Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S-Tronic?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S-Tronic?

    Nyt kun Audi-kuume vaivaa ja tilauskin alkaa olemaan erittäin lähellä, niin tuo S-Tronicin toiminta ja kestävyys mietityttää. Tässä muutamia kysymyksiä, mitä mieleen tullut; Millasia tehoja/vääntöjä nuo pystyy varmuudella kestämään? Onko noita laatikkoja montaakin eri versiota, vaihteiden määrä, vaihtamisnopeus, kestävyys jne...?
    Miten laatikko käyttäytyy manuaalipuolella, pysyykö käsin pakotetut vaihteet päällä esim. kun polkaisee kaasun pohjaan vai pykältääkö laatikko aina automaattisesti pienempää? Vaihtaakos tuo rajoittajalla isompaa vaikka olis manuaalipuolella? Kaikki tieto ois tervetullutta kun itsellä ei ole noista mitään kokemuksia(aina oikeastaan ollut tomaatteja vastaan, mut kai tollasen S-Tronicin kans voi elää ja onhan se tietyissä olosuhteissa parempikin kuin manuaali).

  • #2
    S-tronic on 7-vaihteinen. Versioita on pitkittäis- ja poikittaismoottorisiin malleihin.

    Poikittaismoottorisissa oli kestävyyden kanssa joitain ongelmia ainakin pienten moottoreiden osalta, kaiketi johtuen alkupään ohjelmistoista. Meilläkin tuo kolmonen vaihtoi uutena 7. pykälää jossain 40 vauhdissa ja kierrokset oli sitten just yli 1000. Päivitelty ohjelmistoja pariin kertaan, niin enää se ei tarjoa 7 alle 60 nopeuksissa. Öljynkierron vähäisyys lienee siis ollut ongelma, joka on siis paranneltu ohjelmistolla.

    Kätsittääkseni väännön kestävyys alkaa olla kohdallaan kun ABT tarjoaa RS3 ja TT-RS voimalinjaan 500+ hevosen setuppia. Tuossa 2.5 litrasesa tuntuu olevan vakionakin vääntöä ihan kivasti. TT-RS kokemuksella tuntuu olevan melkoinen kuminauha.

    Vaihtamisnopeus tulee ohjelmistosta. RS3 kohdalla se on varmaankin yhtä nopeaa kuin RS5, jolloin vaihde vaihtuu varsin nopeasti, pienen putkessa pamautuksen kera ja on hankala kuvitella että manuaalilla pystyisi vaihtamaan yhtään nopeammin.

    Manuaalipuolen käytettävyys. Tuossa meidän pikkumoottorisessa on antanaut mennä rajoittajaa vasten, tosin silloin ei ole tainnut olla lumpio aivan suorana, alaspäin se vaihtaa jos jää isompaa päälle jarrutuksessa. Joten RS malleissa se antaa mennä enemmän rajoittajalle ja sallii sporttisemman ajotavan. Se tietysti pitää huomioida että näissä manuaalin + ja - on "väärinpäin" kepissä +edessä - takana. Rattiläpsyt on sitten oikeinpäin.

    Comment


      #3
      Vanhemmat S-tronicit on 6-pykäläisiä poikittaiskoneisissa (esim. TT 3.2, A3 1.8TFSI, A3 3.2).

      TT RS:n ja RS3:n vääntö on muistaakseni 450Nm.

      Comment


        #4
        Mitä automallia olet katsellut? S-tronicia on montaa eri versiota, riippuen onko poikittais vai pitkittäiskone.

        Comment


          #5
          Mahtaakohan mopomalleissa kuitenkaan olla samoja palikoita sisällä, mitä esimerkiksi S-/RS-mallien laatikoissa? Jokuhan voisi ETKAsta sitä hieman ihmetellä, jos on ylimääräistä aikaa. :)

          Comment


            #6
            Mitä itse olen jonkun verran ajanut kaverin TT 3.2q-kippoa stronicilla, niin eipä sitä manuaalivaihtamista juurikaan kaipaa. Ainakin tuossa on tehty ohjelmat sen verran napakasti, että kun S-pykälän laittaa tupaan askista niin kone pysyy aika nätisti tehoalueella koko ajan.

