Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

miksei quattro vedä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • miksei quattro vedä?

    miten q:n jakovaiheisto pelaa, nimittäin aijoin siirtää autoa kun toinen vetari oli edestä poissa. Ihmetyksekseni auto ei liikahtanutkaan. laatikko vikainenko? 2.5tdi quattro -00.

  • #2
    torseeni ei vaan toimi jos ei ole yhtään vastustavaa voimaa molemmilla akseleilla. tuli rosvosektori siis.

    Comment


    • #3
      Onko tosiaan niin! Jos ajan laitteen ojaan siten, että yksi pyörä jää lentoon niin auto halvaantuu!?

      Comment


      • #4
        Kyllä.

        Comment


        • #5
          Jarrullahan voi pistää vastaan joka auttaa tietyissä tilanteissa mutta ei se jarrukaan puuttuvaa vetaria korvaa :)

          Comment


          • #6
            Eilen oli mulla kanssa hassu tilanne pihassa kaivon kohdalla on kunnon jäinen monttu ja syvä. Toinen etupyörä luiskahti sinne niin koitti eteenpäin mennä niin etupää vaan vetää suttua ja tuntu että takapää ei tee mitään. Pakilla kyllä nousi heti.

            Onko se näin että jos etupää vetää suttua niin takapää ei tee mitään? Niinkuin repsa sanoi että pitää olla vastustavaa voimaa molemmilla akseleilla.

            Mitäs mieltä tästä, tykkääkö toi torseni?

            [ame="http://www.youtube.com/watch?v=Oo9GV4mSnRQ&feature=related"]http://www.youtube.com/watch?v=Oo9GV4mSnRQ&feature=related[/ame]

            Comment


            • #7
              Jep, jos toisella akselilla nollakitka niin torsen evottaa. Taka-akselille saa käsijarrulla tehtyä kitkaa ja etupäähän jarrupolkimella.

              Comment


              • #8
                Käsijarru on audimiesten "lukko" eli ei muuta kuin muutama napsu käsijarrua päälle niin saadaan sitä voimaa jaettua joka puolelle vähä enemmän!

                Comment


                • #9
                  Tai jos keula ilmassa, niin voi jopa manuaalivaihteisella varovasti kytkimen noston jälkeen antaa vasurilla jarrua, se puree kuitenkin eteen ensin.

                  Comment


                  • #10
                    Mutta sitten taas vaikeampaa jos jo sähköinen käsijarru:)

                    Comment


                    • #11
                      Vieläkö e-braken ikäluokan autotkin jäävät jumiin jos yksi pyörä on tyhjän päällä? Luulisi että günther olisi jo osannut opettaa auton painamaan hiukan jarrua ilman apua.

                      Comment


                      • #12
                        Kyllähän nuo osaavat pikkasen yrittää auttaa. Osaahan uudemman urssin EDL jo kolisutella nurkkia kun yrittää liikaa.

                        Manuaalisella aplikaatiolla vaan saa tasasemman vedon ja saa runtata sydämmensä kyllyydestä kunnes kone sammuu :P

                        Comment


                        • #13
                          Taitaa muuten pitää paikkansa. Parilan jäällä kokeilin viime talvena ilman ABS sulaketta, luistot ainakin levenee metritolkulla :)

                          Comment


                          • #14
                            Olen varmasti ansainnut bannit & ruotsalaisen sakinhivutuksen kysymällä aiheesta... mutta silläkin uhalla.

                            Yllä olevassa videossa ymmärrän täysin sen, että torsen keskitasauspyörästö jakaa vääntöä etupäässä taka-akselille "liukkaiden" rullien vuoksi ja näinollen ilman käsijarruapua ei lähde rullilta.

                            MUTTA. Olen ymmärtänyt että torsenissa tuo jakosuhde voi enintään siirtyä etu <-> taka ; 25%-75% <-> 75%-25% välillä riippuen mihin vetoa kaivataan. Mutta ei niin että 100% menee toiseen päähän...

                            Ymmärtäisin kuitenkin yllä olevasta kuvasta että 100% vedosta menee taakse ?

                            Vai onko kyseessä tilanne jossa taakse menee 75% tarvittavasta väännöstä joka kuitenkin on "lähes olematon" ja eteen menee 25% tuosta "mitättömyydestä"

                            Comment


                            • #15
                              Jos olen ymmärtänyt oikein niin ei se ole noin prosentteina mitattavissa vaan kertoimina. Eli torsen jakaa vaikkapa 3 kertaa enemmän voimaa pitävälle akselille kuin heikommin pitävälle. Jos heikomman akselin pito on nolla niin kolme kertaa nolla on edelleen nolla siellä toisellakin akselilla. Jos puhuin paskaa niin otetaan sitten yhdessä ne bannit.

