Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.8 30V kangertelee kylmänä kiihdyttäessä - täydellä kaasulla toimii

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    2.8 30V kangertelee kylmänä kiihdyttäessä - täydellä kaasulla toimii

    Ihan vastaavaa aihetta ei löytynyt, joten kirjoittelinpa uuden. Kyseessä APR-moottori, eli 2.8 30v sähkökaasulla, josta turhat saastelaitteet puuttuu (EGR, lisäilmapumppu, takalambdat...)

    Ongelmana on raju kangertelu kylmänä kiihdytettäessä, nykiminen ei ole niin terävää kuin puolaviasta jotkuva pätkiminen, eikä koneesta oikeastaan kuulu edes epänormaalia ääntäkään. Edellinen tila ilmaantuu poikkeuksetta kun lähden työpaikan pihasta suoraan isolle tielle, kaasun asento sen 20-99%. Noin kilometrin ajon jälkeen vika on jo tiessään.

    MUTTA: Täydellä kaasulla kiihtyy niin kuin pitääkin, eli tasaisesti.

    Mm. seuraavat osat on uusittu lähiaikoina:
    • Lambdat
    • MAF
    • Imuilman lämpöanturi
    • Puola
    • Tulpanjohdot
    • Alipaineletkut (myös alipainevaraaja tuntuu pitävän paineet aikansa)
    • Jakopää/Jako ok


    Lisäksi päästöt on ok ja kulutuskin normaali.

    Mikä ero on täydellä kaasulla ja melkein täydellä? Seoksen hallinta menee open-looppiin? Mikä muu anturi voi aiheuttaa closed-loopissa väärän seoksen, jos MAF/lambdat on vaihdettu? Vaikuttaako lämpöanturi?

    Vikakoodeja ei löydy, joten kaikki ideat on tervetulleita...

    Auto on kärsinyt jokseenkin epätasaisesta tyhjäkäynnistä hankinnasta asti, ja kyllä se taitaa joskus lämpimänäkin vetää hieman epätasaisesti, mutta ei niin että sitä kovinkaan helposti huomaisi.
    Viimeksi muokannut alpi; 15.6.2011, 15:13. Perustelu: listaa täydennetty

    #2
    Itselläni tekee tuo wanhus sitä, että kylmänä pykii perusteellisesti ajaessa, ja tänään oli vikakoodit sitten ilmestyneet kaasuläpän asentotunnistuksesta ja tyhjäkäyntikytkimestä.

    Sähkökaasussa polkimen potikat tai sitten kaasuläpän potikat tehdä hallaa?

    Comment


      #3
      Kaasuläppää on ainakin sopeutettu ihan onnistuneesti, ja sen tuossa joku aika sitten putsailinkin. Polkimen liikkeestä voisi tietysti nykäistä login, mutta ei se oikein selitä tuota pelkästään kylmänä kettuilua?

      Comment


        #4
        Tuli tsekattua tuo polkimen toiminta, vag-com näyttää polkimelle kaksi arvoa (kaksi potikkaa), jotka piirtävät toisiansa peilaavat käyrät poljinta painettaessa. Tuntuisi toimivan siis.

        Katsoin myös lambda-adaptaatiot kanavalta 32, idle arvot huitelee noin +/-1% alueella, ja partial load arvotkin +/- 3% alueella.

        Mikähän tuota voisi vaivata? En jaksa uskoa että olisi mekaaninen vika, kun kaasu pohjassa pelittää.

        Comment


        • #5
          Oliko tossa imuilman lämpöanturi jo MAF:ssa vai ABC koneen tyyliin imusarjassa kiinni? Se vaikuttaa ainakin tyhjäkäyntiin ABC koneellisessa muuttamalla ruiskutusmääriä.

          Comment


            #6
            Imuilman lämpöanturi löytyy imuputkesta ennen kaasuläppää, ja sekin on tullut vaihdettua ihan varmuuden vuoksi. Tosin vanhakin antoi ELSAn speksien mukaisia resistanssiarvoja, kun jälkikäteen mittailin.

            Täytyy varmaan tutkia seuraavaksi HALL-antureita ja kampuran anturia että onko ne ihan voimissaan... Tuo veden lämpömittari lienee sellainen ettei sen näyttämää näe vag-comin kautta, vaan tuo vag-comin kertoma arvo tulee joltain toiselta anturilta? Näin olin joskus jostain lukevinani, voin olla väärässäkin.

