Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

aeb vm-98 lämpötilan/mittarin elämä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • aeb vm-98 lämpötilan/mittarin elämä?

    Kun vaihdon termostaatin autooni niin lämpimäksi ajon jälkeen, kun auton sammutti ja taas käynnisti niin hetken aikaa oli mittariston mittarin mukaan lämmöt yli 90 asteessa. Nopeasti kuitenkin laski mittari tuohon 90 takaisin. Ajattelin, että tuo liittyy jotenkin vaan tuon uuden termarin toimintaan tai jotain.

    Nyt kun olen joutunut huuhtomaan ja ilmaamaan lämppärin kennon vuoksi järjestelmää niin huomasin, että kun ajalee normaalisti koneen lämpimäksi niin pikku hiljaa mittariston lämpötilamittari nousee vähän vajaaseen seuraavaan pykälään tuosta 90 asteesta nähden. pitää sitä aika tasaisesti siinä ja, kun sammuttaa koneen niin saattaa olla jopa vähän ylikin mutta taas tasaantuu tuohon olisikohan se seuraava sitten 100 astetta...sitten kun lisätään vielä semmoinen seikka, että kun tekee rajuja kiihdytyksiä niin lämmöt laskevat hetkekis lähes normaaliin 90. Onko siis kyseessä, että järjestelmässä on kuitenkin vielä ehkä enemmän syylärin päässä ilmaa ja nesteiden kierto on kuintekin vajaavaista vaiko jonkin sortin anturi vika.

    Nyt on kylmilläkin ilmoilla kuitenkin riittänyt edes aikalailla lämpöä ja se ei ole ollut ongelma enään ja sitä ilmaus huuhtelu toimenpidettä ennen ei tullut lainkaan lämpöä hyttiin siis jonka tein tuon uuden termarin vaihon jälkeen useamminkin :)

    Ainiin ja ilmastoinnin näytöltä katottuna kanava 51 näyttää normaalisti 90 astetta. Siis nousee tuohon normaalisti. Jos sitä nyt voidaan verrata.
    Viimeksi muokannut Sleepy2; 26.4.2011, 20:57. Perustelu: Pari kappalejakoa lisätty.

  • #2
    Millainen on selvin vesipumppuvian oire?

    Viitaisiko vesipumppuun, kun näyttäisi lämmöt lähtevän laskemaan kun pitää kierroksia n.3000rpm...vai voiko tuo olla esimerkiksi hieman tukkeutunut syyläri? Tuli mieleen, että tein niitä aika rajuja huuhteluita lämppärin kennolle, että jos sieltä onkin likaa lähtenyt liikkeelle ja aiheuttanut tukosta.

    Mitä lukemaan ilmastoinnin näytön kanava c49 pitäsi normaali tilanteessa näyttää?
    Viimeksi muokannut okkim; 29.4.2011, 10:01. Perustelu: Viestit yhdistetty

    Comment


    • #3
      Tein eilen sellaisen operaation, että tyhjensin koko jäähdytysjärjestelmään ja juoksutin kauttaaltaan läpi puhdasta vettä. Sitten täytin systeemin noin puolella ja iskin sisään sellaista jäähdytysjärjestelmän puhdistusainetta ja sitten täytin kokonaan järjestelmän. Annonin käydä ja ilmasin paikat (ei muuten ole ikinä ennen onnistunut ilmaus noin oikeaoppisesti ja kunnolla) Käytin koneen aivan lämpimäksi ja annoin vähän väliliä enemmän kierroksia. Sitten avasin tyhjennysruuvin ja päästin kaiken pois ja huuhtelin muutamaan kertaan puhtaalla vedellä ja sitten uudet nesteet sisään ja taas ilmaus.

      Nyt ei noussut enään lämmöt ja sisällekin tuli vielä enemmän lämpöä, kun viime kennon huuhtelun/ilmauksen jälkeen.

      Joko siellä oli paha ilmatasku jossain joka ei lähtenyt ennen kuin koko järjestelmän tyhjensi ja täytti uusiksi. Tai sitten oikeasti syylärillä tai jollain oli jotain epäpuhtauksia. Ei varmaan paljoa tarvi olla väärässä paikassa niin saattaa aiheuttaa virtauksiin ongelmia.

      Harmi, kun en aikaisemmin ole tarkkaillut noita ilmastoinnin näytön lukemia (c49,c51,c60) mutta nyt ne näyttävät jotakuinkin näin: c49 on pitkään aikalailla siinä 90 asteen tienoilla mutta nousee sellaiseen 95-97 tyhjäkäynnillä, kun piti oikein kauan, uskon, että on vielä normaalia, kun ajoviima ei viilennä yhtään. c51 pysyy koko ajan 90 asteessa, kun se ensin siihen nousee. Tuo c60 näyttää tyhjäkäynnillä sellaista 60 astetta ja nousee helposti n. 70 asteeseen, kun kierrokset ovat reipas 2000rpm.

