Se vauhtipyörä voi välillä vähän raklattaa ja jopa tyhjäkäynti olla hieman epätasaista mutta silti toimia vielä vaikka 50 tkm ettei muutu miksikään. Ihan pienistä ei kannatta huolestua noiden kanssa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
S-Tronic?
Collapse
X
-
Nyt on laatikkoon vaihdettu kytkimet ja mekatroniikka, mutta edelleen tuntuu ettei toimi oikein. Ei ole verrokkina autoa, jos voisi verrata, joten kyselen tällä.
Auto siis MY2010 2.0 A4 Allroad Quattro 7-lovisella S-tronicilla.
Kun hiljentää vauhtia niin, että kierrokset tippuvat <1000 rpm ja kiihdyttää uudelleen reippaasti, mutta ei tarvitse edes kovasti, niin kierrokset hyppää nopeasti 2000 rpmn tienoille ja vasta sitten auto alkaa kiihtyä. Tuntuu kuin venytettäisiin kumirenkkua ja päästettäisiin kerralla irti, eli kiihdytys on epämiellyttävä potkaisu. Samalla kierrokset myös hieman tippuvat ja jatkavat sitten taas nousuaan vauhdin mukaan. Aivan kuin kytkin aukeaisi hiljennettäessä alle 1k rpm ja sitten kiihdytettäessä ei ehtisi kytkeytyä kunnolla mikä takia kierrokset kävisivät korkeammalla. Joskus tässä vielä tapahtuu seuraavaksi kierrosten pieni pomppaus ylöspäin, kun laatikko päättää vaihtaa seuraavan vaiheen. Eli aivan kuin kytkin aukeaisi liian aikaisin ennen toisen kytkimen kytkeytymistä. Normaalia vai ei ja missä voisi olla vika?
Tein videon, jossa tämä näkyy https://youtu.be/HmXluxZz0kI
Muita havaintoja:
- Joskus täräyttää vaihteen vaihdon yhteydessä/jälkeen
- Manuaalimoodissa alaspäin vaihdot töksähtäviä useimmiten
- Tasaista vauhtia ajettaessa kierroslukuviisari tanssii pientä liikettä ±viisarin paksuuden verran
- jos kiihdyttää ja löysää kaasun tipahtaa viisari pari kolme viisarin paksuutta ja nousee sitten takaisin. Mietin, että voisiko johtua välyksistä vetoakseleissa yms.
Olisiko kellään antaa hyviä neuvoja/kommentteja? Voi myös laittaa spostia jouni piste sonninen at iki piste fi.
Comment
-
Kaverin Silver Sharkkia ollaan liikuteltu ja nosteltu Stronikilla, ei mitää huolenhäivää ole ollut.
Comment
-
Hiukan asian vierestä, mutta: Tuttu vetänyt Faster 525:sta seitsemän vuotta märkäkytkimisellä 6-vaihteisella Passat 3.2 V6 DSG:llä. Paketti on varmaan jossain reilun tonnin painoluokassa, niin laatikko kyllä kestänyt ongelmitta runsasta trailerointimäärää ja pitkiäkin vetoreissuja Inarille. Voisin kuvitella, että isojen koneiden S-Tronicit eivät ainakaan heikompia kestoltaan ole. Kuulostaa kyllä rajulta, kun jyrkältä luiskalta nostossa megatroniikka joutuu varsin reilusti luistattamaan kytkintä jossain kolmen tonnin kieroksilla.
Comment
-
Ja kun miettii asiaa puhtaasti teknisesti, niin uskaltaahan moni manuaalivaihteillakin venettä nostella. Siellä on sentään ihan kuivana hinkkaava kytkin jota luistatetaan eikä sitä pelasta kuin kuljettajan järki. Isompien koneiden / nelivetojen S-troniceissa se kytkin on sentään öljykylvyssä ja sen lämpötilaa valvotaan koko ajan...
Comment
-
Tuo on ihan totta. Ymmärtäisin asian niin, että automaattivaihteisilla melko pienehköilläkin nelikkoautoilla nostetaan painavia veneitä ongelmitta, joita ei millään 1.4 TSI manuaalinelikolla alaväännön puutteen takia nostaisi, vaan manuaalivaihteinen saisi oikeasti sitten olla joku LC HJ61 4.2 R6 turbodiesel.
