Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Perävaunun veto ja 2-massa vauhtipyörä...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Perävaunun veto ja 2-massa vauhtipyörä...

    Talviharrastukseni puolesta joudun vetämään profiilin mukaisella ajokilla (2.0tdi BRD) painavaa peräkärryä lasteineen (+1000kg)...Tuossa 6-lovisessa manuaalilaatikossa vaan tuntuu olevan välitykset hieman huonohkot tuohon vetohommaan...Nimittäin jos meinaat ajaa sitä suurinta sallittua nopeusta (80km/h) kärry perässä, niin 4. vaihteella kierrokset huitelevat siinä aavistuksen yli 2000rpm ja taas 5. vaihteella kierrokset tippuvat sinne 1500rpm paikkeille, joka on riittämättömän pieni kierrosluku noihin hommiin...6. vaihdetta ei kannata haaveillakkaan, jos ei halua tuntuvia ylinopeussakkoja ja korttia hyllylle...

    Tuntuu, että tuo 2000rpm:kin on liian pieni kierrosluku jotta eteneminen olisi jouheaa isoimmillakin mäkiosuuksilla, mutta vakkari päällä ajettaessa tuntuu että vetoja löytyy paljon paremmin kuin manuaalisesti ajellen tuollakin kierrosluvulla...Tähän asti olen ajellut 4.vaihteella, nopeusmittarin näyttämä 90km/h ja kierrokset noin 2500rpm...

    Kysymys kuuluukin; mitenkäs noissa ottaa 2-massa vauhtipyörä itteensä jos isolla vaihteella joudut ajamaan tuollainen lasti perässä ja kierrokset ovat siellä 2000rpm tai alle...?Moottorin vääntöjen puolesta ei ole huolen aihetta, vaan nimenomaan tuo 2-massan kestävyys mietityttää...
    Viimeksi muokannut okkim; 4.4.2011, 13:29. Perustelu: Pari kappalejakoa lisätty.

  • #2
    Tuskinpa kytkin välittää yhtään mitään noista vaihteista, ellei muutoin jo luista, mutta roiskevoideltu vaihdelaatikko tarvitsee kierroksia voiteluun, joten tuo 4. vaihde on varmasti aika hyvä. Yhtään isompaa en ainakaan suosittele.

    Maastureista hajottavat vaihteistoja, kun ajavat vääntävillä turbodieseleillä hevoskärri tms. perässä isolla vaihteella moottorin väännöstä nauttien. Ei pelaa voitelu laatikossa ja lopulta alkaa pahaenteinen laakerien kohina... Samalla tavalla se menee henkilöautostakin aikanaan, vaikka voimat onkin pienempiä.

    Minä en vedä asuntovaunua / raskasta kuormaa esim Terranolla 4. vaihteella (4 portainen automaatti) ylämäkiä tai yhtään alle 80km/h, vaikka onkin painevoideltu laatikko. Nelosella kierrokset on kahdeksassakympissä 1600rpm... (lastutettuna 350Nm/1600rpm) ei edes turbiini ota kunnolla vielä kiinni niillä kierroksilla vaan luistattaa ja keittelee öljyjä. Voimaa kyllä riittäisi, mutta ei ole kovin tervettä eikä taloudellista ajaa niin. Elikkä aina jos menee vähänkään alle 80 tai on ylämäkeä tai vastatuulta, niin ylivaihde (4.) pois ja kolmosella mennään. Rekkojen vauhtia (88) kun ajaa ja etenkin jos ajaa imussa, niin sitten nelonen on oikein hyvä.

    Comment

    Working...
    X