Olin lukevinani joskus tällä sivustolla että väärälainenkin öljynsuodatin voi käydä paikalleen että kannattaa olla varma minkä laittaa.No mistäs sen tietää millon on oikea jos ostaa sekatavara kaupasta kirja suodattimen mikä pitäisi olla oikea.Mitäs harmia siitä nyt sit voi olla jos ostaa käypäsen mutta vääränlaisen???? Itsellä paikallaan nyt biltema halpis suodatin eli onko iha paska eli ostanko paremman...Tokmannilla näyttäs olevan 2.6 ja 2.8 v6 koneisiin öljynsuodatin onko sit parempi...
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Öljynsuodatin 2.6 v6 abc
Collapse
X
-
miisunpaskaAvainsanat: Ei mitään
-
Ite olen ihan Minimanista hakenut omani.. samoja ne myy Tokmannillakin. Eli yleensä suomalaisia ja Suomessa valmistettuja M-Filter suodattimia. Ihan hyviä ovat ja alkuperäisiä Mann-Filteriä vastaavia.
2.6:een on sellanen iso filtteri, jossain M-Filterin kirjasessa on myös merkitty pieni malli (jossain A6:n kohdalla ainakin pientä ja isoa). Syy lähinnä on, että Audilla oli pientä aluksi, mutta vaihdettu isompaan, kun ei ilmeisesti olet riittävän kokoinen ja M-Filterin tapauksessa tuo on listassa valmistajantietojen vuoksi (näin M-Filterin mies kertoi minulle) niin vastuu on ostajalla, vaikkakin isompikin sopisi ja omasta mielestäni parempi.
Näkyi Audi 100:een olevan se pienempi MH 3392, mutta se on vaihdettu myöhemmin isompaan MH 370 esim. A4:ssa (kaikissa A4:ssa) ja myöhemmissä A6:ssa.
-
Antakaapas nyt hyvät neuvot ABC-koneen öljynsuodattimen irrottamiseen. Siis kyseessä on sellainen öljypohjan kyljessä oleva musta "metallitötsä". Clas Ohlssonilta otin mukaan jonkun halvan yleismallisen irrotustyökalun, joka on vain sellainen lenkki paremman otteen saamiseksi, mutta nyt on öljynsuodatin jo lommoilla ja työkalun varsi vääntynyt paskaksi. Suodatin ei hievahdakaan.
Comment
-
Sama juttu kävi mulle kun ensimmäistä kertaa vaihdoin profiilin A6:een öljyt ja suodatin. Onneksi oli auto jo valmiiksi pukeilla koska homma ratkes siihen että isoimmalla putkitongilla sain sen helkkarin suodattimen irti!!
Joku Rane (sama kaveri näköjään tehny paljon muutakin 'huoltoa' siihen autoon...) oli taas ollut asialla ja vääntänyt sen kiinni muulla kuin käsivoimalla.
Niin, suodattimista, minä olen aina käyttänyt jokaiseen audiin joko Hengst ta VW/MANN suodattimia ja ei ole ollut mitään moitittavaa. Vaihtoväli minulla aina 10 tkm.
Comment
-
Uusi suodatin on merkkiliikkeestä ja samanlainen kuin vanha. Eli varmasti oikea suodatin olisi tulossa vanhan tilalle, kunhan vaan saisi sen vanhan irti. Jotain sotasuunnitelmaa tässä yritän punoa vanhan filsun päänmenoksi. Jos vaikka ottaisi yhden neuvoa antavan tähän väliin.
Comment
-
Mulla oli sama ongelma ekalla itsetehdyllä öljynvaihdolla. Ei siihen muuta lääkettä taida olla kuin järkyttävän kokoiset putkipihdit tai papukaijat, rusinaa se suodatin tulee luultavasti muistuttamaan. :) Kaikki nuo "irroitustyökälut" napsuivat särki, muutamaa tuli koitettua..
Comment
-
Sillä oli omasta kerran "revitty" vanha irti. Kannattaa pistää sitä rasvaa siihen tiivisteeseen ohjeiden mukaan ja kiristys sen verran, kun perushemmon käsivoimin saa puhtailla käsillä. Saa sitten irtikin myöhemmin. Sellainen ketjuirroitin on ABC:n kanssa ihan hyvä, kun se suodatin on helpossa paikkaa niin on helppo laittaa työkalu paikalleen.
Alkuperänen suodatin on Mannfilterin ja suomalainen M-Filterin suodatin on ihan hyvä, jos suomalaista haluaa suosia.
Comment
-
Putkitongeilla itse noita vaihtelen melkein poikkeuksetta.. Johtuen siitä että varsinaiset irroitustyökalut moiseen on aina jossain muualla missä pitäisi, ne ei mahdu väliin tai ei sovi suodattimeen ollenkaan. JOS on tilaa ja sopii suodattimeen (tarpeeksi kulmia), niin ketjulla varustettu irroitustyökalu toimii erittäin hyvin. Putkitongit on osoittautunu tämän takia hyviksi ystäviksi, ne kun mahtuu yleensä edes jotenkin ja melkein riippumaton suodattimen mallista.
