Koko talven oli hiljaista ja luulin jo vaivan poistuneen, mutta eipä sittenkään.
Ongelmana on voimakas kilinä, joka ilmestyy vain jotain yli 20ºC ulkolämpötiloissa ja pidemmän ajon jälkeen hyvin satunnaisesti. Erityisesti ilmenee pitkän motarilla putkeen ajon jälkeen, kun palaa kaupungin kaduille ja kerran painaa kytkintä. Häviää, jos antaa auton olla parkissa tovin eikä välttämättä enää palaa lainkaan. Kylmemmillä keleillä (alle 20ºC) ei ilmene lainkaan, rääkkäsi autoa kuinka kuumaksi tahansa.
Kilinä seuraa moottorin kierrosnopeutta ja on taajudeltaan karkeasti arvioiden jotain 5 kertaa sekunnissa tyhjäkäynnillä. Jos pitäisi kuvata kilinää, niin kuulostaa kuin vauhtipyörän ajoitustappi löisi koppaan yhdessä kohtaa :)
Kun vika on pahasti päällä, kilisee riippumatta siitä ajaako vai onko paikoillaan vai onko vaihdetta päällä vai ei. Yleensä ei myöskään kytkimen polkeminen vaikuta lainkaan. Täysin epäsäännöllisen säännöllisesti saattaa lakata, kun kytkimen painaa pohjaan ja alkaa taas kun nostaa kytkimen ylös. Yleensä polkeminen niin tai näin ei vaikuta lainkaan.
Voodota lisää havainto, että kun vika ei ole päällä ja kone kuitenkin lämmin sekä ulkona melkein "vikarajaan" yltävä lämpötila, sama kilinä kuuluu hyvin vaimeasti, mutta kytkimen liikkeeseen liittyen nurinpäin. Kytkin ylhäällä on hiljaista, mutta kytkintä painamalla kilisee vaimeasti. Kytkimen keskivaiheilla ääni on kovimmillaan ja noudattaa selkeästi polkimen liikettä. Pääosin kuitenkin ei kilise mikään.
Vika ilmeni viime kesänä kytkimen työsylinterin vaihdon jälkeen eli kun laatikko oli irti. Piti vaihtaa, koska kytkin ei irrottanut aina kunnolla vaan jätti vetoa päälle. Korjaantui, mutta aiheutti tämän voodoilun. Koko talvena syksystä lähtien ei kertaakaan ilmennyt, mutta viime viikonloppuna iski kuin tyhjästä.
Jossain kytkimen ja vauhtipyörän tienoilla jotain on, mutta mitä ihmettä? Ei voi olla mikään pultti tms., koska ilmenee noin miten ilmenee. Kaksoismassa hakaa väljänä tms? Mutta mikä ihme siinäkään voi ilmetä noin?
Laatikko se on pois otettava vielä kertaalleen, mutta ei mitään hajua mitä sieltä edes etsii.
Autona Golf V -06 2.0tdi, ajettu 190tkm.
Ongelmana on voimakas kilinä, joka ilmestyy vain jotain yli 20ºC ulkolämpötiloissa ja pidemmän ajon jälkeen hyvin satunnaisesti. Erityisesti ilmenee pitkän motarilla putkeen ajon jälkeen, kun palaa kaupungin kaduille ja kerran painaa kytkintä. Häviää, jos antaa auton olla parkissa tovin eikä välttämättä enää palaa lainkaan. Kylmemmillä keleillä (alle 20ºC) ei ilmene lainkaan, rääkkäsi autoa kuinka kuumaksi tahansa.
Kilinä seuraa moottorin kierrosnopeutta ja on taajudeltaan karkeasti arvioiden jotain 5 kertaa sekunnissa tyhjäkäynnillä. Jos pitäisi kuvata kilinää, niin kuulostaa kuin vauhtipyörän ajoitustappi löisi koppaan yhdessä kohtaa :)
Kun vika on pahasti päällä, kilisee riippumatta siitä ajaako vai onko paikoillaan vai onko vaihdetta päällä vai ei. Yleensä ei myöskään kytkimen polkeminen vaikuta lainkaan. Täysin epäsäännöllisen säännöllisesti saattaa lakata, kun kytkimen painaa pohjaan ja alkaa taas kun nostaa kytkimen ylös. Yleensä polkeminen niin tai näin ei vaikuta lainkaan.
Voodota lisää havainto, että kun vika ei ole päällä ja kone kuitenkin lämmin sekä ulkona melkein "vikarajaan" yltävä lämpötila, sama kilinä kuuluu hyvin vaimeasti, mutta kytkimen liikkeeseen liittyen nurinpäin. Kytkin ylhäällä on hiljaista, mutta kytkintä painamalla kilisee vaimeasti. Kytkimen keskivaiheilla ääni on kovimmillaan ja noudattaa selkeästi polkimen liikettä. Pääosin kuitenkin ei kilise mikään.
Vika ilmeni viime kesänä kytkimen työsylinterin vaihdon jälkeen eli kun laatikko oli irti. Piti vaihtaa, koska kytkin ei irrottanut aina kunnolla vaan jätti vetoa päälle. Korjaantui, mutta aiheutti tämän voodoilun. Koko talvena syksystä lähtien ei kertaakaan ilmennyt, mutta viime viikonloppuna iski kuin tyhjästä.
Jossain kytkimen ja vauhtipyörän tienoilla jotain on, mutta mitä ihmettä? Ei voi olla mikään pultti tms., koska ilmenee noin miten ilmenee. Kaksoismassa hakaa väljänä tms? Mutta mikä ihme siinäkään voi ilmetä noin?
Laatikko se on pois otettava vielä kertaalleen, mutta ei mitään hajua mitä sieltä edes etsii.
Autona Golf V -06 2.0tdi, ajettu 190tkm.
Comment