Comment
-
No tuo minun A5 3.0TDi manuaali nostaa kepeästi 1,5tn veneen jyrkältäkin luiskalta. Pikkuisen kierroksia ja kytkin ylös. Vene nousee kuin lehmä suosta.
Perinteinen momentinmuuntimellinen automaattilaatikko on hyväksi todettu tuossa touhussa. Siksi tässä kyselen noista kytkimellisistä Stroniceista.
Comment
-
Meillä on n. 1.5t kärri+venepaketti jota on nyt tullut nosteltua ja laskettua seiskalla. Käytännössä max. 1000rpm nostossa eikä juurikaan kerkeä luistattamaan kun ottaa kytkin jo täysin kiinni. Toimii minusta jopa hienommin kun aiemman audin momentinmuunnin tippi tuossa veneen nostossa.
Comment
-
s-tronic öljynmäärä
Audi a6 3.0tdi 2012 s-tronic kyseessä .kävi liikkeessä kytkimen ja kaksoismassapyöränvaihdossa .toimii muuten ihan ok, vaan 2 vaihde tulee viiveellä päälle vaikka vaihtuu aikasemmin tauluun(pieni töksäys) ongelmaa ei ollut ennen remonttia. Joten mietinkin onko laatikossa oikea määräöljyä?Viimeksi muokannut Watakamba; 20.12.2018, 09:17.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja OlmiOlen ymmärtänyt että ohjelmoimaan pystyy järkevämmäksi. Samaa olen itsekin laatikon toiminnassa moittinut, että yhtä vaihdetta pienemmällä voisi ajella taajamassa. D ja S vaihtoehtojen välimuoto olis hyvä.
Comment
-
-
Laatikon softan päivityksestä kyselisin, auto on A4 3.0tdi vm 2010 eli 7-lovisella S-tronicilla 0B5 (DL501), se on se vanhempi (A4sen ekoja S-troniceja?) malli jossa vain sisäinen suodatin.
Laatikko toimii tällähetkellä kuin unelma, ei kolise, ei tärise, huohottimesta ei haise, öljyt oli vaihtaessa hyväkuntoiset, kierrokset ei seilaa ja vaihtaa vaihteet hyvin.
Ainut moittiminen on että kylmällä laatikolla vaihtaa vähän hitaammin, ehkä kuuluukin olla noin.
Törmäsin tällaiseen topiciin jossa kerrotaan tämän 2010vm stronicin ohjainlaitteen päivittämisestä: https://www.a5oc.com/forums/a5-gener...ic-engine.html
Tarkistin mun ohjainlaitteen version ja mulla juuri tuo vanhempi versio: SWNumber: 8K1927156A / EV_TCMDL501 A02044, ja tuo päivitys on: SWNumber: 8K1927156AA / EV_TCMDL501 A02088
Tuota päivitystä kehutaan tuolla niin että mietin jos se kannattaisi laittaa, mutta kysymys kuuluu onhan suomen marmorilla varmasti se laitettavana?
Tuon päivityksen tarkistaminen / asentaminen marmorilla maksaa 95€ joten en haluaisi maksaa sitä turhaan jos siellä nyt ei sitten olisikaan sitä.
Laatikon sopeutuksella maksaisi 290€ mutta sen sopeutuksen voin tehdä itse.
Onko kukaan päivittänyt vaihdelaatikon ohjainlaitteen softaa marmorilla joka voisi tarkistaa tuon laitetun version numeron ?
Päivitys varmaan kannattaa, mutta voiko tuossa sopeutuksessa mennä jotain pieleen ? Toimivaa en mielellään rikkoisi
Comment
-
Moi! Olisi kysymys liittyen topicciin. Olisi kiinnostusta A6 3.0TFSI 4G (2011/2012) mallista, mutta siinä on S-tronic. Onko kyseisestä mallista teillä tietoa / tuntemusta, onko tuo S-tronic miten kestävä, jos haluaa vielä esimerkiksi lastuttaa APR:n ohjelmistolla? Toinen kiinnostuksen kohde olisi tiputtaa tuosta 4G -> 4F -malliin, jossa on sitten tiptronicci, mutta... :)
Comment
-
Marmori ei suostu päivittämään, jos ei ole joku vika päällä, jonka korjausohje neuvoo päivittämään.
