Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 3.0 TDIq tiptronic (ZF6HP)-vaihteiston toiminta/ongelma?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Joo ehkä sitä uskaltaa vain ajella ja toivoa, ettei oireet pahene.

    Kolmeen automaattivaihteistokorjaamoon soitin ja niissä kysyttiin heti, että antaako vikakoodeja. Voiko turbiini edes antaa mitään vikakoodeja?

    Yhdestä oltiin sitä mieltä, että vika voi olla venttiilikoneistossa, joka sitten aiheuttaa turbiinivian, mutta on mahdotonta sanoa, alkaako laatikko hajoamaan enemmän vai ei. Venttiilikoneisto/turbiinihuollon hinnaksi arvioitiin 1100-2100 euroa.

    Comment


    • #92
      Maneesi, näin olen täälläkin kuullut että kestävämpää tekoa kuin 2.5set, tosin näissäkin on noita ominaisuuksia.

      Mutta asiaan, omassa vaihteisto pelittää samalla tavalla eli kylmänä hieman pomputtaa eli luistattaa niin kuin täälä on todettu ja moottorijarrutukselle kun päästää niin laskee ensin n. 1200 ja sitten heittää 100 yläs ja taas 1200 ja sitten vaihtaa jo pienempään. Öljyt vaihdettu joskus 2012 muuta ei ole tehty ja pian käytän ensimmäistä kertaa öljynvaihdossa ja forte käsittelyssä, uusi audimies kun olen ;)

      Vinkataa jos löytyy jokin selkeä syy tuohon pieneen moottorijarrutuksen pompotukseen joka ei häiritse ainakaan minua manuaali laatikon jälkeen.

      Comment


        #93
        Eilen testailin tarkemmin tuota kierrosten pomppimista. Huomiona ainakin, että tekee sitä myös S-asennossa sekä manuaalikäytössä. Huomasin, että jos nostaa kaasun ja odottelee vauhdin putoamista niin tekee tuota pompottamista vaihteilla 6-3, S-asennossa testasin, koska vaihtaa aiemmin pienemmälle. 2-vaihteella en tuota pompottamista huomannut. Mutta voiko se olla muka turbiinilukko vika, ei kai lukko puutu peliin mitenkään enää 3-vaihteella ja 30-50km/h nopeuksissa? Autotohtorille selitin vikaa, sanoi että öljyjen/suodattimen vaihto auttaisi ainakin jotain. Sanoin, että maksanee 600e. Oli yllättynyt hintatasosta :D

        MAF:n putsasin siihen tarkoitetulla CRC:n aineella, likaa lähti melko paljon, muttei vaikuttanut mihinkään mitenkään

        Comment


          #94
          Minun mielestä se lukitsee turbiinin pienilläkin vaihteilla ja hitaissa nopeuksissa, silloin kun ei ole lukossa on kuminauhatunnelma koko ajan.

          Comment


          • #95
            Minä olen ymmärtänyt että pomputtaminen johtuu kuluneesta venttiilipöydästä. Löytyy korjaussarjaa. Aina se ei täysin auta, siinä tapauksessa laitetaan vielä turbiini.

            Comment


              #96
              Mietin myös sitä, että jos se johtuu turbiinin lukon temppuilusta, niin mitä sitä siellä silloin tapahtuu kun pompottaa? Ootko Otso löytänyt hyvää juttua venttiilipöydästä esim. Eng-kielisiltä sivuilta?


              Tämä ketju kannattaa lukea tuosta pompottamisesta:
              http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=68647
              Viimeksi muokannut Audiowille; 24.1.2016, 20:43.

              Comment


              • #97
                En ole kummemmin etsinyt. Haastatellut eri pajoja. Tuntuu kaikki haluavan korjata koko laatikkoa, ns koko rahalla. Pajat tykkäävät tietysti pimittää tietoa missä vika virallisesti on, pian tulisi markkinoille kilpailua.. Omassa a8:ssa (6hp26) sama ongelma joka häviää, kun laatikko saavuttaa normaalin lämmön. Filtteri vaihdettu ja öljyt kahteen kertaan. Nettikaupoissa ei venapöydän korjaussarjaa löydy, mutta kysymällä saa.

                Comment


                • #98
                  Itellä tosiaan aikanaan merkkiliike vaihtoi turbiinin ja sillä poistui pomputus kokonaan. Mitään ei tehty venttiileille siinä yhteydessä. Aiheesta syvällisemmin viestissä #48.

