Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 Avant Quattro 2.6: Moottorin lämpiämisongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 Avant Quattro 2.6: Moottorin lämpiämisongelma

    Auto siis A6 Avant Quattro 2,6. aivan vuoden -94 lopusta.

    Tänään 3.7 alkoi matka-ajossa yht'äkkiä lämpömittarin neula nousta. Hiljensin vauhtia ja sain jotakuinkin lämpötilan pysymään välillä 90-100 (veden lämpömittari). Saattoi paikoitellen käydä jopa yli sadan. Hätäavuksi flektin anturin liitin irti ja reunimmaiset yhteen, jolloin flekti täysillä kierroksilla koko ajan. Lämmityslaite täysille ja ontuen kotiin. Lämpömittari seilasi hitaasti välillä 90-100. Myös öljyn lämpö hieman normaalia korkeammalla, ei kuitenkaan seilannut. Muuten toimi täysin normaalisti.

    Nestettä ei näkyvästi vuotanut minnekään (tsekkasin muovikuoren alle imarin kaukaloonkin), kuitenkin nestettä väheni todennäköisesti haihtumalla lämpötilan takia jonkin verran. Öljy puhdasta, samoin vesi, eikä vesipuolella ylimääräistä painetta.

    Tutkin tallilla huomenna paremmin, mutta pikatarkastuksella kotona löytyi koneen peräpäästä vuotava alipaineletku. Tämä meni läppärungosta imukotelon kyljessä olevalla venttiilille, joka näytti säätelevän kuskinpuolen venakopasta imukoteloon menevän letkun virtausta.

    Mikä mahtaa olla tämä venttiili ja voisiko se aiheuttaa ko. lämpöongelman ?

    Kyseessä voinee olla myös esim. termostaatti, kannentiiviste tai vesipumppu jne... ?

    Jos näin, mistä, missä järjestyksessä ja miten haen vikaa ?

  • #2
    onko ilmastointi???
    mulla oli tuo ilmastoinnin lauhdutin (joka sijaitsee kyylärin edessä) täynnä itikoita. kyylärille ei päässyt käytännössa lainkaan "tuoretta" ilmaa. oireet tismalleen samat. kannattaa tsekata.

    Comment


    • #3
      Ilmastointi on ja kennossa näyttäisi jonkin verran olevan itikoita, ei kuitenkaan mielestäni ihan häiriöksi asti. Putsaan kuitenkin joka tapauksessa. Riittääkö pelkkä pintapuolinen paineilmapuhallus, vai tarviiko ottaa koko systeemi irti ?

      Onko muuten tuossa alkuperäisessä viestissä mainitsemani venttiilin (josta siis löytyi vuotava alipaineletku) toiminta jollekulle tuttu ?

      Comment


      • #4
        paineilmalla ei kaikki paska lähteny. jouduin käymään joka hetulan läpi ohuella listalla. mulla ainakin nuo hetulat ovat pirun ahtaat. ei ihme että sinne pesiytyi ajan kanssa sellainen määrä raatoja

        Comment


        • #5
          Ilma tuntui menevän läpi ilmastoinnin kennon kohtuu hyvin, joten pitänee siirtyä syvemmälle konehuoneeseen. Kokeilen vaihtaa termostaatin, samalla menee jakopään remmi vaihtoon. Katson myös vesipumpun kunnon. Lisää vinkkejä ?

          Comment


          • #6
            Lämpömittarin anturin liittimien putsaus ennen isompien osien vaihtoa ?

            Comment


              #7
              Samalla sen vesipumpun vaihtaa jos kerran sen irti ottaa. Sehä kuuluu vaihtaa jakopäärempan yhteydessä. Paljonko ajettu? Josko olisi vielä alkuperänen pumppu?

              Comment


              • #8
                Vaihdoin juuri termostaatin uuteen, kun vanha ei enää sulkeutunut kunnolla ja lämmöt tippuivat maantiellä. Olihan se VAG-varaosa jo vuoden vanhakin. Uudella termostaatilla lämmöt on noin 95 astetta entiseen tasan 90 verrattuna(silloin kun vielä toimi). Ilmastoinnin näytöstä näkee, koska jäähdytinpuhaltimet ovat päällä ja kannattaisi katsoa, että ne käynnistyvät kun lämmöt nousevat. Ja niittenkin liittimien putsaus.