                              Comment


                                #16
                                Mikko on oikeassa. Tuo kerroin on ns. torque bias ratio, jolla löytyy lisätietoa esim. googlaamalla. Varsin hyvä dokkari löytyy esim. täältä. Käytännössä vanhemmissa laitteissa tuo on luokkaa 3:1. Kun lähestytään pidossa nollaa (renkaan ollessa ilmassa ja avoin tasuri), toiselle akselille välittyy erittäin pieni vääntö. Käytännössä, kuten ylempänä todetaan, tilanteesta selvitään usein EDL:n avulla (jarruttaa yksittäisiä pyöriä) tai manuaalisesti jarrujen avulla.

                                Comment


                                • #17
                                  Mites kun eilen vielä veti kaikilla pyörillä ja nyt vain edestä? Auto siis A8 4.2q. Oli tänään vähän ihmettelemistä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ok... jotain tuollaista "nolla x paljon = vähän" kuviota aavistelinkin...

                                    Eli jos mennään sen oletuksen mukaan, niin tuollaisessa rullapenkissaa "kevyesti kiihdyttämällä" ainoa "vastus" takana (yleistäen) on rullien laakereiden vastus johonka tarvitaa sangen vähän voimaa.

                                    Mutta jos tuossa samassa tilanteessa oikaisee lumpion ja tarjoaa taka-akselille nopeasti kaiken käytettävissä olevan tehon, niin astuuko silloin kuvaan esimerkiksi renkaan inertia ? Eli renkaan pyörivä massa pyrkii vastustamaan voimaa jolla sitä pyöritetään, ja tämän johdosta etupäähän johdettavan voiman yhtälöstä tuleekin jo esimerkiksi kolme kertaa renkaan inertiavoima ?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oikein olet ymmärtänyt. Torsen tarvii aina momenttia toiselle pyörälle/akselille, jotta sitä voi siirtyä toiselle pyörälle/akselille. Ja tuo kerroin on oikeampi tapa ilmoittaa asia, noilla "vetosuhteilla" ei ole mitään tekemistä torsenin kanssa.

                                      E: Olin hidas.

                                      Toimii kyllä tuo inertiahommakin. Tosin saattaa olla niin hetkellinen vaikutus, että sillä ei vielä rullilta nouse. Mene tiedä.
                                      Viimeksi muokannut Mr.Crossfire; 12.12.2012, 14:51.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Onnistuuko tuo videolla oleva ominaisuus ajovakautuksella olevalla mallilla? Itsellä on tuo EDL/EDS tai mikä lieneekin, mutta ei ajovakautusta. Olen yrittänyt päästä vastaavaa kokeilua tekemään rullilla, mutta ei ole paikkaa löytynyt.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ajonvakautus ei vaikuta vetoluistonestoon kuin korkeintaan haittaavasti jos leikkaa tehot pois kun huomaa liian suuren eron akselien pyörimisnopeuksissa. Oman auto ESP on aika alkukantainen, kuten voi 2000-vuosimallin auton kanssa olettaa. Sen verran olen huomannut että jos auto liikkuu vain pitkittäin, esim valoista kiihdyttäessä niin kolmio kyllä vilkkuu mutta antaa sutia paljon enemmän kuin sivuttaisliikkeessä jossa leikkaa leikin kesken hyvinkin nopeasti.

                                          Takapenkin allahan se ESP:n kiihtyvyysanturi on keskellä autoa eikä auton jumissa ollessa kovin suuria G-voimia saavuteta millään keinoin. Joka tapauksessa pois päältä on otettava jos on onnistunut jäämään jumiin. Näissä on sitten eri versioiden välillä tosi suuria eroja.

                                          Torsen on periaatteessa tyhmä mekaaninen systeemi joka toimii mainiosti ilman elektroniikkaa. Haldex askeleen kehittyneempi, mielipiteitä kehityksen suunnasta ei tähän kaivata.
                                          Viimeksi muokannut hopsis; 12.12.2012, 15:12.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tuota vetoluistonestoa tarkoitinkin, mutta ajatus hakusessa. Tuon EDS:n pitäisi käsittääkseni hoitaa tuo käkkärin tai jarrupokimen käyttö?

                                            Comment


                                            • #23
                                              EDL/EDS on tosin vain saman akselin tasurin apuna. Jos koko akseli on ilmassa niin sähkölukko ei auta mitään vaan pitää jarruttaa iha ite.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ok, nyt meni jakeluun.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X