Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi TT nakuttaa, apua!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi TT nakuttaa, apua!

    Audi TT kuulostaa dieseliltä?

    Morjes. tuli juuri ostettua 225hv neliveto TT, paikanpäällä kauppaa tehdessä kottero toimi oikein hyvin. samaten 150km kotimatkan.

    seuraavana päivänä ostohetkestä ajoin 15km lenkin ja auto toimi edelleen hyvin, kotiin tullessani kiihdyttäessäni n. 3500rpm paikkeilla auto alkoi kirjaimellisesti kuulostamaan transportterilta. eli kuulosti ihan siltä kuin dieseliä olisi huudattanut.

    4000-5000rpm oli siis erittäin kova dieselin käyntiääni tyylinen ääni, 5000rpm jälkeen diesel tyyppinen ääni muuttui kuitenkin paljon vaimeammaksi.


    autolla ajettu hieman alle 300tkm

    yksi ilta autolla ajaessani testasin miltein kylmällä koneella kiihdyttää kaasu pohjassa ja osakaasulla, niin vastaavaa dieselin tyyppistä ääntä ei kuulunnut 4000-5000rpm, kuitenkin pientä sivuääntä kuului n6000rpm paikkeilla.

    nyt ääni kuului selvästi ainoastaan silloin, kun olin vaihtanut vaihteen ja juuri nostanut kytkimen ja painanut kaasun pohjaan ,ja sitäkin kesti vain sen sekunnin pari.

    myös korkeilla kierroksilla lämpimänä vapaalla kaasutellessä kuuluu tämä "diesel" ääni eli kun annan kierrosten hieman laskea esim. 4000rpm kohdille ja siitä painan kaasun pohjaan uudestaan tulee tämä ääni taas esille. kestää n.1sekuntti tuota.

    nyt ääntä kuuluu aina yli 3500rpm kierroksilla. kaasun asennolla ei ole väliä.

    öljynpaineet on mitattu kylmällä koneella
    tyhjkäynti 4.5bar
    3000rpm 5bar.
    mittaan ne uudelleen tiistaina kun saan ajettua auton lämpimäksi.

    ja tuota ääntä ei kuulu alle 3500rpm vaikka kiihdyttäisi kaasu pohjassa.

    autossa on vissiinkin jokin ABT:n lastu

    vikakoodeja auto ei anna.

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=EE6_WqhQx08"]You Tube[/ame]

    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=EE6_WqhQx08[/ame]

    ääni on suunilleen tuollainen, mutta pitää tuota ääntä vain isoilla kierroksilla.

    konetyyppi APX 225hv quattro

    hihan ja vesipumppu on vaihdettu 25tkm sitten

    vian ilmenemisen jälkeen autoon vaihdettu heti uudeet mobilin rallyformula öljyt suodatin ja tulpat.
    tulpat olivat hieman tummahkot.

    Apuja ideoita & ratkaisuja kaivataan.


    voisiko tuo nokkaketju tehdä tuon äänen?
    löysin videon senkin toiminnasta

    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=Gy-UVCEvYrk[/ame]

    apuja kaivataan.
    Viimeksi muokannut Aksuli89; 4.5.2011, 22:10.

  • #2
    Taitaa olla kk-laakereiden ääni.

    Comment


    • #3
      se tässä vähän pelottaakin... vissiin aika kallis remppa sellanen etenkin kun ei ole tiloja niin teetän liikkeessä.

      eikös KK-laakereiden pitäisi viallisena ääntää kaikilla kierroksilla? kun kuitenkin alle 3500rpm käy täysin normaalisti ilman mitään sivuääniä.

      Comment


      • #4
        Öljynpaineet mitattu lämpimänä

        tyhjäkäynti 1.3bar
        3500rpm 3.9bar

        mutta ahtopaineet olivat vain 0.4-0.5bar??? tämänhän kuuluisi ahtaa vakiona 0.8bar

        mittarikin pitäisi olla ihan laadukas.

        Comment


        • #5
          Tänään luin vikakoodeja ja antoi tuollaisen:

          Knock sensor: signal too low

          en muista kummasta sensorista anto koodin.

          Comment


          • #6
            itellä vw pololla kävi sillai että jakohihna hyppäs hampaan verran. kuulosti dieseliltä

            Comment


            • #7
              se varmaan kuulosti dieseliltä kaikilla kierroksilla. tämä kuulostaa vain isoilla.

              Comment


              • #8
                Yläkerta tsekattu, ja kaikki ihan ok.
                ei kulumia nokissa ja nostajatkin päälisin puolin ihan kunnossa..
                jakohihna myös ok.

                eli taitaa alakertaan viitata tuo vika?

                Comment


                • #9
                  Tsekkaa myös pakosarjan kunto ettei oo halki. Ja ahtimen pakopesä, koska nuo ahtopaineet on niin alhaiset.

