Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tiptronic paukahti, veto loppui ja vaihtaa epätasaisesti. Missä vika?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tiptronic paukahti, veto loppui ja vaihtaa epätasaisesti. Missä vika?

    Auto A8 4.2 quattro 1998. Ajettu 287 000. Vaihteiston eli tiptronicin öljyt ja suodin vaihdettu kahden vuoden aikana kahteen kertaan, koska laatikko vuotanut koko ajan vähän katin päälle.

    Nyt juhannusaattona lähestyessä liikennevaloja kuului yhtä-äkkiä karsea pamaus. Ja kun yritin lähteä valoista liikkeelle, niin auto ei meinannut liikkua millään. Pikkuhiljaa sitten sain madeltua eteenpäin ja pysäytettyä läheiselle parkkipaikalle. Vaihteisto meni välittömästi vikatilaan. Sammutin auton ja tarkisin, ettei ainakaa öljyryöppyä ollut tullut alle. Vähän ajan päästä auto takaisin käytiin, jolloin vaihteisto ei ollut enää vikatilassa, pakki päälle ja se toimi ok. Mutta sitten kun laiton takaisin D-asenteen, niin hyytyi jälleen ja vaihteisto meni vikatilaan.

    Nyt auto seissyt ko. parkkisella pari päivää ja kävin juuri lukemassa vikakoodit. Antoi seuraavaa:

    Address 02: Auto Trans Labels: 01L-927-156.lbl
    Part No: 4D0 927 156 BK
    Component: AG5 01L 4.2l4V A8RdW D06
    Coding: 00001
    Shop #: WSC 00000
    VCID: 73EE00CD6B25
    2 Faults Found:
    17114 - Gear Ratio Monitoring: Incorrect Gear Ratio
    P0730 - 35-00 - -
    17087 - Brake Switch (F): Electrical Malfunction
    P0703 - 35-00 - -

    Huomenna pitäisi ruveta organisoimaan hinausta, mutta mikähän voisi olla ongelma? Toki toivon, että laatikosta olisi vuodessa valunut öljyt pois ja vika olisi siinä, mutta jenkkisivustot näyttävät puhuvan jostain "a cracked clutch A basket".

    Minnehän uskaltaisi viedä PK-seudulla korjaukseen?
    Kiitos avusta.
    Viimeksi muokannut t1873; 5.8.2011, 22:39.

  • #2
    Kysäise Vantaan Erikois-Autosta 09892804. Vaikka paja on pieni, on siellä tietoa tippilaatikoista ja tekevät niille remppoja.

    Comment


    • #3
      Auto hinattu Vantaan Erikoisautoon. Katsotan mitä tapahtuu.

      Comment


      • #4
        No niin. Auto saatu takaisin ja hajalle oli mennyt turbiini, joka siis tavallaan lukitsee eteenpäin menevät vaihteet, sellainen pyöreä osa jonka reunassa on ura. Se oli revennyt. Kuulemma tyyppivika. Lisäksi vaihdettiin laatikon ja koneen välinen kardaanin laippa, koska se päästi öljytä laatikosta. Hintaa tuli yhteensä 3900 euroa, josta työn osuus 1800 euroa.

        Kun lähdin ajamaan, niin muuten laatikko toimi hienosti, mutta kun viitoselta painaa D-asenossa hanaa ja laatikko vaihtaa "veto päällä" neloselle, niin tekee vaihdon tosi epätasaisesti ja kuuluu aikamoinen pamaus. Tämä siis täysin uusi vika. Erikoisautossa sanoivat, että olivat huomannut sen, mutta sille ei kulemma voi tehdä mitään...

        Comment


          #5
          Huhuh mitä hintoja. Ei kai toi pamahdus vaihdettaessa normaalia voi olla..? Varmasti on jotain tehtävissä. Tuolla hintaa pitäsi kyllä saada täydellisen laatikkorempan ja sen pitäis toimia kuin uus.