            Comment


              #7
              Viikonloppuna tuli tutkittua molemmat nokkien hall-anturit (G40/G163), mittailtua jäähdytysnesteen lämpöanturi (G62) ja pyörintänopeusanturi (G28). Jälkimmäiset näytti oikeita vastusarvoja, halleista tsekkasin lähinnä että pulssilevyt on kunnossa/kireällä ja että nokkien stefoista ei ole vuotanut öljyä anturin sisään. Kaikki kunnossa.

              Tänään auto oireili rankasti töistä lähtiessä, kevyt kiihdytys ykkösellä n. 3000rpm asti, ja kakkoselle vaihdettaessa meinasi meno loppua kokonaan!! Kierrokset oli siinä vähän päälle 2000rpm. Ikään kuin ei kaasua olisi painanut juuri ollenkaan... Pedaali pohjaan ja meno jatkuu taas. About kilometrin päästä pysähdyin bussipysäkille ja otin uuden lähdön, nyt kangertelu oli lähes olematonta. Ensimmäisen kiihdytyksen jälkeen tilanne ei siis toistu.

              Tuli tuo gedun ehdotus mieleen, että kaasuläppä jotenki tipahtaisi pois pelistä. Luulisi kuitenkin, että vehje osaisi pukata noinkin rajusta sekoilusta vikakoodin tai sytyttää EPC -valon.

              Mitähän tässä nyt seuraavaksi keksis?

              Edit 13.06.2011: Olipa näköjään toisen Hall-anturin piuha jäänyt irti, taisi olla sen takia normaalia dramaattisempaa tuo nykiminen.
              Viimeksi muokannut alpi; 13.6.2011, 17:09.

              Comment


                #8
                Auto toimi helteitten ajan mainiosti (tai ainakin paljon paremmin) tämän oireen osalta, tänään säitten kylmettyä sama oire palasi. Eli kylmänä kiihdyttäessä 2000-4000rpm alueella osakaasulla ei oikein tiedä että meniskö vai olisko menemättä.

                Viikonloppuna vaihtelin tulpat NGK:sta -> Boschin nelikärkiin kun sattui olemaan hyllyssä ja putsailin tulppakaivot + johdot huolella. Olivat kevyesti öljyiset (nyt jo korjatun) vuotavan kopantiivisteen jäljiltä. Tyhjäkäynti ehkä parani asteen, edellä mainittuun oireeseen tästä ei siis ollut apua...

                Comment


                  #9
                  Onko imu- ja huohotusputkistojen vuodot jo suljettu pois? Mites lambda, oliko mallia tarvike vai ihan kunnollinen? Oletko nakuarvoja loggaillut nykivästä ja normaalisti toimivasta?

                  Comment


                    #10
                    Alipaineletkut tuli uusittua lähes kaikki, huohotuspuolelta venttiilikopat imuputkeen yhdistävä isohko putki on uusittu. Kampikammiolle menevä haara vaikutti myös ehjältä, kun sitä kädessäni pyörittelin. Lambdakorjauksen sopeutus (Grp 32?) on myös hyvin lähellä nollaa (n. +/-1% bank 1 & 2), siinähän vuodot varmaan näkyisivät?

                    Lambdat on ihan mallikohtaiset Boschit (0258006287). Nakuarvoja tuli loggailtua hyvin toimivasta koneesta, mitään ihmeempiä ei tietty löytynyt. Tänään olisi varmaan mahdollisuus saada logi, kun tilanne on ns. päällä. Toisaalta eikö tuo nakukontrollin puuttuminen peliin triggeröi mitään vikakoodia?

                    Kannattaako logittaa nakuindeksejä vai voltteja suoraan?

                    Comment


                      #11
                      Sain napattua login tilanteesta, ignition retardit pysyi nollilla, vasta koneen lämmetessä alkoivat reagoimaan kuormitustilanteissa. Silloinkin nousivat max. 5 asteeseen.

                      Otin samalla talteen login mm. Grp01:sta, jossa näkyy "Lambda control valuet", näytti sukeltavan suht alas noissa nykimistilanteissa? Lieköhän tällä jotain yhteyttä vikaan? Näytteenottotaajuus oli surkea, täytyy kokeilla huomenna vain 1 grouppi auki.