                  Comment


                  • #99
                    Asentelin tuon korjaussarjan pari viikkoa sitten. Muutamia ongelmia poistui, kuten:
                    -Liikkeellelähdössä tapahtuva viive ja lopulta nykäisevä lähtö
                    -Tökkii D:llä vähempi
                    -Sportilla voi ajaa ilman että niskat menee vaihdoissa nurin
                    Mutta pari miinustakin :
                    -Turbiinilukko alkoi humpata jo ekan öljynvaihdon jälkeen, kyseessä 320000 ajettu laatikko, varmasti on lukon kitkapinnat kulunut tai jtn.
                    -Humppaamisen taajuus kyllä muuttui venapöydän tilkkimisen jälkeen.
                    Seuraavaksi korjuutan turbiinin. Jn-tradingille laitoin viestiä ja 490€ tuli lystin hinnaksi. Pitää vielä soitella kun palaavat lomilta.
                    Sonnaxin Zip kitti tuskin meni hukkaan, voi uusi turbiini olla pitempi ikäinen.

                    Comment


                      Minkä korjaussarjan laitoit? Oliko helppo homma?

                      Comment


                      • Mekatroniikan korjaussarja Sonnax zip kit http://www.sonnax.com/parts/3052-zip-kit
                        Sarjahan on melkeinpä pelkästään päätytulppia o-renkaalla varustettuina. Sonnaxin sivu mainostaa enempi.
                        Myös välitiiviste/levy pitää vaihtaa, muuten ei päätytulppia sokkia saa pois, jos ei halkaise troniikkaa. Mekatroniikan avauksessa mulla oli sellainen motonetin tippapelti, niin tavarat putoili siihen. Sisällä on sellasia metalli hauleja ja parit jousiventtiilit jotka voi lentää pian jordaaniin.
                        Osia tilattaessa kikkare pitää olla pöydällä, muuten välilevyn nelinumeroinen tunniste ei näy.
                        Kaiken kaikkiaan aika helppo homma, toivon että turbiinin vaihtamalla saan vielä tämän vanhuksen toimimaan.

                        Comment


                          Liittyen tuohon glykolin sotkeutumiseen laatikkoöljyn joukkoon; onko näissä ongelmatapauksissa syylärin valmistaja ollut Valeo vai onko vuotoa esiintynyt muillakin syylärivalmistajilla? Ja muissakin audin malleissa kuin 4äffässä?

                          Comment


                            Otso otitko remontista paljon kuvia?

                            Sitä mekatroniikan välilevyä ei taida näkyä tässä kuvassa?
                            http://www.partsbase.org/audi/audi-a...matic-gearbox/
                            Luulsi kait sen levyn olevan sama samanlaisissa lootissa, esim niinkin meillä? Mikä se sinun levyn osanumero on?

                            Mikä softaversio lootassa on, ja mitkä öljyt?
                            Viimeksi muokannut okkim; 25.2.2016, 22:30.

                            Comment


                            • Kuvassa ei ole välilevyä.

                              http://www.vaihteistokauppa.fi/produ...1921262832-jne

                              Mulla oli muistaakseni A046 levy, generation 1 on venapöydän versio. Niitä on kai aika monenlaista.
                              Ravenöölin 6hp on lootassa, softasta ei tietoa.
                              Kuvia on jonkunverran, kun kerkeen latailla.

                              Humppaakos Mikon kasissa turbiinilukko?

                              Löytyi vielä tuollanen mielenkiintoinen linkki http://www.ukrtrans.biz/files/2010/0...ansmission.pdf
                              Viimeksi muokannut Oze1; 26.2.2016, 07:07. Perustelu: Linkki

                              Comment


                                Sotfan version näkee VCDS:llä menemällä lootan päävalikkoon. Minulla se on 120.

                                Joo kyllä se humppaa vähän kylmänä, mutta häviää aika nopeasti. Jossain vaiheessa tekisi mieli vaihtaa nuo tiivisteet jos se vaikka katoaisi.

                                Comment


                                • Noniin, maanantaina lähti turbiini korjaukseen kohti Kaarinaa, pajaan nimeltä jn-trading. Lukkohan siitä turbiinista oli loppu. Nyt jännitetään tuottaako venttiilipöytä ja turbiinijumppa toimivan laatikon..

                                  Comment


                                    Mitä sen korjaus kustantaa?

                                    Comment


                                    • 490€ maksimissaan. Tosin vikaa ei ollut kuin lukossa, ja sen osia löytyy. Hinta olis ilmeisesti sisältänyt käytetyn turbiinin rungon Euroopasta jos se olisi ollut korjauskelvoton.

                                      Comment


                                        Ei se ihan mahdoton hinta ole, ainoa ongelma vaan on taikoa esiin sieltä auton uumenista.

