Talviharrastukseni puolesta joudun vetämään profiilin mukaisella ajokilla (2.0tdi BRD) painavaa peräkärryä lasteineen (+1000kg)...Tuossa 6-lovisessa manuaalilaatikossa vaan tuntuu olevan välitykset hieman huonohkot tuohon vetohommaan...Nimittäin jos meinaat ajaa sitä suurinta sallittua nopeusta (80km/h) kärry perässä, niin 4. vaihteella kierrokset huitelevat siinä aavistuksen yli 2000rpm ja taas 5. vaihteella kierrokset tippuvat sinne 1500rpm paikkeille, joka on riittämättömän pieni kierrosluku noihin hommiin...6. vaihdetta ei kannata haaveillakkaan, jos ei halua tuntuvia ylinopeussakkoja ja korttia hyllylle...
Tuntuu, että tuo 2000rpm:kin on liian pieni kierrosluku jotta eteneminen olisi jouheaa isoimmillakin mäkiosuuksilla, mutta vakkari päällä ajettaessa tuntuu että vetoja löytyy paljon paremmin kuin manuaalisesti ajellen tuollakin kierrosluvulla...Tähän asti olen ajellut 4.vaihteella, nopeusmittarin näyttämä 90km/h ja kierrokset noin 2500rpm...
Kysymys kuuluukin; mitenkäs noissa ottaa 2-massa vauhtipyörä itteensä jos isolla vaihteella joudut ajamaan tuollainen lasti perässä ja kierrokset ovat siellä 2000rpm tai alle...?Moottorin vääntöjen puolesta ei ole huolen aihetta, vaan nimenomaan tuo 2-massan kestävyys mietityttää...
Tuntuu, että tuo 2000rpm:kin on liian pieni kierrosluku jotta eteneminen olisi jouheaa isoimmillakin mäkiosuuksilla, mutta vakkari päällä ajettaessa tuntuu että vetoja löytyy paljon paremmin kuin manuaalisesti ajellen tuollakin kierrosluvulla...Tähän asti olen ajellut 4.vaihteella, nopeusmittarin näyttämä 90km/h ja kierrokset noin 2500rpm...
Kysymys kuuluukin; mitenkäs noissa ottaa 2-massa vauhtipyörä itteensä jos isolla vaihteella joudut ajamaan tuollainen lasti perässä ja kierrokset ovat siellä 2000rpm tai alle...?Moottorin vääntöjen puolesta ei ole huolen aihetta, vaan nimenomaan tuo 2-massan kestävyys mietityttää...
Comment