Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi Coupe audi meni aivan ajokelvottomaksi, kaasua antaessa moottori "booaa"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi Coupe audi meni aivan ajokelvottomaksi, kaasua antaessa moottori "booaa"

    Moikka!

    Audi Coupe 2.3 20V quattro vm-89.

    Eli ongelma olisi kyseisen auton toimimattomuus. Audi käytännössä hajosi 10 kilometrin matkan aikana. Aluksi tuli muutama pieni pätkiminen, jonka jälkeen tyhjäkäynti alkoi seilailemaan, mutta audi pysy juuri ja juuri käynnissä. Muutaman kilometrin lenkin jälkeen audi meni aivan ajokelvottomaksi, koska kaasua antaessa moottori "booaa" eikä vedä. Tämän jälkeen parkkiin, eikä audi pysynyt edes käynnissä. Nyt kyseinen auto seisoo hyvinkään sport autossa ja heillä on vasta 18 päivä kesäkuuta aikaa alkaa tutkimaan vikaa.

    Mietinkin vain, että onko teillä antaa vinkkejä mikä olisi audiin mahtanut tulla? Näitä kymmentä kilometriä ennen ei minkäänlaisia ongelmia esiintynyt. Bensapumpun vaihdoin jo, mutta ongelma ei hävinnyt.

    Lisäspeksejä voin antaa tarvittaessa, kiitokset jo etukäteen! =D

    #2
    Kuulostaisi äkkiseltään siltä että ilmaa saa liikaa tai bensaa liian vähän. Kurkkaa nyt vaikka että onko siellä tyhjäkäynnin säätöruuvi paikallaan, omassa lähti aikanaan kiertymään omia aikojaan irti ja aiheutti käyntihäiriöitä. Muutenkin putkitus välillä MAF-kaasuläppä kannattaa tarkistaa, siinä ei ole kun se yksi iso putkenmöllykkä, jonka pohjaan tulee sitten huohotuksen putki. Se putki kiertää koneen takaa sinne lohkoon kuskin puolelle jossa on sellainen erikoisen muotoinen kumiputki. Se kumiputki on monesti noissa haljennut/sulannut joten voi ottaa ilmaa sitäkin kautta.

    Comment


      #3
      Miulla teki NM tuota kun kipinät hyppelivät tulpanjohdoista vähän miten sattuu.

      Comment


        #4
        Löysin omastani vuotavan bensaletkun.
        Startatessa piti polkea kaasua jotta sai käyntiin.
        Ajon aikana ei käyntihäiriöitä ollut, koska bensapumppu pumppasi letkuun taas paineet.
        Ajon jälkeen auton ympärillä oli bensan katkua jota ilmettelin, kunnes tallin lattialla huomasin bensaläikän.
        Auton alla ennen putsaripönttöä oli muoviputki katkaistu ja yhdistetty sitten kangaspäällysteisellä kumiletkulla. Nyt tämä hapertunut kumiletku vuoti ajon aikana bensat läpi.

        Comment


          #5
          Kumma.. Itellä sama homma kaks viikkoo sitte. Ite pääsin 8km.
          Sillon oli virranjakajan kannessa halkeema. Vaihtamalla paranee

          Comment


            #6
            ecu

            Moottorinohjausyksikkö on sökönä, eikä marmorilta enään uutta heru! Jotenka minkälaista ratkaisua itse lähtisitte tekemään? Onko 7A-moottoriin olemassa "viritysysecua" ?

            Purkuosaa saa myös kaupitella ja antaa vinkkiä mistä toimivan kyseisen yksikön saisi, kiitos!

            JA tyhmä kysymys: käykö vuoden 1990 ECU 1989 audiin?
            Viimeksi muokannut tipen; 14.9.2011, 00:56.

            Comment


              #7
              Kyllä noita pitäisi käytettynä tästäkin maasta useampikin löytymän.

              Comment


                #8
                Ebaystä löytyy ainakin jos tästä maasta ei löydy.

                Comment


                  #9
                  Kysyppäs okkok nimimerkillä olevalta jannulta,on hiljan purkanut kyseisellä moottorilla olevan auton.

                  Comment


                    #10
                    Miten on päädytty diagnoosiin? Moottorinohjausyksiköt ovat äärettömän harvoin rikki. Sen sijaan niitä epäillään aika usein ihan vaan ammattitaidottomien diagnoosien takia.

                    Onko tilanne mahdollisesti sellainen että ei anna kipinää? Virranjakajan kansi pois ja kokeile onko pyörijä edelleen yhteydessä nokka-akseliin.

