Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Tiptronic paukahti, veto loppui ja vaihtaa epätasaisesti. Missä vika?
Täällä porukka ilmeisesti tehnyt/teettänyt aika isoja remontteja tuon "incorrect gear ratio" vikakoodin takia.
Oma tippi (S6 c5) vetäsi kanssa juuri vikatilaan suoraan ajosta moottoritiellä. Aikasemmin oli "pamauttanut" laatikkoa pari kertaa kiihdyttäessä isommalla vaihteella mutkassa.
Hetken juteltuani yhden vaihteistosepän kanssa, ei ollutkaan enään niin toivoton olo. Kun kuulemma jos tuo loota menee vikatilaan jolla voi ajaa, on tuskin mitään isoa hajalla. Epäili että laatikossa on vähän öljyä, kun aika moni vaihtaa noita merkkiliikkeissäkin miten sattuu. Tippilootan öljyntason tarkastaminenkin kun pitäisi tehdä niin että öljyt on kädenlämpöset tai alle ja tällöin täyttöruuvista pitää valua ohutta vanaa ulos. Jos ei valu niin lisätään öljyä. Ja öljynlisäys pitäisi tehdä auto käynnissä ja vaihteita vaihdellessa....
Ulkomaalasia sivuja selaillessani törmäsin myös tohon öljymäärän tarkistukseen, ja vaikuttaisi se aika todennäköiseltä syyltäkin kun mutkassa tosiaan aikasemmin "pamautti" pari kertaa. Eli siis vapautti vaihteen jonka seurauksena kierrokset nousi, ja pamaus tuli siitä kun turbiini lukittui. Vähän kun kytkinpommin antaisi. Taisi vaan öljy vähentyä sen verran ettei enään suostu lukitsemaan turbiinia normaalisti, öljyllä/öljynpaineellahan toi turbiini vissiin aikalailla toimii?
Huoltokirjassa oli maininta vaihteistoöljyjen vaihdosta jossain vaiheessa... Yritin tänään saada tuota täyttöpulttia irti, mutta ei perkele että oli tiukassa. Pienestä räikästäkin katkesi varsi... Lopulta torx-kolokin mulkkaantu, pitää varmaan alkaa hitsailuhommiin...
Pull the connector on both the TCM (under the carpet on passenger's side) and the connector to the trans itself and look for any bent/corroded pins. If you got the fluid in correctly another problem it could be is with the TR (transmission range) switch. It tells the TCM which gear you are in, if it get the incorrect signal it will put in in limp mode (3rd gear permanent) and make it feel like its slower than hell.
Its in front of the passenger's seat inside a black box. You have to open the box to access the TCM. The vag com will generally sense if there is a problem with the TR via fault codes, but sometimes the linkage or TR switch will cause a gear ratio fault code.
What procedure did you follow to fill the trans? Its really easy to mess it up.
Yes, the TCM is almost directly in front of the seat, you have to remove the door sill to get at it, its sitting down in a sump.
As for the procedure, 100 degrees is a too hot. If you haven't gotten all the fluid in there by 33C (91F) about 6.5 liters it won't shift correctly and you can get this fault code. When the fluid gets to 100 degrees it will expand to the point where it will spill out faster than you can get it all in there. I would drain it back out, put about 4 liters in there before starting the motor. Watch the trans temp on the vag com, continue adding while shifting through the gears (you will need another person if you don't have the gravity feed tool) then when you are getting close to 30*C make sure you have already put in about 6 liters, if not, you won't make it. Its a pain in the *** procedure and it has to be done perfectly for it to work.
Osaisiko joku selittää mistä tämä töksähdys/pamaus johtuu 5->4 vaihdettaessa?
