Sami: Itse painin saman tyyppisen vian kanssa. Erona se, että auto toimii, jos sitä pidetään ulkona koko ajan. Nyt se meni Jouluksi luottopajalle hoitoon. Ensi viikolla selvinnee onko vika bensan saannissa? Ainakin siltä vaikuttaa. Tuolla vähän taustaa... http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=5648
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
V6 2.8 AAH nykii.
Collapse
X
-
-
http://www.msi-motor-service.de/ximages/3997.pdf
Jos moottorisi on abc ja valmistettu enne joulukuuta -93, voisiko kyseessä olla oheisen linkin takana selostettu vika ?
Comment
-
-
Nykiminen on taas poissa! Vaihdoin koneeseen siihen kuuluvat tulpat ja pelittää hienosti, toivottavasti tuo muutos olisi nyt pysyvä.
Comment
-
-
Tulpat jotka siinä oli ostaessa en muista, mutta olivat muistaakseni Bosch 1-kärkitulpat. Bosch huollossa siihen laitettiin Bosch FR7LD 2-kärkitulpat ja nyt on NGK BKUR 6 ET-10 3-kärkitulpat.
Korjauskäsikirjan mukaan siinä kuuluisi olla juuri nuo NGK:t (etka myös samaa mieltä) Tai Boschin F 7 LTCR tai FR 78 X . En nyt jaksa kuitenkaan vielä innostua, koska se toimi uusilla väärillä tulpilla hyvin viikon pari, et aika näyttää asettuuko nyt lopullisesti.
Comment
-
Polttoainejärjestelmän puhdistukseen kannataa kokeilla Forten Fuel System Cleaneria. Maksaa jotain 20 ? / purkki. Tuntuu toimivan. Olen miettinyt tyhjäkäyntiongelmani kanssa laittaa sitä suhteellisen runsaasti lähiaikoina tankkiin. Konsentraatio ja kesto parantanevat pesutulosta. Puhtaammasta polttoainejärjestelmästä harvoin on haittaa.
Comment
-
Ei poistunut nykiminen kokonaan tulpanvaihdolla, en yllättynyt :)
Siedettävämmäksi se kyllä tuli, ja nykimisen kierrokset nousivat. Nyt kun esim ohituksessa kiihdyttää niin se nytkäyttää pari kertaa, ei pahasti, jossain lähempänä 3000rpm. Samaten jos kolmosella kiihdyttää, niin nykäsee suunnilleen samoilla kierroksilla.
Eli nykimisen mystisen syn metsästys jatkuu.
Comment
-
AAH Nykii
Ajattelin nyt perustaa oman topikin tälle minun ongelmalleni joka jatkuu vaan.
Eli kysehän on autoni nykimisestä. Kaikki alkoi kesällä kun huomasin pientä nypytystä 2000rpm kieppeillä ja sitten jos lähti matalilla kierrkosilla vedättämään, niin tuli pari semmoista pientä potkua. No autoni kävi sitten Bosch huollossa ja ei löytynyt vikakoodeja. Puolat ja tulpanjohdot mitattiin ja niissä ei kuulemma ollut vikaa. Autoon vaihdettiin silloin uudet tulpat ja ei ku menoks. No uusilla tulpilla auto sitten toimikin hyvin hetken aikaa, mutta sitten oireet palasivat. Kärvistelin niiden kanssa syksyyn ja sitten vaihdettiin lamdat. Toimi taas hyvin hetken kunnes oireet taas pikkuhiljaa palasivat. No nyt sitten tässä talvella se nytkytys alkoi häiritsemään ja rupesin pohtimaan asioita ja vaihdoin taas tulpat. Täälä kertaa NGK alkuperäisiin, mitkä etkassa ilotettiin. Niillä tulpilla alakierrosten potkiminen ja 2000rpm nytkytys poistui.