                      Suurin nytkytys tapahtuu siis tuossa ensimmäisessä isommassa kiihdytyksessä (throttle yli 80%).
                      Attached Files
                      Viimeksi muokannut alpi; 14.6.2011, 17:55.

                      Comment


                        #12
                        En tiedä, johtuuko näytteenottotaajuudesta, vai onko muuten vaan normaalia. Aika kovia korjauksia tuo tuntuu tekevän alkuun ainakin. Meneekö tuo nyt sitten paksulle vai mitä? Voisiko pakopuolella olla vuotoa? Jos lambda-anturi saa jostain ylimääräistä happea ja sen mukaan rikastaa seosta. Vähän ehkä kaukaa haettua kyllä. Lambda kuitenkin korjaantuu. Näkyy jonkin verran seuraavan kaasupolkimen asennon muutoksia nuo lambdan heilahtelutkin, pienellä viivellä ainakin.

                        Missähän kunnossa tulpat on? Jos se ei kerran naulaa ja muuten toimii ok, ei siellä mitään kovin ihmeellistä luulisi vikana olevan.

                        Comment


                          #13
                          Oon testaillut käytöstä kaksilla eri tulpilla, niin kuin tuossa viestissä #8 mainitsin, lisäksi sama oire on toistunut kahdella eri puolalla. Koemielessä ostettu uusi Hücon puola tosin hajosi puolen vuoden sisään, laitoin vanhan takaisin. Sytkäjohdot on vuoden vanhat Berut. Luulisi että sytkäpuolelta on kaikki vikapaikat eliminoitu?

                          Ellei sitten tulppakaivoihin vuotanut öljy ole jotenkin pilannut johtoja? Ne on kyllä huolellisesti puhdistettu, ja eikai se öljy kovin helposti kiipea sieltä pohjalta tulpan keraamin ja piuhan kumitutin välistä tuonne sisään...

                          Nykiminen on sen verran rajua (pahimmillaan meno lähes puutuu kokonaan), että mikään "ominaisuus" se ei saa/voi olla. Hellekeleillä ei kuitenkaan pahemmin oireillut, nyt kylmällä ja kostealla sitäkin enemmän. Mielestäni moottorin käytös on muutenkin vähän epätasaista, isompaa vaihdettaessa meinaa hieman kyykähtää ja esim. alle 2000rpm tuntuu ajoittain elottomalta, ja sitten alkaa taas ryntäämään. Pitäisi koeajaa toista samanlaista niin tietäisi onko normaalia.

                          Päästötkin oli viime kuussa ok, kuva ohessa. Ei näy esim. ylimääräistä happea, HC tosin kevyesti koholla.

                          Ideat loppuu kohta kesken.
                          Attached Files
                          Viimeksi muokannut alpi; 15.6.2011, 19:32. Perustelu: hc

                          Comment


                            #14
                            No nyt tuli diagnosoitua autoa lisää: Eli se on ainakin faktaa, että kun kaasun painaa tarpeeksi alas niin lambdakontrolli heittää nollat tauluun, eikä auto nyi. Kevyemmällä kaasulla nuo vag-comin lukemat lipsuvat tuonne alle -20% -> nykii. Lämmetessään tuo sitten stabiloituu, eikä heilahtele noin alas.

                            Pitäiskö nyt päässä kellot soida tai jotain? :D

                            Edit: Voisko lambdojen lämmityksessä olla jotain häikkää?
                            Viimeksi muokannut alpi; 15.6.2011, 20:40.

                            Comment


                              #15
                              Ei mahdoton ajatus. Ilmeisesti vikakoodia ei aiheesta kuitenkaan ole?

                              Comment


                                #16
                                Onko lambadojen vaihdosta mitään tietoa, että olisi ikinä tehty?

                                Jos ei, niin voisi jo muutenkin olla aika vaihtaa ;)

                                Comment


                                  #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja gedu Näytä viesti
                                  Onko lambadojen vaihdosta mitään tietoa, että olisi ikinä tehty?

