Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

V6 2.8 AAH nykii.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • V6 2.8 AAH nykii.

    Niin kottero on siis tämä 80 2.8 quattro avant..

    Havaittu seuraavaa: Alle 2000rpm painettaessa lappu lähelle lattiaa ei tunnu tapahtuvan mitään, pitää kiihdyttää varovasti ja päälle 2000rpm ni alkaa liikkua. Silloinkin tuntuu pientä nykimistä. Sitten taas korkeilla kierroksilla tuntuu puutuvan, kiertää kuitenkin sinne 6000 suht kiltisti, mutta hieman ponnettomasti. Onko ominaisuus? Eikö 174 hv pitäis tuntua jossain vaikkakin on melkoinen lossi? Mistä löytyis suoritusarvoja? Lisäksi kylmänä lähtiessä meinaa liki sammua, ainakin nykii. Täyskaasukiihdytys on aika tukkoisen tuntuista. 2500-4000rpm on suht pirtee.

    Vertailuna '88 +350tkm ajettu 16v camry kiihtyy kaasua tarjottaessa ihan kiltisti, suorastaan hienosti tuohon nähden. Viekö nelikko muka kaiken voiman?

    Tulpat tutkin ja meinasin vaihtaa, mutta olivatten liki uuden näköiset joten jätin paikoilleen. Johdot oli kaikki alle 6kOhm, 5kOhm niissä lukee. Tai kolmosen tulppaa ja johtoa en saanu irti kun siinä on jos mitä letkua, piuhaa ja anturia. Arvelisin sen olevan kuitenkin ihan ok.

    Mitä siis kannattais tehdä/vaihtaa? Sippi vaihtoon? Suodattimia en oo vielä vaihtanu, missä muuten makaa benssafiltteri? Näyttäiskö se vikavalo tms. jotain tällaisessa tapauksessa?

    Noniin, onhan tossa purtavaa, keksikääs jotain fiksua ;)
    Viimeksi muokannut Killeri; 28.1.2018, 14:56. Perustelu: Aiheet yhdistetty.

  • #2
    Minulla on myös samoja oireita, nykii tasakaasulla 1800-2200rpm ja sitte matalilta kierroksilta kiihdyttäessä, jos polkee liikaa kaasua. Käytin Bosch huollossa, totesivat, että saa 2% liian laihaa seosta. Eivät osanneet sanoa syytä. Kuitenkin vaihtoivat tulpat ja se auttoi, jonkin aikaa.

    Toivottavasti joku keksii jotain järkevää....

    Comment


      #3
      Vastaavanlaisia oireita löytyy minunki autosta vaikkei ole edes sama motori, juuri kuvauksen laisia ongelmia mutta ei jatkuvasti vaan lähinnä kylmillä/kosteilla keleillä on ilmennyt ~10C ja vasta satanut vettä...

      Comment


        #4
        Mulla oli 80 2.0E 16V autos samanlaista nykimisvikaa. Syy nykimiseen oli tulpanjohdossa. Vian löysin sammuttamalla valot autotallista, pimeässä näkyi hyvin kuinka kipinä löi jo johdossa...

        Comment


        • #5
          injection cleaner

          Hei
          purkillinen crc injection cleaneria nyt ens hätään bensatankkiin, saattaa auttaa.

          Comment


          • #6
            Noniin, kiitoksia vinkeistä vinkeistä ;) Pitää koittaa ens kärkeen noita kaikkia. Ehkä pistän vielä 98:a tankkiin vaikka ei vissiin tarvitsiskaan. Ilmoittelen sit kuinka kävi..

            Comment


              #7
              Vastaavassa porsasperäsessä ei ollut ongelmia. Tasaisesti kävi suomalaisella polttoaineella. Ysivitosta tuli kokeiltua, mutta omasta mielestäni pientä puutumista oli havaittavissa (mutu). Kirjan mukaan tehoa ei häviä, mutta vääntö kärsii pikkuisen (5 Nm). 98:lla pelasi loistavasti. Sitä käytinkin kokeiluja lukuunottamatta ja käytän tässä nykyisessäkin (100 2.8E Q).

              Kasikymppisen polttoainefiltteri on siellä auton alla lähellä polttoainetankkia. Seuraat vaan pa-putkia niin löytyy.

              Comment


                #8
                Ettei vaan olis jotain imuvuotoa jos antaa liian laihaa seosta. Jostakin korjauskäsikirjasta olen lukenut että hesitation on acceleration = intake leak tms.....