          Tietysti vähä myöhäistä nyt tässä tapauksessa, mutta toisille tiedoksi jatkossa et tuolta kannattaa kysellä vaihtolaatikkoja: http://www.atb-berlin.com/index.php?language=en Laatikot on siis täysrempattuja ja hinnat varsin kilpailukykyiset. Itellä on kokemusta yhen buimurin laatikon verran... Tilausjärjestelystä tuolla selvitys: http://koti.mbnet.fi/pro-ht/Kuvat/au...kon_vaihto.htm

          Comment


          • #6
            Tässä on sitten hyvä firma joka osaa korjata nuo automaattilaatikot hyvin jatkossa.

            http://www.powermatic.fi/

            Comment


            • #7
              Jatketaanpa tähän kun pukkaa samaa virhekoodia ja oireetkin ovat vähän samanlaiset.
              Audi on rpofiilin mukainen eli C5 A6 -01 2.8 quattro.
              Ykkösellä kiihdyttäessä vaihde hyppää tavallaan pois päältä ja sitten menee limp home tilaan. Auto parkkiin, virrat pois ja uudelleen käyntiin niin taas mennään. Muuten laatikko tuntuu toimivan ihan oikein.
              Ja vikakoodi:
              17114 - Gear Ratio Monitoring: Incorrect Gear Ratio

              Öljyt ja suodattimen vaihdoin jo tai sen viitisen litraa mitä ilman huuhtelua pystyy. Öljy on oikean tyyppistä.

              Missä voisi olla vika?
              Uskaltaako autolla enää ajaa?
              Viimeksi muokannut Spertsa; 27.7.2011, 19:25.

              Comment


              • #8
                Voiskos tuo liittyä jotensakin momentinmuuntimeen. Tuntuis niinkuin vaihteiston siirtovoima jää muuntimelle ja lootalta loppuu älli siirtää kakkosta kehiin. Noita muunninvikoja vissiin on ollut näissä Audi-malleissa. Itselläki Tiptronic Suomi-auto ja ajettu 141tkm...pelko selkäpiissä oottelee koska laatikko alkaa oireileen. "koputtaa puuta"

                Comment


                • #9
                  Niin tuosta päällä olevasta vaihteesta en ole ihan sata varma, mutta hitaasta nopeudesta kiihdyttäessä tuota tekee.

                  Comment


                  • #10
                    Saattoi olla sittenkin vain liikaa öljyä laatikossa. Tarkistin vielä ja poishan sieltä tuli pari kolme desiä. Sen jälkeen testilenkillä vaihteisto toimi.
                    Ehkä oikuttelu johtui alunperinkin väärästä öljymäärästä tai huonoksi menneistä öljyistä.
                    Palaan asiaan jos vika vielä ilmenee.

                    Comment


                    • #11
                      Tänään töistä tullessa loota meni vikatilaan 20km:n ajon jälkeen. Tällä kertaa n. 80km/h vauhdissa. Sammutus poisti vikatilan, mutta se meni heti uudelleen päälle kun lähti liikkeelle.

                      Vikakoodit
                      17114 - Gear Ratio Monitoring: Incorrect Gear Ratio

                      P0730 - 35-10 - - - Intermittent

                      17105 Tämä on vissiin laatikon speed sender

                      P0721 - 35-00

                      Auto seisoi puolisen tuntia ja kokeiin uudestaan, mutta pääsin vain 20m pihasta.
                      Nyt vikakoodina oli vain 17114.

                      Sitten kaivoin vaihteiston aivolaatikon esiin matkustajan jalkatilasta ja renklasin sen liitintä irti ja takaisin muutaman kerran. Ei se hapettuneelta näyttänyt kyllä.
                      Auto seisoi nyt pari tuntia.
                      Sitten melkein tunnin testilenkki sekalaista ajoa ja laatikko toimi koko lenkin.
                      Melko omituiselta vaikuttaa.

                      Comment


                      • #12
                        Eilen taas vikatila päälle töistä tullessa 30km:n ajon jälkeen. Virtojen pois käyttäminen ei taaskaan auttanut kuin liikkeelle lähdön ajan.
                        Vikakoodi edelleen sama 17114.
                        Onko tämä nyt joku anturi tai muu sähkövika kun laatikko tosiaan tuntuu toimivan välillä ihan oikein?
                        Mitään ideoita?
                        Minne tuo kannattaisi Oulun seudulla viedä tutkittavaksi ja korjattavaksi?

