Tämä tuli kuntoon 077905381G -anturilla ja vaihtamalla autosta pistoke sopivaan (pistoke löytyi purkaamolla olevasta autosta). Hintaa tuli yht. vajaa parikymppiä :)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A8 4.2l ei käynnisty --> Vika löytyi.
Collapse
X
-
Itselläni nyt vastaava tilanne käsissä, elikkäs A8 -95 4.2 ABZ, josta viallinen G28 irrotettu. Anturin johdossa lukee Audin osanumero 077905381B ja itse anturissa Bosch 0261210112. Asennussyvyys tällä anturilla aika tarkalleen 34mm. Fixus kaivoi tähän Boschilta 0261210143 anturin, jossa asennussyvyys taasen 23mm. Luulisin että tuo asennussyvyys ei saa kovin paljon poiketa alkuperäisestä? Eli sehän vaikuttaa suoraan siihen, kuinka kauas anturin pää jää vauhtipyörästä.
Olisiko esim Audi Traditionissa ainoa 077905381 osa versiolla E sitten sopiva? Sitä tosin saa edullisemmin myös tarvikeosana muualta. Ostin jo marmorilta "uudenmallisen", soikean liitinrungon, joka oli tarkoitus vaihtaa autonjohtosarjan "vanhanmallisen" liitinrungon tilalle.
Tää oli nyt vähä tällasta ääneen pohdiskelua, mutta kysymys siis kuuluu, että minkähän osanumeron sitä uskaltaisi laittaa tuon 077905381B:n tilalle? Uskaltaako mennä tolla samalla ku SammyG, elikkä G-revisiolla? Sille näkyy löytyvän Boschilta 0261210192.
Nii ja onkos porukka laittanu vaan uuden liittimen siihen autonjohtosarjaan vai asentanu ton adapterijohtosarjan 4D0971379 ?Viimeksi muokannut dessu87; 4.11.2020, 11:22.
Comment
-
Laitoin nyt sitten Boschin 0261210192 anturin tuon 077905381B:n tilalle sekä vaihdoin marmorilta ostetun uudenmallisen liitinrungon 1J0973723G autonjohtosarjan vanhan tilalle. Tuon Boschin anturin mitat täsmäsi 077905381B:n mittoihin. Uusi liitinrunko kävi sellaisenaan vanhan tilalle, johdot pystyi tökkimään samoilla pinneillä uuteen liitinrunkoon.
Muttapa, ei lähde auto vieläkään käyntiin eikä anna vikakoodeja...
Huomenna kipinän etsintää ja bensansaannin kummastelua.
Comment
-
Kipinää ei tule mihinkään sylinteriin. Ecun laatikko ja liittimet katseltu päällipuolin läpi sekä irroittelin muutamat liittimet, näyttivät todella hyväkuntoisilta eikä hapettumia löytynyt.
Auto antaa vikakoodin 16706 ja sanoo, että: "Engine speed sensor input circuit no signal". Nyt on tosiaan uusi anturi jo paikallaan ja autonjohtosarjan liitin vaihdetti uudenmalliseen.
Jo ennen autonjohtosarjan liitinrungon vaihtamista mittailin jännitteitä virtojen ollessa päällä. Mittasin jännitteet nyt uudestaan, kun uusi liitinrunko on paikallaan ja tulos on sama. Tulokset kuvassa. Onko kellään tietoa, että onko mittaukset ok ja voiko tuon perusteella todeta, että johdot ovat ehjät?
Auton historia menee niin, että edellisellä omistajalla oli vaikeuksia saada auto käyntiin, mutta johtosarjan liitintä/johtoja heiluttamalla auto käynnistyi. Tuollainen varmasti rasittaa johtoja ja siksi epäilen, että johdot voisivat olla rikki/poikki/katki jostain.
Onko porukka laittanut tuon adapterijohtosarjan kuinka läheltä ecua uusiksi, kun olette niitä laittaneet? Nuo kolme johtoa kulkevat paksumman mustan johdon sisällä, joka on osa isompaa kimppua, joka sukeltaa moottorin ja tulipellin välistä kohti ecua, mutta sieltä asti en niitä vielä löytänyt. Huomenna tarkoitus paikallistaa johdot eculta ja mitata jatkuvuus eculta liittimelle.
Muita ideoita?