Minä voin tuon kyllä päivittää, mutta tuossa kohdassa ollaan vähän jännän äärellä, jos sw-numero vaihtuu A>AA.
DL501 kestää kyllä varmasti kaiken mitä 3.0TFSI:stä voi saada ulos.
Comment
-
Vieras
-
A4 Allroad 2.0TDI -13 S-tronic on ollut alla muutaman viikon ja laatikon toiminta on aiheuttanut kysymyksiä. Autolla ajettu n. 180tkm ja laatikkoöljyt / suodatin vaihdettu vajaa 1000km sitten. Aiemmat öljynvaihdot 60tkm ja 120tkm. Ei vikakoodeja. Aiempaa kokemusta ei ko. laatikosta ole, mutta sanoisin että vaihteisto toimi ostohetkellä niin kuin kuuluukin ja myös kauppa-aktin jälkeen. Kunnes öljynvaihdon myötä laatikko on alkanut pikkuhiljaa käyttäytymään hitusen "karkeasti". Tarkoitan tällä sitä, että vaihdot eivät ole läheskään aina huomaamattomia. Vaihdettaessa ylös että alaspäin tulee satunnaisia "kevyitä" nykäisyjä tai muutoin vaihde ei vaikuta kytkeytyvän sulavasti. Laatikko myös välillä arpoo mielestäni vaihteita, toisin kuin ennen öljynvaihtoa. Onko tämä nyt sattumaa, vai onko tällä jokin syy-yhteys että oireet alkoivat öljynvaihdon myötä, niin en osaa sanoa. Öljyt ovat oikeat (alkuperäiset) ja öljyä on oikea määrä. Öljymäärä tarkastettu jälkikäteen vielä toisella korjaamolla. Myös tältä jälkimmäiseltä korjaamolta sain "tuomion" että auton alta kuuneltuna, kuuluu kolinaa / räminää ja tämä tulee todennäköisesti kaksoismassasta. Itse en ole tätä ääntä kuullut sen enempää hyttiin, enkä myöskään auton ulkopuolelle. Onkohan tässä nyt mahdollisesti kaksi vaivaa, kaksoismassa joka ääntää ja esim. mekatroniikka joka oikuttelee ja näin ollen aiheuttaa mm. töksähtelevät vaihdot? Vai onko mahdollista että vauhtipyörä hajotessaan voisi aiheuttaa edellä kuvattuja oireita?
Edit: ääni ilmenee tyhjäkäynnillä vapaalla ja häviää esim. laitettaessa D:lle.Viimeksi muokannut Audi; 6.2.2019, 20:17.
Comment
-
A6 3.0 TDI S-tronic vm 2012 toimii normaalissa maantie- ja kaupunkiajossa hyvin. Raskas peräkärrykin tulee hyvin maantiellä perässä. Jos raskasta (polttopuukuorma) peräkärryä joutuu vekslaamaan eteen ja taakse, niin tulee useimmiten sellaista kuumentuvan kytkimen/öljyn hajua. Tuon hajun takia olen yrittänyt saada kärryn kerralla sattumaan oikeaan paikkaa ettei tarvitsi kytkintä luistattaa. Sama haju tuli kerran myös autoa peruuttaessa vähän paksummassa lumihangessa.
Pitääkö tuosta hajusta olla huolissaan, onko se oire tulevasta remontista? Auttaako tuohon vaihteiston/kytkimen sopeutus?
Autolla on ajettu 128 tkm, vaihteistoöljyt on vaihdettu merkkiliikkeessä 60 ja 120 tkm kohdalla.
Comment
-
Tuoreena pakasta vedetyn Skodan (DSG) omistajana ihmettelin kun ajoin auton hitaasti jyrkän mäen päällä olevalle mökille niin ulkona oli selkeä kytkimen haju. Ihan kuin -94 kun ostin ensimmäisen C-mallin Kadettin ja sille annettiin kenkää markettien parkkipaikalla.
- 1 like
Comment
-
Ettei nyt vain ihan vain olisi hiukkaspöntön poltto käynnissä kun käryää ja haisee dieseliauto hassulle.
Comment
Comment