Itsellä laatiiko muuten toimii ok, mutta jos vaikka 80 vauhdissa tippi puolelta valitsee 5:n ja reilumpi kiihdytys niin vaihtaa itse 4:lle ja vaihdenäytösä näkee että arpoo 5 ja 4 välillä, saman voi todeta myös kiekkamittarista että vaihdetta pompottaa edes takasin. Samalla kun vetopäällä vaihuu 4:lle kuuluu tämä kevyt töksähdys. D puolella ei ole tätä ongelmaa ollut, jos samasta 80 vauhdista lähtee kiihdyttämään reilummin niin vaihtaa itse 4 siististi ja pysyy siellä kunnes katsoo tarpeelliseksi vaihtaa 5:lle.
Vikakoodeja ei lu kuin turbiinin lukosta joka ei toimi, se tuskin tätä töksähdystä aiheuttaa?
Meininki kyllä ollu että pitäs se turbiini vaihtaa, ja ehkä tsekata samalla vähä levyjen kuntoa.
Laatikko tosiaan muuten toimii ok, liene miten vaarallista tämä turbiinilukon toimimattomuus tai töksähtely 4->5?
Audi a8 d2 -94 ajettu 280000, öljyt vaihteisto öljyt vaihdettu tuona aikana 3 kertaa. Vikakoodeja ei ole. Oireena on kylmänä kun lähtee ajamaan niin 4 vaihteelta kun turbiini lukittuu jysähtää aika kovasti. Tämä tapahtuu aina vain kerran ja sen jälkeen laatikko toimii hyvin. Turbiini menossa?
Tuskin, en olisi huolissani tuosta. Liittynee lämpenemiseen ja vähän optimistiseen läpötilatulkintaan.
Kun käyttölämpö on saavutettu, lukitsee ekan kerran vähän tökerösti toisinaan.
Mun teki tätä satunnaisesti ennen leviämistä ja myös heti täysrempan jälkeenkin (~5km ajettuna).
Ja tekee edelleen silloin tällöin, täysrempasta on nyt matkaa jo noin 50tkm.
Audi haistoi ison tilipäivän (12 tunnin kuluttua 50% isompi palkka näkyi tilillä...)
Vaihteisto pelaa kylmänä normaalisti, kuumalla laatikolla (~30km jälkeen) on ohitukset pakko tehdä tippipuolella (lukitsee momentinmuuntimen), koska ilman sitä kiihdytyksessä kone lyö tyhjää ja kaasua löysätessä pamahtaa sekä nykäisee rumasti (turbiinilukko). Paikaltaan lähdöt on hankalia, miettii hetken ennenkuin rytkäisee vedon päälle, ajelen nykyään tippipuolella 24/7.
Oletan, että momentinmuunnin on tiensä päässä, kun öljyillä on ajettu kilometrejä karvan alle 60tkm. Ei sytytele valoja eikä mene vikatilaan.
En tiedä tästä automaattilaatikkotekniikasta sen kummemmin, voiko:
- Turbiini olla ehjä, mutta pelkkä öljypumppu sökö?
- Öljysuodatin tukossa?
- Öljyt olla menneet niin liruiksi, että turbiini kavitoi?
- Laatikon öljypohjan saada alas irroittamatta katalysaattoreita, eivät pajalla saaneet toista kattia irti haitariosan vaihdossa pakosarjan pultin jumiutumisen takia... Kannattaneeko uusilla öljyillä ja suotimella edes kokeilla?
Autolla ajettu 310tkm.
Millä totean, että syyläristä kahdessa vuodessa kadonnut litra jäähdytinnestettä ei ole vaihteistossa?
Minä laitoin samoilla oireilla olevan laatikon kuntoon. Laakeri paskana, o-rengas sökö, oljyt lämpimänä väärään paikkaan. Sitte sillä oli viallisena ajeltu niin oli tullut lisä harmia laatikon sisään.
Voihan vikaa olla jossakin muualla mutta, tuo lodju jonka korjasin toimi kylmänä hyvin mutta noin 5-10min ajon kuluttua hävisi kaikki vaihteet ja meni vikatilaan. Tein täydellisen remontin siihen.
eli vaihteistoon laitoin
Laakerin, sellaisen rullalaakerin, intermidiate shaft, levynpidike kehikkoja 2kpl, C kytkimen sylinterin. ja masterkitin sekä helat.
lisäksi meni muutama shimmilevy lopuksi.
