Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 3.0 TDIq tiptronic (ZF6HP)-vaihteiston toiminta/ongelma?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 3.0 TDIq tiptronic (ZF6HP)-vaihteiston toiminta/ongelma?

    Sitä on nyt ollut noin 3000 kilsaa alla tuollainen -07 A6 3.0 tdi tiptronic –vaihteistolla. Autolla on ajettu 150 tkm. Moottorin tyyppi on ASB ja vaihteiston käsittääkseni JML.Tämä on ensimmäinen automaattivaihteinen auto itselläni, joten sen toimintaa on tullut vähän ehkä turhankin kriittisesti seurattua. Pari asiaa jotka on tullut huomattua:

    - kun vielä oli pakkasia aamuisin, niin kylmänä tasaista vauhtia ajettaessa moottorin käyntinopeus hieman seilaa. Kun kone lämpenee, niin tuota ei enää tapahdu.
    - moottorijarrutuksissa kierroslukumittarin viisari hieman ”pompottaa”, siis silloinkin kun ei tapahdu vaihtoa pienemmälle vaihteelle. Perstuntumalta auto ei kuitenkaan ainakaan kovin selvästi nyi.
    - pääsääntöisesti laatikko vaihtaa oikein siististi, mutta pari kertaa laatikko on tehnyt vaihdon aika karkeasti ”töksäyttämällä” kun on pitkään tullut ajettua 6 vaihteella ja nopeus tippuu juuri sen verran että tapahtuu vaihto 5:lle.

    Kuulostaako normaalilta vai onko nuo jo oireita jostain vakavammasta?
    Viimeksi muokannut Killeri; 13.1.2019, 21:52. Perustelu: Otsikko tarkennettu.

    #2
    Normaalilta kuulostaa. Ainakin noista kahdesta ensimmäiseksi kuvailemastasi asiasta löytyy foorumilta keskustelua.

    Kylmänä vaihdelaatikon momentinmuunin "luistaa" eikä lukkiudu, jotta vaihdelaatikko lämpeisi.

    Tuo "pompsahtaminen" on kuulemma vaihdelaatikon ohjelman kyvyttömyys päättää, moottorijarrutetaanko, vai päästetäänkö vapaalle. Luultavasti sitä ei esiinny enää isoilla vaihteilla, kun kierrokset ovat yli 2000rpm. Saksalaisella foorumilla (www.motor-talk.de) on ollut keskustelua tästä. Kuulemma ongelma korjaantuu vaihteiston ohjelmistopäivityksellä tai sitten ei.

    Satunnaisista vaihteiston töksähtelyistä en huolestuisi mutta jos vaihteistoöljyä ei ole vaihdettu pitkään aikaan, kannattaa harkita vaihteistoöljyn vaihtamista. Siitä löytyy keskustelua tältä foorumilta. Motor-talkissa lienee konsensus, että öljynvaihto kannattaa tehdä huuhtelemalla, ns. Tim Eckhart -menetelmällä, mutta sitä en osaa sanoa, missä moinen Suomessa onnistuu. Öljynvaihdossa kannattaa olla tarkkana, että laitetaan oikeat öljyt ja jossakin tapauksissa myös vaihteiston ohjelmisto pitää päivittää.

    Comment


      #3
      Enemmän ajetuissa, moottorijarrutuksessa tapahtuva rundarin pompotus on hävinnyt turbiini uusinnalla. Mutta silloin puhutaan +250tkm ajetuista, yleensä +300tkm.
      Tarkoitan siis vain ja ainoastaan 4F korissa olevia automaatteja, 2.7 ja 3.0TDI koneen perässä, quattrolla varustettuna.
      Viimeksi muokannut pulla; 10.4.2011, 17:30.

