Niin siis DL501 Stronicissa on kahdessa paikkaa öljyä, kytkimet ja mekatroniikka kylpevät DSG-öljyssä, minkä vaihtoväli on ihan ohjekirjassakin 60tkm välein. Itse mekaanisen vaihteiston puolella on sitten oma öljytilansa, mille ei ole vaihtoväliä huolto-ohjelmassa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
S-Tronic?
Collapse
X
-
Oheisessa linkissä ihan hyvä selostus Stronicin toiminnasta:
https://www.audi-technology-portal.d...es/s-tronic_en
Minusta Stronic on enempikin automaattisesti vaihtava manuaalilaatikko, kuin perinteinen (momentinmuuntimellinen) automaatti.
Comment
-
S-Tronic ongelma
Osaakos joku asiaan vihkiytynyt sanoa olisiko tuossa A7:n laatikossa nyt mekatroniikka vaihtokunnossa, kytkin (tai joku osa siitä) rikki vaiko kenties koko aski vaan porsii? Laatikkoon on noin 15tkm takaperin vaihdettu mekatroniikan korjaussarja mutta nämä tuoreet viat ovat uusia. Eli kylmänä lähtee nätisti liikkeelle mutta lämmetessään kun pysähtyy esim valoihin niin jarrusta irrottaessa ei tapahtu pariin sekuntiin mitään ja sitten pamauttaa vedon päälle raa'asti, sama myös kun alkaa pakittamaan. Saattaa myös pysähtyksissä D päällä ollessa pompauttaa mittaristoon "Gearbox malfunction" ilmoituksen ja auto lähtee tällöin 2.vaihteella liikkeelle mutta tekee sen ihan nätisti. Joka tapauksessa kun pääsee liikkeelle niin laatikko vaihtaa nätisti eikä mitään oireita.
Tässä laatikon antamat vikakoodit VCDS:llä luettuna. Korjaamon testerillä puoletaan vihjaa vian olevat kytkimeen liittyvää joten en tiedä mistä nyt alkaisi ongelmaa ratkomaan.
Address 02: Auto Trans Labels: 0B5-927-156.CLB
Control Module Part Number: 4G0 927 156 K HW: 0B5 927 156 F
Component and/or Version: 0B5 30 TDIRdW H09 0005
Software Coding: 000001
Work Shop Code: WSC 02311 785 00200
ASAM Dataset: EV_TCMDL501 A02087 (AU57)
ROD: EV_TCMDL501.rod
VCID: 346732729FFC94EA09-8060
2 Faults Found:
8955 - Valve 3 in Transmission Part 1
P17D4 00 [104] - Mechanical Malfunction
Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 6
Reset counter: 40
Mileage: 180191 km
Date: 2019.04.23
Time: 15:41:54
Engine speed: 701 /min
Transmission input speed: 701 /min
Transmission output speed: 0 /min
Engine torque: -8 Nm
Transmission fluid temperature: 65 °C
Accelerator position: 0.0 %
Clutch status: Beide Kupplungen offen
8960 - Valve 3 in Transmission Part 2
P17D5 00 [167] - Mechanical Malfunction
MIL ON - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Reset counter: 40
Mileage: 180240 km
Date: 2019.04.24
Time: 17:54:39
Engine speed: 699 /min
Transmission input speed: 699 /min
Transmission output speed: 0 /min
Engine torque: -12 Nm
Transmission fluid temperature: 72 °C
Accelerator position: 0.0 %
Clutch status: Beide Kupplungen offen
Comment
-
-
Mulle ei aikanaa sellaista edes tarjottu, oli vain tuo johdinkisko vaihtoehtona eikä sitäkään meinattu alkuun edes saada... Et vahingossa muistaisi varaosanuneroa sille sarjalle?
Comment
-
Aika paljon ihmisiä jukratuttaa toi järjettömän isolla pykälällä ajattaminen ja sitten manuaalimoodin itsekseen vaihdot. Niitä pystytään muuttelemaan softalla. Samalla vaihtoaikoja voidaan lyhentää jne. Uskoakseni myös tuo ykköselle vaihto alaspäin saataisiin järkevämmäksi. Varsinaisia vikoja ei tietysti softalla pysty korjaamaan.