                        Comment


                        • #13
                          Todennäköisesti kytkin luistaa.

                          Comment


                          • #14
                            Automaattilaatikko osaajia Pohjois-Pohjanmaalla

                            Voi olla. Vaihtohetkellä vikatila tai vaihteen arpominen on yleensä alkanut, mutta ei aina samalla vaihteella.
                            Vielä olisi haussa se paikka minne tuo nyt kannattaisi Pohjois-Pohjanmaalla viedä remonttiin. Vai pitääkö viedä kauemmaksi?
                            Viimeksi muokannut Spertsa; 3.8.2011, 09:03.

                            Comment


                            • #15
                              t1873:

                              Itselleni tehtiin just turbiiniremppa tutun asentajan toimesta. Työveloitus on asia sinänsä, mutta mainittakoon, että turbiinin täyskunnostus Jn-Tradingilla kustansi 390€. Jos olisi korjauskelvoton, uuden saa Tepolta noin 800€:lla.

                              Kävin itsekin (lähellä kun on) kyselemässä rempan hintaa tuolta Vantaan Erikoisautosta, noin 1800€ olisi maksanut tuo operaation+öljyt: 2000€

                              On sitä työllä ja osilla eri hinta eri paikoissa...

                              Spertsa, tuo incorrect gear ratio on se tippimiesten painajainen. Omassa aakasissa aikoinaan tuo ilmestyi, siinä ei auttanut enää turbiininkaan vaihto. Tuo ilmeisesti tulee, kun laatikon kytkinpakka pääsee luistamaan. Omassa lootassa siihen johti huono öljynpaine--->vaihtolaatikko.

                              Turbiinihan mulla oli luistanut jo yli vuoden, se ei tuollaista vikakoodia jätä.

                              Comment


                              • #16
                                Luistamisestahan tuo tosiaan valittaa. Ilmeisesti laatikon kummassakin päässä on pyörintänopeusanturi ja laatikonohjaus vertaa niiden arvoja keskenään.

                                Comment


                                • #17
                                  Täältätulee lisää "mielenkiintoista" kokemusta.

                                  Eli ajoin noin 30 km ja pari kertaa vaihdoin moottoritiellä 5 vaihteelta 4 vaihteelle ja tuntui, että koko auto leviää noihin vaihtoihin. Pamahdus oli niin järkyttävä. No tuon ajon jälkeen auto seisoi pari tuntia ja kun laitoin virrat päälle, niin vaihteisto oli vikatilassa. Yritin pari kertaa laittaa virtaa päälle ja pois, mutta vaihteisto pysyi vikatilassa. Irrotin myös sulaketilasta vaihteistoon liittyvän sulakkeen, mutta vikatila ei poistunut. Sitten ei muuta kuin auto käyntiin ja en meinannut saada pakkia päälle. Lopulta se onnistui, mutta eteenpäin meneminen oli taas "ryömimistä" eli vaihteistoon oli jäänyt nähtävästi joko 3 tai 4 vaihde päälle. Lisäksi jostain syytä vaihdekeppi oli todella jäykkä. Sillä ajeltiin sitten 30 km takaisin kotiin. Piti miettiä reitti aika tarkkaan, ettei joutunut ajamaan liikennevaloristeysten kautta.

                                  Seuraavana aamuna virrat päälle ja vikatila oli poissa päältä. Vikakoodit oli seuraavat:

                                  18169 - Shift Lock Solenoid (N110): Short to Ground
                                  P1761 - 35-10 - - - Intermittent
                                  17090 - Transmission Range Sensor (F125): Implausible Signal
                                  P0706 - 35-10 - - - Intermittent

                                  Vein takaisin Vantaan Erikoisautoon ja tajusivat heti, että vaihdekepin "alta" oli mennyt jotain hajalle. Jätin auton pajalle ja hain viikon kuluttua takaisin. Olivat vaihtaneet vaihdelaatikon alta jonkun "mötikän", josta nuo vikakoodit johtuivat.

