Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 3.0 TDIq tiptronic (ZF6HP)-vaihteiston toiminta/ongelma?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Yksityisten välisessä kaupassa ei oikein ole mahdollisuuksia.

    Omassa ei myöskään mene lukko päälle vielä kahdeksankympin nopeudessa. Tästä oli jossain ketjussa puhettakin. Itellä joskus humppaa kaupunkinopeuksissa kylmällä laatikolla reilusti, mutta loppuu kilometrin sisällä lähdöstä ja saattaa tehdä seuraavan kerran vaikkapa viikon päästä.

    Comment


      Liikkeen nimissä myyty, mutta liike ei autoja myy leipätyönään.
      No jos alottaisi öljyjen huuhteluvaihdolla, ja ajaa niin pitkälle kun toimii, ja vie sitten recrolle.

      Ilmeisesti toi pieni luisto ei nyt niin vakavaa kuitenkaan ole, kun laatikon lämmöt nousi tolla 25km lenkillä maksimissaan ~50°c.

      Comment


      • Eli turbiinin vaihto jos moottorijarrutus humpan haluaa pois?

        Comment


        • ZF 6HP. Yhden korjaamon huomioita.

          http://kinergo.eu/news/rebuilding-of...explained.html

          Taloudessa 2 ZF6HP laatikolla olevaa kulkinetta joten laatikoiden toiminta, sielunelämä kiinnostaa.
          Linkissä vaihteistokorjaukseen työkaluja tarjoavan sekä laatikoita korjaavan yrityksen huomioita kyseisestä laatikosta.

          Huomioitavaa mielestäni on että hekin painottavat vaihteiston öljyjen vaihdon tärkeyttä. Öljynvaihtoa suosittelee ZF itsekin, intervallin määräytessä kilometreistä, ajo-olosuhteista/ tavasta tai vuosista. Muistan nähneeni taulukon jossa suositeltu 120tkm/ 6v.

          Alla vielä linkki ZF:n sivuille.
          https://www.zf.com/corporate/en_de/a...ange_kits.html

          Comment


          • Kirjoitellaanpa tänne kun kutakuinkin sama vehje kyseessä. Eli B7 3.0 TDI 2005 luistattaa 1-3 vaihteilla turbiinia, myös lämpimänä. 40kmh eteenpäin toimii normaalisti. Eli aivan kuin laatikon lämmitysmoodi jäisi päälle ? Sportilla toimii mallikkaasti sekä kaasu pohjassa kiihdytyksissä. Tippipuolellakin toimii hyvin kunhan antaa kierrosten nousta kunnolla ennenkuin vaihtaa.

            Tuota moottorijarruhumppaa kylläkin ilmeentyy.

            Kuinkas monta lämpötila-anturia vehkeestä löytyy? Ainakin vcds näyttää vaihteiston ja moottorin lämpötilan oikein.

            Ja mainittakoon vielä että ei meinaa vaihtaa kolmoselta alaspäin ellei paina kaasua pohjaan tai vauhtia ole alle 15kmh.

            Comment


            • Melkein softapäivityksellä lähtisin etenemään.

              Comment


              • Eli suunta marmorille?

                Comment


                • Joo näin

                  Comment


                  • Myös mulla 2009 A6 3.0tdiq (CDYA) tippi pysyy 1-3.vaihteilla "TC Open" tilassa (eli momentinmuunnin luistaa 300-400rpm). Vasta nopeuden ylittäessä 38kmh monentinmuunnin menee "TC Controlled" tilaan. 4-6.vaihteilla toimii normaalisti. En tiedä onko tämä ominaisuus vai vika? Käytännössä tuo on hieman häiritsevä tuo luisto liikkeellelähdöissä, ihan niinkuin kiskois kärryä perässä alitehoisella moottorilla.

                    Comment


                    • Jos tuo häiritsee niin osta s-tronic :)

                      Comment


                      • Mitä nykyään tuolla Recrolla on automaattivaihteiston korjauksen hintataso jos menee käymään siellä?

                        Itsellä vm 2010 4F 3.0 TDI quattro ja tuli heitettyä mutka Inarijärvellä 1500 kg vene perässä, jo mennessä tuli kohtalaisen kova tärinä autoon ja nyt pahin pelko, että automaattivaihteisto saattaa olla entinen. Toki saattaa myös johtua viallisesta vanteesta, tosin mielestäni matkalla ei tullut mitään kovempaa tälliä renkaaseen. Tosin tärinä tuntuisi tulevan nimenomaan oikealta takaa joka viittaisi vialliseen vanteeseen.

