Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S-Tronic?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Niin siis DL501 Stronicissa on kahdessa paikkaa öljyä, kytkimet ja mekatroniikka kylpevät DSG-öljyssä, minkä vaihtoväli on ihan ohjekirjassakin 60tkm välein. Itse mekaanisen vaihteiston puolella on sitten oma öljytilansa, mille ei ole vaihtoväliä huolto-ohjelmassa.

    Comment


    • Onko stronicissa mekaaninen vaihteisto -osa siis samantyyppinen kuin perinteinen manuaalivaihteisto? Ainakin manuaalivaihteistoihin, torseneihin, tasauspyörästöihin on myös hyvä vaihtaa öljyjä aina välilä, vaikkei ne niin suurella rasituksella olekaan.

      Comment


        Oheisessa linkissä ihan hyvä selostus Stronicin toiminnasta:

        https://www.audi-technology-portal.d...es/s-tronic_en

        Minusta Stronic on enempikin automaattisesti vaihtava manuaalilaatikko, kuin perinteinen (momentinmuuntimellinen) automaatti.

        Comment


        • Automatisoitu manuaalivaihteistohan se S-tronic on. Se mitä tulee tuohon Tenkks:n laittamaan videoon, niin en osaa rutinoista / rätinöistä sanoa. Mutta aivan kuin videolla olisi kuultavissa vauhtipyörän kolinaa?

          Comment


          • S-Tronic ongelma

            Osaakos joku asiaan vihkiytynyt sanoa olisiko tuossa A7:n laatikossa nyt mekatroniikka vaihtokunnossa, kytkin (tai joku osa siitä) rikki vaiko kenties koko aski vaan porsii? Laatikkoon on noin 15tkm takaperin vaihdettu mekatroniikan korjaussarja mutta nämä tuoreet viat ovat uusia. Eli kylmänä lähtee nätisti liikkeelle mutta lämmetessään kun pysähtyy esim valoihin niin jarrusta irrottaessa ei tapahtu pariin sekuntiin mitään ja sitten pamauttaa vedon päälle raa'asti, sama myös kun alkaa pakittamaan. Saattaa myös pysähtyksissä D päällä ollessa pompauttaa mittaristoon "Gearbox malfunction" ilmoituksen ja auto lähtee tällöin 2.vaihteella liikkeelle mutta tekee sen ihan nätisti. Joka tapauksessa kun pääsee liikkeelle niin laatikko vaihtaa nätisti eikä mitään oireita.



            Tässä laatikon antamat vikakoodit VCDS:llä luettuna. Korjaamon testerillä puoletaan vihjaa vian olevat kytkimeen liittyvää joten en tiedä mistä nyt alkaisi ongelmaa ratkomaan.



            Address 02: Auto Trans Labels: 0B5-927-156.CLB
            Control Module Part Number: 4G0 927 156 K HW: 0B5 927 156 F
            Component and/or Version: 0B5 30 TDIRdW H09 0005
            Software Coding: 000001
            Work Shop Code: WSC 02311 785 00200
            ASAM Dataset: EV_TCMDL501 A02087 (AU57)
            ROD: EV_TCMDL501.rod
            VCID: 346732729FFC94EA09-8060
            2 Faults Found:

            8955 - Valve 3 in Transmission Part 1
            P17D4 00 [104] - Mechanical Malfunction
            Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
            Freeze Frame:
            Fault Status: 00000001
            Fault Priority: 2
            Fault Frequency: 6
            Reset counter: 40
            Mileage: 180191 km
            Date: 2019.04.23
            Time: 15:41:54

            Engine speed: 701 /min
            Transmission input speed: 701 /min
            Transmission output speed: 0 /min
            Engine torque: -8 Nm
            Transmission fluid temperature: 65 °C
            Accelerator position: 0.0 %
            Clutch status: Beide Kupplungen offen

            8960 - Valve 3 in Transmission Part 2
            P17D5 00 [167] - Mechanical Malfunction
            MIL ON - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
            Freeze Frame:
            Fault Status: 00000001
            Fault Priority: 2
            Fault Frequency: 1
            Reset counter: 40
            Mileage: 180240 km
            Date: 2019.04.24
            Time: 17:54:39

            Engine speed: 699 /min
            Transmission input speed: 699 /min
            Transmission output speed: 0 /min
            Engine torque: -12 Nm
            Transmission fluid temperature: 72 °C
            Accelerator position: 0.0 %
            Clutch status: Beide Kupplungen offen

            Comment


              Mikä korjaussarja laitettiin? Pelkät johdinkiskot vaiko myös solenoidit?

              Comment


              • Pelkät johdinkiskot, ei muuta....