Comment
-
Ei mitään hajua, mutta kun tuossa on kolme johtoa, niin olisiko plus, signaali ja maa. Jos ruskea on plussa, niin musta voisi olla maa.
Sitten mietin mitä diagnostiikka herjaa, jos liitin on irti? En tiedä kuinka fiksu tuo on, mutta ihan kuin tunnistaisi anturin olevan kuitenkin paikoillaan, jolloin voisi olettaa mahdollisen katkoksen olevan signaalijohdossa. Tai sitten signaalia ei tule jostain muusta syystä.
Itse mittaisin johdot ensin ja aloittaisin oletetusta signaalijohdosta.
Comment
-
https://en.wikipedia.org/wiki/Variab...uctance_sensor
VR anturissa on vain maadoitettu suojavaippa ympärillä, ja signaalijohdot.
http://www.useasydocs.com/details/edis4ew.gif
Comment
-
Saisiko tämän vielä suomeksi viitattuna tuohon kuvaan, minkä laitoin? Onko tuo "ok", että yhdessä johdossa on tuo 4,4 V kun virrat päällä ja kaksi muuta on mykkänä?
Olen täysmaallikko, mitä sähköön tulee =S
Comment
-
Noniin, nyt on "piipattu" yleismittarilla yhteydet liittimeltä ecuun kiinnitulevan liittimen pinneihin. Eli piipattu siis nuo G28 johdot eculta liittimelle. Oheisessa kuvassa on tuo sähködiagrammi, jonka mukaan sininen johto menee kohtaan 17A. Tämä yhteys löytyi liittimen sinisestä johdosta hyvin. Diagrammin mukaan vihreä johto menee kohtaan 18A. Miulla ei liittimessä ole moista johtoa, mutta ruskeasta johdosta löytyi yhteys tähän 18A pinniin. Liittimen viimeiseksi jäänyt johto on siis musta ja sen piippasin maahan ja yhteys löytyi. Näyttäisi siis siltä, että johto pitäisi olla kunnossa.
Sitten avasin itse ecun, toisella puolella en huomannut mitään ihmeitä, mutta toisella puolella oli sinistä (??) hapettumaa ns. toisessa laidassa kuin mihin G28 anturin johdot tulevat kiinni.
Lisää ideoita? =D kellään ei olisi joutilasta ecua millä kokeilla? Tämä nykyinen on Audi 4D0907557E/Bosch 0261203609/
Comment
-
Aijaa okei. Joo, tällä hetkellä ei lupaile yhtään.
Kipinää etsiessä ja starttaillessa tulppa lohkoa vasten alkoi mittaristossa myös ajonesto vilkkumaan. Muistin tämän juuri.
Vikakoodit (luettu Delphillä) tällä hetkellä:
16706: Engine speed sensor input circuit no signal | Permanent
17978: Engine control unit blocked | Intermittent
Kumpihan tulee ensin; ajonestovalo mittaristoon vai tuo Engine Control Unit blocked koodi?Viimeksi muokannut dessu87; 12.11.2020, 08:33.
Comment
-
Juu, sitä tässä on nyt lähinnä touhuttu. Alkaa vaan ideat loppumaan.
Meinasin seuraavaksi ottaa ecun 17A ja 18A pinneistä hyppylangalla yhteyden G28 anturin liittimeen, jotta voin olla 100% varma siitä, että tuo "adapterijohto" on ehjä/rikki.
Tämä tosin tarkoittaa sitä, että ecun ko. johtokimpussa olevat muut pinnit jäävät kytkemättä, kun ei vaikuta kovin mahdolliselta pitää johtokimpun liitintä kytkettynä ja ottaa samalla sen ohi nuo G28 signaalit hyppylangalla.
Onko ajatuksia siitä, että mitä tuo "permanent" vika tarkoittaa "intermittentiin" verrattuna? Anturihan on uusi, luulisi silloin tällöin vioittelevan, hajoamisillaan olevan anturin teettävän tuota intermittent vikaa. Mutta että permanent? Jokin on nyt siis pysyvästi poskellaan =D
Comment
-
Permanent on pysyvä vika ja intermittent taas hetkittäinen. Jälkimmäinen siis kertoo, jotta jotain tapahtauu välillä, ensimmäinen kertoo, ettei ole mitään elämää Ecun mielestä.
Miten vika tuli ilmi? Sammui kuin seinään, ei lähtenyt aamulla tms tai on jokin pitempää seisonut "projekti"?