                  Comment


                  • #10
                    Elikä kärry kävi huollossa, ja vikana oli haljennut ahtoputkesta lähtevä by-bassille tuleva pieni letku, sekä nakutustunnistimen anturin johto oli irronnut..
                    ahtopaineet olivat alhaalla tuon haljenneen letkun takia. nyt normaalit 08-0.9bar

                    auto toimi 5min ilman kyseisiä sivuääniä, jonka jälkeen äänet palasivat tosin vaimeampina ja eri kierroksilla kuin ennen.

                    eli kone siis nakuttaa.

                    mistä kannattaa vikaa lähteä etsimään?
                    Viimeksi muokannut Aksuli89; 4.5.2011, 22:42.

                    Comment


                    • #11
                      Eikös kk laakerit rupea yleensä pitämään ääntä niin että se alkaa jollain tietyllä kierrosalueella ja sitä mukaan kun laakerit rupeavat kulumaan nopeammin ja nopeammin värinän lisääntyessä niin se kierrosalue jolla ääntä kuuluu laajenee laajenemistaan.

                      Comment


                      • #12
                        tein painetestin -> välijäähy vuotaa ilmeisesti kolaroitu joskus kun jäähdytin aika solmussa..

                        sellanen siis tarvitsee tilata uusi...

                        ilmanmäärämittarista menee ilmaa täys kaasulla 0.6 ahdoilla 125g/s onko tuo normaalia?

                        Comment


                        • #13
                          Ei ole normaalia, jo vakio 1.8T 150hv puskee tuon verran ilmaa läpi.

                          Comment


                          • #14
                            Ei niin - itellä vakio 150 hp ja näyttää juurikin noita antamiasi lukemia (120-130 g/s).

                            Comment


                            • #15
                              sanokaa jos oon ihan väärässä, mutta eihän sen ahdovuodon pitäisi vaikuttaa ainakaan alentavasti maf:in lukemaan?

                              jos ajatellaan että ahtoputki on kokonaan irti = turbo puhaltaa "konehuoneeseen"
                              ei tällöin vastapainetta tule, tällöin ahdin pyörii nopeammin, ECU ei avaa hukkaporttia koska se luulee että ahdin ei ahda vielä tarpeeksi, tällöin MAF:in kartta menee yli ja ECU lykkää vikakoodin MAFfista noin itelleni käynyt pari kertaa vanhan mk4 gti golfin kanssa..

                              toki jos pieni ahtovuoto on ei välttämättä MAF:fin kartta lopu, mutta tässätapauksessa jos MAF on rikki ja näyttää vaan 125g/s ei kartta tule ikinä loppumaankaan, ei vikakoodiakaan koskaan tule?

                              katoin nakutuksen tunnistimen jännitteitä olivat 1.5-3v ja välillä 1 & 2 pytyn arvot noisuvat 12volttiin?


                              ahtovuoto on varma vika, mutta voisiko tuo MAF olla rikki / loppu?

                              autolla kilsoja kuitenkin 300tkm..

                              Comment


                              • #16
                                Noilla lukemilla se MAF on loppu.

                                Comment


                                • #17
                                  nyt on cooleri vaihdettu ehjään, ja pitävään, paineet nousi 0.1bar eli nyt ollaan jo 0.6-0.7bar.

                                  tein painetestin, tulppasin maffin pään, sekä venttiilikoppaan tulevan huohotinletkun, irroitin myös N75 venttiilin ja tulppasin reiän.

                                  syötin painetta kompuralla ahtoputkelta N75 venttiilille menevällä letkulla.
                                  (öljykorkki oli irti testin aikana.)

                                  jostain kuuluu pulputusta, ja ei pidä painetta??

                                  onko jossain ilma & öljy samassa tilassa vai mistä voi johtua, eli:

                                  mistä tämä voisi tulla ja mikä voisi olla vika?

                                  nyt ahtaa jo 0.6-0.7bar eli ehjällä coolerilla mikä ei vuoda nousi paineet 0.1-bar
                                  Viimeksi muokannut Aksuli89; 18.5.2011, 15:24.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Löysin tollasen netistä ja tuota venttiiliä kokeilen huomenna, osa maksaa 12e joten kallis testi ei ole..


                                    You need to make sure your engine’s various breather/vacuum hoses and turbo intake and pressure hoses are in good shape. Leaks anywhere in these hoses can cause lean or rich running and poor starting. Vacuum leaks would typically cause lean running, pressure leaks after the turbo could cause slightly rich running. In some cases it is not sufficient to just visually look at these hoses without first removing them!

                                    On the 1991 200TQ 20V with the 3B designated engine, the large breather hose coming from the side of the engine that is routed around the back of the engine typically gets rotten and mushy on the inside part of the hose facing the engine block.