                    Comment


                      #11
                      Jos pyörijä on tiedoton niin sitten tämä:
                      http://speed-autoteile.fi/index.php?...roduct_id=2166

                      Comment


                        #12
                        Autoa tutkittiin audi airportissa yhteensä 30 tuntia ennenkuin selvisi vika, ammattitaidottomista työstä en sitten osaa sanoa...
                        Sieltä sanottiin, että tuota ecua "huijaamalla" saatiin selville sen toimimattomuus, tiedä sitten...

                        Comment


                          #13
                          Ihan mielenkiinnosta, että mitäköhän se huijaus tarkoitti? En tiedä miten tuota muuten voi huijata kuin sisäänsyöttösignaaleja muuttamalla. Tuskin ovat avanneet ECUa kuitenkaan. Enkä keksi miten sillä perusteella voi sitten sanoa, että ECU on rikki. Kuvittelisin, että risa ei vastaa mitään, syötti sisään mitä tahansa. Enemmänkin pitäisi vetää johtopäätös, että anturit eivät syötä oikein.

                          Tällä en nyt siis tarkoita, että olisivat tehneet väärän diagnoosin, vaan lähinnä etten keksi miten moinen tehdään.
                          Viimeksi muokannut jasso; 16.9.2011, 14:27.

                          Comment


                            #14
                            Ajattelin vielä tähän ketjuun kertoa omista kokemuksista merkkikorjaamoa koskien. Lukuisten viikkojen ja satojen (jep yli 100 työtuntia) jälkeen audin korjaamo toteaa, ettei pysty korjaamaan autoani sielä. Sielä myönnettiin, että oli tehty väärä diagnoosi moottorinohjausyksikön kohdalla. He ovat käyttäneet tutkimiseen siis reilut 100 työtuntia ja jokainen voi laskea kuinka paljon se tekee kolikoina jos yksi työtunti kustantaa sen 156 euroa.

                            Käännynkin nyt apua etsien teidän puoleenne, mikä siinä mahtaa olla vikana? Haen auton pois sieltä ensiviikolla ja saan kirjallisen selvityksen mitä kaikkea on tutkittu ja mikä on tarkka vikadiagnoosi, niin voin sitten uppailla sen/niitä tänne.

                            TYÖTARJOUS: Annetaan projektiksi jollekkin asiasta kiinnostuneelle ja osaavalle henkilölle. Maksaja on tiedossa, joten korvataan rahallisesti tehtyä työtä vastaan.

                            -hyvää viikonloppua-

                            Comment


                            • #15
                              Kannattaa mainita niille asiasta jos ne on korjannut "väärää" vikaa n 100 tuntia!? Korjaushintaa pitää alentaa jos ne on sen mokannut. Kato vaikka auto teile thielking ja kuhn quattro zentral netistä. Niiltä vois ainakin löytyä edukkaasti löytyä käytetty steurgerät?! Eli ohjainyksikkö, saa korjata jos en osannut saksaa.

                              Comment


                                #16
                                Ei siitä veloiteta 100 tuntia, ei huolta.

                                Comment


                                • #17
                                  Oma nykyinen auto tekee vähän samantyylisiä oireita. Vika taitaa olla ilmamäärämittarissa. Kokeile sitä lainata joltain että korjaantuuko vika. Muistaakseni siinä oli huohotusputken liitos ilmaputkeen korjattu jollain silikonilla, mut en usko että se vaikuttaa niin paljon. Mie korjasin sillo omistusaikana sen huohotinletkun kun oli aivan riekaleina.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ebay.de ja hakusanaks audi 7a 20v steuergerät niin löyty ainakin 13 boxia myynnissä.

                                    Comment


                                      #19
                                      Hain auton pois huollosta ja sain takaisin rikkinäisen auton. Oheessa listaa mitä huollossa on tutkittu

                                      VIAN HAKU:

                                      vikamuistin luku -> ei vikoja
                                      -kokeiltu uutta: ilmamassamittaria, puolaa/pääteastetta, moot. lämpötilatunnistinta, monitoimikytkintä, pa-pumpun relettä -> ei muutosta toimintaan
                                      -mitattu: pa-paine/pitopaine, pa-tuotto, suuttimien ohjaus + suuttimet, joutokäynninvakain + ohjaus, lambda tunnistin + tunnistimen signaali, kaasuläppäpotentiometri + jk katkaisin, sytytyksen pääteasteen ohjain + virransyöttö, sytytyshetkianturi + signaali, käyntinopeusanturi + signaali, moot.ohj. laitteen virransyöttö, antureiden <> moot.ohj.laite välinen johtosarja
                                      -sytytyshetken tark. > ok, jakajan tark > ok
                                      -jaon tarkistus > ok
                                      -puristuspaineiden mittaus > ok
                                      -kokeiltu pakoputki irroitettuna, toimii ok (ei tukossa)
                                      -imuvuotojen tark. + alipaine järj.tark > ok
                                      -ohivuodot yli 20& per pytty
                                      -----> vikaa ei saatu selvitettyä

                                      Tosiaan huoltamo tuli tietenkin asianmukaisesti vastaan, eikä veloittanut asiakkaalta yhtään mitään.