                Comment


                  Vikakoodeista en ymmärrä mutta omassa oli vastaavat ongelmat mitkä katos solenoidien vaihdoilla, eli sillä laajemmalla korjaussarjalla.

                  Comment


                  • Mulle ei aikanaa sellaista edes tarjottu, oli vain tuo johdinkisko vaihtoehtona eikä sitäkään meinattu alkuun edes saada... Et vahingossa muistaisi varaosanuneroa sille sarjalle?

                    Comment


                      Liitteenä kuva paketin tarrasta. Ainakin Audicenter Airportin pikahuollossa on kaveri joka näistä ymmärtää ja osaa kaivaa oikeat varaosakoodit mitä ite varaosapuoli ei välttämättä osaa.

                      Comment


                        A7 ja A6 s-tronicissa ei oo torsenia vaan crown gear keskellä. Sekin kyllä jyristää samoin kuin torseni kun pyörittelee tiukoissa paikoissa.

                        Comment


                        • Audi a3 2.0d vm 08- DSG Laatikko temppuilee

                          Onko kokemuksia, dsg-laatikko temppuilee. Esim nopeudessa 100 voi tiputtaa 5ja4 asti ? Liikkelle lähtee hyvin ja 1-2-3-4 asti vaihtaa nätisti !
                          Kokemuksia / ideoita mielellään kuulisin ! Ajettu 242.000tkm eli ei paha !

                          Comment


                            Aika paljon ihmisiä jukratuttaa toi järjettömän isolla pykälällä ajattaminen ja sitten manuaalimoodin itsekseen vaihdot. Niitä pystytään muuttelemaan softalla. Samalla vaihtoaikoja voidaan lyhentää jne. Uskoakseni myös tuo ykköselle vaihto alaspäin saataisiin järkevämmäksi. Varsinaisia vikoja ei tietysti softalla pysty korjaamaan.

                            Linkkivinkit:

                            https://www.goapr.com/products/tcu_u...dl501_30t.html

                            http://erikoismoottori.fi/

                            http://terhonpaja.fi/index.php?p=yhteystiedot

                            Comment


                            • Audi a3 2.0tdi vm 08 Dsg laatikko temppuilee !

                              Audin dsg-laatikko ei suostu aina vaihtamaan isompaa vaihdetta tai sitten tiputtaa 6-5 ”ilman lupaa"! Mikä hätänä... kertokaa?
                              Viimeksi muokannut okkim; 29.4.2019, 18:59. Perustelu: Ihan rauhassa...

                              Comment


                              • Mitähän tarkoittaa "ilman lupaa"?

                                Se olis varmaan ensimmäinen askel jälleen kerran kiinnittää autoon VCDS ja katsoa tarjoaako loota mitään vikakoodeja.

                                Comment


                                  Ja missä tilanteessa se ei suostu vaihtamaan isompaa? Paljonko on kierroksia silloin?

                                  Comment


                                    Näillä lähtötiedoilla veikkaisin DPF:n regenerointia, ja se on vaatinut jonkun aikaa autolta korkeampia kierroksia, kuin mitä kutonen tuvassa olisi ollut.

                                    Comment


                                      Onko tässä tapauksessa D-mode päällä, kun ongelma ilmenee? S-modella tuo pitää korkeampia kierroksia pelissä ja vaihtaa herkemmin pienemmälle.

                                      Comment


                                      • Autona -12 a6 3.0tdi. Miulla jyristää/täristää ilmeisesti kytkin/vauhtipyörä kun 2-vaihteella lähtee kiihdyttämään alle 10km/h nopeudesta, eli kun luistattaa kytkintä niin silloin ongelma ilmenee. Voiko johtua öljyistä? Nämä ovat jo vähän yliajalla, vai onko ongelma itse kytkimessä/vauhtipyörässä?
                                        edit. Kylmänä tärinä lähes huomaamaton, ilmenee siis lämpimällä koneella/öljyillä, tämä ilmeisesti viittaisi öljyihin.
                                        Viimeksi muokannut Jumbo; 2.6.2019, 13:11.

                                        Comment


                                        • A7 3.0 TDI S-tronic vm. 2010 kyseessä.

                                          Mistä ihmeestä voi johtua pieni potkiva synkronisesti kierroslukuun korrelloituva nykivyys puolikaasulla kiihdyttäessä? Ilmenee 4-vaihteella ja kolmoselta neloselle vaihdettasessa...