            Pykälä siis pidetään silmässä rajoittajalle asti ja moottorijarrussa vastaavasti vetää hanakasti pienemmän sisään niin että avattaessa ei tarvi hakea ensin pienempää.

            Normaali D-asennolla sitten hakee mahdollisimman ison pykälän kulloisellekin nopeudelle jne. perussettiä.

            Comment


              #7
              Alkuperäinen kirjoittaja pasi_
              Mahtaakohan mopomalleissa kuitenkaan olla samoja palikoita sisällä, mitä esimerkiksi S-/RS-mallien laatikoissa? Jokuhan voisi ETKAsta sitä hieman ihmetellä, jos on ylimääräistä aikaa. :)
              Ei ole.
              Normi poikittaisen 7-vaihteinen on max.250Nm
              A4, A5, Q5, A7 ja kutoseen tuleva 0B5 on max.550Nm. Nämä siis pitkittäisissä.

              Muitakin on, kunhan jaksan kaivella.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja pulla
                Mitä automallia olet katsellut? S-tronicia on montaa eri versiota, riippuen onko poikittais vai pitkittäiskone.
                RS3:sta meinasin...kiitoksia kaikille tiedoista jo tässä vaiheessa, kummasti jo olo "helpottunut" :)

                Comment


                  #9
                  Mites tuommonen A4 B8:n vaihteisto, onko MSA-koodilla S-tronic (toinen koodi kirjassa MNA?)? Hieman houkuttelisi hankkia. Onko kestosta kokemuksia?

                  Comment


                  • #10
                    Itseänikin kiinnostaisi tuo S-tronic , et mitä porukalla kokemusta/mielipiteitä? Mietinnässä olisi hankkia B8 3,0tdiq S-tronic...

                    Minä vuonna tip-tronic muuttu s-troniciks? Vaki huoltopajallani kerrottiin et 2010-> on vasta s-tronic, eli sitä aikasemmissa olisi tip-tronic?

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja pulla
                      Ei ole.
                      Normi poikittaisen 7-vaihteinen on max.250Nm
                      A4, A5, Q5, A7 ja kutoseen tuleva 0B5 on max.550Nm. Nämä siis pitkittäisissä.

                      Muitakin on, kunhan jaksan kaivella.
                      Kuitenkin Q3 quattrossa on moottori poikittain ja vaihteiston sisäosat on sama kuin näissä pitkittäisissä versioissa?

                      Comment


                      • #12
                        Onko kaikki B8 koriset joissa on tuollainen vaihdekeppi tiptronicilla? Myynti-ilmoitukset on aika vahvasti ihan mitä sattuu...

                        Comment


                          #13
                          Etuvedot multitronic, nelivedot s-tronic.
                          Viimeksi muokannut pulla; 18.5.2014, 08:03.

                          Comment


                            #14
                            Muistanko oikein vai väärin että ihan alkupään malleissa (2008) olis quattroissa ollu vielä tiptronic, ennenkuin S-tronic lanseerattiin?

                            Comment


                            • #15
                              Vm 2010 alkaen stronic ainakin dieselissä, muistelisin. Samalla tuli Led takavalot ja ruutukuosi sporttipenkkeihin
                              Viimeksi muokannut anotsook; 18.5.2014, 08:42. Perustelu: diesel

                              Comment


                                #16
                                Pääsipä pikku lipsahdus heti aamuun.
                                Eli siis multitronic on aina etuvedossa. Bensoissa taisi olla alusta asti s-tronic, dieseleissä se tuli vasta myöhemmin, facelift? kohdalla?

