se pahaa tekis noita tulppia silti vaihtaa, ja tuolta linkistähän saa houkuttelevaan hintaan.
                                            Kiitos vaan paljon avusta jo tähän asti!
                                            Niin eikä vikakoodien lukukaan olis pahitteeksi

                                            Comment


                                            • #23
                                              Parhaani mukaan yritin polkasta ja kyllä nyt tuntus pelittävän! Vikakoodit jos vielä lukis, että onko mainintaa jostain overboostista

                                              E: Juu kyllä se nyt pelaa! ;)
                                              Viimeksi muokannut HärskiH; 27.11.2013, 15:48.

                                              Comment


                                                #24
                                                MOro, lainaan aihetta. Oma AAN-kone nykäisee kerran hellästi noin 3500-4500 kierroksen kieppeillä kiihdytyksessä, suunnilleen ahtoja 1,0 baria. Kerran pompannu vikakoodi N75 short to ground, mutta ei oo vikaa johdoista löytyny ja N75 on uusi. Vaihteella ei ole väliä. Nykäisyn jälkeen ahdot 1,2 kiloo, autossa porkkiksen softa, ahtoja tulis olla 1,5. Aina sama oire. Eli nykäisy ahtojen nousuvaiheessa ja tuossa kilon rajassa. Tulpat on noin 5000 ajetut Boschilaiset, puolavika korjattu autosähkökorjaamossa keväällä. Vinkkejä?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  No yllättäen ehdotan niiden n75:lle menevien letkujen kunnon tarkastusta, sekä ahtotestiä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kyllähän se taas nykäs.. Ei muutakun tutkimaan päivänvalossa

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ahtovuotoa on melko hankala havaita ilman että paineistaa koko ahtoputkisto.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        No täytyy sittten varmaan tehdä tuo tulppa tuonne ilmansuodattimen päähän, niin pääsee paineistaan. Pätkäsee välillä, käytin yhellä korjaamolla mutta eivät saaneet vikakoodeja luettua kun ei ollut adapteria :S

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Vika vieläkin päällä. Pahentunut sillälailla että kun yhen kerran painaa kaasua niin, että pääsee pätkäseen, niin sen jälkeen pätkäsee jo puolen tai 0,7 barin ahdoilla, eli siis myös isommilla vaihteilla aika herkästikin... Vika ei ollut ainakaan tankin korvausilmassa, eikä nyt sitten tuossa n75 letkussakaan.
                                                          Pitäs päästä johkin lukeen vikakoodit ja tekeen painetesti. Heittäkää vaan ideoita jos on. Alkaa ärsyttää kun ei pysty kiihdytteleen miten haluaa

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Itsellä sama ongelma. Loppui totaallisesti, kun vaihdoin NGK Tulpat autoon..

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X