Turbiinin lukko tarvitsee paineen.Lukkoturbiinissa on periaatteessa "kytkinlevy" joka avautuu öljynpaineella.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Tiptronic paukahti, veto loppui ja vaihtaa epätasaisesti. Missä vika?
Collapse
X
-
Pari viikkoa ja noin 350 km ajeltu ajeltu ja ei ole paukahtelu hävinnyt mihinkään eli ensi viikolla pitää viedä takaisin Vantaan Erikoisautoon.
Soitin muuten Audille, niin huolettun laatikon hinta on tällä hetkellä 5300 euroa ja vanha laatikko pitää antaa heille. Lisäksi sitten tulee tietenkin laatikon asennustyöt päälle. Toivonpa siis, että Erikoisauto saa laatikon kuntoon.
Comment
-
Eiköhän vika ole automaattilaatikon sisällä hydrauliaivoissa eli venttiilikoneistossa.
Yleisin syy aiheuttamaan lootaperäisiä huonoja (luistavia tai paukahtavia) vaihtoja, mm. omassa 01v tiptronicissa 2->3 vaihdon ja pakin kytkeytymisviiveen.
Tilasin kunnostetun venttiilikoneiston omaani täältä: http://www.recro.eu/
Hinta oli erittäin kohtuullinen (220e kunnostus tai 360e kunnostettu + 90e "core charge" vaihtolaitteesta).
Koska on kiire saada kuntoon, ostin tuon valmiiksi kunnostetun ja vanha jää itselle, yhteensä n. 550e kustannus nopealla kuriirirahdilla ja maksu onnistui helposti SEPA-maksuna nettipankista.
Toistaiseksi siis oikein hyvä kokemus, kunhan vaan saan palikan itselle ja asennettua niin voin kertoa tärkeimmän osan. ;)
Irroituksen ja asennuksen hoidan itse, kuvat venttiilikoneistosta ja lootan sisuksista: http://www.ee.oulu.fi/~jcarlson/VB/
Comment
-
http://www.recro.eu
Melko vakuuttavan näköiset nettisivut. Kyllä tuolla laitekannalla pitäis tulla kuntoon.
Comment
-
Moi, juuri palattiin euroopan lomareissulta joka toteutettiin roadtrippinä. Kilometrejä tuli yli 4000, joista 3500km ulkomailla. Ruotsin ja Tanskan kautta Saksaan jossa käytiin Wolfsburgin kaupungissa ja tietysti Audin paviljongissakin. :)
Auto ja etenkin vaihteisto toimivat koko matkan hienosti, voin suositella Recroa kyllä lämpimästi. Palvelu oli hyvää ja nopeaa, lähettivät samana päivänä paketin kuriiripostissa kun maksoin SEPA-maksuna sen nettipankista ja mailasin pdf:n kuitista. Oli nimittäin kiire, ehti juuri tulla Suomeen niin että ehdin asentaa osan paikalleen ennen lähtöä. Samalla tuli huollettua suuttimet ja vaihdettua uudet venttiilinnostimet (itsepintainen nakutus loppui).
Vaihteisto vaihtaa nyt "kuin uusi", kaikki vaihteiden päälle paukuttelu ja pakin hidas kytkeytyminen jne. katosi ja jo ensimmäisellä koeajolla huomasi että näinhän sen lootan kuuluukin toimia. Vaihteet siis kytkeytyy nyt siististi, nopeasti ja nykäyksettä.
Vaihto on helppo homma, ainoa mihin pitää kiinnittää huomiota on sisäänmenevän akselin nopeusanturin kiinnitys jossa pitää kannatella venttiilikoneistoa niin ettei anturin johto veny liiaksi ja katkea tai jää johonkin puristuksiin. Itse ruuvailin sen paikoilleen hikisenä yhdellä kädellä venttiilikoneistoa tasapainotellen mutta paremmin valmistautuneena jokin koroke sen kannatteluun olisi ollut järkevä.
Kaikenkaikkiaan, en voisi olla tyytyväisempi rempan lopputulokseen.