Linkkivinkit:
https://www.goapr.com/products/tcu_u...dl501_30t.html
http://erikoismoottori.fi/
http://terhonpaja.fi/index.php?p=yhteystiedot
Comment
-
Autona -12 a6 3.0tdi. Miulla jyristää/täristää ilmeisesti kytkin/vauhtipyörä kun 2-vaihteella lähtee kiihdyttämään alle 10km/h nopeudesta, eli kun luistattaa kytkintä niin silloin ongelma ilmenee. Voiko johtua öljyistä? Nämä ovat jo vähän yliajalla, vai onko ongelma itse kytkimessä/vauhtipyörässä?
edit. Kylmänä tärinä lähes huomaamaton, ilmenee siis lämpimällä koneella/öljyillä, tämä ilmeisesti viittaisi öljyihin.Viimeksi muokannut Jumbo; 2.6.2019, 13:11.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jumbo Näytä viestiAutona -12 a6 3.0tdi. Miulla jyristää/täristää ilmeisesti kytkin/vauhtipyörä kun 2-vaihteella lähtee kiihdyttämään alle 10km/h nopeudesta, eli kun luistattaa kytkintä niin silloin ongelma ilmenee. Voiko johtua öljyistä? Nämä ovat jo vähän yliajalla, vai onko ongelma itse kytkimessä/vauhtipyörässä?
edit. Kylmänä tärinä lähes huomaamaton, ilmenee siis lämpimällä koneella/öljyillä, tämä ilmeisesti viittaisi öljyihin.
Comment
-
Onko jollain viimeaikaista kokemusta tuollaisen korjaussarjan 0B5398048C asennustyön hinnoittelusta? Ja mahdollista suositusta tekijästä Länsi- / Keski-Suomen alueella.
Voiko vanhaa kytkintä vielä sopeuttaa jos itse mekatroniikka korjautuisi tuolla sarjalla? Auto on 2010 A4 Allroad ja ajettu 146tkm. Jos taas kytkin pitää uusia tehdäänkö siihen levyjen vaihto vai pitääkö koko paketti uusia?
Comment
-
3-5h menee ensikertalaisella tuon korjaussarjan laittoon,eikä tarvi kiirehtiä jos on nosturi käytössä. Tai sanoisin että nosturi pakollinen. Juutuubista vaan videoo kattoo ja senku tekee, ei oo raketti tiedettä. Normi sopeutukset tuon jälkeen ja hommaa rokkaa mikäli vika johui mekasta.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jumbo Näytä viesti
Öljynvaihto ei tähän vaivaan auttanut, nyt auto kävi vianselvityksessä ja mekatroniikkaan pitäisi vaihtaa korjaussarja 0b5 398 048c. Auto ostettu liikkeestä alle 2kk vian ilmenemisestä, ja liike lupautuu korvaamaan 25% Autolla ajettu 220tkm.
Nyt pelkästään tuon korjaussarjan vaihdon jälkeen oire kyllä pieneni, mutta ei kadonnut kokonaan. Jos ei sopeutus ja softapäivitys paranna tilannetta niin korjaamon mukaan vaihtoon menee kytkinpakka. En tiedä tarkoittavatko pelkkiä levyjä vai koko pakettia, miun mielestä vauhtipyörä kannattaisi kyllä uusia siinä samassa operaatiossa kun kilometrejä on jo yli 220tkm.
Alkuperäinen kirjoittaja SamuJR Näytä viestiOnko jollain viimeaikaista kokemusta tuollaisen korjaussarjan 0B5398048C asennustyön hinnoittelusta? Ja mahdollista suositusta tekijästä Länsi- / Keski-Suomen alueella.
Voiko vanhaa kytkintä vielä sopeuttaa jos itse mekatroniikka korjautuisi tuolla sarjalla? Auto on 2010 A4 Allroad ja ajettu 146tkm. Jos taas kytkin pitää uusia tehdäänkö siihen levyjen vaihto vai pitääkö koko paketti uusia?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja SamuJR Näytä viestiOnko jollain viimeaikaista kokemusta tuollaisen korjaussarjan 0B5398048C asennustyön hinnoittelusta? Ja mahdollista suositusta tekijästä Länsi- / Keski-Suomen alueella.