                                  Jos ei, niin voisi jo muutenkin olla aika vaihtaa ;)
                                  Eikös ne ole listattu vaihdetuksi tossa ekassa viestissä ;)

                                  Comment


                                    #18
                                    Vikakoodeja ei ole missään vaiheessa ollut, paitsi tuosta irralleen jääneestä hallin töpselistä.

                                    Gedu: Lambdat on vaihdettu viime syksynä, tai ainakin kyseisestä operaatiosta olen maksanut :D Sensorit tilasin itse lambdasensor.comista.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Näyttäisi kyllä lambdojen lämmityksessä olevan jotain vialla ko. käyrässä, tasaisesti lähes samalla tavalla kummassakin lambdassa . Miinusmerkkinen arvo tarkoittaa rikasta seosta.
                                      Lambdojen lämmitystä voinee katsoa kanavilta 040...042.

                                      Comment


                                        #20
                                        Noh, itselläni antaa viime syksynä samaisesta paikasta tilattu lambada "no signal" vikakoodia säännöllisesti ;)

                                        Comment


                                          #21
                                          Mikä voi saada seoksen liian rikkaalle (vaparikoneessa) noin niinkuin yleisellä tasolla?

                                          - Tukkoinen ilmanputsari?
                                          - Viallinen bensanpaineen säädin?

                                          Täytyy mittailla lambdojen lämmityksen virransyöttöä ja itse lämmitysvastusten resistansseja tänään yleismittarilla. Virransyöttö on ELSAn kaavioiden mukaan saman sulakkeen takana ecun kanssa, S243 eli boksissa sulake nro. 43? Löysin hyvän sivun aiheesta googlailemalla.

                                          Comment


                                            #22
                                            Lambdasäädön mittausvirheet (esim. vuodon takia) voi vetää seoksen paksulle. Tuli noista päästömittauksista mieleen, ne on lie mitattu lämpimästä, eli toimivasta koneesta. Mitähän mahtaisi näyttää, jos otettan kylmästä koneesta?

                                            Tukkoinen ilmanputsari on ennen MAFfia, joten se tuskin vetää seoksia kauheasti pieleen. Ruiskutus tapahtuu kai suurimmaksi osaksi mitatun ilmamassan mukaan ja sitä sitten hienosäädetään lambdan mukaan. Tämä siis oletuksena tuntematta säätökaaviota.

                                            Viallinen bensapaineen säädin ja siitä johtuva ylimääräinen polttoaine varmaan näkyisi lambdakorjauksessa, ihan niinkuin imuvuodosta johtuva ylimääräinen ilmakin. Noiden luulisi näkyvän korjauksen arvoissa tai sitten päästöissä, jos korjauksesta loppuu skaala.

                                            Itse elän käsityksessä, että lambdasäätö astuu peliin vasta, kun ollaan tarpeeksi lämpimällä moottorilla liikenteessä. Sitä ennen säätö tapahtuu muita anturitietoja hyödyntäen. Joku asiaan paremmin perehtynyt voisi oikaista mahdolliset väärät käsitykset. Jos joltain löytyy Motronicin säätökaavio, näkisin sellaisen mielelläni.

                                            Comment


                                              #23
                                              Viestin #11 kaaviosta näkyy hyvin, miten lambdasäätö pomppaa mukaan n. 20 sekunnin jälkeen. Lämmitysvastuksilla varustetut lambdat lienee siis aktivoituvat melko nopeasti? Mikähän tuota aktivoitumista ohjaa?

                                              Se, että lambda näkee kylmänä liian vähän happea, tuntuu kyllä oudolta. Ei tule mieleen miten tämä voisi johtua mistään muusta, kuin itse anturin viasta. Tai sitten tuossa lämmityspiirissä on jotain häikkää, mitä ECU ei ymmärrä tulkita viaksi.

                                              Comment


                                                #24
                                                Lambdan lämmitykset toimii: auton puolelta tulee 14V jännitettä ja vastuksen puolella näyttää oikeita resistansseja (9-10 ohm kummatkin).

                                                Tuli kokeiltua tuota vag-comin output testiä, auto piti koko testin ajan outoa välillä pätkivää suhinaa. Kokeiltiin andre_:n auton kanssa samaa, siitä ei vastaavaa ääntä kuulunut. Bensapumppuhan on päällä testin ajan, mutta ääni oli kyllä enemmän ilman suhinaa muistuttava. Ajatuksia tästä?