                                          Comment


                                          • Alkuperäinen kirjoittaja Jumbo Näytä viesti
                                            Autona -12 a6 3.0tdi. Miulla jyristää/täristää ilmeisesti kytkin/vauhtipyörä kun 2-vaihteella lähtee kiihdyttämään alle 10km/h nopeudesta, eli kun luistattaa kytkintä niin silloin ongelma ilmenee. Voiko johtua öljyistä? Nämä ovat jo vähän yliajalla, vai onko ongelma itse kytkimessä/vauhtipyörässä?
                                            edit. Kylmänä tärinä lähes huomaamaton, ilmenee siis lämpimällä koneella/öljyillä, tämä ilmeisesti viittaisi öljyihin.
                                            Öljynvaihto ei tähän vaivaan auttanut, nyt auto kävi vianselvityksessä ja mekatroniikkaan pitäisi vaihtaa korjaussarja 0b5 398 048c. Auto ostettu liikkeestä alle 2kk vian ilmenemisestä, ja liike lupautuu korvaamaan 25% Autolla ajettu 220tkm.

                                            Comment


                                            • Onko jollain viimeaikaista kokemusta tuollaisen korjaussarjan 0B5398048C asennustyön hinnoittelusta? Ja mahdollista suositusta tekijästä Länsi- / Keski-Suomen alueella.

                                              Voiko vanhaa kytkintä vielä sopeuttaa jos itse mekatroniikka korjautuisi tuolla sarjalla? Auto on 2010 A4 Allroad ja ajettu 146tkm. Jos taas kytkin pitää uusia tehdäänkö siihen levyjen vaihto vai pitääkö koko paketti uusia?

                                              Comment


                                                3-5h menee ensikertalaisella tuon korjaussarjan laittoon,eikä tarvi kiirehtiä jos on nosturi käytössä. Tai sanoisin että nosturi pakollinen. Juutuubista vaan videoo kattoo ja senku tekee, ei oo raketti tiedettä. Normi sopeutukset tuon jälkeen ja hommaa rokkaa mikäli vika johui mekasta.

                                                Comment


                                                • Alkuperäinen kirjoittaja Jumbo Näytä viesti

                                                  Öljynvaihto ei tähän vaivaan auttanut, nyt auto kävi vianselvityksessä ja mekatroniikkaan pitäisi vaihtaa korjaussarja 0b5 398 048c. Auto ostettu liikkeestä alle 2kk vian ilmenemisestä, ja liike lupautuu korvaamaan 25% Autolla ajettu 220tkm.
                                                  Omaan autoon vaihdettiin juuri tämä mekatroniikan korjaussarja(kuitissa oli töitä merkattu 5,5h), liikkeessä ei saatu sopeutusta ja päivitettyä softaa ajettua sisään. Ongelmana oli siis tärinä/jukerrus kun 2-vaihteella luistatti kytkintä.
                                                  Nyt pelkästään tuon korjaussarjan vaihdon jälkeen oire kyllä pieneni, mutta ei kadonnut kokonaan. Jos ei sopeutus ja softapäivitys paranna tilannetta niin korjaamon mukaan vaihtoon menee kytkinpakka. En tiedä tarkoittavatko pelkkiä levyjä vai koko pakettia, miun mielestä vauhtipyörä kannattaisi kyllä uusia siinä samassa operaatiossa kun kilometrejä on jo yli 220tkm.

                                                  Alkuperäinen kirjoittaja SamuJR Näytä viesti
                                                  Onko jollain viimeaikaista kokemusta tuollaisen korjaussarjan 0B5398048C asennustyön hinnoittelusta? Ja mahdollista suositusta tekijästä Länsi- / Keski-Suomen alueella.

                                                  Voiko vanhaa kytkintä vielä sopeuttaa jos itse mekatroniikka korjautuisi tuolla sarjalla? Auto on 2010 A4 Allroad ja ajettu 146tkm. Jos taas kytkin pitää uusia tehdäänkö siihen levyjen vaihto vai pitääkö koko paketti uusia?
                                                  Millaisia oireita siulla on laatikon kanssa?
                                                  Viimeksi muokannut Killeri; 13.7.2019, 09:43. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                                  Comment


                                                  • Alkuperäinen kirjoittaja SamuJR Näytä viesti
                                                    Onko jollain viimeaikaista kokemusta tuollaisen korjaussarjan 0B5398048C asennustyön hinnoittelusta? Ja mahdollista suositusta tekijästä Länsi- / Keski-Suomen alueella.

                                                    Voiko vanhaa kytkintä vielä sopeuttaa jos itse mekatroniikka korjautuisi tuolla sarjalla? Auto on 2010 A4 Allroad ja ajettu 146tkm. Jos taas kytkin pitää uusia tehdäänkö siihen levyjen vaihto vai pitääkö koko paketti uusia?
                                                    Korjaussarja+täydellinen kytkinasetelma pitkälle päälle 3k€ ilman mitään alennuksia. En nyt varsinaisesti suosittele, mutta autogear forssassa noita ainakin tekee.