      Comment


        #4
        Omallani on ajettu nyt noin 280 tkm, jotkut noista oireista esiintyy aika ajoin, mutta ei kovin voimakkaina. Jonkunlainen näppituntuma on, että huoltojen yhteydessä tehdyillä Forte-käsittelyillä (Polttoainetsydemiin putsaus) on ollut positiivinen vaikutus, vaikkei se mitenkään liitykään vaihteistoon.

        Auto on kai kohtuullisen herkkä esim suuttimien puhtaudesta/toiminnasta johtuvista epätarkkuuksista moottorinohjauksen suhteen. Voihan laatikoissakin jotain olla, mutta ainakin edellisessä korimallissa iso osa automaatin ongelmista liittyi nimenomaan moottorin ohjauksen lämpötila-anturien toimimattomuuteen. Esim väärillä lämpötilatiedoilla käytetään vääriä arvoja laatikon kytkinten ohjaukseen ja muutenkin moottorin ja laatikon yhteistoiminta on nykyisillä vaatimuksilla aika tarkkaa puuhaa, että toimisi ilman sivuilmiöitä

        Comment


        • #5
          Kiitoksia vastauksista. Auto on menossa 150 tkm huoltoon käyttöautolle (sjk), niin pitää pyytää myös vaihtamaan nuo laatikon öljyt ja ajamaan softapäivitykset, jos niitä on. Onko jollain kokemusta onnistuuko edes laatikon öljyjen vaihto tuolla?

          Niin mikään noista oireista ei nyt kovin voimakkaasti esiinny, mutta ehkä jos auto olisi uusi ja se olisi maksanut sen 60ke, niin varmaan kävisin valittamassa niistä huollossa. Autoon tosin sai suomalaiselta autoliikkeeltä 1v/10tkm takuun, joka kattaa moottorin ja vaihteiston mekaaniset viat, joten sinänsä olisi hyvä, että vika löytyisi jos sellainen on/on tulossa.

          Comment


            #6
            Pohjankaaren Käyttöauto näyttää olevan virallinen Audi-korjaamo, joten onnistuu öljynvaihto.

            Comment


              #7
              Kerro sitten paljonko öljyn JA suodattimen vaihto maksoi.
              Todennäköisesti tulet sen kyllä muistamaan ;)

              Comment


              • #8
                Mulla on työssä pöydällä tarjous Berneriltä, jossa lukee, että vaihto (sis öljyt, suodattimen, jotain tiivisteitä ja työt) on 354,25€

                Comment


                  #9
                  Hinta ei voi olla automaattilaatikolle (?)

                  Comment


                  • #10
                    Tänään soittivat käyttöautolta, tiptronic laatikon öljynvaihto noin 600e.

                    Comment


                      #11
                      No 600 olisi jo suorastaan halpa.

                      Comment


                      • #12
                        No niin on. Tuohon vielä se normi longlife huolto + vetokoukku asennettuna niin hinta alle kaks tonnia!!

                        Comment


                        • #13
                          Kyllä se 354 on automaattilaatikolle tuon mukaan, kun siihen laitetaan ATF-öljyäkin... Pitänee äkkiä käydä vaihdattamassa, ennenkuin hoksaavat laskeneensa väärin...

                          Comment


                            #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja Jukuri Näytä viesti
                            No 600 olisi jo suorastaan halpa.
                            Mikähän se hinta sitten pitäisi olla, kerro jo?

                            Comment


                            • #15
                              Mulle ainakin 6-vaihteiselle tiptronicille jo tarvikkeet maksaa sen 600e (öljy 60e/litr. suodatin reippaat 60e ja tiiviste 40e) nämä siis merkkihuollosta...

                              Comment


                                #16
                                Jotain välille 7-800 hintaa olen itekin saanut ennakkohintaa. Pelkkien öljyjen vaihto on suurin piirtein yhtä hyödyllistä kuin pakkasnesteen kaato laatikkoon. Jos suodatin ei vaihdu ei kannata öljyäkään vaihtaa.