                                                Edit: Joo, tuossa andre_:n kiesissähän ei ole bensalle ollenkaan paluulinjaa tankkiin, joten eihän siellä bensa virtaa...

                                                No, harjoitukset jatkuu...
                                                Viimeksi muokannut alpi; 14.7.2011, 10:22.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Otinpa pätkän siitä erikoisesta äänestä, joka esiintyy tuon output testin aikana. Onko tuo nyt bensan virtauksesta tuleva ääni ja kuuluuko sen pätkiä noin? Tuntuisi parhaiten kuuluvan tuossa paineensäätimen nurkalla. Bensapumpulta en erottanut muuta kuin hiljaisen surinan.

                                                  Kokeilin ottaa säätimestä letkun irti tyhjäkäynnillä, pitäisikö vaikuttaa käyntiin mitenkään? En huomannut käynnissä mitään muutosta...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kirjoitit,että putsasit kaasuläppäkotelon! Oliko iso homma ko koneessa? Kuinka paljon sitä pitää purkaa?
                                                    Itellä olisi sama edessä ja olisi kiva saada neuvoja sen toteuttamiseen!

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ei ole iso homma. Seuraavat osat vaan irti:
                                                      • Kaasuläpän yläpuolella oleva levy, 3 kuusiokantaruuvia
                                                      • Haitariputki maffin ja imuputken väliltä
                                                      • Huohotusputki irti imuputkesta
                                                      • Imuputki, yhdellä kuusiokolopultilla kiinni kaasuläppäkotelossa (paikka on vähän hankala)

                                                      Tämän jälkeen läpän saa putsattua käsikopelolla, itse käytin CRC:n quickleeniä ja rättiä.


                                                      Itse aiheeseen, testailin bensanpaineita irrottamalla regulaattorista letkun (ja tukin letkun), lambdakorjaus pomppasi samantien n. 10% miinukselle, eli paksulle vetää niinkuin pitääkin. Seuraavaksi täytyy vaihdella bensansuodatin ja tarkastella suuttimia, oisko niissä vuotoa tms...
                                                      Viimeksi muokannut alpi; 29.6.2011, 17:59.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Viime viikonloppuna vaihdoin bensafiltterin ja meno parani kummasti, vanha olikin vuosimallia 2000. Kaasuun reagoi nyt paremmin, eikä jää miettimään kun pedaalin runttaa pohjaan. Tyhjäkäyntikin on mielestäni tasaisempi.

                                                        Varsinainen ongelma, eli kylmänä nykiminen ei tällä valitettavasti ratkennut. Pitäisi saada bensanpaineet mitattua, kunhan saan jostain mittarin käsiini.

                                                        Välikysymys: Voiko palamaton bensa sekoittaa lambdaa niin, että tuo näyttää liian rikasta (vaikka happea olisi huonon palamisen jäljiltä)?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Vuosi on mennyt edellisestä viestistä... Tuliko kuntoon ja jos tuli, niin mikä auttoi?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Tämä "ominaisuus" on vielä tallella, en ole paljon asian suhteen stressannut, koska oireet esiintyvät ainoastaan tietyissä (helposti vältettävissä) olosuhteissa. Vaatii siis sen, että kylmäkäynnistyksen jälkeen lähdetään puolen minuutin sisään kiihdyttämään n. 30-80% kaasulla. Pintakaasulla tai urku auki ei ongelmaa. Jälkimmäinen vaihtoehto kylmällä koneella ei tietysti ole kovin suositeltavaa :)

                                                            Luulen, että lambdat ei lämpene tarpeeksi nopeasti. Ongelmahan ilmenee juuri silloin kun ECU menee closed looppiin ja alkaa säätää seosta lambdatiedon perusteella. Jostain syystä ECU näkee heti alkuun seoksen rikkaana ja laihentaa pahimmillaan ~25% -> nykiminen ilmenee. Lambdat vaihdettiin 2010, enkä muista oliko vika ennen tuota olemassa, kun autossa oli alkuun paljon muitakin käyntiongelmia. Muita veikkauksia en ainakaan tähän hätään keksi.

                                                            Viime viestin jälkeen mm. suuttimet ja bensanpaineensäädin on vaihdettu.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X