                                                    Comment


                                                    • Onko näissä vauhtipyörän kuluminen verrattavissa manuaaliin että jos ajaa aina yli 2000 kierroksilla niin se kestää todella pitkää hajoamatta?

                                                      Comment


                                                      • Morjesta,

                                                        A4 B8 vm 2009 2.0tfsi quattro S-Tronic DL501 laatikolla. Autoon vaihdettu 10tkm sitten mekatroniikka ja nyt vaihdettu myös kytkinpakka uuteen, rahaa palanut vaihdelaatikkoon nyt se reilu 5000€. Luonnollisesti myös öljyt vaihdettu laatikkoon.

                                                        Auto oireilee nyt kytkinpakan vaihdon jälkeen siten, että vaihdot ylös sekä alaspäin ovat todella "töksäytteleviä/vaihdossa tapahtuu pieni kierrosten nousu", lisäksi kaasu polkimelta löysättäessä kierrokset tekevät pienen "dipin", jonka jälkeen palaavat normaaliksi.. Tuntuu siltä, että kytkimet eivät toimi "synkassa" keskenään eli toiselta kytkimeltä vapautuu vaihde liian aikaisin ja toinen ei kerkeä heti kytkeä vaihdetta päälle ja toisinpäin?

                                                        Laatikkoon on tehty sopeutus nyt jo kaksi kertaa ja se ei tunnu auttavan mitään.. Eivät osaa merkkikorjaamollakaan auttaa enempään asiassa.

                                                        Saisko täältä kanssatovereilta mitään kättä pidempää aiheeseen? Kiitoksia!

                                                        Comment


                                                        • Millä tapaa siulla oireili laatikko ennen remontteja?

                                                          Comment


                                                          • Ensi oireet ennen mekatroniikan hajoamista oli "jurnutus" paikoillaan ja kulutuksen nousu D/S päällä seisottaessa, tämän jälkeen ei kauaakaan niin alkoi kierrosten humppaaminen noin 200:lla kierroksella (1600-1800 rpm) alueella noin 60 km/h vauhdissa.
                                                            Kytkin oireili nykivillä ja epätarkoilla vaihteiden vaihdolla.. ja jos kuormaa auton päällä reilummin, niin kytkin alkoi välittömästi luistaa.

                                                            Selvisi tuo minun aikaisemman viestin vikakin!

                                                            Vika oli ollut ohjainlaitteen päivityksessä, jossa oli yritetty päivittää laatikon aivoja ja oli ilmeisesti mennyt johonkin "error-tilaan", jolloin oli palautettu alkuperäiseen koodiin.
                                                            Viikonlopun aikana sopeutettiin laatikkoa monta tuntia korjaamolla, jossa auto kytkinpakan vaihdossa kävi sekä vaihdettiin laatikkoöljyt vielä kerran varmuuden maksimoimiseksi. Ilmeisesti kytkimet ja siirto-/kytkinakseli eivät toimineet synkassa keskenään, mistä johtui vaihteenvaihdossa tapahtunut kierrosten nousu sekä kierrosten "dippaus".

                                                            Nyt laatikko toimii erinomaisesti, vaihdot ovat pehmeitä ja nykivät/töksähtelevät vaihdot ovat historiaa.

                                                            Kuva palaneesta kytkinpakasta. Oli kytkin palanut todella pahasti, sisemmän kytkimen "välilevyihin" oli jäänyt lämpöjälkiäkin.

                                                            Click image for larger version

Name:	IMG_20190802_140256_02.jpg
Views:	5307
Size:	151,0 Kt
ID:	1859093

                                                            Comment


                                                            • Ok, eli onhan siellä ollut oire poikineen sitten. Omassa edelleen täristää kytkin liikkeellelähdöissä 2-vaihteella, sekä kolisee ilmeisesti vauhtipyörä peruuttaessa sen aikaa ennenkuin kytkin ottaa kiinni kokonaan.
                                                              Seuraavaksi uusitaan sitten juurikin kytkinpakka ja vauhtipyörä, mekatroniikka jo vaihdettiin ja käytin auton ”kytkimen sopeutuksessa”. Mutta siellä ilmeisesti oli tehty vain joku asetuksien resetointi, koska kytkimen toiminta tämän jälkeen oli todella kulmikasta ja vaihdot omituisia.
                                                              Nämä oireet toki hävisivät kun hetkenaikaa oli autolla ajanut.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X