                Comment


                • #9
                  No niin, vähän pidempi tarina, koittakaa kestää... Joka tapauksessa jakopäänhihna menee uusiksi, kunhan saan auton pajalle. Samalla vaihdan ainakin termostaatin, vesipumpun kunto ratkaisee sen vaihdon. Aluksi vähän kommentteja arvon studioraadin kannanottoihin :-)

                  - ilmastoinnin kenno virtasi kohtuu hyvin läpi
                  - lämpömittari tuntuu näyttävän kyllä oikein, tosin en mitään asteen tarkkaa kalibrointikäyrää viitsinyt ottaa :-)
                  - autolla ajettu n. 217 000, edellinen jakopääremppa tehty 127 000 kohdalla, joten aika olisi...
                  - ja mainittakoon vielä, että ohjasin kummatkin flektit tien päällä kotiin päästäkseni huutamaan täysillä, eikä auttanut lämpiämiseen.
                  - Kiitoksia kaikille kommentteja lähetteneillä, toivottavasti saan hyvää infoa jatkossakin.

                  Itse remmin vaihdosta kaipaisin vähän kommentteja, kun ei tuo Audin V6 ole entuudestaan kovin tuttu, koneen kanssa rassaamiset ovat keskittyneet tuonne harrastustoiminnan puolelle vanhoihin jenkki-V8:hin, joissa 1 nokkakeppi.

                  Aika hyväntuntuiset ohjeet löysin:
                  http://www.12v.org/maintenance/repairs/tbelt.php

                  Kysymyksiä ohjeesta:

                  1. Mistähän löytyisi tuo kampiakselin lukitustyökalu ? Onko joku tehnyt itse tai olisiko jotain ?kikka kolmosta? ? Kammen päässä olevassa siivapyörässä on tuo ajoitusmerkki. Onko itse siivapyörä keskittyvää mallia ts. Jos on vain noilla 8:lla pultilla kohdassaan, on mahdollisuus kiertyä hieman kammen ympäri sen minkä pultinreiät myöten antavat, kun kerran tarvitsee irti käyttää. Merkkaamalla saan kyllä samoihin reikiin takaisin, mutta tuo klappi... Jos siis siiva menee exactly samaan kohtaan takaisin, en kai tarvitse mitään lukitsinta, kunhan veden remmin paikalleen kun merkki on kohdallaan.
                  2. Kuinka oleellinen on tuo nokka-akselin lukituskalu, kun nyt ei semmoista ole itsellä. Perinteellisesti olen merkannut tarkasti tussilla jonkin sopivan hampaan sijainnin kotelon suhteen ja laittanut sitten siihen jaon takaisin.
                  3. Ohjeessa löystytetään myös nokkien hammaspyörät. Vrt. kohta 2, yleensä olen jättänyt paikoilleen. Kommentteja ?
                  4. Kiristin. Onko kiristämisessä mitään ?ihmeellistä? ? Miten arvioidaan kiristimen (ja ohjurin) kunto ?

                  Yhteenveto: Olen aikaisemmin, tosin erityyppisillä koneilla, hommatun kokemuksen mukaisesti ajatellut tehdä homman seuraavasti: Kammen ajoitusmerkki kohdalleen, merkataan siivapyörän paikka suhteessa koteloon, samoin nokka-akseleiden pyörien paikat. Siivapyörä ja remmi pois, termostaatille ym. kilkkeille tarvittavat temput. Remmi ?heppiin? paikalleen järjestyksessä nokkapyörät, ohjuripyörä, kampi ja viimeiseksi kiristin. Siivapyörä paikkaansa ja merkkiin ja sen jälkeen aloitetaan remmin kiristys samalla huolehtien, että kaikki merkit paikallaan.

                  Uusi remmi on mitoiltaan varmasti jonkin verran erilainen vanhaan aavistuksen venyneeseen verrattuna. Tämän takia ilmeisesti ohjeessa kehotetaan löysäämään nokkapyörät. Jos teen sen, mikä olisi hyvä keino lukita nokkakepit paikaansa normaalisti tallista löytyvillä vehkeillä ? Jos vedän remmin paikkaansa ilman nokkapyörien löysäystä, meneekö pahasti persiilleen ? Käsittäkseni vetävät monilla korjaamoillakin remmin kiinni irroittamatta nokkapyöriä.

                  Jos olet päässyt tänne asti, kiitän kärsivällisyydestä :-) Vielä jos joku homman tehnyt kertoisi kokemuksiaan asiasta, olisin otettu...

                  Comment


                  • #10
                    Haulla: venttiiliohjurien kumit loytyy ohjeet ko työkaluista. Ilman ko "työkaluja" homma hidastuu/ vaikeutuu. Search:sia kannattaa käyttää. Ps vesipumppu samalla vaihtoon!

                    Comment


                    • #11
                      Täällä hyviä neuvoja 2.8 AAH-koneeseen: http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=6083

                      Comment


                      • #12
                        Kiitoksia kaikille vastanneille. Erikoiskalujen mitatkin löytyivät. Teetänpä ne (kimppatallin sorvi ja jyrsin kumpikin poissa käytöstä, prkl...) ja katsotaan sitten. Kalut olivat AAH-koneelle, mahtaako mitat samat kuin ABC:lla ? Tuon nokkakalun voin vertailla ihan livenä konetta vasten, vaan tuo kammenlukituspultti ?

