Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 90 2.2E 10v säätöä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 90 2.2E 10v säätöä

    En löytänyt aihetta ko. moottorille koskien tuon huoltoa.
    Eli pitäisi jollaintapaa saada vähäsen elvytettyä tätä kun on menohalut aikalailla kadonneet. Aiemmin omistamani 2.0E malli oli selkeästi ripeämpi ja sitkeämpi.

    Vehje on n.300tkm ajettu, öljyä ei juurikaan vielä kuluta joten oletan perusmoottorin olevan jotenkuten ok.
    Sytytyksen ajoitusta ei näemmä pääse niin vaan säätämään, virranjakajan kiristyspultin päälle on tehtaan jäljiltä niitattu jonkinsortin metallilätkä.
    Autossahan on siis K-jetti, bensiini tuolle tuntuu kyllä kelpaavan. Keskikulutus kohtuurauhallisessa taajama-ajossa n.10l/100km ajotietokoneen mukaan.

    Niin olikos näissä jotain perusjuttuja joita olisi syytä tarkistella? Ilmansuodattimen sentään vaihdoin :)

  • #2
    Eipähän tuossa voi paljon muuta säätää kun seosta. Monesti olen tavannut vastaavia joissa on seokset vedetty laihalle katsastusta ajatellen, vaikka auto toimisi paremmin siellä rajojen yläpäässä. Älä kuitenkaan itse ruuvaa K-jettiä jos ei ole kokemusta ja mittareita, yleensä menee vain huonommaksi.

    Comment


    • #3
      Kuten ennenkin todettua, Kelju-Koon tapauksissa seosruuvi on se viimeinen, mihin kannattaa koskea. Ei siksi, että se olisi jotenkin mysteerinen, vaan siksi että vika on aina muualla, jos siihen ei ole jo koskettu.

      Se ei ole muuten niitti vaan sieläkantainen pultti. Taltalla pyöräytät irti ja laitat normaalin tilalle, niin pääset säätämään. Mutta tuossa on kuitenkin jo erillinen ECU sytkälle, joten vaatii tod.näk. sytkänsäätötilaan asettamisen ennen säätöjä.

      Mutta tässäkin tapauksessa kukaan ei ole vielä sytkään koskenut, joten on se säädöissä.

      Comment


      • #4
        Imuvuotoja kannattaa kattoa, tosin kjetti kyllä näyttää jos niitä on, zippaa koko paska. Ei mun 100kilowattinen KV moottorinenkaan mikään tykki ole mutta vääntää mielestäni hyvin. Mittarissa jo 360tkm ja silti säädettynä todella meni hyvin päästömittauksessa läpi.

        Vauhtipyörällä on merkit ajoitukselle, lamppu kiinni, auto tyhjäkäynnille ja kurkkaa mitä näyttää. 98 oktaaniselle on 18 asteen merkki.


        Ohje vielä: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=82352
        Viimeksi muokannut Nube; 24.6.2011, 11:57. Perustelu: Ohjeistusta

        Comment


        • #5
          Ok, kiitoksia. Pitää tutkiskella.
          Ilmeisesti ei ole imuvuotoloit kun muuten tuo käy ja pelaa ihan nätisti, mitä nyt joskus vähän vilposella koneella tasakaasulla nypyttelee.

          Ja hyvät juhannukset :)

          Comment


          • #6
            Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti

            Mutta tässäkin tapauksessa kukaan ei ole vielä sytkään koskenut, joten on se säädöissä.
            Jos jako on kohdallaan. :) Ja jako kannattaa tarkistaa. Se tuntuu menevän monella hihnanvaihtajalla hampaan pieleen.

            Comment


            • #7
              Onhan se jakajan kyljes oleva alipainesäädin kunnos?

              Comment


              • #8
                Onko tuo jako millanen homma tarkistella? Koppa pois ja löytyy jotkut merkit?
                En ole jakohihnoja vaihtanut muihin kuin vanhoihin voorteihin...

                Sori kun kyselen mutta en juuri löydä netistä infoa tähän ko. moottoriin :(

                Edit:
                Näkyi alipainekello olevan sökö, kalvo puhki. Ilmeni kun tarkkailin sytytysennakkoa eikä se muuttunu pienellä kaasunlisäyksellä mihinkään. Otin letkun irti kellosta ja imin sitä, senku suhina kuului kellosta = kalvo puhki :)
                Viimeksi muokannut Tonsku79; 26.6.2011, 17:35.

                Comment


                • #9
                  Pitäisihän keskipakosäätimen kuitenkin muuttaa ajoitusta. Muuttuuko ajoitus lainkaan kierroksia nostettaessa?

                  Ei tarvitse koppaa irroittaa. Ylämerkin pitäisi näkyä öljytikun puolelta katsottuna, eli on hammaspyörän selkäpuolella ja oikea kohta on venttiilikopan tiivisteen yläpinta. Ja vauhtipyörältä merkki nollaan.
                  Foorumilla on ollut ylämerkistäkin kuvia. -Itsekin olen sellaisen linkittänyt, mutta nyt ei löytynyt ensimmäistäkään sopivaa kuvaa.

                  Comment


                  • #10
                    keskipakosäätö pelaa kyllä, mutta alipainesäädön pitäisi toimia ennen tätä. Eli oikeastaan heti kun kaasua vähänkin raottaa. Näin ei kuitenkaan tapahtunut, ennakko alkoi muuttua vasta kierrosten mukaan jostain 1500rpm alkaen.

                    Comment

                    Working...