                        Oireilee/tärisee pahiten 5 vaihteella (D-asennolla) kun vauhtia 80-90 km/h ja välillä pahenee ja välillä häviää pois kokonaan. Jostain kumman syystä jos heittää pakkovaihteelle ja 4:n päälle niin tärinä häviää. Pakkovaihde ja 5 päällä tärinä on aikamoinen vene perässä. Nyt tärisee jo ilman venettäkin. Keväällä tuli teetätettyä vaihteiston öljynvaihto huuhtelemalla...

                        Comment


                          Hintatasosta saat parhaiten selvää kun lähetät heille sähköpostia jossa vaihteistotunnistekoodit.
                          http://recro.eu/fi/

                          Comment


                          • Vika itsellä jäi hajonneeseen alumiinivanteeseen, onneksi.

                            Comment


                            • Vaihdoin omaani ne sähköventtiilit ja laatikon toiminta muuttui aivan käsittämättömän paljon, kaupunkiajossa lukottaa turbiinin paljon nopeammin ja vaihdot muutenkin terävämpiä. Hintaa niillä oli n 320€.. helppo työmaa.

                              Comment


                                Miksi vaihdoit ne? Miten laatikko oireili vanhoilla osilla?

                                Comment


                                • Välillä 1-2 vaihto kolautti ja turbiini lukittui todella hitaasti ravistaen, nyt lukottaa nopeasti, edelleen vieläkin pieni tutina mutta jospa se tasoittuisi.. kaupunkiajossa välillä aika puuroinen kiihdytys kun luisteli... nyt vaan huomasi että toimii muutenkin eritavalla varsinkin 4-6 vaihteilla, kytkeytyy todella nopeasti päälle.

                                  Comment


                                    ZF 6HP -vaihdelaatikon ongelmat

                                    En löytänyt haulla ZF 6HP -vaihdelaatikkoperheen ongelmiin keskittyvää ketjua, joten olen joko surkea hakija tai laatikkoperhe on harvinaisen ongelmaton...
                                    Tai no, kyllähän muutama ketju löytyi, joissa käsitellään kierrosten humppaamista, öljylaatuja, ohjelmistoversioita sekä öjynvaihtoja, mutta ei kokonaisvaltaisesti ongelmia käsittevää ketjua.

                                    Syy tämän ketjun aloitukseen on muutama omituisuus omassa w12-moottorin (BHT) jatkona olevassa ZF 6HP26:n (HKV) toiminnassa:

                                    1) 2->3 vaihto kylmänä on töksähtävä, eli vahitotapahtumassa tuntuu, että veto katkeaa hetkeksi, ja palaa sitten yllättäen aiheuttaen hyvin selkeän nykäyksen.
                                    Yhtenä ratkaisuna ongelmaan on ehdotettu ohjelmistoversion päivitystä: https://www.audiworld.com/forums/a8-...-gear-2761646/

                                    2) Todella raju ja kolahtava Kickdown 6->4 ohitustilanteessa: Jälleen tuntuu, kuin veto katkeaisi hetkeksi ja kun veto noin sekunnin kuluttua palaa, on kolahdus/nykäys/potku niin raju, että pelkään jonkun paikan antavan periksi, jollei tuota saa korjattua.
                                    Tähän en ole vielä löytänyt potentiaalista korjausta, mutta eikähän selvittelyssä kannata lähteä liikkeelle tarkastamalla vaihteistoöljyn määrä ja laatu. - Edellinen omistaja oli teettänyt vaihteistoöljyn vaihdon alle 10tkm sitten, mutta sen tekijästä ja suoritustavasta minulla ei ole tietoa...

                                    Kysymys: Kannattaako minun ajella suosiolla lasipalatsiin, tai löytyykö foorumilta asiaan perehtynyttä korjaamoa joka voisi tehdä ensimmäiset tarkastukset ja ohjelmistopäivitykset ennen kuin alan kyselemään laatkon kunnostamista Recrolta?

                                    Comment


                                      Minulla oli tuo 2-3 vaihto-ongelma, ja se korjaantui softan päivityksellä. Se oli aika ikävä nykäys.

                                      Eli menisin kyllä marmorille kysymään softapäivitystä. Se tosin tulee kalliiksi jos ostat sieltä öljyt, niin kuin minä tein. Huuhteluineen se maksoi muistaakseni noin 1600€.

                                      Comment


                                      • Minulla on myös 6HP:ssa 2->3 vaihto töksähtävä. Esiintyy tosin vain kovemmin happea antaessa; veto loppuu vaihtaessa tavallaan kun seinään, sitten vaihto ja taas mennään tukka putkella. Ei kolahda tai mitään, mutta erittäin epämiellyttävää, kun auto tuon tekee. Normivaihdot ovat sujuvat ja mukavat. Auto on softattu (Fin-diesel). Öljyt vaihdettu viime kesänä.