                                Comment


                                • #17
                                  Niin joo kysymys koski nelivetoa ja tarkemmin juuri 3.0tdi:tä... Siksi se asia niin sekainen onkin.

                                  Olen kanssa ymmärtänyt että joskus 2010 tai 2011 on tullut tuommoinen keppi s-tronicin myötä ja tuossa vaihdevalitsimen asteikossakin on pieni ero.

                                  Jos tästä tehdään johtopäätös että 2008-2010 3.0tdi:ssä on 6v tippiloota, se on melko varmaa rautaa kestoltaan?

                                  Comment


                                    #18
                                    Kyllä vaan. Toki kyllä se s-tronic kestää myös ja on kyllä huomattavasti mageempi kuin tippi. Koeajolla toki huomaa kumpi on kyseessä tai jos pyytää myyjältä huoltokirjan autotietotarrasta kuvan.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jep, s-tronicin vaihtonopeus on tiedossa. Jotenkin vähän vierastan vielä, kun käytetystä autosta puhutaan.Ehkä turhaan, en tiedä?
                                      Kestääkös s-tronic softaa miten? jos dpf:n nakkaisi mäkeen niin samalla hiuka kutittelis lisäpotkua, joskushan se vakio kuitenkin alkaa tympiä....

                                      Ei ole ajankohtainen mutta kunhan selvittelen...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mitenkäs tuon S-tronicin kestävyys on rankemmissa olosuhteissa? TM:ssä oli juuri testissä noita korotettuja neliveto farmareita ja audilta A4 Allroad 2.0TDI Quattro S-tronic. Saivat sen laatikon tekemään jotain ihan ihmeellisyyksiä, kun oli hetki möyritty lumessa. Piti mennä mäkeä ylöspäin niin auto luisti vaan taakse päin. Syyksi sanottiin S-tronicin ylikuumeneminen/vikaantuminen rasituksessa tai jotain.

                                        En muista ihan tarkkaan miten oli, kun ei ole nyt sitä lehteä tässä (luin töissä). Eihän TM ole kyllä mikään kauhean laadukas julkaisu mutta outoa ja huolestuttavaa tuo silti on.

                                        Comment


                                          #21
                                          3.0TDI; perässä kestää softat huoletta.

                                          Mitä tulee TM;n testiin, en ole siihen tutustunut, mutta saa sen laatikon ylikuumenemissuojan laukeamaan jos vaihteistoa kuormitetaan ylettömästi. En usko että normaalissa käytössä tuota esiintyy, ellei tarkoituksella vedetä umpihangessa tolkuttomasti. Maastoautohan Allroad ei ole.
                                          En ole kuullut että olisi tuota käynyt vaikka ko.vaihteiston edessä on todella tehokkaitakin koneita ( jälkikäteen viritettyjä) ja radalla huudatetaan kymmeniä kierroksia.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Niin ja sehän on ylikuumentumisSUOJA niin sehän toimii suunnitellusti...

                                            Ok, kiitos tiedosta. Katotaan vuoden päästä mikä on tippi/s-tronic hintataso. Kulutuslukemassa ei ole kovin isoa eroa, ja co2 päästössä ehkä 10-15g.
                                            Kun vertaa vanhaan 3.0TDI:hin (ASB/BKN) niin eroa onkin valovuosi joka suhteessa menohaluista kulutukseen.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Joo, kyllähän se on hyvä että kytketään veto pois ettei paikat hajoa. Kuitenkin lähtökohtaisesti olisi kiva, ettei näin tarvitsisi tehdä. Yleensähän esim kun verrataan Haldexia Torseniin niin aina kehutaan miten torsenissa ei ole ylikuumenemis vaaraa ja matka voi jatkua vaikka loputtomiin lumihangessa. Ei paljon auta jos vaihdelaatikko kytkee vedon pois.

