miten q:n jakovaiheisto pelaa, nimittäin aijoin siirtää autoa kun toinen vetari oli edestä poissa. Ihmetyksekseni auto ei liikahtanutkaan. laatikko vikainenko? 2.5tdi quattro -00.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
miksei quattro vedä?
Collapse
X
-
Eilen oli mulla kanssa hassu tilanne pihassa kaivon kohdalla on kunnon jäinen monttu ja syvä. Toinen etupyörä luiskahti sinne niin koitti eteenpäin mennä niin etupää vaan vetää suttua ja tuntu että takapää ei tee mitään. Pakilla kyllä nousi heti.
Onko se näin että jos etupää vetää suttua niin takapää ei tee mitään? Niinkuin repsa sanoi että pitää olla vastustavaa voimaa molemmilla akseleilla.
Mitäs mieltä tästä, tykkääkö toi torseni?
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=Oo9GV4mSnRQ&feature=related"]http://www.youtube.com/watch?v=Oo9GV4mSnRQ&feature=related[/ame]
Comment
-
Olen varmasti ansainnut bannit & ruotsalaisen sakinhivutuksen kysymällä aiheesta... mutta silläkin uhalla.
Yllä olevassa videossa ymmärrän täysin sen, että torsen keskitasauspyörästö jakaa vääntöä etupäässä taka-akselille "liukkaiden" rullien vuoksi ja näinollen ilman käsijarruapua ei lähde rullilta.
MUTTA. Olen ymmärtänyt että torsenissa tuo jakosuhde voi enintään siirtyä etu <-> taka ; 25%-75% <-> 75%-25% välillä riippuen mihin vetoa kaivataan. Mutta ei niin että 100% menee toiseen päähän...
Ymmärtäisin kuitenkin yllä olevasta kuvasta että 100% vedosta menee taakse ?
Vai onko kyseessä tilanne jossa taakse menee 75% tarvittavasta väännöstä joka kuitenkin on "lähes olematon" ja eteen menee 25% tuosta "mitättömyydestä"
Comment
-
Jos olen ymmärtänyt oikein niin ei se ole noin prosentteina mitattavissa vaan kertoimina. Eli torsen jakaa vaikkapa 3 kertaa enemmän voimaa pitävälle akselille kuin heikommin pitävälle. Jos heikomman akselin pito on nolla niin kolme kertaa nolla on edelleen nolla siellä toisellakin akselilla. Jos puhuin paskaa niin otetaan sitten yhdessä ne bannit.
Comment
-
Vieras
Mikko on oikeassa. Tuo kerroin on ns. torque bias ratio, jolla löytyy lisätietoa esim. googlaamalla. Varsin hyvä dokkari löytyy esim. täältä. Käytännössä vanhemmissa laitteissa tuo on luokkaa 3:1. Kun lähestytään pidossa nollaa (renkaan ollessa ilmassa ja avoin tasuri), toiselle akselille välittyy erittäin pieni vääntö. Käytännössä, kuten ylempänä todetaan, tilanteesta selvitään usein EDL:n avulla (jarruttaa yksittäisiä pyöriä) tai manuaalisesti jarrujen avulla.
Comment
-
Mites kun eilen vielä veti kaikilla pyörillä ja nyt vain edestä? Auto siis A8 4.2q. Oli tänään vähän ihmettelemistä.
Comment
-
Ok... jotain tuollaista "nolla x paljon = vähän" kuviota aavistelinkin...
Eli jos mennään sen oletuksen mukaan, niin tuollaisessa rullapenkissaa "kevyesti kiihdyttämällä" ainoa "vastus" takana (yleistäen) on rullien laakereiden vastus johonka tarvitaa sangen vähän voimaa.
Mutta jos tuossa samassa tilanteessa oikaisee lumpion ja tarjoaa taka-akselille nopeasti kaiken käytettävissä olevan tehon, niin astuuko silloin kuvaan esimerkiksi renkaan inertia ? Eli renkaan pyörivä massa pyrkii vastustamaan voimaa jolla sitä pyöritetään, ja tämän johdosta etupäähän johdettavan voiman yhtälöstä tuleekin jo esimerkiksi kolme kertaa renkaan inertiavoima ?
Comment
-
Oikein olet ymmärtänyt. Torsen tarvii aina momenttia toiselle pyörälle/akselille, jotta sitä voi siirtyä toiselle pyörälle/akselille. Ja tuo kerroin on oikeampi tapa ilmoittaa asia, noilla "vetosuhteilla" ei ole mitään tekemistä torsenin kanssa.
E: Olin hidas.
Toimii kyllä tuo inertiahommakin. Tosin saattaa olla niin hetkellinen vaikutus, että sillä ei vielä rullilta nouse. Mene tiedä.Viimeksi muokannut Mr.Crossfire; 12.12.2012, 14:51.
Comment
-
Ajonvakautus ei vaikuta vetoluistonestoon kuin korkeintaan haittaavasti jos leikkaa tehot pois kun huomaa liian suuren eron akselien pyörimisnopeuksissa. Oman auto ESP on aika alkukantainen, kuten voi 2000-vuosimallin auton kanssa olettaa. Sen verran olen huomannut että jos auto liikkuu vain pitkittäin, esim valoista kiihdyttäessä niin kolmio kyllä vilkkuu mutta antaa sutia paljon enemmän kuin sivuttaisliikkeessä jossa leikkaa leikin kesken hyvinkin nopeasti.
Takapenkin allahan se ESP:n kiihtyvyysanturi on keskellä autoa eikä auton jumissa ollessa kovin suuria G-voimia saavuteta millään keinoin. Joka tapauksessa pois päältä on otettava jos on onnistunut jäämään jumiin. Näissä on sitten eri versioiden välillä tosi suuria eroja.
Torsen on periaatteessa tyhmä mekaaninen systeemi joka toimii mainiosti ilman elektroniikkaa. Haldex askeleen kehittyneempi, mielipiteitä kehityksen suunnasta ei tähän kaivata.Viimeksi muokannut hopsis; 12.12.2012, 15:12.
Comment
Comment