                                  Lisäksi jos nyt oikein ymmärsin, niin olivat vaihtaneet laatikkoon jonkun "mötikän", joka hoitaa vaihtamista 5-> 4 vaihteella. Se oli noin 30 cm x 20 cm kokoinen ja pitää sisällään jotain suuttimia. Näyttivät sitä. Siitä kuulemma voi johtua, että ei vaihda 5 --> 4 tasaisesti. On kuulemma tyyppivika. Näitä suuttimia saa kuulemma uusia ja ei maksa kuin pari euroa per suutin. Mutta se vaatii sitten se mötikän avaamisen ja kunnostamisen.

                                  Sain siis auton takaisin ja kehoittivat ajamaan nyt pari viikkoa ja katsomaan, että häviääkö viat.

                                  Nyt vaihdekeppi toimii taas siten kuin se oli aikaisemmin toiminut eli sujuvasti. MUTTA edelleen kun vaihtaa 5--> 4 niin kuuluu jysäys. Ja mitä kovempi vauhti, niin sitä kovempi jysäys. Lisäksi kun tulee esim. liikennevaloihin, niin D-asennossa 3--> 2 vaihtaa epätasaisesti. Tätäkään vikaa ei ollut aikaisemmin. Myös kun käynnistää auton ja laittaa D:n päälle, niin saa melkein seitä jarrulla, ettei auto ryntää liikkeelle. Tämäkin ihan uutta.

                                  Jotenkin oma järkeni, joka ei todellakaan riitä ymmärtämään Tiptronikin toimintaa, ei ymmärrä, että miten tuo 5-->4 vika voi olla edelleen päällä, jos sitä toimintoa hoitanut "mötikkä" on vaihdettu. Ja miten noita uusia vikoja nyt tulee koko ajan lisää.

                                  Mutta vit**uksen määrää en voi kuvailla kun joutuu koko ajan ajamaan "maha kipeenä" ja odottamaan, että milloin laatikko taas leviää.

                                  Mutta ei auta muuta kuin lukea foorumeita ja toivoa, että jostain tulisi oikea vihje vikaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Onko laatikolle tehty ns. sopeutusajo rempan jälkeen? Ainakin 6-vaihteisissa Tiptroniceissa se on välttämätön esim.öljyvaihdon jälkeen. En tiedä miten laita on 5-vaihteisissa ja että onko oppiva laatikko.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Koodi:
                                       ei vaihda 5 --> 4 tasaisesti. On kuulemma tyyppivika.
                                      .

                                      Yllättävän paljon "tyyppivikoja" tuolta liikkeestä löydetään. Mun mielestäni.

                                      Kuulostaa paukahtelua lukuunottamatta identtiseltä oman ex-kasini kanssa.
                                      Siihen kun vaihdettiin uusi turbiini (kun loota "humppasi" sikana") oli käytös sen jälkeen just tuota, eli jarrulla piti seisoa jottei pyri tyhjäkäynnilläkin eteenpäin.

                                      Soitto erääseen laatikkoliikkeeseen ( en kuolemaksenikaan muista, ei Powermatic, ei Vantaan Erikoisauto, ei Siekkinen vaan just se listasta puuttuva :-D) selvensi, että turbiini pysyy "auki" öljynpaineen avulla (kuin esim.bussin ilmajarrut, paineella auki, paineet poissa kiinni) ja mun lootan öljynpaine ei riittänyt toimivaa turbiinia pitämään auki. Siksi varmaan kuluttanutkin turbaanin korjauskelvottomaksi.
                                      Itsellä kävi tuuri, kun löysin Powermaticilta kuntotarkastetun vaihtolootan halvalla, koodikirjaimet (3kirjainta tyyppikilvessä ja varustetarrassa) eivät olleet samoja, mutta soitto Audicenter Herttoniemeen vahvisti, että sopii silti. Sinuna ehkä silmäilisin jo noita vaihtolootia, turbiinihan sulla jo uusi onkin, sen voi vaihtaa mukana...

                                      Comment


                                      • #20
                                        wolf74, laatikko on oppiva, muttei tarvitse mitään ns. sopeutusajoa. Laatikon saa resetoitua pitämällä jarru pohjassa 30 sek.virrat päällä ennen käynnistytä. Tein sitä usein, kun mun ajossa laatikko oppii aina "pappamalliseksi".