                                        Joko saa nähdä kuvia? :)

                                        Comment


                                        • Se on neljä tuntia lattialla, kun 45cm haapapöllien päällä sen ottaa :)

                                          Comment


                                          • Näitä tippitopikkeja on jokunen, mutta lainataan nyt tätä kun on suht tuore.

                                            Eli 150tkm ajettu 4F Allroad 3.0tdi, otettu käyttöön 7 tai 8/2010, mutta virallinen vuosimalli taisi olla jo 2011 eli loppupään 4äffiä.

                                            Loota on töksähdellyt tuossa jo jonkin aikaa (sanotaanko nyt hiharavistuksena vaikka jostakin reilusta 100tm alkaen). Ensimmäisen huomion aikoihin oli (merkki)huolto ja sanoin siitä, olivat muistaakseni tehneet sille sopeutusajon ja tehneet softapäivityksen. Se parani silloin, mutta nyt ilmiö on tullut pikkuhiljaa takaisin ja jonkiverran kovempana/rajumpana.

                                            Eli vaihtamiset kolahtavat/töksähtävät (mutta ei aina!), miten sen nyt haluaakin ilmaista, kyllä te tiedätte mistä puhun ;) Erityisesti tuon huomaa kun ajaa taajamanopeuksia (50-60kmh) ja tulee risteykseen moottorijarrutellen kaasupoljin ylhäällä ja risteykseen saavuttaessa on esim kolmonen sisällä ja nopeus "pieni" jolloin loota haluaa vaihtaa kakkoselle, niin tuo vaihto kolahtaa. Kolahduksia/töksäytysvaihtoja esiintyy muulloinkin, mutta ei noin rajuina kuin näissä hiljaisissa nopeuksissa.

                                            Sitten toisaalta muutenkin tuntuu siltä että laatikon älykkyys eri vaihteiden suhteen on vähän hukassa ts melkein paikaltaan lähdettäessä (toisinaan, ei aina) voidaan lähteä vaikka kolmosella, vaikka omasta mielestä voisi hyvin olla kakkonen pesässä. Samoin maantienopeuksissa tuntuisi vaihtavan aika herkästi kuutoselta vitoselle kun tulee pienikin mäki.

                                            Auto oli määräaikaismerkkihuollossa tuossa kesällä ja sanoin kolahduksista, mutta eivät löytäneet selvää vikaa. Ehdottivat että tekevät glykolitestin, mutta sekin peruuntui, koska ko mallissa ei ilmeisesti ole mahdollista että laatikon öljyyn pääsee sekoittumaan jäähdytinnestettä. Eli asia jäi kellumaan.

                                            Osaako raati sanoa, missä olisi vika?

                                            Hirvittää öljyjen vaihto, koska kauhutarinat eli laatikko hajoaa pian öljyjen vaihdon jälkeen. Uskaltaako näihin ei-merkkipajojen huuhteluvaihtoihin mennä?

                                            Entä mikä tämä "MAF siivottu, niin laatikko alkoi toimimaan" -juttu on?

                                            Tuo laatikon sopeutus tulisi itselle ekana mieleen...

                                            Auto haettiin itse valikoiden Saksasta 2v vanhana, 70tkm ajettuna ja sitä oli pidetty kuin kukkaa kämmenellä ja oli ollut hieman iäkkämmällä naisella. Itse ei ole tullut mitenkään erityisesti runnottua menemään ja emäntä sillä pääasiassa ajeleekin, joten ainakaan rääkätystä laatikosta ei pitäisi olla kyse. Vetokoukkuhommiakaan ei ole harrastettu.

                                            Comment


                                              Vaikea sanoa hajoaako laatikko öljynvaihdon jälkeen. Itse olen töksäyttelyyn vaihdattanut öljyjä tippilootaan, eikä ne hajonnut. Huhtelua en teettänyt, vaan vaihdettiin aina vain se mitä tuli kerralla ulos, joskus muutamaankin kertaan. Se auttoi esim A8n tippilootaan.
                                              Tuon on hieman uudempaa mallia, jmutta eiköhän se ole tapauskohtaista jos hajoaa. Yhtä hyvin se voisi hajota ilman öljynvaihtoakin.

                                              Comment


                                                Samoin maantienopeuksissa tuntuisi vaihtavan aika herkästi kuutoselta vitoselle kun tulee pienikin mäki.
                                                Miulla sama juttu ja eräällä toisellakin, tästä on keskusteltu toisessa ketjussa. Haisee ominaisuudelta. 3.2 FSI vaihtaa huomattavasti harvemmin.