Comment
-
Audi kävi Siekkisellä ja laatikko aukaistiin. C kytkimen (5. ja visiin 2. vaiihde) levyt olivat kuulemma ihan mustat eli luistanut oli. Nyt siellä on neljä levyä kun vakiona on kolme. Muuten oli ollut melkein kuin uusi ja ei kaivannut kin puhdistusta eli mittarilukema 130kkm voi hyvinkin pitää paikkansa. Samalla oli vaihdettu myös jakolaatikon öljyt ja tiivisteet.
Vaan eipä toiminut vieläkään. Kotimatkalla taas vikatilaan ja vikakoodina oli nyt sitten taas se 17105 - P0721 - Output Speed Sensor Circ Range/Performance eli laatikon ulostulopään nopeusanturi. Tämähän oli tullut yhden kerran aikaisemminkin, mutta ei useammin.
Siekkinen laittaa postilla anturin tulemaan ja vaihdan sen itse. On kuulemma heti öljypohjan takana.
Lupasivat vaihtaa kyllä sielläkin, mutta kun matkaa on yli 200km yhteen suuntaan niin näin pääsen kuitenkin helpommalla.
Comment
-
Omakohtaisena kokemuksena remonttia voin kyllä suositella. Toki tietysti sillä varauksella että korjaamo niin sanotusti "onnistuu" työssään kerralla, eikä tule näitä kauhuskenaarioita joissa pajotetaan pitkään ja hartaasti eikä silti tule kuntoon.
Tommonen ns. täysremontti, jossa korjataan vika ja uusitaan kuluvat osat, maksaa noin puolet uuden (vai tehdaskunnostetun?) laatikon hinnasta. Varmasti poikkeuksiakin on tilanteen ja oireiden mukaan suuntaan tai toiseen. Ainakin omalla kohdalla tuli kyllä kuntoon, eihän tuo laatikko ole koskaan ollut noin hyvä kuin nyt! Toki siihen remonttiin täytyy varata jopa parikin viikkoa aikaa, kun taas uuden laatikon vaihtaa päivässä. Varaosien tilaaminen voi venyttää remonttia vielä pidemmäksikin. Kenelle sitten mikäkin asia on arvokkaampaa...
Kalleudesta puheen ollen, siitähän ei mihinkään pääse, että jos auton arvo on joku nelinumeroinen luku, tai korkeintaan ykkösellä alkava kymmenluku, ja siihen pitää tehdä nelinumeroinen remontti, niin onhan se v*tun kallista. Ja silti se on vain yksi osa kokonaisuudesta, eli ei se kotteron arvo siitä mihinkään nouse että se on taas kunnossa. Mutta mitäpä rikkonaisella autolla teet? Toisaalta voi toki pistää romun myyntiin ja ottaa sen remonttihinnan takkiin myyntihinnassa...
Valintojen maailma :)
Comment
-
Päivitän jälleen myös omaa tilannettani eli valitettavasti tilanne on edelleen päällä.
Laatikko siis levisi juhannuksena eli noin 4 kk sitten!
Aluksi siis vaihdettiin mm. turbiini, rumpu ja laakerisarja, mutta lopputuloksena vaihto 5-->4 tapahtui TODELLA epätasaisesti.
Sen jälkeen vaihtoivat koko laatikon venttiilikoneiston, mutta "vaihtokoneisto" oli vielä huonommassa kunnossa kuin minun alkuperäinen, josta johtui, että vaihdot 5-->4, mutta lisäksi 3-->2 ja P-->D:lle olivat yhtä hel**ttiä.
Nyt minun alkuperäinen venttiilikoneisto on taas laatikossa ja siihen venttiilikoneistoon vaihdettiin mäntä ja jousi 5-->4 vaihteen "kohdalle", joka vaikutti siten, että että vaihdettaessa 5->4 Tiptronic tilassa eli "käsin", jos ennen vaihtamista nostaa jalan kaasulta, antaa koneen kierrosten tippua ja sitten vaihtaa, niin tällöin laatikko vaitaa ilman isoa nykäystä. Lisäksi jos laatikko on kylmä tai "puolilämmin", niin tällöin myös D-tilassa laatikko saattaa vaihtaa suhteellisen pienellä nykäyksellä 5-->4.