                                Comment


                                • #17
                                  Enemmän ajetuissa, moottorijarrutuksessa tapahtuva rundarin pompotus on hävinnyt turbiini uusinnalla. Mutta silloin puhutaan +250tkm ajetuista, yleensä +300tkm.
                                  Tarkoitan siis vain ja ainoastaan 4F korissa olevia automaatteja, 2.7 ja 3.0TDI koneen perässä, quattrolla varustettuna.
                                  Täällä pomppii kierrokset kans. Pistää miettimään onko mittaria ruuvattu koska 100tkm on hädin tuskin täynnä. :/

                                  Kukaan tehnyt ohjelmisto päivitystä vaihteistoon? Jos alottais sillä ja seuraavaksi vaihtais öljyt ja sitten myis koko romun jos ei tokene. :)

                                  Comment


                                    #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja JouniH Näytä viesti
                                    Täällä pomppii kierrokset kans. Pistää miettimään onko mittaria ruuvattu koska 100tkm on hädin tuskin täynnä. :/

                                    Kukaan tehnyt ohjelmisto päivitystä vaihteistoon? Jos alottais sillä ja seuraavaksi vaihtais öljyt ja sitten myis koko romun jos ei tokene. :)
                                    Tuohon laatikkoon ei muistaakseni ole päivitystä erillään tarjolla. Päivitys tehdään öljynvaihdon yhteydessä, jos öljyn väri/laatu muutetaan toiseen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tänään kävin kysymässä paikallisessa audi huollossa (porho) tätä asiaa.

                                      Eivät olleet oikeen innokkaana vaihtamaan öljyjä tuohon laatikkoon. En saanut edes tarjousta kyseisestä hommasta. Puhumattakaan, että vaihto olisi tehty kierrättämällä. Kuulemma niin kova homma ja tehdas ei suosittele?!

                                      Kuitenki tarjosi päivitystä moottorin ohjaukseen ja laatikkoon. Olivat jonku verran päivittäneet näitä. Pitää käyttää joku päivä autoa piuhan nokassa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Itsellä on samanlainen auto ja täysin samat "ominaisuudet". Vaihteiston öljyt vaihdoin vajaa kaksi kuukautta sitten merkkiliikkeessä (Pörhö) ja pelkkä öljy maksoi 550 euroa (laatikko pitää mm. huuhdella kertaalleen), eli töineen maksaa kyllä hyvin 700+ euroa. Tuohon heijaamiseen ehdotti liike että jotain sytytyksen ajoitusta voisi koittaa päivittää. Se saattaisi kuulemma vaikuttaa. Eli olivat sitä mieltä että ilmiö ei olisi edes laatikosta johtuva vaan ennemminkin polttoaineen syötöstä johtuva. No, joku toinen paja (joka Audeja paljon korjaa) sanoi että turbiinilukkohan se siellä temppuilee. Toisaalta kun oire on selvästi vähentynyt ulkolämpötilojen noustessa, taidan jäädä seuraamaan tilannetta. Laitahan viestiä jos vaivaan jotain troppia keksit!

                                        Comment


                                          #21
                                          Onko näihin tullut korjauksia tehtyä?
                                          Jos on, niin minkälaisia, saadaan tännekkin lisää tietoa aiheesta.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Onko kellekkään tullut tuohon mitään uutta tietoa?

                                            AKUUSI..
                                            "Vaihteiston öljyt vaihdoin vajaa kaksi kuukautta sitten merkkiliikkeessä (Pörhö) "
                                            Eikö tuo öljyn vaihto auttanut tuohon heijaukseen ollenkaan?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Olen viemässä omani ensi torstaina paikalliseen pajaan katsottavaksi. Infoan kyllä mitä meinaavat diagnoosiksi tarjota.