                                      ot: Jere s2-specialist airportista?
                                      Viimeksi muokannut tipen; 8.12.2011, 09:27.

                                      Comment


                                        #20
                                        Ja koska joku sitä kysyy kohta, kerron heti, laskun loppusumman 0e.

                                        Comment


                                          #21
                                          Ei tuossa listassa ollut ainakaan että olisi kokeiltu uusilla tulpanjohdoilla. Jos vanhat lyö läpi niin ei vastaa välttämättä kaasuun lainkaan kuten itsellä kävi. Eli siis sammui kun tyhjäkäynnillä antoi kaasua. Päällepäin oli ihan ok näköiset ja resistanssimittauskin näytti olevan ok, mutta silti ei pelanneet ennenkuin vaihtoi uudet. Halpa kokeilla ?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Coupevesqu Näytä viesti
                                            Ei tuossa listassa ollut ainakaan että olisi kokeiltu uusilla tulpanjohdoilla. Jos vanhat lyö läpi niin ei vastaa välttämättä kaasuun lainkaan kuten itsellä kävi. Eli siis sammui kun tyhjäkäynnillä antoi kaasua. Päällepäin oli ihan ok näköiset ja resistanssimittauskin näytti olevan ok, mutta silti ei pelanneet ennenkuin vaihtoi uudet. Halpa kokeilla ?
                                            Tismalleen samanlaiset oireet oli minullakin eräässä japanilaisessa aikanaan. Johdot vaihtamalla viat katosi, päällepäin moitteettoman näköiset ja ilmeisesti melko tuoreetkin kaapelit... Ehdin jo googletella pääni sekaisin mahdollisilla ECU vioilla jne. mutta homma selvisi 13 eurolla.

                                            Comment


                                              #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja tipen Näytä viesti
                                              Hain auton pois huollosta ja sain takaisin rikkinäisen auton. Oheessa listaa mitä huollossa on tutkittu

                                              ot: Jere s2-specialist airportista?
                                              En missään tapauksessa specialisti, vain seurannut vierestä auton etenemistä.

                                              Comment


                                                #24
                                                Sen verran infoa lisää, että lämpötila-anturin tilalle kun laittaa säätövastuksen ja huijaa koneen kylmäksi, auto tuntuu toimivan paremmin, jaksaa käydä joutokäyntiä hyvin ja ottaa kierroksia, tässä tilassa seos on siis automaattisesti rikkaampi.
                                                Kaasuläppään löytyy vain min ja maks. arvot, jotka ovat ok. Mutta mitä väillä tapahtuu, on iso kysymysmerkki. Skoopilla näyttää ok kun painaa hitaasti kaasua, mutta nopeasti kaasua painettaessa ei ole tietoa mitä ohjainlaite näkee läpältä. Läpältä ECU kai saa ensimmäisenä tiedon kaasun lisäämisestä.

                                                Kuka ikinä auton saa kuntoon, kiinnostaa vian aiheuttaja enemmän kuin paljon.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Siis auto kuitenkin käy kikkailemalla? Tämähän oli vähän uus juttu.

                                                  Voisi tuosta kyllä ottaa haasteenkin, mutta 200km on etäisyyttä.

                                                  -kokeiltu pakoputki irroitettuna, toimii ok (ei tukossa)
                                                  Mitä tämä tarkoittaa? Miten niin toimii ok?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Seoksen rikastaminen voisi kieliä siitä, että jostain moottoriin pääsee liikaa ilmaa. Tai jostain anturista johtuen seos on liian laiha. Anturit on kuitenkin aika vähissä ja nekin vähät on testattu. Onko AIVAN varma, ettei mitään imuvuotoa ole missään? Eikä huohotinvuotoakaan?

                                                    Pakoputki pitää olla melkoisen tukossa, että tyhjäkäyntiin vaikuttaa.