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen ongelma eli turbiinin hajoamisen eli mekaanisen vian vielä ymmärsin. Onko tosissaan niin, että 5-->4 vaihteelle vaihtamista hoitaa laatikossa "oma mokkulansa" kun muiden vaihteiden väliset vaihdot toimivat lähes täydellisesti. Luulisi siis, että jos laatikossa ei pysy paineet, niin se vaikuttaisi koko laatikon toimintaan..?

                                          Kiitos vaan jo vastauksista sekä vinkeistä. Täytynee käydä tuolla Powermaticissa ensi viikolla kyselemässä "tyhmiä". Olen vaan jo maksanut tuonne Vantaan Erikoisautoon sen 3900 egee, joten kiva olisi saada laatikko kuntoon. Ja palvelu siellä on ollut edelleen tosi ystävällistä, mutta jotenkin vaan tuntuu että rupeaa heiltäkin jo konstit loppumaan kesken.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Katselin tuossa vielä vikakoodilistojani ja huomasin, että kun vaihteisto oli edellisen kerran vikatilassa eli silloin kun se vaihdekeppi ei liikkunut, niin antoi myös seuraavat vikakoodit:

                                            Address 08: Auto HVAC Labels: Redir Fail!
                                            Part No: 4D0 820 043 J
                                            Component: D2-KLIMAVOLLAUTOMAT N05

                                            2 Faults Found:
                                            00604 - Potentiometer Positioning Motor for Air Flow Flap (G113)
                                            30-00 - Open or Short to Plus
                                            01592 - Air Quality Sensor (G238)
                                            57-10 - Electric Circuit Failure - Intermittent

                                            Eihän noista kumpikaan vaikuta laatikon toimintaan..? Noita vikoja ei ole kyllä sen jälkeen tullut näkyviin.

                                            Tämä nyt vain lisäykseksi, josko kala tarttuisi matoon..?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Olen lukenut täältä foorumilta useaan kertaan, että laatikko paukahtaa. Mutta mikä siellä piettää ääntä? En itse ole koskaan perehtynyt automaattilaatikon toimintaan kunnolla. Mutta sen verran olen aiheeseen perehtynyt, että voisin kuvitella mitä siellä laatikon sisällä tapahtuu. Korjatkaa kun olen väärässä.

                                              Oma arvaukseni on että, jonkun vaihteen kytkentä ei toimi ajallaan, vaan se vetää tyhjää ja sitten ottaa kiinni. Ole varmaankin väärässä tämän arvauksen kanssa. Mutta jatkan arvailua

                                              Miksi vaihtaminen hidastuu. Syy voisi olla lika venttiilistössä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ei tasasen varmasti ole suuret paukahtelut normaalia. Vaadi niiltä lisää duunia tohon summaan. Pyydä samalla "mokkuloille" ja ihan kaikelle vaihdettavalle vaikka kirjallinen dokumentointi (osanumerot ja syyt vaihtoon). Helpottaa kovasti täällä ihmettelyä.

                                                Samaa mieltä aiempien kanssa, tuohon hintaan pitäisi saada koko laatikko rempattua ja ajofiilikset varmoiksi.

                                                Saatiin tänään itse vaihdettua faijan kasiin laatikko (ihan kohtuulinen duuni tosiaan), CML 4-lovinen 95-vuoden malliin. Ruotsista tilattu erittäin halvalla(kopkop), toimivaksi lupailtu. Viikon sisään lisäinfoa. Dokumentoitiin suhteellisen tarkasti koko vaihtoprosessi, vielä kun jaksaisi purkaa koneelle ja muistella mitä sitä tuli tehtyä (en lupaa ihan hetkeen julkaistavaksi).

                                                Edellisestä jäi toimiva momentinmuunnin ylimääräiseksi jos jollain tarvetta. Infoile toki lisää, kiinnostaa tosiaan tietää jatkosta. Voimia koitokseen.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mulla tekee tuo A6 1.9TDI tiptronic sellasta että kun lähtee ajamaan kun se on jonkin aikaa seissy, nii tuolla D:llä se vähän niinku luistaa kun ajaa tasa kaasulla niin tuntuu että jonkun aikaa menee että alkaa vetämään kunnolla (vähän niin kuin kytkin luistais).