Sitten kuvaan astui uusi ongelma, joka on nyt ollut viikonpäivät häiritsevä. Kun kiihdyttää kakkosta isommalla vaihteella ja kun saavuttaa 2800rpm, niin alkaa nytkytys, potkiminen ja räpätys. Nämä kun alkaa niin meno puutuu siihen. Jos kiihdyttää niin että kiekat ei nouse 2800, niin kiihdytys on ihan normaali, mutta sit ku menee siitä yli, niin alkaa ongelmat. Jos painaa kaasua vaan siihen ekaan "rappuun" asti, mikä tuntuu polkimessa, niin ei tunnu mitään, mutta kun polkasee sen rapun yli, niin rupeaa pyttyjä putoamaan pelistä. Alemmillakin kierroksilla jos survoo pedaalia syvään niin tuntuu semmosta potkimista, mutta ei räpätystä.
Autoon on vaihdettu vikaa etsiessä:
-tulpat 2 kertaa
-lambdat
-ilmansuodatin
-bensasuodatin
Kertokaa nyt viisaammat, mikä vois olla, että sais tuon vielä kuntoon, ettei tartte yrittää tahallaan saada sitä AVK:lle :) Joka muuten oli eilen lähellä rekkaa ohittaessa, kun keskellä rekkaa loppu meno ja toinen rekka rupes tulemaan vastaan.
Comment
-
Vika on 99.9% sytytysperäinen. Kierrosluku vs. kaasun asema viittaa kipinän hiipumiseen. Pienillä osapaineilla jaksaa sytyttää mutta ei täyskaasulla = täyskuormalla (ykkösellä ei välttämättä kuormitu)
Eli seuraavana minä alkaisin tutkimaan puolia. Nämä on vaan niin pirun kallita ettei mieleellään heti vaihda. Juuri tuo uusilla tulpilla toimiminen viittaisi siihen. En tiedä voisitko saada joltain lainaan toimivia puolia. Nämä olisi aika pikajuttu vaihtaa jos jollain lähimaastossa olisi samanlainen pyydys?
Ilmeisesti varovasti kiihdyttämällä saa kiekat vaikka tappiin esim. kakkosella? Tällöin sytytyksen ohjain toimisi. Jos ei kierrä mitenkään edes paikoillaan yli tuon 2800 niin olisi ohjain rikki.
Nykiminen ilmeisesti terävää? Polttoaineen saanti ongelmalta tuo ei vaikuta, silloin se vaan "hiipuisi".
Comment
-
Ihan hakuammuntaa: puhdistettiinko lambdan paikka ennen uuden asennusta vai ruuvattiinko uusi "ruosteen päälle"? Joskus kuulemman lambdan huono maadoitus tekee moista.
Kummassakaan pelissäni ei ole lambdaa ja toisessa on vieläpä jäykät tulpanjohdot, mutta spekuloida saa;-)
Onko pakoputkessa vuotoja ennen lambdaa? Onko pakolaippa käyrä / pultit löysässä? Viekö vähän/normaalisti/paljon bensaa verrattuna kunnossa olevaan?
Vanhemmassa pelissä veikkaisin liian löysää katkojan kärkien jousta, mutta nää kuskia fiksummat pelit jaksavat usein yllättää dysfunktion diversiteetillä.
Comment
-
Takaan , että en ole viisaampi mutta arvaillaan:
Se mitä olen tuosta koneesta nyt lukenut ja sen toimintaa hahmotellut, niin kaikki vaikuttaa kaikkeen eli: koneessa on liuta tunnistimia jotka sylkee dataa sille ECUlle eli keskusyksikölle. Tällaisia ovat mm. moottorin lämmön tunnistimet, nakutustunnistimet jne. Eli joku tieto tai sen puute aiheuttaa hämmennysta ECU lle ja se tekee vääriä ohjauspäätöksiä. (Näin siis jos ihan mekaaninen vika on poissuljettu esim. kipinäpuolella) tuon ikäisissä kuulemma tuollainen ei aina näy vikakoodina.
Järjestelmällinen sähköpuolen diagnosointi on nyt varmaan tehtävä seuraavaksi (sama omassa edessä, lisänä vielä automaattilaatikon signaalit ECUlle...). niissä ERWIN manuskoissa on täsmällinen työjärjestys tuohon hommaan, mutta ei se multakaan näytä itse sujuvan... kohtuu kallista teetettynä ja takeet niin ja näin....
