Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mikä meni pieleen, omituinen vika vai kannentiiviste

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mikä meni pieleen, omituinen vika vai kannentiiviste

    Audin 7a koneeseen laitoin kannen tuossa jonkin aikaa sitten. Lähinnä nostajien uusimisen takia.

    Lämpimällä koneella kierrokset vaeltelivat 1000 ja 1200 välillä, kuten ennen remonttiakin. Auto myös savutti jonkin verran, ei kuitenkaan haissut siltä että nestettä polttaisi. Todennäköisesti kondenssivedestä johtuvaa, sillä auto on seissut melkein tyhjällä tankilla. Alkoi nyttemmin myös kerätä painetta jäähdytysjärjestelmään.

    Sitten sain sekä savutuksen ja kierrosten valtelun korjattua putsailemalla erinäisiä osia ja vaihtamalla ISV:n, Tämän jälkeen säädin tyhjäkäyntiruuvia hieman pienemmälle.

    Nyt kone tuntuu pyörivän erittäin hyvin ja tasaisesti. Painettakaan ei kerännyt tallilla pyöritettäessä. Luulin että nyt toimii.

    Koeajossa sitten toimi erinomaisesti kunnes kokeilin kiihdyttää rivakammin. 3000 kierroksen kohdalla hävisi veto koneesta hetkellisesti. sama uudemman kerran takaisin tullessa.

    Auto talliin ja miettimään. Jäähdytysjärjestelmässä oli taas painetta niin että puski nesteitä reilusti ulos.

    Eli menikö jokin pieleen ja kansi vuotaa, vai voiko johtua muusta. Öljyt ja nesteet aivan puhtaat, eikä myöskään savuta juurikaan enää.

    #2
    Kävikö kansi koeponnistuksessa?

    Comment


    • #3
      Olisko pipo halki?

      Comment


        #4
        Pipo halki (harvinaista kyllä vaparissa, yleensähän noita 7A kansia metsästetään high-power turboihin), tai sitten lohkosta on dekki syöpynyt ja kaipaisi pientä höyläystä, dekin syöpyminen taasen ei ole mitenkään harvinaista.

        Comment


        • #5
          koeponnistuksessa? ei. Puristukset mittasin remontin jälkeen, oli kaikissa pytyissä kohdillaan. Ei kannessa ainakaan silloin remontin aikaan minkäänlaisia halkeamia ollut, jos ei nyt nousseet puristukset ole halkaisseet. Pitäisihän sen silloin kyllä öljyä polttaa.

          Tosiaan ei ole lohkon puolelta tasattu. Kannessa oli kyllä jonkin verran kieroutta kun plaanattavaksi vein. Mitenkä pitäisikö kone sitten purkaa kokonaan osiin ja viedä sylinterilohko ammattilaiselle vai onnistuuko jotenkin muuten.

          Comment


            #6
            Siis eihän kannen halkeamisia ilman koeponnistusta näe, koska kannen sisälle kanaviin ei näe. Jos kerää painetta paisuntasäiliöön niin se vuotaa pakokaasua sinne.

            Comment


            • #7
              Jälkikiristys jäi tekemättä ?

              Comment


              • #8
                Niin tosiaan. Eli olisi halki pakopuolelta? Voiko se tuollaista vedon häviämistä aiheuttaa?

                Itse ajattelin että tuo dekin syöpyminen kuulostaa todennäköiseltä. Kun kone joutuu kovemmalle, niin vuotaa paineen jäähdytysjärjestelmään.

                Ohjeiden (autodata ja service manual 20v.org sivustolta) mukaan kiristys kolmessa vaiheessa, Kahdessa vaiheessa momenttiin ja lopuksi 180 astetta. Ei tarvitse jälkikiristystä.

                Uskaltaisiko tuota kantta kokeilla vain kiristää, jos olisi sitten jostain syystä jäänyt kiristys vajaaksi?

