Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5, vaihdekeppi "lepää" vaihdekaavion laidassa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B5, vaihdekeppi "lepää" vaihdekaavion laidassa?

    En löytynyt hakemalla vastausta ongelmaan, enkä oikein noista räjäytyskuvistakaan saanut varmuutta niin kokeillaan josko täällä joku viisaampi osaisi neuvoa.
    Eli autona on A4 avant, 1.8t quattro vm.97. Manuaali vaihteisto tietenkin kyseessä. Elikkäs vaihteen ollessa vapaalla, vaihdekeppi lepäilee vaihdekaavion oikeassa laidassa, eikä keskellä niinkuin normaalisti. Vaihdelaatikko pelaa muuten ihan moitteettomasti, ajelu vaatii vaan vähän totuttelua kun vaihteet pitää ohjata päälle himpun tarkemmin.
    Kiinnostaa siis lähinnä minkä osan/osien kuuluisi se keppi pitää keskellä ja mahtaako kyseinen osa/osat sijaita jossain siirtimissä vai laatikon sisällä?

    "Vika" oli autossa jo ostaessa, eli en tiedä minkälainen tilanne sen on aiheuttanut. Kytkin ainakin on vaihdettu, joten olisiko siinä yhteydessä mahdollisesti särkynyt/unohtunut jotain osia välistä?
    Viimeksi muokannut Nupi; 13.6.2011, 21:51. Perustelu: Kuvauksen tarkennus.

    #2
    C4 kytkimen vaihdon jälkeen sain saman efektin aikaiseksi laittamalla siirtäjävivustot väärille pooreille. En tiedä millainen homma B5:ssä on mutta tuossa isompikorisessa vivustot katkeavat puolenvälin paikkeilta pulttiliitoksella ja tekniikasta riippuen mahtuu tai ei mahdu pitelemään. Nosturihomma lienee joka tapauksessa.

    Comment


      #3
      Luultavasti vaihdetanko on asennettu väärään asentoon kytkimen vaihdon jälkeen. Sen voi säätää auton alta. Pooreja siinä ei ole.

      Comment


      • #4
        Pittääpä loppuviikosta vilkasta tuota vaihdetankoa, kun pääsee kotipaikkakunnalle.

        Comment


        • #5
          Vaihdetanko oli ihan oikeassa asennosa. Siinä laatikosta tulevassa akselinpätkässähän on monttu lukituspultille, eli periaatteessa sitä vaihdetankoa ei voi väärään asentoon laittaa ellei väkisin murjo. Kääntelin sitä laatikosta tulevaa akselintumppia, niin joku siellä on mikä kääntää sitä akselia sellaiseen asentoon että keppi ei kestä keskellä.

          Jos sen vaihdetangon asentaa väkisin väärään asentoon niin ei mene pykälät enää kunnolla päälle.

          Eli vika ilmeisesti laatikon sisällä. Ideoita?

          Comment


          • #6
            En osaa sanoa, kuinka paljon voi vertailla, mutta eniveis.
            Mulla oli aikoinaan ekana autona vanha pösö 205. Siinä oli vaihdekepillä samaisenlainen ongelma, että se ei tahtonu pysyy vapaalla keskellä. Vika oli sillon se, että jotkut palautinjousi systeemit oli rikki, eli ei mikää kovin vakava ongelma, mutta toki se oli häiritsevää. Voisikohan olla samaa ongelmaa?

            Comment


              #7
              Voi niitä aikoja, ekat kunnon tärinät auton ratissa saanut joskus 205 Gti:llä. Olihan se aski semmoinen arpalaatikko, sekoita ja vaihda. Vaihdekeppi heilui kuin soppakauha eikä mistään voinut päällepäin arvata että mikä vaihde milloinkin on tuvassa :)

              Comment


              • #8
                Voi niitä aikoja, ekat kunnon tärinät auton ratissa saanut joskus 205 Gti:llä. Olihan se aski semmoinen arpalaatikko, sekoita ja vaihda. Vaihdekeppi heilui kuin soppakauha eikä mistään voinut päällepäin arvata että mikä vaihde milloinkin on tuvassa :)
                Itellä nyt sama homma b5 a4ssa. Valoista lähdin ja alkoin ettii kakkosta niin tosiaan heilu kun soppakauha :D 1 ja 3 löytyy jotenki ja sain ajettua kotiin. Oiskohan ne muovipallerot menny sököks ku ei loota mitään äännä ja löytyy vaihteita ku vähä muljuttellee.

                Comment


                • #9
                  Ongelma oli sellane joku kepin tukivarsi(?) mikä tullee alas oli lähteny irti, laitoin vaa pultilla kiinni ja toimii paljo jämäkämmi, myös liike lyhyempi, ollut varmaa aika kehnosti kiinni aina.

                  Comment


                  • #10
                    A4 B5 korimallin vaihdekepin "paikkaa" pystyy myös säätämään ilman auton alle menemistä, jos irottaa vaihdekepin pussin ja sen alta vielä muutaman osan niin, että saa näkyviin kaksi muistaakseni 6 tai 8 millistä kuusiokolo pulttia ja vaihteen siirtäjän vivut. Pultit löysäämällä vaihdekepin asentoa pystyy säätämään pituus ja poikittais suunnassa.

                    Oman vaihdekepin säätämisestä jo sen verran aikaa, että en nyt ihan tarkkalleen muista mitä kaikea sen pussin alta löytyi, mutta omasta mielestäni sisustaa ei ihan hirvesti tarvitse purkaa, vaan riittää kun saat pussin pois ja sen alta yhden suoja levyn pois jonka alta sitten paljastuu vaihteen siirtäjän vivut joita säätämällä vaihdekepin asentoa pystyy korjaamaan.

                    Comment


                    • #11
                      Pitääkin viikonlopun aikana vilkasta. Käytin jossain vaiheessa pelkkää pussia irti, mutta lopetin siihen kun mitään säätöruuvin näköistä ei tullut vastaan.

                      Comment


                      • #12
                        Audi b5 1.8t 1997 manuaali etuveto

                        Alkoi suht yhtäkkiä vaihteitten päällemenon kanssa ongelmaa autolla ajettiin viimeksi vuosi sitten ja silloin toimi kaikki muuten ihan hyvin paitsi väljä keppi oli tällöinkin.
                        Nyt laitettu taas ajoon ja alussa ehkä ekat 50-100km vaihteet meni iha ok päälle(väljyyttä oli kyllä) ja nyt menee erittäin huonosti varsinki 1,2,5 ja pakkia ei saa käytännössä millään päälle. Vaihdekeppikin on väljä oli sitten vaihde päällä tai vapaalla(heiluu siis poikittais suunnassa erittäin paljon) Tuossa pallonmuotoisessa hässäkässä (nivel?) mikä tuossa vaihdepissä on kiinni on ehkä vähän väljyyttä mutta voiko se vaikuttaa noin suuresti vaihteisiin ja kepin suureen väljyyteen?
                        Keppi liikkuu lähes maksimit poikittain mitä sillä on tilaa.

                        Comment

                        Working...
                        X