                                                    Kyllä kai tuosta voisi haasteen ottaa vastaan, Porkkiksen kanssa asutaan 35 km etäisyydellä toisistamme.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Se on miun vanha auto ja on se ainakin porkkiksen tallissa ollut. Mut sillon siinä oli ihan peruslaittoa. Ettei se imu ja huohotinputken liitos vaikuta käyntiin?! Se oli tosiaan paikattu silikonilla, kun ei siihen uutta putkea ollut saatavilla. Ihan arvailua kyllä, hyvin se miulla pelas vaikka siinä olikin pikapaikkaus.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Sellainen tuli vielä mieleen että onhan kylmäkäyntisuuttimen ja lämpötila-anturin pistokkeet oikeinpäin ? Toiseen tulee 12 ja toiseen 5v, en muista kumminpäin piti olla. Ainakin ACE koneessa pistokkeet ylettyy ristiin. Tuossa ostamassani autossa oli kansiremontin tekijä kytkenyt ne ristiin ja kävi vähän miten sattuu.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Porkkis:
                                                          Käy kyllä, siksi sitä ECUa epäiltiin, kun lämpötila-anturin tilalle säätövastusta laitettaessa auto alkoi käymään normaalisti ja vastasi kaasuun.
                                                          Toisella ECUlla kokeiltiin, jolloin oireet olivat täysin samat ilman kikkailua. Vaikkain uusi ECu näytti kuin olisi roskiksesta otettu 2v makaamisen jälkeen.


                                                          Putki irti siis toiminta ei muuttunut, eli katti ei ole tukossa.

                                                          Kerrotaan nyt yleisesti korjaamon toimintaan liittyvä kuriositeetti.
                                                          Vianhakuun piti olla muu maksaja kuin auton omistaja, johtuen jostain kuoppaan tms. ajamisesta missä vika alkoi ilmenemään? Kuitenkaan maksajaa ei löytynytkään ( tienhoitajasta?), jolloin asiakkaan pyynnöstä homma lopetettiin. Koska tässä vaiheessa laskua oli kertynyt jo melkoisesti, otti korjaamo asiakaspalvelun nimissä itse suihkun ja jätti laskuttamatta asiakasta.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Korjattiin Pasin kanssa tää auto.

                                                            Eka ajatus oli että eihän tässä ole mitään vikaa. Vaan alkoihan se temppuilemaan kun kävi vähän lämpimäksi. Oire oli sellainen että sopivasti ryntäyttämällä tai muuten vaan moottori sammui ja saattoi lähteä uudelleen tulille juuri ja juuri ennen pysähtymistään. Tämä uudelleen käyntiinlähtö sitten oli aina sellainen että sytkä oli ihan pitkin honkia. Ampui seuraavassa pytyssä imusarjassa jne. Lampulla katsottuna ykköspytyn johdosta sammuessaan lopetti vain kipinöinnin. Käyntiin ei meinannut saada mitenkään, kun vika oli päällä tai sitten jos sai, ampui taas kipinät seuraavassa pytyssä.

                                                            G62 moottorinlämpöanturia kylmäksi huijaamalla auto kävi ok, mitä nyt tietysti yliruokinnasta vähän tukkoisesti. G62 irti auto toimi ok 2 minuuttia. SSP:ssä kerrottu että korvaussignaali on 20C oletus ja 10C/min lisää. 40C siis oli kriittinen sekoamispiste. Ennen sitä auto toimi ihan normaalisti.

                                                            Kokeiltiin ennen tuon kuvion löytymistä melko lailla kaikkea. Tsekattiin jako ja jakajan asento. Jakajan osat näyttivät silmään hyvältä ja melko tuoreilta Bremiläisiltä. Skoopattiin RPM-signaalia. Käytettiin hall/ennakkoanturi irti (käytetään vain startissa). Vaihdettiin päittäin ennakkoanturi ja rpm-anturi. Irroitettiin nakuanturin johdot boksin päästä, jos johtovian takia sinne menisi jotain höpöä. Tässä vaiheessa alkoi olla ajatus aika selvä, että jostain syystä sytkäajoitus menee niin myöhäiselle että ampuu seuraavassa pytyssä ja nakutuskontrolli käynnistyy ssp:n mukaan 40 celsiuksessa... Ei kuitenkaan apua.

                                                            Mitattiin kaasuläppää, mitattiin mafia, kokeiltiin eri boksia, kokeiltiin eri puolayksikköä, mitattiin syöttösähköjä, tehtiin sitä ja tätä. Yhteensä 10 tuntia tuli puuhattua tämän sangen mystisen vian kanssa. Lopulta mitattiin suuttimen liipaisua vikatilanteessa. Näyttää jatkavan ruiskutusta vaikka auto sammuukin. "Miksi lopettaisi sytytyksen ohjauksen vaikka jatkaa ruiskutusta?". Seuraavaksi puolan liipaisulle vastaava mittaus ja ahaa, eipäs se lopetakaan sytkän ohjausta. Kipinöitä pitäisi tulla, mutta lampulla katsottuna ei tule. Ja sitten se antikliimaksi. Viestissä nro 5 kerrotaan jo miten auto pitää korjata. Silmään uuden näköinen ja ehjä jakajan kansi tai mittaamalla ehjä pyörijä oli viallinen. Käytettyjä vaihto-osia hyllystä kiinni ja auto toimii. Vanha pyörijä oli kyllä leveää mallia ja nyt on paikallaan s2 kapeanokkainen.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X