                                        Olisi mielenkiintoista kuulla, että olisiko tuolle jotain tehtävissä (esim. juuri vaikka uudella softalla).

                                        Comment


                                        • Audi a8 d3 4.2 v8 laatikon toiminta

                                          Kysytääs täältäkin mitkä kaikki vaikuttaa tuon 6hp26 laatikon toimintaan? Tuntuu että audeissa, bemareissa ja jaguareissa samaa laatikkoa ja samaa vikaa, mutta kukaan ei oikeen tiedä mistä johtuu. Eli kylmänä humppailee kierroksia kun ajaa tasaista vauhtia. Pyrkii lukitsemaan turbiinia. Mechatroniikka on justiin siekkisellä korjattu. Oli kuulemma todella kulunut, mutta kun sen paikalleen sain niin samat vaivat jatkuu. Itse turbiini ei luista closed tilassa ja toimii hyvin ja pysyy lukossa, open tilassa luistaa tarkoitetulla tavalla, mutta kylmänä humppaa "säätötilassa" reilusti. Ja lämpimänäkin jos hidastaa esim. liikenneympyrään ja painaa taas kaasua, niin lukitsee kakkosen mielestäni liian äkäseen. Tällöin on taas tuo hallittu luisto tila päällä

                                          Comment


                                          • Pieni humpaus kylmänä johtuu todennäköisesti lämmitys moodista. Oma A4 tekee ihan samaa (-07 3.0 TDIq).

                                            Onko adaptaatioiden nollaus ja sopeutusajo tehty remontin jälkeen?

                                            Comment


                                            • Tämä humppaus ei oo ihan pientä, ku kuulee ihan turbiinin pärähtelyn. Lämmetessä pikkuhiljaa lopettaa humpat. Adaptaatiot oon nollannu, mutta sitä pitkää sopeutusajoa en oo tehny. Enkä usko että siitä olis kiinni, ku vaihdot vaihtaa kuitenki nätisti. 40-50km/h ajan kylmänä, niin pudottelee kiekkoja sinne tonnin kieppeille
                                              Viimeksi muokannut alpine_; 14.1.2019, 08:06.

                                              Comment


                                              • Onko kellään tietoa tai kokemusta ovatko nämä laatikot tehneet tuota humppaamista myös kun autot ovat olleet uusia?

                                                Comment


                                                  Ei nyt ole tuosta uudemmasta laatikosta kokemusta, mutta kuulostaa vähän oudolta jotta humppaisi kierroksia lämmitysmielessä.
                                                  5hp24a ei tee sellaista, luistaa vain enemmän kun lämmittää itseään.

                                                  Comment


                                                  • Ei varmasti kuulu näin humpata. Vcds seurattuna turbiinilukko humppailee tasasella rytmillä. Voi tietysti olla turbiini lopun edellä myös.

                                                    Comment


                                                      Tiedä päteekö mikään tuon 5hp juttu tuon 6hp kohdalla, mutta mulla tekee sitä samaa kuumana. Pomputtaa kierroksia tietyllä vauhdilla. Kulunut oma laatikko on, mutta kun kerran turbiinilukko pitää muutan niin vika voisi olla kulahtaneissa solenoideissa.
                                                      Ne tipit mitä mulla on ollut on kaikki näitä 4hp ja 5hp lodjuja, mutta kierrosten pomppiminen ei kuulosta ollenkaan tippilootan normitoiminnalta.

                                                      Comment


                                                      • Onko näihin laatikoihin saatavilla samanlaista osaa (KYB) joita mesen 5v askeihin vaihdetaan usein joka ohjaa turbiinilukon toimintaa?

                                                        Comment


                                                        • Turbiinilukon humpaamiseen vaikuttaa sekä venttiilikoneiston kuluneisuus että itse turbiinilukon kytkimen kuluminen, ja jälkimmäisen kuntoa ei voi päätellä siitä ettei se luista täysin lukittuna. Yleensä paljon ajettuun lootaan on syytä korjata molemmat samalla kertaa. Eli jos humpaaminen jatkuu vaikka joko turbiini tai venttiilikoneisto korjattu niin sitten saa rempata toisenkin.

                                                          Comment


                                                          • Eilen aamulla varsin seurasin miten laatikko käyttäytyy tuossa omassa kulkineessa. Pientä humpaamista tapahtuu moottorijarrutuksessa. Olen pitänyt sitä ominaisuutena, kun humpaamisen näkee vain kiekkamittarista.

                                                            Comment


                                                            • Googlaamalla "63-SSP 385 6-Speed Automatic Gearbox 09L 0AT 0B6 0BQ 09E" löytyy virallinen dokumentti, jos jotain kiinnostaa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X