Voiko vanhaa kytkintä vielä sopeuttaa jos itse mekatroniikka korjautuisi tuolla sarjalla? Auto on 2010 A4 Allroad ja ajettu 146tkm. Jos taas kytkin pitää uusia tehdäänkö siihen levyjen vaihto vai pitääkö koko paketti uusia?
Comment
-
Morjesta,
A4 B8 vm 2009 2.0tfsi quattro S-Tronic DL501 laatikolla. Autoon vaihdettu 10tkm sitten mekatroniikka ja nyt vaihdettu myös kytkinpakka uuteen, rahaa palanut vaihdelaatikkoon nyt se reilu 5000€. Luonnollisesti myös öljyt vaihdettu laatikkoon.
Auto oireilee nyt kytkinpakan vaihdon jälkeen siten, että vaihdot ylös sekä alaspäin ovat todella "töksäytteleviä/vaihdossa tapahtuu pieni kierrosten nousu", lisäksi kaasu polkimelta löysättäessä kierrokset tekevät pienen "dipin", jonka jälkeen palaavat normaaliksi.. Tuntuu siltä, että kytkimet eivät toimi "synkassa" keskenään eli toiselta kytkimeltä vapautuu vaihde liian aikaisin ja toinen ei kerkeä heti kytkeä vaihdetta päälle ja toisinpäin?
Laatikkoon on tehty sopeutus nyt jo kaksi kertaa ja se ei tunnu auttavan mitään.. Eivät osaa merkkikorjaamollakaan auttaa enempään asiassa.
Saisko täältä kanssatovereilta mitään kättä pidempää aiheeseen? Kiitoksia!
Comment
-
Ensi oireet ennen mekatroniikan hajoamista oli "jurnutus" paikoillaan ja kulutuksen nousu D/S päällä seisottaessa, tämän jälkeen ei kauaakaan niin alkoi kierrosten humppaaminen noin 200:lla kierroksella (1600-1800 rpm) alueella noin 60 km/h vauhdissa.
Kytkin oireili nykivillä ja epätarkoilla vaihteiden vaihdolla.. ja jos kuormaa auton päällä reilummin, niin kytkin alkoi välittömästi luistaa.
Selvisi tuo minun aikaisemman viestin vikakin!
Vika oli ollut ohjainlaitteen päivityksessä, jossa oli yritetty päivittää laatikon aivoja ja oli ilmeisesti mennyt johonkin "error-tilaan", jolloin oli palautettu alkuperäiseen koodiin.
Viikonlopun aikana sopeutettiin laatikkoa monta tuntia korjaamolla, jossa auto kytkinpakan vaihdossa kävi sekä vaihdettiin laatikkoöljyt vielä kerran varmuuden maksimoimiseksi. Ilmeisesti kytkimet ja siirto-/kytkinakseli eivät toimineet synkassa keskenään, mistä johtui vaihteenvaihdossa tapahtunut kierrosten nousu sekä kierrosten "dippaus".
Nyt laatikko toimii erinomaisesti, vaihdot ovat pehmeitä ja nykivät/töksähtelevät vaihdot ovat historiaa.
Kuva palaneesta kytkinpakasta. Oli kytkin palanut todella pahasti, sisemmän kytkimen "välilevyihin" oli jäänyt lämpöjälkiäkin.
Comment
-
Ok, eli onhan siellä ollut oire poikineen sitten. Omassa edelleen täristää kytkin liikkeellelähdöissä 2-vaihteella, sekä kolisee ilmeisesti vauhtipyörä peruuttaessa sen aikaa ennenkuin kytkin ottaa kiinni kokonaan.
Seuraavaksi uusitaan sitten juurikin kytkinpakka ja vauhtipyörä, mekatroniikka jo vaihdettiin ja käytin auton ”kytkimen sopeutuksessa”. Mutta siellä ilmeisesti oli tehty vain joku asetuksien resetointi, koska kytkimen toiminta tämän jälkeen oli todella kulmikasta ja vaihdot omituisia.
Nämä oireet toki hävisivät kun hetkenaikaa oli autolla ajanut.
Comment
Comment