Viimeisimpiä vaihtoehtoja on tuo ruuvimeisselin lyöminen suodattimen lävitse. Jos ei saa voimaa niin jatkoa kehiin.
Suosittelen myös rasvaamaan sen uuden suodattimen öljyllä ennen kiinnilaittoa ja yhden käden voimalla kiinni (Paitsi jos omaat hormoonihirviön voimat). Irtoaakin joskus..
Comment
-
Omasta mielestä suodattimen avaamiseen ruuvari ei todellakaan ole hyvä idea. Kerran kokeilin ja vituiks meinas mennä. Aukes sentään mutta kädet ihan öljyssä ja muutenkin helvetin sotkusta hommaa. Kun huomaa että ruuvari alkaa vaan leikkaamaan suodattimen kylkeä eikä tunnu millään aukeavan, niin alkaa vain molo kasvaa otsassa...
Tällä hetkellä itellä semmonen hihnamallinen avain, missä se hihna on jotain vahvistetun kankaan/nahan tapaista matskua. Pinta vielä semmonen "nihkeä" millä saa kunnos pidon siihen suodattimeen.
Ei just tää, mutta samanlainen: http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/5...in_-hihnamalli
Comment
-
Öljynsuodattimen irrotus
Täältä ääni helevatun isoille putkipihdeille! :)
Alkuperäinen kirjoittaja T.Hell Näytä viestiTällä hetkellä itellä semmonen hihnamallinen avain, missä se hihna on jotain vahvistetun kankaan/nahan tapaista matskua. Pinta vielä semmonen "nihkeä" millä saa kunnos pidon siihen suodattimeen.
Nyt kun suodatin oli tiukassa, niin tarvittiin 4 yritystä sen irrottamiseen.
Eilen:
1. Käsin apinan raivolla. Suodatin ei hievahdakaan.
2. Clas Ohlsonin hihnamallisella avaimella. Avain antaa periksi. Suodatin ei hievahda.
Tänään:
3. Ruuvasin purkin päätyyn 2 kpl noin 10 cm:n pituisia huonekaluruuveja. Tämä on eräänlainen variaatio tuosta yllä mainitusta ruuvimeisselitekniikasta. Eli meisselin sijasta käytin kahta isoa ruuvia ja väänsin niitä pitkäleukaisilla lukkopihdeillä. Ja vielä mitä! Suodatin ei liiku, mutta ruuvit alkavat liikkua sorvaten purkkia auki! Ei toimi tämä!
4. Ote suodattimesta helevatun isoilla putkipihdeillä, ja jo alkaa suodatin liikkua kierteellään (hitaasti vastapäivään - ELI AUKI). Hip hurraa!
Comment
-
-
Miksi pelleillä, jos vanha suodatin menee vaihtoon? Tämmösillä vaan suodatin kunnolla lyttyyn, niin että saa kunnon otetta ja vääntää sitten auki. Ei aukee itellä rystyset ja säästää hermoja. Uuden suodattimen tiiviste kannattaa voidella sitten öljyllä, säästää myös hermoja seuraavalla kerralla.
Comment
-
Öljypohjakin vaihtoon?
Alkuperäinen kirjoittaja Metsässä Näytä viestiJa jotku ihmettelee miten autojen korjauksissa voi tulla täysin odottamattomia yllätyksiä :)
Nyt pähkäilen, pistäisikö auton kuitenkin kasaan vanhalla öljypohjalla vai pitäisikö odottaa uutta osaa.
Ei vaan haluta tehdä samaa ruljanssia kohta uudestaan, joten olen kallistumassa odotuksen kannalle.
Edit: Auton alla maatessa kuvittelin, että nuo jäljet olivat vain jotain pinttynyttä likaa, mutta öljypohja käsissä näin heti, että nehän menee alumiinista läpi asti. Ovat siis murtumia metallissa.
Edit2: Eihän tuo mikään valuvika voi olla?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jarpale Näytä viestiNyt pähkäilen, pistäisikö auton kuitenkin kasaan vanhalla öljypohjalla vai pitäisikö odottaa uutta osaa.
Comment
-
Ajattelin heittää oman mielipiteeni soppaan, osa kehuu noita hengstin suodattimia. Minä en ainakaan yhtään enää laita omaani jos sattuu olemaan jotain muuta tarjolla. Omassa 80 2.6 abc koneessa tyrkkäs kyseinen öljynsudatin kumia öljykiertoon eli takaisinkierron kumiläpän tyrkkäs sinne öljyn kierron puolelle ja pilkkoutui öljy kiertoon. No maahantuoja makso osat mitä meni, tosin koneeseen jäi jonnekkin pieni pala roikkumaan kun välistä naputtaa nostin toiselta puolelta aika ilkeesti.