                Comment


                • #9
                  Joo kiitoksia vinkeistä minunkin puolesta!

                  Eikös sen imuvuodon pystyny testaamaan kotikonstein ruiskimalla starttipilottia imusarjan ympärille ja kuuntelemalla muuttuuko käynti?

                  Comment


                    #10
                    Niin että imisi sitä sylintereihin vai? Jaa, enpäs tiedä...? Tuota varten taitaa ainakin olla olemassa ihan tarkoitusta varten valmistettu aine

                    Comment


                    • #11
                      Miten se kuuluisa lamda-anturi (t) voi? Bensasuodatin on ainakin minulla konehuoneessa, mutta 80:ssä (vaikka 2.8)se voi olla auton alla oikealla puolella bensapumpun vieressä? Vaihtoväli 30000 km Epäilen lamda-antureita= kannattaa käyttää testerissä.

                      Comment


                      • #12
                        Minulla ainakin lambdat juuri testattu, ok. Bensasuotimen vois koittaa vaihtaa. Nyt ens alkuun kaadan sitä crc:n puhistusjuttua tankkiin.

                        Comment


                        • #13
                          Joo, kattos vaan tää onkii parempi osio tälle. Uusi käyttäjä sekoillu taas ;)

                          Sanooko pakokaasutestin lampda mitään? 1 luki lapussa, siinähän se kaiketi kuuluu olla, mutta kertooko se anturin kunnosta mitään?

                          Laitan stp:n cleaneriä tankkiin ja katon vaikuttaako. Kaupan oli myös neljä kertaa kalliimpaa complete motor flushia tms, lieköhän mitään eroa tohon edellämainittuun..

                          Mitä kustantais käyttö autosähköhuollossa jos ne tutkis esim. sen lambdan ja seokset ym? Soittamallahan se selviäis mutta jos joku tietää jo valmiiksi.

                          Tuli muuten ilmastointi kuntoon K-Ilmastoinnissa, hintaa 80e. Ja siis kyseessä joku r12:n korvaava aine, en nyt tietysti muista nimeä.. Sitä tuli kuitenkin tismalleen sama määrä kuin alkuperäistä. Mitään öljyä sinne ei lisätty, ilmeisesti ne ei sitten tullu poiskaan? Kaiken kaikkiaan nopeaa ja mukavaa oli asiointi ;) Kun nyt tulis taas helle..

                          Comment


                            #14
                            Lpr autosähkö osaa kyllä laskuttaa. Tavallisesti osaa kyllä myös hommansa. Varsinkin se nuorin heppu siellä haalaripuolella on tosi pätevä.

                            Tiskillä voit odottaa perinteistä suomalaista asiakaspalvelua eli "mitä *ittua sä tälläsiä romuja tänne meidän harmiks tuot kun on kahvituntikin ja loma alkaa kolmen päivän päästä..."

                            Comment


                              #15
                              Kine: ettei kävis vain niin ku mulla.. Vaihdettiin r12 r134a:han ja viikon päästä rupes kompura rahisemaan. Mitään öljyä ei laitettu. Eikä toi ois ffp:n tekstien mukaan ees oikee aine. En tiedä mitenkä korvauksien kans käy ku tää ei ollu mikään liike vaan naapuri joka laittoi noi..

                              http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=18485

                              Comment


                              • #16
                                Kun se ei ollu sitä r134:a vaan jotain muuta. Taidan soittaa ja kysyä mitä se oli. En minäkään olis antanu laittaa 134:a jos se olis sitä tarjonnu. Mut se öljyn lisäämättä jättäminen hieman mietityttää. Ei kai siinä olis ollu öljy kylmäliemen seassa, tuskin?

                                Comment


                                  #17
                                  413?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Soitin ja kysäsin, on nimeltään RS24 ja kertoi että purnukan kyljessä lukee jotain "drop-in r12 replacement". Katsellaan ja kokeillaan nyt sitten sitä.

                                    Löytyi muuten tämmöinen linkki:

                                    http://www.ref-prods.com/RS-24_p1.html

                                    Korulauseita toisensa perään, mutta kai siinä on osa totuuttakin..? Ainakaan ei tuhoa otsoonikerrosta ;)

                                    Comment


                                      #19
                                      Tuosta aineesta en oo kuulukkaa. Pitääpä mettästää jostain firma joka tuota käyttää tää päin. Pitäs vain ekaks saada kompura kuntoon.