                                                  En tiiä ymmärsikö tuosta nyt kukaan mitään :)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Antti: Tippien kuuluu kylmänä luistaa sen verran että öljyt lämpenee. Käytös on ihan normaalia.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ihan vaan mielenkiinnosta sellanen kysymys että onko kyseisissä autoissa joista on tippi hajoillu vetokoukkuja ja vedetty peräkärryjä sun muita vuosien varrella?

                                                      Mietiskelly että onko sillä vaikutusta kenties missään määrin...?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        t1873:

                                                        Itsellä ainakin huonot paineet olivat pikkuhiljaa hajottaneet sen turbiinin, koska jostainhan se luisto pitää tulla kun auto muuten pyrkisi koko ajan eteenpäin. Ja kun turbiini uusittiin, paljastui laatikon viallisuus.

                                                        Laatikon ei pitäisi kolahtaa ikinä millään vaihteella. Jos haluat tulla kokeilemaan mun samaa laatikkoa Klaukkalaan, tervetuloa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mikä osa noissa turbiineissa vaatii öljynpaineita? Perinteinen turbiini toimii ns. omineen. Lukkoturbiini (näissä taatusti lukko on) lukitus vaatinee paineita. Mulla ei ole siis minkäänmoista tietoa audin lootista ja muistakin mitättömän vähän, mutta luulisi turbiinin olevan yhä turbiini, ei kytkin.

                                                          Tästä tulee vaan mieleen se, voisiko pamaus tulla turbiinin lukituksen toiminnasta väärällä hetkellä. Tuossa kun puhuttiin lootan luistosta kylmänä, niin olettaisin, että sekin on nimenomaan turbiinin luistoa, eli loota ei kytke lukkoa päälle. Mielestäni muuta luistatettavaa ei lootasta pitäisi löytyä. Vaihteiston "jarrupakat" toki, mutta ei niitä voi kilometritolkulla luistattaa, vaihtohetkellä vain.

                                                          Ja vielä, vaihteistorattaista paukku ei voi tulla, jos loota on samantyyppinen kuin automaatit on perinteisesti olleet, eli planeettapyörästöillä, joita lukitaan jarrupakoilla tarpeen mukaan. Noissahan on hammaskosketukset jatkuvasti päällä.

                                                          Mutta joo, tietoa ei ole yhtään, joskus tullu himpun räpellettyä jenkkiautomaatteja ja mielenkiinnosta on sahattu yksi turbiinikin levälleen.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Sanotaan nyt tässä siis turbiini on automaatin kytkin , se kytkee vaihdelaatikon kampiakseliin. Turbiinin kytkintoimintoon vaikuttaa moottorin nopeus ja ennen kaikkea millä paineella öljyä työnnetään sinne. Turbiinin toiminnasta johtuen se ei koskaan lukitu täysin vaan siihen jää pieni luisto. Luiston estämiseksi niihin on lisätty mekaaninen lukko.
                                                            Kytkinpakkoja tarvitaan eri vaihteiden kytkemiseen , niitä ohjataan myös öljynpaineella. Kytkinpakkoihin kuuluu myös jarrupakka tai jarruvanne , jolla pysäytetään oikea akseli vaihteen kytkemisen ajaksi. Kytkinpakoissa on kitkapinnallisia levyjä , jotka mahdollistavat tasaisen kytkennän. Ko. toiminnon hallitseminen vaatii kokemusta , hyvää elektroniikkaa ja toimivaa mekaniikkaa.
                                                            Eli nyt vika voi olla kytkinpakoissa, niitä ohjaavassa hydrauliikassa tai ohjaavassa elektoniikassa.
                                                            Automaattivaihdelaatikossa on yleensä turbiinin nopeusanturi sekä ulostulevan akselin nopeusanturi. Lisäksi vaihdelaatikon Ecu saa moottorin nopeustiedon.
                                                            Turbiinin luistattamisella kylmänä eli moottorin korotetulla kierrosluvulla on ilmeisesti kaksi tarkoitusta, lämmittää vaihdelaatikon öljyjä eli vähentää kitkaa, toinen syy on lämmittää katalysaattoreita nopeammin. toimintakuntoon.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X