Comment
-
Eilen sain haettua uuden öljypohjan ja muuta sälää. Viikonloppuna pitäisi yrittää kasaamista, niin saisi avantin taas liikenteeseen.
Alkuperäinen kirjoittaja Jari T. Näytä viestiAjattelin heittää oman mielipiteeni soppaan, osa kehuu noita hengstin suodattimia. Minä en ainakaan yhtään enää laita omaani jos sattuu olemaan jotain muuta tarjolla. Omassa 80 2.6 abc koneessa tyrkkäs kyseinen öljynsudatin kumia öljykiertoon eli takaisinkierron kumiläpän tyrkkäs sinne öljyn kierron puolelle ja pilkkoutui öljy kiertoon. No maahantuoja makso osat mitä meni, tosin koneeseen jäi jonnekkin pieni pala roikkumaan kun välistä naputtaa nostin toiselta puolelta aika ilkeesti.
OT: Auton mukana tuli ostettaessa 1 kpl Hengstin polttonestesuodattimia. Nyt se odottelee hyllyllä asennusta. Hyllystä löytyy myös marmorin bensansuodatin. Hengstin meinasin ensin asentaa, jos vaan näyttää pätevältä. En ole vielä vertaillut, ovatko nuo edes saman kokoisia.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jarpale Näytä viestiJatkoin projektia eilen illalla ja ruuvasin öljypohjan irti. Taas tuli vastaan täysin odottamaton yllätys. Kun öljypohja oli hyppysissä, huomasin, että se on täynnä pikkuhalkeamia. Ihan kuin se olisi ottanut painoa vastaan joskus ja sen vuoksi halkeillut - ehkä.
Kokosin auton vanhalla öljypohjalla. Uusia osia oli seuraavat: öljypohjan tiiviste, öljypohjan pultit, öljynsuodatin ja öljyt. Auto käy ja kukkuu. Tänään otettu taas liikennekäyttöön.
Öljypohjasta vielä:
Huomasin, että vanha öljypohja oli sittenkin ehjä. Jos valumuotti on säröillä, niin muotin säröistä ja halkeamista jää "kuva" jokaiseen valettuun kappaleeseen.
Comment
-
-94 abc koneeseen vaihtelin eilen öljyjä ja normaalista poiketen ostin sitten marketista tarpeet. Öljyfiltteri olikin sitten long life ohjelman mukainen isompi törppö. Tuossa abc koneessa on semmoinen pieni korvake joka estää tämän isomman filtterin käyttämisen. Jonkun aikaa asiaa tutkin ja pakkotilanne + vanha emännän kauppakassi skenaario johti siihen, että nappasin rautasahalla kielen pois ja meno jatkuu. Ei sitä autoa voinut sinne pukillekkaan jättää. Öljynpaineet on mittarin mukaan mennyt tuoreilla öljyillä väliä 4 bar tyhjäkäynnillä ja mittari tappiin kaasuttaessa. Nyt tällä long life filtterillä öljynpaine on lähes tapissa kokoajan.
Nyt kun uudemmissa malleissa ilmeisesti siirryttiin tähän isompaan filtteriin, niin onko tuo pelkästään kiusallaan lisätty korvake, vai onko ongelmia odotettavissa?
En sille korvakkeelle muuta selitystä keksi, kun sen että se oli nimenomaan estämässä tekemäni kaltaista viritystä.
Maalaisjärjellä taasen kun ajattelee, niin paremminhan tuo isompi filsu tehtävänsä hoitaa.
Comment
-
Oisko sitten niin, että tuon korvakkeen on saanut pois tehtaalla vuonna -94 valitsemalla long life huolto-ohjelman uuteen autoon?
Comment
-
Öljynsuodatin on vaihtunut suurempaan runkonumerosta 4A-S-026715 alkaen. Ei siinä sen kummempaa logiikkaa ole. Samalla on vaihtunut koko öljypohja ja öljynjäähdytin, jotta isompi öljynsuodatin mahtuisi paikoilleen. Nuo osat ovat siis päivittyneet uudempaan kesken tuotantovuoden, kun vuosimalli 1995 on ollut tuotannossa. Runkonumeron "4A" tarkoittaa C4-koria ja "S"-kirjain tarkoittaa vuosimallia 1995.
Eli ABC-moottorin korvakkeen olisi saanut pois ostamalla vähän uudemman aakutvosen. :)
Comment
-
Tuntuisi vaan vähän hölmölle, että huvikseen olisivat moisen haitan tähän vanhempaan koneeseen tehneet. Ei sillä mitään virkaa ollut. Noh, tulipa siis tuunattua aakkoskoneesta vuotta tuoreempi malli :)
Comment
Comment