                                      Comment


                                      • #20
                                        www.tempcold.fi unohtu laittaa.. Onpi maahantuoja tolle litkulle.

                                        Edellisestä linkistä luin, että ainetta olis pitäny laittaa ~90% r12:n painosta, mut tätä laitettiin jotain 700g joka luki konepellin lätkässä, eli vajaa 100g liikaa. Hyvin tuo kuitenkin kylmää pukkaa.. Mitä haittaa ylitäytöstä "pitäis" olla?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ei kone kyllä taida aivan täysissä voimissaan olla, oma kun on sellainen suht. väännökäs noin kolmeen tonniin asti, sitten tuntuu sellainen pieni kuoppa ja vasta neljästä tonnista lähtee vetämään kunnolla ja vetää sitten aivan kiitettävästi rajoittajalle asti. Eikä kyllä nyi vaikka aivan pikkukierroksilta painaa kaasun pohjaan.

                                          Comment


                                            #22
                                            Eikös näissä ollut se muuttuvapituuksinen imusarja? Olisiko juuttunut asentoon "lyhyt"?

                                            Etsi vanhoja.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mulla olis kanssa hieman samantyyppinen ongelma.
                                              Vaihdoin autoa tässä vähän aikaa sitten, ja nyt on tullut huomattua että, moottorin ollessa kylmä auto nykii lievästi tasakaasulla. Tunne on niin kuin liikuttelis jalalla kaasua vähän, vaikka omasta mielestä se pysyy suht paikallaan. Lämpimänä en ole huomannut mitään samaa, ainakaan vielä.
                                              Eli joku vika / häiriö, tai voisiko kaasuläppä tms. olla vain niin herkkä reagoimaan.. tuntuu kyllä oudolta ajatukselta.

                                              Comment


                                                #24
                                                Lambda mahdollisesti jo ikääntynyt ja liian hidas?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Huomatkaa kun pistätte niitä injektoricleanereita tankkiin että se huuhtelee vain osan skeidasta irti. Ei auta vuotaviin suuttimiin ja aina välillä kuuluu tarinaa kun homma meni vaan huonommaksi (kököt irtoo muttei välttämättä jätä suutinta). Siinä vaiheessa kun suuttimet ovat likaiset niin ne yleensä jo vuotavatkin ja usein kun auto on 10v vanha niin suuttimet ovat remppakunnossa, enemmän ajetuissa jo aikaisemmin. Alppilan Autohuolto (HKI) tai joku muu asiaan perehtynyt firma voi sitten oikeasti rempata ne ja toimittavat raportinkin ennen/jälkeen.

                                                  Mutta joo, kuten jo sanottiinkin kattokaa tulpanjohdot ja alipainevuodot. Aiheuttavat kummatkin nykimistä. Alipainevuotojen ettiminen on hankalaa mutta letkunpätkä korvaan ja sitä stetoskooppina käyttäen kuuntele pitkin konehuonetta alipaineletkujen lähistöllä, jos suhisee niin vuotaa.

                                                  Eihän se Audin V6 mikään raketti ole ja tuntuu yleensä menevän vasta kun kiekat ylittää 4000. Suosittelisin melkein, että tekisit vain täyshuollon konehuoneessa eli kaikki suodattimet, tulpat, johdot jne. ja katot sitten uudelleen. Pistä myös puteli jäänestoa tankkiin siltä varalta, että siellä on vettä.

                                                  Jos imusarja olis juuttunut lyhkäseksi niin varmasti alavääntö uupuisi mutta toisaalta isommilla kiekoilla kuuluis mennä, eikös?

                                                  Tehonpuutetta aiheuttaa muuten myös tukkoon mennyt katalysaattori mutta harvemmin nykimistä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kiitos kommentista.
                                                    Miten se lambda-anturi voi vaikuttaa siihen nykimiseen kylmänä. Jos se on epäkuntoinen, voiko sen jotenkin varmistaa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Toi tonin kuvaus "Jos imusarja olis juuttunut lyhkäseksi niin varmasti alavääntö uupuisi mutta toisaalta isommilla kiekoilla kuuluis mennä, eikös?" vaikuttaa sopivan melko hyvin tähän autoon.