MUTTA kun laatikko on lämminnyt täysin, ajaa esim. ylämäkeen tai kun laatikossa on väännöt päällä, ja sitten kun vaihtaa 5-->4, on vaihtaminen edelleen erittäin ISO jysäys.
Olen nyt ehdottanut Vantaan Erikoisautolle, että laittaisivat Latviaan edellisen "vaihtoventtiilikoneiston" huolettavaksi. Jospa balttian miehet osaisivat asiansa.
On tämä vaan uskomattoman hankalaa.
Tässä minun vinkkini sellaisille, jotka kohtaavat tämän vian ensimmäistä kertaa:
1. Kun auto pysähtyy ja ei meinaa liikkua, niin älä meno paniikkiin. Aja rauhassa kotiin jos mahdollista ja aloita sitten etsimään paikkaa jossa laatikko voidaan huoltaa.
2. Kun viet laatikon huoltoon, niin varmista, että oletat saavasi TÄYSIN toimivan laatikon takaisin. Muista mainita mm. vaihtamiset ilman nykäystä.
3. ÄLÄ maksa, ennen kuin olet käynyt koeajamassa. Muista, että laatikon pitää lämmitä TÄYSIN, ennen kuin voit olla toiminnasta varma. Minulla on sellainen tunne, että kilsoja pitää ajaa noin 15-20 km, ennen kuin laatikko on varmasti lämmin.
4. Risti kätesi ja toivo parasta...
Comment
-
Kyllä mun tuntemukset on että ei suomessa osata noita venttiilikoneistoja korjata, ja se on kuluva osa jota ei kannata toisesta vaihtolaatikosta ottaa..
Edelleen erittäin tyytyväinen Recron kunnostamaan venttiilikoneistoon, ja nyt tilasin myös turbiinin koska arpoo lämpösillä öljyillä D päällä turbiinilukkoa (tehnyt jo alusta asti omistusaikana). Kitkapinta kulunut, ja sen huomaa myös lukon kytkeytymisestä jonka tuntee (pitäisi olla ehjänä liki huomaamaton). Öljyjen seassa oli myös turbiinilukon kitkamateriaalia joten ihan selvä peli sen suhteen.
Kunnostetun turbiinin hinta oli muuten 150e + 50e vaihtolaite, edelleen erittäin edullista totuttuun nähden. Marmorilta uusi on muuten tonnin..
Comment
-
No ei sentään. Auto on siis edelleen Siekkisellä ja siellä löysivät tuon.
Vielä eivät ehtineet korjaamaan, että voihan se olla että ei tuokaan auta, mutta vaikuttaa niin selvältä vialta että luulisi siinä olevan syyn.
Audia on kolaroitu pariinkin otteeseen ja korjaukset on näköjään tehty vähän sinne päin.
Siekkistä voin kyllä suositella muillekin.
Comment
-
Hieman tätä topicia jos saan lainata ja vaivata kysymyksellä...
Olenko vainoharhainen kun audilla ajele ihan normaalisti ja tulee tilanne kun nostaa jalan kaasulta ja heti perään painaa taas kaasua niin tuntuu niin kuin jossakin olisi väljää. Tulee sellainen pieni "kolahdus". Ääni ei todellakaan ole paha mutta en osaa sitä muuten kuvailla. Tuleeko se tippilootasta vai kenties jostain muuallata? Voiko esimerkiksi perät aiheuttaa sen?
Loota toimii kyllä muuten ihan ok. Mittarissa on 193tkm ja lootan öljyt on vaihdettu n.170tkm kohdalla.
Niin paljon kaikkea osaa jo omaan Audiin vaihdettu että kaikki omituinen käyttäytyminen aiheuttaa verenpaineen nousua...
Comment
Comment