Voimia, veli voimia....!
EDIT:
Mites tulpan johdot...? puolako oli mitattu, mut jos se silti olisi se...?
Comment
-
Varmasti kakkosella menis kiekat tappiin varovasti kiihdytettynä. Ja paikallaan ottaa kiekkaa iloisesti. Vanhoilla tulpilla kuulu röpötystä kun survas kaasun pohjaan vapaalla, uusilla ei sitä enää kuulu, aluks kuulu muttei enää. Ja nykiminen on terävää, lyö melkeen tukan silmille :)
Olis hyvä kokeilla toimivilla puolilla, mutta en tiiä mistä sais kokeeks.
Unohtu mainita tuossa alkuperäsessä viestissä, et eräs autosähkömies epäili kaasuläpän asentotunnistinta. Yritettiin lukea vikakooditkin, mutta ei ollu hänen laite yhteensopiva. Tilasin tuossa huomiseksi merkkihuoltoon ajan lukua varten. Toivottavasti jotain tulee esille, ettei tartte ruveta arvailemaan osa kerrallaan.
Mutta puolia olen kyllä itsekin epäillyt saa nyt nähdä mitä vikoja löytyy huomenna.
Comment
-
Tuli jo pari viestiä vastatessani ekaan (HIENOA!!. Eli pannaan uutta vastausta kehiin.
ensin Antille: Lambdan paikkoja ei putsattu muistaakseni. Pakoputken vuodoista en tiedä, ei ainakaan kuulu mitään ylimääräisiä ääniä pakopuolelta, paitsi katin räminä. Bensaa vie minun ajossa 45km maantietä+n.5 kilometriä risteys/liikennevalokiihdyttelyä+Eberin käyttö n. 9-10l/100km. En tiedä onko normaalia?
Sitten Juuso: Kiitos osanotosta :) Tupanjohdoista en sen enempää tiedä, kun että ovat kunnossa sen mttauksen perusteella, ainakin olivat. Samaten puola. Pitää vissiin perehtyä oikein ajatuksella siihen Erwiniin.
Comment
-
Okei!
Se vielä unohtu mainita tuossa alkutekstissä, että nämä oireet tulee esiin vasta kun kone on lämmennyt kunnolla. Kylmänä on ihan sama miten polkee, niin ei nyi.
Comment
-
joku sanoi taannoin, että se tulipellissä oleva sytytysboxi vois kuumetessaan tehdä noin, tästä oli juttua taannoin. Se katkon totaalisuuskin vois viittailla sinne. Samoin puolathan voivat oirehtia niin , että kuumana ei toimi, mutta kylmänä joo.
Mun autoon vaihdettiin puola, 450? stockalta, ja homma palas 2 viikon sisään. mulla ei nyi, mutta vääntö vaan katoo liikkellelähdöissä, maantiellä vetää ihan ok. Tämä kait viittais jonnekkin , en tiedä minne...:-)
lamdat on jo, mutta en ole ehtinyt niitä vaihtamaan/vaihdattamaan.
Ei aivan ongelmattomia nää vee kutoset näköjään...
Comment
-
En oo kyl huomannu tulipellissä mitään sytkäboxia, mut en oo kyl pahemmin ettinytkään :) Oon kans kuullu et puola oireilis just tuolleen, et lämmetessään ei oikein toimis jos vikaa on.
Comment
-
Katsotaan ensin ne vikakoodit. Jos on Hall-, asentotunnistin- tai ajoitusanturinvika niin ne jää vikamuistiin. Varsinkin kun sinä voit saada vian päälle ilmeisesti ajamalla vehkeen lämpimäksi... Tuo vikamuisti kyllä aika hyvin nappaa nuo anturiviat, varsinkin jos ne saa aina päälle lämpimänä. Puolia se ei nappaa ellei ne ole ihan pimeänä.
Sitten jos ei vikakoodia löydy niin sitten puolien kimppuun. Sanoit että ne on mitattu? Toisiopuollella pitäisi olla 7-14kohm. Ensiöpuolella arvot 0.5-1ohm. Nämäkään eivät kerro varmuudella onko puola kunnossa mutta antaisi osviittaa varsinkin kun tuon tekisi sekä ihan kylmälle moottorille ja "vika"lämpimälle.