                                                      Nyt kun on hieman tunnustellut kyytiä, niin ainoastaan noin 3-4 krpm:n välissä on sellaista menemisen makua, taas neljän tonnin jälkeen ahistaa ja veto on aika tasapaksua.. Että ei se lyhytkään puoli imusarjasta toimis ihan täysiä. Kiertää kyllä ajossakin sinne kuuteen tonniin kun aikansa jaksaa kelata.

                                                      Kaasupedaalissa tuntuu semmoinen pykälä puolenvälin paikkeilla, eli vastus hieman kasvaa, tämä on vissiin se kanavanvaihdoskohta?

                                                      Jollakin tais olla juuri ton muuttuvan imusarjan kanssa ropleemia, kerrohan mitä teit ja miten? Onko siellä paljon letkuja mitä tutkia/vaihtaa?

                                                      Pistin tosiaan kliinerin tankkiin eikä se siitä mikskään muuttunu, ainakaan raketiks. Nykiminen on ehkä aavistuksen lisääntynyt.

                                                      Imuvuodot tosiaan on mahdollisia, mut tulpanjohdot ei kai vissiin kulkuun vaikuta muuten? Ainakaan tehon puutteena. Yläkierroksilla ei siis havaittavaa nykimistä.. Tarvinnee tuo huolto suorittaa ni on sitten niitten puolesta ainakin selvä.

                                                      Ja entäs tuo lambdan/lambdojen mittaus, mitä kuuluis viisarin näyttää? Pääseekö niihin käsiksi helposti? Jos vaikka innostuis tutkimaan..

                                                      Ja katit oli ainakin jokseenkin kunnossa kun meni päästötestistä läpi, tosin rimaa hipoen.

                                                      Lisää vinkkejä saapi laittaa, kuvailen sitten enempi jos tarvitsee.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Se imukanavan muutos hoidetaan sähköisesti ja on varsin helppo todeta, ei se ole kaasupolkimeen sidoksissa, vaan kierroksiin. Taitaa olla 4100rpm kääntökohta. Laitat kaverin polkee kaasua ja katot ite konehuoneen puolelta kun vivut heilahtaa. Mulla alkaa olla sen kääntösysteemin alipaineletku päältäpäin jo vähä kärsineen näkönen, kaipa se pitäs vaihtaa, mut toimii kuitenki vielä.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          No olisko se vikakoodien luku mitään?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            v6 nykiminen +verot +pakosarja

                                                            Nyt kävi kosla huollossa, lambdat tosiaan oli rollaattorilla liikkeessä, niin oli laajat kaaret jännitekäyrässä. Tarvikkeet 80e/kpl hyllystä paikoilleen eikä nyvi enää.

                                                            Mekatsu muuten hokas venakopassa tarran jossa seiso abc 2.6. Et tää on nyt sit alunperin 2.6 joka on papereissa aah 2.8 mut loppujenlopuks 2.6. Hulluks tässä tulee, prkl! Mistä tuon parhaiten varmistais? Ainakaan sitä muuttuvapituuksisen imusarjan mokkulaa ei ollu siinä missä sen pitäis olla. Ja kattelin kuvia netistä, erottaako sen imusarjan makkaroista tuon koneen tyypin? 2.8 on tasoissa ja 2.6 miten sattuu eli "limittäin"

                                                            Samma på svenska:

                                                            AAH? http://home.online.no/~arildji/bil/audi_V6(2).jpg

                                                            ABC? http://www.audi.auto.ru/engine/abc/abc.jpg

                                                            Mites lohkosta näkis? Et jos alakerta pelkästään on vaihdettu? Sekö lukee vasemman pakosarjan päällä?

                                                            Maksaisko vaivaa kammeta aah-pata sinne ku lapussa niin seisoo? Kenelläkään halvalla hyvää? Toisaalta vois valittaa veroista jotka muuten on tälle muka 2.8:lle 2331e, ei paha mielestäni. Tosin onhan tossa ollu kulujakin jo.

                                                            Niin vielä tartteis ehkä vaihtaa oikee pakosarja kun rökeltää vähän ilkeesti ja tietty huijaa vähä lambdaakin. Meneekö nuo yleensä halki jostain vai kärähtääkö tiiviste pelkästään? Ja viimeisenä, miten hlvetissä se vaihdetaan konetta poistamatta? Saa siis tarjota käypästä ehjää pakosarjaa tänne nyt!

                                                            Tämmöistä tällä erää..

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X