      Nyt täytyy vain toivoa, että homma lähtee oikeasti pelittämään, kun aiheuttaa niin paljon päänvaivaa, kun vielä ovat helteet tulossa.

      Comment


      • #4
        Hitto. Lämmöt pysyy normaalina, kun pitää lämmöt säädettynä täysille. Mistähän tossa on kyse?

        Comment


          #5
          Jos nyt jotakin veikkaisin, niin vesipumpusta voisi olla siivet löyhtyneet akselista. Taitaa olla "ominaisuus" muovisiipisissä pumpuissa. Ei siis kierrätä vettä kunnolla. Jos ei ole aikoihin vaihdettu, niin voisi olla aivan potentiaalinen vikakohde.

          Kanavan 49 arvot vaikuttaa jotakuinkin samalta kuin itselläkin. Kanava 51 näyttää samaa lukemaa, kuin mittaristo, eli 90 astetta kun lämmöt ovat välillä 80-100.

          Comment


          • #6
            Pakko kai uskoa, että vesipumpun on sitten oltava loppu. Ei jää mielestäni enään paljoa vaihtoehtoja.

            Tietääkö kukaan mitä tarkoittaa, kun laittaa lämmöt täysille niin moottori jäähtyy silloin? Mitä vähemmän pitää lämpöjä päällä niin sitä kuumempana kone käy.

            Comment


            • #7
              Mutta toimii lämpömittari juurikin samalla tavalla, välillä saattaa mennä 100 asteeseen, mutta tippuu kuitenkin takas 90. Vesipumppu ja termari on vaihdettu, eipä tuolle ole muuta osannut tehdä. Nyt kesällä voisi tietysti kokeilla ilman termaria..

              Olisiko vika sitten 3 vuotta aikasemmin vaihdetussa lämpötila-anturissa?

              Comment


              • #8
                jaahas jaahas...mistähän ihmeestä tässä voisi oikein olla kyse? Auttakaa suuret audi mestarit. Voiko olla mitenkään mahdollista, että kyseessä olisi se kuuluisa lämpötila anturi? Voiko se aiheuttaa tämmöstä? Entäs kuinka yleinen ongelma on paisarilla oleva anturi, jos mittää vaikka veden lämpöjä väärin..

                Comment


                  #9
                  Kun auton sisälle puhalletaan lämmintä, haihtuu lämpö nesteestä ja se jäähtyy.

                  Jos lämmöt nousee tyhjäkäynnillä, voisiko flekti(t) olla syynä?

                  Paisarissa ei käsittääkseni lämpöanturia ole, vaan yksi ja sama anturi moottorin takana vesiputkessa lähettää tiedon sekä mittaristolle, että eculle. Voi kai anturikin lähettää väärää tietoa, mutta yleisempi vika siinä taitaa olla se, että lämpömittari putoaa nollille satunnaisesti. Se ei kyllä ole hirveän kallis osa kokeilla, jos epäilyttää.

                  Comment


                  • #10
                    Itellä oli vastaavaa vikaa ja lämpötila-anturi oli syyllinen. Kaksi tarvikeanturia vaihdoin ennen kuin uskoin että vain alkuperäinen siellä kestää =)

                    Tai sitten mulla oli vaan huonoa tuuria niiden tarvikeantureiden kans.

                    Comment


                    • #11
                      Tuo ilmaaminen tuntuu jotenkin vaikealta ja mm. Siksi pistää epäilyttämään että eikö pumpu tee tarpeeksi painetta jotta ilmaaminen onnistuisi. En oikein saa tasaista suihkua rulemaan ilmaus reiäistä kierroksilla mutta kun lasken tyhjäkäynnille niin hetken suihkuaa oikein pirusti mutta sekin hyytyy hetken päästä. Pitäisiko sieltä saada tulemaan kierroksilla koko aikainen tasainen suihku?

                      Comment


                      • #12
                        ostin piruuttanu uuden paisarin korkin ja lämpötila anturin. Vaihdoin ne ja hetken ajattelin, että ei mitään vaikutusta mutta yllätykseni jonkin aikajan ajelujen jälkeen huomasin, että on jo pitkä aika, kun mittariston lämpötila on noussut yli tuon 90 asteen. Imastoinnin näytöltä katottuna (49C) pyörii kuitenkin siinä 97-99 asteen tienoilla...mitä nuo asteet oikeastaan ihan oikeasti näyttää? Jos todellisia moottorin lämpöjä niin eikös nuo ole aika kovia arvoja? Tietenkin jos ajattelee niin, että moottorin lämmöt ovat normaali tilanteessa siinä 90 astetta, niin eiköhän jäähdytysnesteen lämpö helposti nouse yli 90 asteen?

                        Millaisia notuleita muilta tulee tuosta ilmastoinnin 49c kanavasta? Erityisesti kiinnostaisi tietää, että mitä numeroita näyttää muilla kanava 60c tyhjäkäynnilllä ja ajossa.

                        Kiitos.

                        Comment

                        Working...
                        X