                                    Often times the hose can collapse on itself or will split open on the back side. This hose does not have hard vacuum applied inside like the 10V Audi Turbo MC engine but leaks could allow un-metered air into the engine.

                                    Here is a photo of the 1991 200TQ 20V breather hose, Audi part # 034 103 221AF, Pressure or flow regulating valve (034 129101A), check valve or what Audi calls the bleeder valve (035 103 245A) , and the small special molded hose (034 133 367C) , that connects to the intake manifold and the carbon canister solenoid valve.

                                    The spiral wire brush flame deflector inside the hose has Audi part number 035-103-477A Always check with your Audi dealer parts person to verify these numbers.

                                    http://www.sjmautotechnik.com/troubl...c/20breath.jpg

                                    Comment


                                    • #19
                                      nyt on tuo osa vaihdettu (035 103 245A)

                                      http://www.worldimpex.com/assets/partimages/045284.jpg

                                      ei tuntunut olevan minkään valtakunnan vaikutusta asiaan.. (vanha osa myös tuntui ehjältä)

                                      nakutti edelleen jopa paikallaan kierrätettäessä.


                                      tähän mennessä löytynyt 2 ahtovuotoa.. (cooleri ja oma ahtopainemittarin liitos)

                                      kuuluuko N112 venttiilin pihistä ilmaa pihalle? kun puhaltaa ilmaa sinne siitä putkesta mikä menee sinne EGR härdelliin

                                      jos puhaltaa N249 venttiililtä N112 venttiilille tulevasta letkusta ilmaa, niin venttiili ei vuoda yhtään.

                                      onko normaalia?

                                      Comment


                                      • #20
                                        nyt on uusi ilmanmassa mittari eikä ongelma poistunut = turha 145e ostos

                                        kuulin juttua että parissa autossa on ollut katalysaattorit tukossa, niin oireillee noin, pitää koittaa poistaa katit välistä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          onko varmaan alakerta? kyllähän esim. kaksoismassavauhtipyörän kuluminenkin aiheuttaa "nakutusta"

                                          Comment


                                          • #22
                                            olen varma että kyse on nakutuksesta

                                            Comment


                                            • #23
                                              Nyt löytyi kolmas ahtovuoto, joka oli siinä silikonimutkassa joka on esimmäinen turbon painepuolella. letkun klemmari oli löysällä, uusin klemmarin ja nakutus väheni ja ahdot nousivat 0.7bar

                                              eli jossain vuotaa vielä, ja kone nakuttaa vielä hieman.

                                              pitää tehdä painetesti vielä niin löytyy vika helpommin.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Pahimmillaan sama vika mitä mulla 1,8t yllätti. kone nakutti -> huoltoon -> ilmoitus että koko kone paskana, uutta tilalle.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Oliko sulla oikein paha nakutus?
                                                  mikä sen oli aiheuttanut? tukkeutunut öljypumpun sihti?

                                                  tämä nakutus mikä mulla on johtuu detanoinnista, eli siis tällä ei ole mitään tekemistä voitelun kanssa.


                                                  itsellä oli paha aluksi, mutta tajusin sen ajoissa ja en ajanut vika päällä, nyt nakuttaa todella vähän ja nyt pitää loputkin ahtovuodot etsiä niin eiköhän se kuntoon tule. :)

                                                  kuulin että ruotsista saisi TT:n vaihtokoneen n. 2000eurolla.. :S

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Nakutus ja nakuttava ääni ei ole sama asia.

                                                    Nakutus kuullostaa hiukan erilaiselta eri moottorimalleissa, mutta usein sitä kuvataan ääneksi, mikä kuuluu kun metalliketjua vedetään pois metalliämpärin reunaa vasten. Ääni ei ole kovin kova, joten sitä pitää osata kuunnella.
                                                    Siellä koneessa on nakutusanturi, jonka tehtävä on estää nakutus. Ylipäätään ahtovuoto ei nakutusta voi aiheuttaa, koska silloin seos menee rikkaalle, ei laihalle...

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      ääntä voisi tuollaiseksikin kuvailla kyllä.

                                                      se tässä outoa onkin, kaiken järjen mukaan pitäisi sillon mennä rikkaalle. mutta nakuttamaan se vaan rupee jos on ahtovuotoja..

                                                      Todella outoa.

                                                      ja kyllä 100% varmasti on nakutus ääni, vuodot korjaamalla ääni on kadonnut liki kokonaan, tosin pieni vuoto vielä on.

                                                      en olisi itsekkään ikinä uskonut että voi ahtovuodosta alkaa nakuttamaan mutta totta se on..

                                                      imusarjasta menee letku bensapaineen säätimelle, ja se on mekaaninen joten voisiko syy olla siinä.
                                                      Viimeksi muokannut Aksuli89; 25.5.2011, 10:09.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X