                                              Korjatkaa jos olen väärässä, mutta S-tronic:han on periaatteessa mekaanisesti sama kuin DSG mutta eri softa ja välityksiä on muutettu. Mplemmat ovat Erittäin hyviä "normaalissa" ajossa, mutta ongelmia alkaa tulemaan juurikin erikoistilanteissa kuten lumessa hitaasti ryömiessä tai vaikka isoa kärryä peruuttaessa.

                                              En halua haukkua hyvää laatikkoa, mutta kun itsellä on haaveissa a6 allroad ja tarvetta nimenomaan edellä mainuttuihin tilanteisiin. Pistää huolestuttamaan. Onneksi C6 on vielä tiptronicilla???

                                              Comment


                                              • #24
                                                ei kai s-tronicissa ole kovinkaan paljoa yhteistä ainakaan kaikkien dsg-lootien kanssa.kuiva/märkä jne...??

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja kontio
                                                  ei kai s-tronicissa ole kovinkaan paljoa yhteistä ainakaan kaikkien dsg-lootien kanssa.kuiva/märkä jne...??
                                                  Wikipedia ainakin listaa s-tronicin DSG:n alle Audin kauppanimeksi. Onhan siinä myös eroja ja hienosäätöä audin osalta, mutta periaate on sama. Mutta kuten sanoin, korjatkaa jos olen väärässä.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kaksoiskytkinlaatikoita ne kaikki on, periaatteessa S-tronic on vain kauppanimi. Ihan sama onko kuivat vai märät kytkimet. Minä en huolestuisi veneen nostossa tai normaalissa lumirännissä ajamisesta. Allroad ei ole maastoauto.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Posteljooniautoissa tuo 7-vaihteinen laatikko on epäsopiva. 6-vaihteinen dsg toimi hyvin. Uudemmat 7-vaihteiset dsg/s-tronicikit aiheuttaa VW caddyissä ylikuumenimisia jatkuvasti. Kiihtytysjarrutuskiihdytys tekee hallaa. "gearbox overheat"- lukee näytössä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Itselläkin ollut mielessä, lähinnä S-Tronicin kestävyys. Vaihdot pienemmälle ovat S-asennossa todella "töksähtäviä". DSG tekee tämän paljon huomaamattomammin, mutta nopeammin ahdetussa R32 Golfissa.

                                                        Mikä lienee S-Tronicin väännön kesto? Ja käytetäänkö S6:ssa samaa laatikkoa, kuin esim. TT RS ja RS5?

                                                        Nyt, kun vääntöä on yli 750nm, arveluttaa voimalinjan kesto kovemmassa kuormituksessa. Lienee siihen syynsä, että RS6:ssa on tiptronic. Ja olen 100% varma, että tämä syy on vaihteiston kestävyys.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Onko porukalla tietoa millon ko. Loota on saanut viimeisimmän softapäivityksen? Kaikenlaisia ihmeoireita ollu viime aikoina ja kuullut huhua, että alkais toimimaan sujuvammin päivityksen myötä. Itsellä ku on kohtuu uus tämä auto nii siksi mietin onko millon viimeisin..

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Noi vakio virisoftan väännöt S6 S-tronic kestää vielä huoletta. Laatikkoa on rääkätty kehitysvaiheessa lukemattomia tunteja/kilometrejä.
                                                            Ihmettelin samaa tuosta laatikostasi kun kävin koeajolla, S-asennossa on todella kovat vaihdot. Vaikuttaisi kyllä softabugilta, koska muuten pelittää nätisti. Audillahan ei perinteisesti ole ns. päivityksiä mihinkään. Kaikki muutokset softaan tehdään asiakkaan vikakuvauksen periaatteella. Eli "ehjiä" ei päivitellä korjaussoftilla.
                                                            Eli jos kysyt päivitystä laatikkoon "huvin vuoksi" on vastaus ettei sellaista ole.
                                                            Jos taas valitat vaihteiston toiminnasta, niin työnjohtaja/ mekaanikko etsii teknisestä käsikirjasta löytyykö sieltä sopivaa viankuvausta ja siihen korjausta.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X