                                                Edit: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=154553

                                                Comment


                                                • No joo, mutta mun mielestä tuo meidän yksilö on alkanut tekemään herkemmin tuota ylämäkivaihtoa tässä ajanmittaan. Se vaihtelee pienemmälle joskus sellaisissa paikoissa että pannusta ei taatusti ole vääntö loppumassa ja siksi olenkin alkanut kiinnittämään siihen huomiota.

                                                  Comment


                                                  • Liekö sitten vuosimalleissa eroja, mutta omassa 250tkm ajetussa -06 3.0tdi 4F:ssä en ole kyllä moista kutosen välttelyä havainnut. Testipätkänä tosiaan ollut viimeaikoina JKL-Raahe, JKL-Kotka ja JKL-Joensuu. Öljynvaihdoista ei tietoa, ei ainakaan viimeisen 50tkm aikana ole vaihdeltu. Alussa oli vakio-ohjelmalla, nyt pari kymppiä menty viriohjelmalla.

                                                    Comment


                                                    • Voiskohan nuo oireilut johtua turbosta? Jos ne siivekkeet vaikka jumii just sen verran että se vaikuttaa moottorin ja vaihteiston yhteistoimintaan, muttei vielä riittävästi jotta vikakoodi iskisi päälle.
                                                      Kun koneelle antaa kunnolla kenkää niin vaihdot on taas jonkin aikaa sulavampia ja kaasuvaste tuntuu herkemmältä. Tosin mistäpä noista tietää että onko tuon herkemmän toiminnan aikana vaan joku eri ohjelmahaara aktiivisena..

                                                      Comment


                                                        Janne: omakin vaihtaa reilusti ennen ylämäkeä.

                                                        Comment


                                                          Suosittelen laatikon öljynvaihtoa. Joko näillä uusilla huuhtelulaitteilla, tai sitten perinteisesti öljypohjan kautta.

                                                          Edelliseen kärryyn A6 4F 3.0 TDI tipillä laatikkoöljyt öljypohja avaamalla(noin 4.5 litraa kerralla) 160, 300 ja 380 tkm kohdalla. Auto lähti multa eteenpäin 409 tkm taulussa.

                                                          Samaa herkästi vitoselle vaihtamista maantievauhdeissa oli itsellä. Joskus maantietä päästin menemään pakkokutonen päällä, sittemmin totesin että kaippa tuo laatikko tietää paremmin ja annoin mennä automaattipuolella.

                                                          Comment


                                                          • Tarrasta kattoin, niin laatikon koodi on HNN KJD (?). Mitäköhän Audi-öljyä tuossa laatikossa pitää olla? Ilmeisesti vastannee ainakin jotakin tuossa BG:n vastaavuustaulukossa mainittua?



                                                            Onko ok, jos jättää suodattimen vaihtamatta niinkuin tuossa BG:ssä kai yleensä tehdään?

                                                            Niin ja sitten vielä tuo sopeutus eli jos sitä ei tee virallisen kaavan mukaan, niin odotettavissa on pientä epämääräisyyttä aluksi, mutta kunhan vain ajelee normaalisti, niin tilanne normalisoituu?

                                                            Ajattelin viedä auton paikalliselle Tojotalle (Tammer auto) öljyjen vaihtoon.
                                                            Viimeksi muokannut janne; 12.12.2016, 15:36. Perustelu: Typo

                                                            Comment


                                                              Lainataan vanhaa otsikkoa.

                                                              Eli tuli tuossa ostettua vuoden 2008 A6 allroad 3.0TDI:llä, ajettu 200tkm ja ongelmana kanssa kierrosten humppaus moottorijarrulla oikeastaan pienemmissä nopeuksissa, tätä en huomannut koeajolla, kun lähinnä tuli kiihdyteltyä.

                                                              Nyt sitten tuli tarkemmin VCDS:llä tutkittua turbiinin lukon toimintaa, ja tuntuis siltä että ei pysy lukossa kuin moottoritie nopeuksilla... Esim 100km/h mittarissa näyttää olevan lukossa ja luisto 0/rpm, vähän näpäyttää kaasua ja luistoa 32/rpm.

                                                              Pienemmillä nopeuksilla kanssa nypäyttää kierroksia, vähän hankala selittää.

                                                              Muutoin laatikko toimii moitteettomasti, ja vaihtaa huomaamattomasti.

                                                              Eli lähteäkö tappelemaan yksityisen henkilön kanssa joka myi auton "ei autoliikkeen" kautta?

                                                              Linkin videossa mutkasta tietä ajettuna.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X