Auto siis A6 Avant Quattro 2,6. aivan vuoden -94 lopusta.
Tänään 3.7 alkoi matka-ajossa yht'äkkiä lämpömittarin neula nousta. Hiljensin vauhtia ja sain jotakuinkin lämpötilan pysymään välillä 90-100 (veden lämpömittari). Saattoi paikoitellen käydä jopa yli sadan. Hätäavuksi flektin anturin liitin irti ja reunimmaiset yhteen, jolloin flekti täysillä kierroksilla koko ajan. Lämmityslaite täysille ja ontuen kotiin. Lämpömittari seilasi hitaasti välillä 90-100. Myös öljyn lämpö hieman normaalia korkeammalla, ei kuitenkaan seilannut. Muuten toimi täysin normaalisti.
Nestettä ei näkyvästi vuotanut minnekään (tsekkasin muovikuoren alle imarin kaukaloonkin), kuitenkin nestettä väheni todennäköisesti haihtumalla lämpötilan takia jonkin verran. Öljy puhdasta, samoin vesi, eikä vesipuolella ylimääräistä painetta.
Tutkin tallilla huomenna paremmin, mutta pikatarkastuksella kotona löytyi koneen peräpäästä vuotava alipaineletku. Tämä meni läppärungosta imukotelon kyljessä olevalla venttiilille, joka näytti säätelevän kuskinpuolen venakopasta imukoteloon menevän letkun virtausta.
Mikä mahtaa olla tämä venttiili ja voisiko se aiheuttaa ko. lämpöongelman ?
Kyseessä voinee olla myös esim. termostaatti, kannentiiviste tai vesipumppu jne... ?
Jos näin, mistä, missä järjestyksessä ja miten haen vikaa ?
Tänään 3.7 alkoi matka-ajossa yht'äkkiä lämpömittarin neula nousta. Hiljensin vauhtia ja sain jotakuinkin lämpötilan pysymään välillä 90-100 (veden lämpömittari). Saattoi paikoitellen käydä jopa yli sadan. Hätäavuksi flektin anturin liitin irti ja reunimmaiset yhteen, jolloin flekti täysillä kierroksilla koko ajan. Lämmityslaite täysille ja ontuen kotiin. Lämpömittari seilasi hitaasti välillä 90-100. Myös öljyn lämpö hieman normaalia korkeammalla, ei kuitenkaan seilannut. Muuten toimi täysin normaalisti.
Nestettä ei näkyvästi vuotanut minnekään (tsekkasin muovikuoren alle imarin kaukaloonkin), kuitenkin nestettä väheni todennäköisesti haihtumalla lämpötilan takia jonkin verran. Öljy puhdasta, samoin vesi, eikä vesipuolella ylimääräistä painetta.
Tutkin tallilla huomenna paremmin, mutta pikatarkastuksella kotona löytyi koneen peräpäästä vuotava alipaineletku. Tämä meni läppärungosta imukotelon kyljessä olevalla venttiilille, joka näytti säätelevän kuskinpuolen venakopasta imukoteloon menevän letkun virtausta.
Mikä mahtaa olla tämä venttiili ja voisiko se aiheuttaa ko. lämpöongelman ?
Kyseessä voinee olla myös esim. termostaatti, kannentiiviste tai vesipumppu jne... ?
Jos näin, mistä, missä järjestyksessä ja miten haen vikaa ?
Comment