Puolan kunnon voi testata myös tulppatesterillä. Tämän voi tehdä myös vanhalla tulpalla jos testeriä ei ole. Suuttimien johdot irti ja laittaa testitulpan vuorotellen jokaisen sylinterin piuhaan. Tuplan kärkiväliä isonnetaan ja katsotaan iskeekö nättiä sinistä kipinää jokaisella sylinterillä yhtä hyvin. Huono puola synnyttää kellertävän kipinän. Tämänkin kun tekee kylmälle ja lämpimälle moottorille niin pitäs ero huomata jos vika puolassa. Jos kylmällä moottorilla saavutettua nätin kipinän kärkiväliä ei saavutetakkaan lämpinänä tiedetään missä puolassa vika. Kaksi pimeetä pyttyä riittää kummasti hillitsemään menoja... :)
Mutta perusteoriaa sytytyksestä:
- Lämmin/kylmä moottori ja kiertää ilman kuormaa hyvin -> Ei ajoitus yms anturivikaa sytytyksen ohjauspuolella.
- lämmin moottori ja ei toimi kuormalla -> riittämätön sytytysjännite ionisoimaan valokaarta paineen alla -> vika ketjussa Puola - Johdot - Sytytystulpat. Näistä johdot ja tulpat voi tod.näk.sulkea pois...
Jakajattomassa sytytysjärjestelmässä sytytysboksi ei tässä tapauksessa ole todennäköinen vika, lähinnä tuon kuormitusriippuvuuden takia. Jos se lämpimikseen alkaisi temppuilemaan moottori ei kiertäisi edes paikallaan.
Kaikkihan tuossa on mahdollista mutta nuo olisi ne todennäköisimmät syyt... Meidän insinöörien ajatuksen juoksua on joskus hankalaa ymmärtää...:)
ja nk. "Syttyboksi" on tuossa kuvassa pienten liittimien yläpuolella...Tuo mihin tulee molempiin päihin liittimet.
http://personal.inet.fi/private/autokerho/IMG_5039.jpg
Comment
-
No joo, olen nähnyt tuon pikku rasian. Ymmärrän aika hyvin insinöörejä, olen "kovaa" kyytiä itsekin tulossa sellaiseksi :)
Comment
-
Noniin! Ei ollut vikakoodeja muistissa. Aikansa tuusattuaan koneen kimpussa remppamies epäili vahvasti tulpanjohtoja. Sanoi että ennen ku rupee murehtimaan mitään muuta, niin kokeilee uusilla johdoilla. Varasin sitten ajan toisilla johdoilla kokeiluun.
Sen puoleen ihme, kun ei ruvennut mutisemaan mitään saksantuonnista vaan sain erittäin ystävällistä palvelua.
Comment
-
Toi on kai aika kranttu niiten johtojenkin suhteen tuo kne. Itse hain Merteilistä (Hki , Herttoniemi) sarjan hintaan 110? ovat SAMAT Bremin valmisteet joita maahantuoja myy 70? KPL! hintaan. Remppamiehet alkaa hoksaamaan, että olise auto suomesta tai saksasta, leipää sen korjaaminen tuo yhtälailla....
Leppäsuon Huollossa VAIN ystävällistä meininkiä alusta saakka
Comment
-
Joo Merteiliin soitinkin eilen ja tiedustelin johtoja. Alkuperäisenä en meinaa ostaakkaan. Käyn vain kokeilemassa huollossa, että onko vika niissä.
Siinä Bremin sarjassa on kuulemma 7 johtoa, mihin se seitsemäs tulee? Sytkäboxin ja puolan väliin?
Comment
-
-
Noniin. Taas olisi uutta asian tiimoilta. Vika paikallistui tulpanjohtoihin, eli ne uusittiin tällä kertaa ja nykiminen loppui. Toivottavasti tuo olisi jo lopullista, ettei taas parin viikon kuluttua rupeisi nykimään.
Comment
Comment