Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A3 2.0 FSI moottorivaurio

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A3 2.0 FSI moottorivaurio

    [COLOR=black]2.0 FSI (vm-03, ~100tkm ajettu, AXW) sanoi yhteistyösopimuksen irti.[/COLOR]

    [COLOR=black]Lyhyesti:[/COLOR]
    [COLOR=black]1. Pakokaasujärjestelmän vikavalo syttyi muutaman kilometrin ajon jälkeen (pakkasta noin -30). Jatkettiin matkaa kotiin kun ei auton käyttäytymisessä tuntunut mitään muutosta olevan. Korjaamolla luettiin seuraavat vikakoodit:[/COLOR]

    [COLOR=black]4 Faults Found:[/COLOR]
    [COLOR=black]17441 - Sensor for NOx (G295): Signal too Low[/COLOR]
    [COLOR=black] P1033 - 002 - Lower Limit Exceeded[/COLOR]
    [COLOR=black]18322 - Pressure Sensor for Brake Boost (G294): Implausible Signal[/COLOR]
    [COLOR=black] P1914 - 004 - No Signal/Communication - Intermittent[/COLOR]
    [COLOR=black]17439 - Intake Manifold Tuning Valve (N316): Setpoint Not Reached[/COLOR]
    [COLOR=black] P1031 - 004 - No Signal/Communication - Intermittent[/COLOR]
    [COLOR=black]17811 - EGR System: Regulation Deviation[/COLOR]
    [COLOR=black] P1403 - 008 - Implausible Signal - MIL ON [/COLOR]

    [COLOR=black]NOx anturin vikakoodihan on näkynyt jo useammalla huoltokerralla listassa, mutta ei kuulemma vakavaa. Vikakoodit nollattiin ja jos vikavalo syttyy uudelleen niin tarkempiin tutkimuksiin.[/COLOR]

    [COLOR=black]2. Jonkin ajan päästä valo syttyi taas, en huomannut muutosta auton käyttäytymisessä tälläkään kertaa. Korjaamolla vikakoodien perusteella vaihdettiin EGR.[/COLOR]

    [COLOR=black]3. EGR vaihdon jälkeen korjaamolta kotiin ajellessa kaikki toimi ok kunnes valo syttyi uudelleen ja vähän ennen perille pääsyä sammua tupsahti tienvarteen. Pari käynnistys-yritystä mutta ei käynnisty. Hinattiin takaisin korjaamolle.[/COLOR]

    [COLOR=black]4. Diagnoosi: huohotinventtiili rikki (venttiilissä jäätä/jäässä (!)). Vaihdettiin, mutta ei käy edelleenkään kunnolla.[/COLOR]

    [COLOR=black]5. Vikakoodit -> lambdalta vikakoodia (signaalikatkos). Molemmat lambdat vaihdettiin, mutta ei edelleenkään käy kunnolla.[/COLOR]

    [COLOR=black]6. Luettiin vikakoodit -> NOx anturi rikki. Anturi vaihdettiin ja ei anna enää vikakoodeja mistään mutta ei edelleenkään käy kunnolla.[/COLOR]

    [COLOR=black]7. Avattiin vähän konetta ja diagnoosi: imusarja osittain sulanut, 2. sylinterissä ei puristuksia. Näkyviä vaurioita (sylinterin yläpää "rypylällä" ylikuumenemisen seuraksena).[/COLOR]

    [COLOR=black]Ilmeisesti moottorin olisi pelastanut se, että heti kun pakokaasujärjestelmän vikavalo syttyi ensimmäisen kerran -> ei metriäkään ajoa & auto hinaamalla korjaamolle?[/COLOR]

    [COLOR=black]Nyt varmaan järkevintä olis vaihtomoottorin hankinta.Olisko hyviä ehdotuksia mistä kannattaisi etsiminen aloittaa?[/COLOR]

    [COLOR=black]Tai sitten myydä pois moottoriviallisena (kaupanpäälle uudet EGR, huohotinventtiili, lambdat, NOx anturi ~1600€)...[/COLOR]

  • #2
    mää voin vaihtaa päikseen liikkuvaan urssiin, jos a3 siis 8P..
    tai sitten katselet moottoria purkaamoilta, www.varaosahaku.fi tai http://bildelsbasen.se/

    UUSI moottori http://en.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=20553199 abt 4000€
    ajettu moottori http://en.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=19724792 ei hinnoiteltu, sähköpostilla tietoa

    Comment


    • #3
      Alkuperäinen kirjoittaja Flash77 Näytä viesti
      Ilmeisesti moottorin olisi pelastanut se, että heti kun pakokaasujärjestelmän vikavalo syttyi ensimmäisen kerran -> ei metriäkään ajoa & auto hinaamalla korjaamolle?
      Tuskin olisi.

      Tuo kertomus ei ole oikein looginen. Ymmärtääkseni edelleenkään ei ole löytynyt syytä ylikuumenemiselle. Ja sille, minkä takia kone on sammunut.

      Jos se on ylikuumenemisen takia sammunut, niin savuaahan ja höyryäähän kone silloin jo melkoisesti. Myös käyntiäänestä tuon olettaisi huomaavan.

      Ja puristuksethan eivät ole voineet kadota ennen tätä viimeistä hyytymistä, jos kerran kone on siihen saakka käynyt normaalisti.

      Itse en ainakaan saa muodostettua mitään järkevää syy/yhteys kaavaa, miten vaiva on kehittynyt ja mistä se on alunperin lähtenyt etenemään.
      Uskoisin kuitenkin, että tämä vikavalo on seurausta jo sillä hetkellä olemassa olleille vaurioille, joten ei välttämättä lopputulokseen olisi ollut vaikutusta, vaikka olisi valon syttymisen jälkeen pysähtynyt välittömästi. Toiseksi, jos sitä vikavaloa on lähdetty sammuttamaan kertomillasi tavoilla, niin ei niillä osille moottorivaurion syntymistä estetä.

