Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 kylmäkäynnistysongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 kylmäkäynnistysongelma

    Voisitteko antaa vinkkejä, pliis!
    Eli auto on A4 1.8 -97 ADR ilman turboa, ja tässä ongelma:
    Auto ei lähde kylmänä käyntiin, tai lähtee mut parin sekunnin päästä sammuu. Jos heti uudestaan yrittää startata, ei mitään reaktiota, mut jos odottaa 10 minuuttia, lähtee kyl vaivalloisesti käyntiin, röpöttää hetken ja taas sammuu.

    Ongelma alkoi n. kuukausi sitten silleen, et lähti kyllä kylmänä käyntiin mut kävi "niin ku kolmella pytyllä".
    Hetken ku odotteli, niin käynti tasaantui. Mutta nyt ei millään.
    Jotta olisi helpompi asiantuntijoille paikantaa ongelma, tässä pari selvennystä:
    1. Vikakoodeja ei näytä tietokonediagnoosissa, vaikka kolme kertaa tsekattu.
    2. Ajonestovalo ei jää palamaan.
    3. Vaihdettu ilmamassamittari ja moottorin lämpötila-anturi.
    4. Vaihdettu tulpat.
    5. Öljyt on puhtaat, eli ei sekoittuneet jäähdytysaineen kanssa.
    6. HUOM! Kun kytkee lohkolämmittimen seinään n. kolmeksi vartiksi, auto lähtee moitteetta käyntiin, ja vaikka auto seisoo muutaman tunnin, ei ongelmaa, mut jos yön yli, niin ei lähde käyntiin.
    7. Eräs mekaanikko tietsikan kanssa seurasi autoa, ja sanoi että kun moottorin lämpötila ylittää +50, niin auto lähtee hyvin käyntiin.

    Onko vielä joitakin muita antureita, jotka pitäisi tarkistaa?
    Koko auto on yritetty käydä läpi, eikä probleemaa vaan saa selville!!

    Periaatteessa ongelma kuulostaa simppeliltä, sillä jos vaan pitää autoa roikan päässä sen kolme varttia, niin ei mitään ongelmaa, mutta jos yrittää ihan vaan kylmänä, niin saa turhan kauan sahata, et rupeaisi pysymään käynnissä.
    On vaan "hiukan" hölmöä lämmittää lohkoa kesähelteillä...

    Missähän vika voisi olla?
    Kun ei viitsisi vaihtaa osia turhaan....

    Kiitos jo etukäteen avustanne!!!!

  • #2
    Tuli mieleen että oisko puristuspaineet hukassa? Kohtalaisen helpot kuitenkin mitata. Kannattaa tarkistaa.

    Ja onkohan oikea lämpötila-anturi vaihdettu. Siellähän on kaksi, yksi mittarille ja toinen ECU:lle. Vai olikohan ne sittenkin samassa. Ei voi enää muistaa.
    Puola(t) voisi olla toinen vikapaikka, varsinkin jos on käynyt "niin ku kolmella pytyllä".

    Comment


      #3
      Viki, kattelin ETKA:sta noita antureita ja jos oikein tulkitsin niin näyttäis tässä ADR koneessa olevan samat lämpöanturit kuin esim. AEB koneesta, aivan kuten Martin muisteli, eli mittaristolle infoa lähettävä 058 919 501 A(musta, temperature sender) ja ECU:lle 025 906 041 A(sininen, temperature sensor). Kumpikohan anturi sinne on vaihdettu? Ne löytyy ihan vierekkäin vesiletkun lähdön juuresta.

      Comment


        #4
        Mulla edellisessä, a4 1.8t -96, 4-napainen oli mittaristolle ja 2-napainen Eculle. Ja mulla myös teki samoin, eli kylmänä oli työmaa saada käyntiin. Ja taasen roikassa kun oli niin johan lähti..

        Comment


        • #5
          Bonukselle

          Millä sait ongelman korjattua?

          Comment


            #6
            No se myytiin sillon konevikasena pois ja samainen ongelma jäi siihen myöskin. Mutta se uus omistaja tais sen anturin(2-napainen) vaihtaa siihen kun siitä oli puhetta ym.. Varmahan en tietenkään ole mutta luulis nyt kumminkin hänen sen vaihtaneen..

            Comment


            • #7
              Ok, kiitos! Pitää varmaan kokeilla vaihtaa tuo toinen anturi. Ei millään viitsis itse myydä autoa konevikaisena pois, ku muuten on tekniikaltaan hyvässä kunnossa. Tiedätkö muuten, onko mitään muita antureita ym., jotka jotenki ohjaa ruiskua, ku näyttää et se kylmäkäynnistyksessä vaan kastelee tulpat. Ohjaako jokin automaattiryyppyä?? Thuppu mainitsi jotain Hall-anturista?? Muuten, parina päivänä sain auton käyntiin niin, et ku starttasin kylmänä, heti perään sammutin. Toisen kerran ku starttasin, jäi käyntiin. Tämä tapahtui kaksi kertaa. Mutta tänään sama ongelma jatkuu. Täytyypä pistää roikan päähän.....

              Comment


              • #8
                Siihen vaihdettiin se mikä menee mittaristolle, eli 4-napainen. Mekaanikko sanoi et se toinen on kunnossa. Mutta en tiedä, onko noiden antureiden kans aina silleen, et joko toimii tai ei, vai osittain??

                Comment


                  #9
                  Eikös hall-anturista pitäisi jäädä vikakoodi..? Kannattaahan se vaihtaa se toinenkin anturi, eipä se niin paljoo maksa. Ja ei tarviketta..

                  Comment


                    #10
                    Nojoo, Halli oli veikkaus ennen kuin tiesin tarkemmin miten kone käyttäytyy. Halli jos on viallinen kone ei kyllä inahdakaan, mutta kylmäsprayllä tai kastelemalla sangollisella viileää vettä saattaa lähteä pelittämään. Joo, ja pitäis kyllä jättää vikakoodin.

                    Eipä noista antureista aina tiedä miten ne toimii. Kokeile koputtaa siihen anturiin ja heti perään käynnistät. Tai sit vain suosista kokeilet uutta tilalle, on kuitenkin suht edullinen anturi. Ja orkkis tosiaan...

                    Comment


                    • #11
                      Nostellaampas tätä vanhaa topiccia ylös. Itsellä A4 B5 1.8 20v -96vm. Tosiaan ensimmäinen Audi minulla. Eli auto tekee suurinpiirtein samanlailla kun topicin aloittaneella. Kylmänä kun starttaa, niin auto lähtee käyntiin heti mutta sammuu n. 10sek-1min sisällä kuin vetäsis lampusta töpselin irti. Sitten saa startata jonkun aikaa pidempää ennenkun lähtee käymään ja käy taas vähän pidempään kuin ensimmäisellä kerralla. Lämpimäksi kun saa, niin toimii ja käynnistyy moitteita. Ajonestonvalo syttyy ja sammuu virtojen kytkettäessä päälle.

                      Comment

                      Working...
                      X