                        Nokkakalua saattaa joutua ehkä pykälän lyhentämään, kun tuo ABC on lyhytiskuisempi kone. Tai sitten ei, selviää...

                        Olettaisin tuon nokan hammaspyörän, kartiolla kun on, olevan jonkin verran tiukassa. Onko kuinka helppo saada ulosvetäjällä kappaleiksi ?

                        Palailen asiaan... Jos jollakulla on aiheesta kerrottavaa, olen edelleen mielelläni kuulolla :-)

                        Comment


                          #13
                          Perinteellisesti olen merkannut tarkasti tussilla jonkin sopivan hampaan sijainnin kotelon suhteen ja laittanut sitten siihen jaon takaisin.
                          Tällä pärjää hyvin, erikoistyökalut on hienostelua.

                          Comment


                            #14
                            Oma mielipiteeni tästä asiasta on että ilman ajoitustyökaluja homman saa kyllä tehtyä, mutta jos kerran alkaa tekemään niin miksi ei tekisi kerralla kunnolla.
                            Samalla kannattaa tarkistaa joko nokka-akselien stefat on alkaneet vuotaa. jos vuotaa niin ehdottomasti samalla vaihtoon. Tämä edellyttää tietenkin nokkapyörän irroittamista jolloin pelkkiin hammaslukuihin ja merkkeihin perustuva kasaaminen ei enää onnistu.

                            Comment


                              #15
                              Kas, unohdin hymiöt edellisestä viestistäni.
                              Tuo on ihan totta mitä Sami sanoi stefoista, silloin ko työkalu on melko välttämätön.

                              Edit: Jos joku alkaa tuollaista työkalua tekemään niin tekisi pari kerralla, olisin kiinnostunut ostamaan.

                              Comment


                                #16
                                kyllä noita voisi tehdä, nyt varsinkin kun toimivuus on jos testattu pariinkiin otteeseen. Kohta kun muut ovat kesälomalla sitten olisi aikaa tehdä muutamat. Hintaa nokkalukitukselle ja kampuran tapille tulisi ehkä jotain 40-50e. Pelkän tapin aihiokin maksaa jo 13e...+muut särmäykset ja sorvaukset
                                Katotaan nyt miten aikataulut antaa myöten.

                                Comment


                                • #17
                                  No niin, kerrottakoon nyt projektin lopputulema, olin aivan unohtaa :-)

                                  Hommasin siis jakopään kilkkeet eli remmin, ohjurin ja kiristimen sekä vesipumpun ja termostaatin kiilahihnaa unohtamatta. Ohjeet www.12v.org -sivulta ja spesiaalikalut Sami R:n ystävällisesti nettiin laittamien kuvien mukaisesti.

                                  Purkuvaiheessa homma jo hahmottuikin, vesipumppu oli morjens. Laakeri rohisi ja roottori irti. Bakeliittiroottori oli ilmeisesti tehtaalla valettu akselilla olleen karhennuksen ympärille. Roottorin reiässä oli karhennukset aivan toista päätä lukuunottamatta kuluneet pois, mikä oli aika selkeä osoitus siitä, että tyhjää oli pyörinyt. Oli muuten alkuperäinen pumppu ja kesti näköjään tuon vähän reilut 200 tkm. Myös termostaatti oli heittäytynyt varaosaan verrattuna erittäin kankeaksi. Osat paikalleen ja jo alkoi lämmöt pysyä kohdillaan. Mittarin viisari istuu 90 asteessa kuin tatti.

                                  Isoin työ oli oikeastaan vanhan pumpun tiivisteen jämien kaapiminen lohkon kyljestä kuten arvata saattaa.

                                  Muutama kohta jäi epäilyttämään. Ohjeen mukaisesti nokka-akselien hammaspyörien kiristys on mallia 30 Nm + 1/2 kierrosta. En uskaltanut ihan noin kovalle vetää, alkoi jo pulttien päät kärsimään... Mitä sanoo arvon studioraati ?

                                  Myöskään jakohihnan kiristyssysteemi ei oikein herättänyt luottamusta. Epäkeskeisesti yhdellä (oliko nyt 6 mm) pultilla kiinni ? Hihnan kiristys kuusiokoloavaimella pyörässä olevasta reiästä ja kun kireys kohdallaan, tämä 6 mm pultti kiinni ? Onko kellään päässyt hihna löystymään ?

                                  Kiitoksia kaikille neuvoja tarjonneille, etenkin Samille.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X