      Eikö koneen lämpömittarissa näkynyt mitään poikkeavaa?
      Viimeksi muokannut audiq; 21.4.2011, 17:40.

      Comment


        #4
        Missähän kunnossa katit mahtaa olla?
        Niitä on hajonnut niin, että katista irtoaa keraamia joka kiertää EGR;n kautta koneeseen ja kone on valmis.

        Comment


        • #5
          Jos se on syystä tai toisesta päässy käymään laihalla. Tuota FSI tekniikkaa en tunne tarpeeksi kuitenkaan.

          Comment


          • #6
            Kaiken kaikkiaan aika erikoinen tapahtumaketju. Katalogista katselin, että pakokaasu lähtee kiertoon keskimmäisten pyttyjen katin jälkeen. Käy ensin vesijäähdytetyllä EGR-venttiilillä ja menee siitä kaasuläpän tietämille.

            Imusarja voisi sulaa, jos kuumaa pakokaasua pääsisi sen sisään. Sulanut muovi moottorissa taas voisi tehdä jotain. Laihalla käynti moottorin rikkomiseksi asti ei mielestäni ole uskottavaa. Ensinnä ecun rajat estävät anturiviankin tapauksessa aivan hölmöt ruiskutusmäärät ja toiseksi kevyellä kuormalla moottori alkaa nykiä ja sammuu ennen sulamista.

            Kumma juttu.

            Comment


            • #7
              Eikös noissa vapari-FSI:ssä ole mennyt imusarja tukkoon juuri EGR:n takia? Voisiko liittyä siihen jollain tavalla? Ei sen kyllä pitäisi hoikalle mennä jos imusarjan läpi ei ole ilmaa päässyt mutta bensaa on ruiskutettu normaalisti. Ja tuskin se mömmö imusarjassa on ruvennut kytemäänkään ja sitä kautta sulanut.

              Comment


              • #8
                "mää voin vaihtaa päikseen liikkuvaan urssiin, jos a3 siis 8P..
                tai sitten katselet moottoria purkaamoilta, www.varaosahaku.fi tai http://bildelsbasen.se/
                "
                On 8P mutta urS4 ei ihan sovi käyttötarkotuksiin. Mieluiten myyn suoralla kaupalla jos kiinnostuneita on. Laitoin Ruotsiin kyselyä käytetystä koneesta. Kiitos vaan tarjouksesta & linkeistä.

                "Eikö koneen lämpömittarissa näkynyt mitään poikkeavaa?"
                Ei mitään poikkeavaa lämpömittarissa eikä savutusta/höyryä mistään. Mitään muita valoja ei pakokaasujärjestelmän vikavaloa lukuunottamatta palanut. Auto vaan sammui yhtäkkiä tienposkeen, toki hivenen nyki ennen sammumistaan.

                "Missähän kunnossa katit mahtaa olla?"

                Ei varmaa tietoa. Ei tietääkseni ainakaan kolise niin että sisuskalut olis lähteny liikenteeseen ja pakokaasuarvojahan ei saa mitattua.

                "Imusarja voisi sulaa, jos kuumaa pakokaasua pääsisi sen sisään. Sulanut muovi moottorissa taas voisi tehdä jotain."
                Jep, tämä oli myös korjaamon teoria tapahtuneesta. Rikkinäinen EGR venttiili oli siis jumissa ja siellä hampaat sileänä muovisesta hammaspyörästä. Auto hyytyi tosiaan ehjällä EGR:llä sitten tienvarteen.

                Comment


                • #9
                  Aika nahkeasti tuntuu swedut vastailevan sähköpostiin kun tiedustelua laittelin tätä kautta: http://www.bildelsbasen.se
                  Pitänee yrittää soittaa suoraan noihin hajottamoihin joita tuo webbihakupalvelu tarjoaa.

                  Sopiikos muuten Golfin 2.0 FSI kone (myös AXW koodilla) heittämällä A3:een?

                  Comment


                  • #10
                    Mieluiten myyn suoralla kaupalla jos kiinnostuneita on.
                    Mitäs tässä autossa olisi pyynti tuossa kunnossa??

                    Comment


                    • #11
                      Tarjouksia voi laittaa privalla (yksityisviestillä) tai sähköpostiin.
                      Repsahan tekikin jo tarjouksen joka on vielä harkinnassa myös.

                      Comment


                      • #12
                        Niin olikos kenelläkään tietoa meneekö VW (Golf, Touran, Passat) kone heittämällä A3:een?
                        Samalla koodillahan tuo on (AXW) joten kai kiinnikkeet ovat ainakin yhteensopivat?

                        Comment


                        • #13
                          Ihan vaan mielenkiinnosta (ja ketutuksesta maksaa vaihdettuja hiluja tavallaan turhan takia)...

                          Olisikos moottorivaurion voinut jollain tapaa todeta korjaamolla jo heti ensimmäisessä diagnoosissa kun EGRn vaihdon jälkeen jäätiin tienposkeen?
                          Siis ennenkuin alettiin tilailla ja vaihtaa osia (huohotinventtiili, lambdat, NOx-anturi) vikakoodien perusteella ja lopussa todeta että "no eipä se toimi vieläkään".

                          Comment


                          • #14
                            Miten tämän ceissin kans lopulta kävi? Myitkö auton konevikasena vai laitoitko kuntoon?

                            Comment


                            • #15
                              Flash77 ei ole hienäkuun jälkeen foorumilla käynyt. Veikkaan että jää tämä kysymys näkemättä:)

                              Comment

                              Working...
                              X