                Tuli vielä mieleen että tuo vedon häviäminen ilmaantui ensimmäisen kerran vasta kun sain tuon tyhjäkäynnin humpailun loppuumaan. Vaihdoin siis ISV:n ja Ilmamassamittarin varaosa-autosta tähän ja säädin tyhjäkäyntiruuvia. Sitä ennen jonkin verran kerkesin ajaa remontin jälkeen ilman muita ongelmia kuin tuo kierrosten vaeltelu ja jäähdytinnesteen häviäminen, kahdesti jouduin lisäämään. Ilmeisesti keräsi sen verran painetta että puski letkunliitoksesta ulos.
                Viimeksi muokannut Hutt; 19.4.2011, 17:16.

                Comment


                • #9
                  Ei kai kansi remontin aikana halkea, jos ei ole aiemmin ongelmia ollut?

                  Mites kannenpultit? Onko tuossa vaihdettavat ja jos on, niin vaihdoitko?

                  Tuo hyytyminen 3000 rpm:n kohdalla ei mielestäni voi kansiviasta tai vastaavasta johtua. Sen olettaisi näkyvän taustapeilistä, jos kone rykii sen takia, että nielee väärää nestettä. Jos auto on pitempään seissyt, niin kuinka vanhaa on bensa? Ja onko tankissa tiskivettä vai 98:a. Juuri käyttelin tiskivedellä syksyllä tankattua konetta, niin eihän se litku enää edes haissut bensiiniltä, eikä kone ottanut kierroksia. Tuoreella 98:lla alkoi sitten taas käymään kunnolla.

                  Tuliko lämmityslaitteesta lämmintä vielä koeajon lopussa?

                  Comment


                  • #10
                    Kyllä vaihdoin pultit. 98 on tankissa ja seisonut alle kuukauden. Tosin tankki on tosiaan ollut lähes tyhjä, joten pitäisi varmaan kokeilla täydellä tankilla. Kondensoitunut vesi kai voi vaikuttaa.

                    Mutta tuo paineen kertyminen jäähdytysjärjestelmään ei mielestäni voi oikein muusta johtua kuin siitä että vuotaa koneesta painetta. Paisarin korkin vaihtaminen toiseen ei auttanut mitään.

                    Pääseekö nestettä välttämättä koneeseen jos se vain rasituksessa vuotaa paineen jäähdyttimeen? Yhtäkkisen puristuksen putoamisen luulisi hyydyttävän konetta.

                    Kyllä puhaltaa lämmintä. Tosin ei tullut koeajossa laitettua päälle.
                    Viimeksi muokannut Hutt; 20.4.2011, 16:06. Perustelu: Lisätty vastaus edelliseen

                    Comment


                    • #11
                      Ratkaistu.

                      Pitkästä aikaa taas foorumilla niin päivitetään tämäkin. Voi varmaan auttaa jotakuta.

                      Tuo kierrosten vaeltelu johtui vain siitä että tyhjäkäyntiruuvi oli aivan liian auki, järkeilin että kierrosten noustessa elektroniikka ilmeisesti pyrkii laskemaan tyhjäkäynnin normaalin, josta se taas lähtee nousemaan liian ilmansaannin takia. Nyt tyhjäkäynti pysyy tasaisen varmasti siinä vähän alle 1000 kierroksessa.

                      Moottorin veto-ongelmat ja häröily kovemman ajon jälkeen paljastui vikakoodeja lukiessa vialliseksi nakutusanturiksi. Nyt vaihdon jälkeen ei mitään ongelmaa.

                      Paineen kerääntyminen jäähdytysjärjestelmään johtui mitä ilmeisimmin siitä että veti ilmoja, ilmeisesti termostaatilta, jonka kasasin vanhalla tiivisteellä kun ei uutta tullut paketissa. Samanlainen ongelma oli isällä V70 volvossa aikoinaan.

                      Nyt pelittää hyvin ja ongelmitta.

                      Comment


                        #12
                        Kiitos, että palasit kertomaan mikä ongelmat korjasi :)

                        Comment

                        Working...
                        X