                                              Comment


                                                #24
                                                Laitetaan tännekin tämä läpyskä, jos siitä sattumalta olisi jotain iloa ongelmiin.
                                                http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_325.pdf - 3.0TDI / 3.2 FSI koneen & vaihteistontietoja

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Jep...auto oli päivän pajalla...ei marmorilla, mutta kuitenkin. Eivät osanneet sanoa eikä tehdä asialle yhtään mitään!
                                                  Sanoivat, että voi nykiä vaikka muutaman vuoden. Tilanteen pitää kuulemma mennä pahemmaksi ennenkuin asialle kannattaa lähteä etsimään syytä.
                                                  On tää ihmeellistä kun ajelee kalliill aja hyvällä autolla, mutta kun ei toimi niinkuin auton pitäisi niin ei löydy koko maasta sellaista henkilöä joka osaisi korjava vian....
                                                  Edelleen jos joku keksii vian tuohon seilaamiseen niin kiitollisena otan tietoja vastaan

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    On unohtunut tänne vastata mitään. Eli autoni oli tosiaan Käyttöautolla vaihteiston öljynvaihdossa. Käyttöauton kanta asiaan oli, että öljyt kannattaa vaihtaa, mutta ei ole pakollista ja ensimmäisen kerran vaihto voisi olla juurikin 120-150 tkm kohdalla. Hintaa tuolle tuli vähän yli 700€, tekevät vaihdoin huuhtelemalla. Autolla on nyt ajettu noin 11 tkm tuon jälkeen. Ja ainakin kaikenlainen satunnainen ”töksäyttely” on hävinnyt. Tuota kierroslukumittarin heijaamista ei ole tullut seurattua viimeaikoina, mutta se on mielestäni lähes täysin hävinnyt. Jotenkin tuntuu, että lämpöisillä ilmoillakin on tuohon vaikutusta.


                                                    Bemarifoorumilta tuli joskus luettua E60 530da vastaavasta heijaamisesta, niin turbiini/momentinmuunninhan tuon aiheutti ja oli siis vaihdettava. Niin kuin tuolla jo aiemminkin on mainittu.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Alla A6 V6 2,7 tdi vm -07 ja vastaavanlainen kierrosten humpaaminen täälläkin kun jalan nostaa kaasupolkimelta. Kierrokset laskee hetkeksi n.200.
                                                      Toinen mielenkiintoinen ongelma autossa, jolla ajettu n. 142 000. Ongelmia ollut pakokaasun mikrofiltterin ja kaasuläpän kanssa. Molemmat vaihdettiin takuuseen (onneksi otin Finntakuun) n. 2000 km sitten. Nyt taas auto herjaa, että mikrofiltteri on tukossa. Korjaantui kun ajoin ohjeiden mukaisesti n. 20 min yli 2000 kierroksilla. Auto menossa taas tutkimuksiin. Onko muilla ollut ongelmia mikrofiltterin kanssa?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ilmeisesti tarkoitat hiukkassuodatinta ( DPF) tuolla mikrofiltterillä.
                                                        Vika tuskin on DPF;ssä vaan jossain muualla. Mitä viimeksi oli vikakoodeina?
                                                        Viimeksi muokannut okkim; 2.11.2015, 07:09. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Joo tietenkin piti kirjoittaman hiukkassuodatin (DPF) Viimeksi kun auto korjattiin, eli vaihdettiin kaasuläppä ja hiukkassuodatin, niin vikakoodina oli kaasuläpän ajoittainen jumiminen ja hiukkasuodatin tukossa. Kaasuläppä vaihdettiin, mutta autoa ei saatu regeneroitua ennen kuin myös hiukkasuodatin vaihdettiin. Tämän jälkeen ajettu n. 2000 km ja taas herjasi hiukkassuodatinta! Auto menossa huomenna pakalliseen Audi-huoltoon. Saa nähdä mitä tulee esille vikakoodista.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Veikkaan eropaineanturi G450 viallinen.
                                                            Kerro kun saat vastauksia.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X