*Vaihteistoöljyn jäähdytin on ainakin minulla täysin erillinen. eli ei voi mennä jäähdytin nesteet laatikkoon.
lohkolämppäri tai webasto keitelly sulla jäähy nestettä vähämmäksi.
Viimeksi muokannut kapeorama; 10.8.2016, 08:22.
Perustelu: *
Hinnat sis. ALV21%
1: Auto Latviaan, avaimet käteen 2050€, auto pajalla 3 päivää.
2: Laatikko Latviaan, 1900€ sis. rahdin.
Pelkkä vaihteiston kunnostus 1700€, loput kulut irroitus + kasaus / rahdista.
"Our Remanufacturing includes:
? Torque converter(turbine) remanufacturing (if applicable);
? Valve body remanufacturing
? Replacement all the soft materials, including clutches and clutch packs, seals and gaskets;
? We also resurface all the hard parts that show signs of wear and change them if needed;
? DYNAMOMETER TESTING with recorded inspections to shift patterns and shift pressures. A
stall test, fluid leak test, lockup test and park test are performed. Tests are made at varying
RPM's and at full and closed throttle positions;
? Oil and filter change.
Main warranty terms:
? RECRO warrants automatic transmission against defects in workmanship and material for a period of 24 month or
100,000 km, whichever comes first;
? warranty does not apply if the transmission has been abused, neglected, improperly maintained, damaged in an
accident, modified, improperly installed, or damaged due to the operation of parts or items not furnished with the
transmission;
? warranty does not cover towing charges, rental vehicles, fluids, inconvenience, loss of time, commercial loss,
property damage, personal injury, or any other incidental or consequential loss or damage."
Viimeksi muokannut Juniku; 12.8.2016, 15:15.
Perustelu: ALV21% lisätty.
Huomioithan tarjouksesta, että tuo oli luultavasti ALV0% hinta. (VAT 0% tarjouksessa?)
Yksityishenkilönä tuohon lisätään vielä ALV, joka on Latviassa 21%, jolloin:
1. 2480.50€
2. 2299€
Jos puolestaan tuo oli alvillinen hinta, on tämän kasikoneisen askirempan hinta tullut alas suurinpiirtein Latvian alvin verran kolmen vuoden aikana.
Tarjouksessa "TOTAL INCLUDING VAT (21%)" 1900€ / 2050€
Tarjouksessa tosin lukee ZF 5HP24, vaikka selkeästi tiedustelussa ilmaisin askin olevan 5HP24A (ja automallin, 4.2L ASG koneen ym), vai liekö sillä edes merkitystä.
Sama turbiini ja hyvin pitkälti sisuskalut FLA lodjussa on verrattuna pelkkään takavetoaskiin. FLA:han on vain pistetty "jakolaatikko" ja etuperä kaveriksi.
Recro käyttää Schenkeriä. Kiitolinjan auto toi laatikon kotiin. Kolme viikkoa ja yksi päivä päälle oli vaihteisto kotoa pois.
Tiistaina laitoin matkaan illalla ja kolmen viikon päästä keskiviikkona takaisin kotona. Aski oli vissiin maanantaina Recrolla ja sen viikon perjantaina aloittivat työt.
Moikka,
Tuli tuossa ajossa liikenneympyrässä vedet sisään jalkatiloihin, luultavasti koneenhuoneen tukkiutuneiden vedenpoistoreikien takia. Hetken päästä vaihdelaatikko meni vikatilaan ja limp modella kotia. Kuivatellut sisätilat ja kattonut TCM:n joka oli kuiva. Antaa vikakoodiksi incorrect gear ratio. Eli pakki toimii, D:lle laitettaessa aina menee limp modeen.
Onko kellään tietoa miten vaihdelaatikon johdotus menee auton sisällä ja mistä tässä nyt lähtisi vikaa etsimään.
Comment