Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Brutaalimpi "äänenavaus"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Brutaalimpi "äänenavaus"

    Piti "200 TDI quattrosta" ottaa putki pois kardaaniremppaa varten. Nyt jo vaihdetut venttiilikumit olivat falskanneet aikanaan ihan tarpeeksi öljyä putkeen. Viimeinen pönttö poistettiin, mutta silti jotenkin tukkoinen ääni ja kulku.

    Joskus aluksen apukoneen putkea puhdistettiin polttamalla. No, soveltaen käyttöön.

    1. Putki noin 60 asteen kulmaan (vaakasuorasta siis). Etupää ylös.

    2. sen verran naftaa sisälle, että toisesta päästä tuli ulos (putkea käännellen niin, että pääsi valumaan ilman suurempia taskuja)

    3. Palava naftainen paperitukko alapäähän ja tulta perään

    4. "kekkosfööni"- tyyppisellä kuumailmapuhaltimella lisähappea ja -lämpöä altapäin putkeen

    Nafta paloi pitkään. Jossain vaiheessa savu muuttui nokiseksi ja putki alkoi lämmetä melkoisesti. Oltiin saatu aikaan nokipalo. Liki kaksi tuntia paloi karsta. Sitten loppui.

    Ans kattoo, jos nyt hengittäis paremmin. Pitää vain se kardaanin laakeri vaihtaa ekaksi.

    Piti muuten piruuttani laittaa kone käymään vain downpipe paikallaan. Yllättävän hiljainen ääni. Sais laillisesti jättää pöntöt pois.

    Ai niin, älkää kokeilko katillisella pelillä;-)

  • #2
    Ahdin on melkoisen tehokas vaimennin. Tuttu maanrakentaja ajelee HJ tojolla jolla harrastaa myös off road leikkiä. Putkisto pelissä Antilta hankittua kiiltävää 3" halkaisijalla ilman vaimentimia. Ääni ei ole lainkaan paha joskin erottuva. Ahtimen kyllä kuulee...

    Comment


    • #3
      Kyllä mullakin tuli mieleen joko laittaa suora putki tai sitten vain yksi absorbtiovaimennin. Pöntöt on vuodelta -85 ja luulen, että ainoa vaimentava materiaali tällä vuodsituhannella on ollut karsta...

      Toi putki on suora, ei siis tee mitään taka-akselin ylitystä. Jos tekis jigin ja laittais appiukon hitsaamaan... no, sitten ehkä kun toi on testattu, ehjä ic ja voimasavua.

      Kumma homma, kun TDi piti vain downpipe paikoillaan jopa hiljaisempaa mekkelaa kuin taannoinen komposiittiohjus, jossa oli 10 V turbo ja kaikki pöntöt paikoillaan.

      Comment


      • #4
        Kuormittaessa se alkaa pitää vähän liikaa älämölöä, mutta pintakaasulla voi ajella ilman putkistoa. Viitosnuotti kyllä erottuu ilman vaimentimia.

        Katti-kommentti meni ohi.

        Comment


        • #5
          Katti-kommentti meni ohi.
          Ei taida katti eli katalysaattori, joita uudemmissa TDI:ssä ymmärtääkseni jo lienee, tykätä siitä, että sen läpi kaadetaan raakaa naftaa ja sitten tuikataan palamaan. Ainakaan en ota sen kestävyydestä edes poliittista vastuuta.

          Comment


          • #6
            Noniin, tarkennus auttoi. Minäkin ihmettelin ensin, kuten varmaan Porhiokin, miksei katillista peliä voisi kokeeksi laittaa käymään pelkällä downpipellä ...

            Comment


            • #7
              Tuntuu toimivan peli. Tosin en ole tehnyt mitään mittauksia ja perdsdynokin on nollattu, kun peli on ollut pukeilla liki kuukauden. Raikkaasti kulkee, ehkä paremmin vetää keski- ja ylärekisterissä. Ei äännä pahasti.

              Comment

              Working...
              X