Comment
-
Taustaa sen verran tosiaan, että auto on kaverilta ostettu tässä syksyllä. Leimattu viimeksi helmikuussa 2015 ja jäänyt seisomaan ko. vuoden aikana. Vikana oli ettei lähtenyt aina käyntiin ekalla, vaan piti heilutella G28 anturin liitintä, jossa anturi liittyy auton johtosarjaan. Myöhemmin startti sanoi sopimuksen irti ja auto jäi seisomaan, odottelemaan parempaa inspiraatiota. Ostin tämän sitten kaverilta tässä syksyllä ja vaihdoin startin ensitöikseni. Pyörittelin, muttei käynnistynyt. Sitten aloin selvittelemään vikakoodeja ja tätä G28 ongelmaa. Ajattelin ensin että kyse olisi vain liittimestä, kun sitä oli pitänyt heilutella. Vikakoodien luvun perusteella ei ollut ihan saletti oliko G28:ssa vikaa vai ei, se löytyi ekalla lukukerralla, muttei enää nollauksen ja käynnistysyritysten jälkeen. Päätin sen kuitenkin vaihtaa, koska se tuntuu olevan kovin usein näissä ongelmana. Samalla meni tuo "G28 - autonjohtosarja"- liitoskohta uusiks, joten siitäkään tuon ei pitäisi enää jäädä kiinni. Varmasti taas joku pikku juttu tämä, mille nauretaan jälkikäteen, mutta tällä hetkellä ei paljon naarata :D
Comment
-
Kävipä tässä nyt niinkin hölmö juttu mielessä, että on mahdollista, että uuden anturin ja uuden autonjohtosarjan liittimen myötä on johdoissa mennyt joku sekaisin.
Vanhan anturin liittimessä pinnejä ei ole numeroitu. Vanhassa autonjohtosarjan liittimessä pinnit oli numeroitu. Koska liittimet voidaan kytkeä toisiinsa vain yhdellä tavalla, lienee reilua olettaa että anturin pinnit voidaan numeroida vastaamaan autonjohtosarjan numeroita: 1, 2 ja 3.
Uudessa anturissa pinnit on numeroitu. Autonjohtosarjan uudessa liitinrungossa on myöskin numerot 1, 2 ja 3. Koska nuokin liittimet voidaan kytkeä toisiinsa vain yhdellä tavalla, lienee reilua olettaa että 1 kytketään 1:seen, 2 kytketään 2:seen ja 3 kytketään 3:seen.
Kytkiessäni autonjohtosarjan johtoja ja pinnejä uuteen liitinrunkoon noudatin samoja numerointeja. Tämän liitoksen katsoin ja tuplavarmistin moneen kertaan, että se johto, joka oli vanhassa liittimessä kohdassa 1, tuli myöskin uudessa liittimessä kohtaan 1, 2 kohtaan 2 jne.
Kuitenkin alan nyt epäillä, että johtojen tulisi sittenkin olla eri päin? Se varmaan selittäisi tuon "permanent"-vian?
Koska talli on pk-seudulla ja mies asuu EKarjalassa, niin tämä ei selviä tällä viikolla. Kerron, kun pääsen testaamaan.
Comment
-
Itellä oli erittäin tiukassa tuo eikä lähtenyt kohtuuella ehjänä irti. Vaati kaverin auton alakautta kampeemaa lukkopiheillä ja toisen ukon konehuoneen päältä viemään pihit paikalleen. Päältä piti vähän johtoja siirrellä ja irrottaa nokka-akselin asentotunnistin pois tieltä. Kuskin puolelta rengas irti ja vetarin juuressa oleva alumiinen kuori irti jotta mahtuu työskentelee. Alumiinisen kuoren irrottaminen oli varsin annelista, murtu itellä yksi korvake kun ei taho kohtuuella päästä kuusiokolopultin kantaan käsiksi millään.Viimeksi muokannut dessu87; 26.3.2021, 19:18.
Comment
-
Nonniin, taas ehtinyt tallille.
Muistutan alkuun, että tuossa ylempänä on kuva ECUn johtokaaviosta, jossa G28 anturilta tulisi vihreä ja sininen johto ECUun. Miulla johtojen värit on sininen, ruskea ja musta (kts. oheinen kuva).
Mittasin johtojen vastusarvot maata vasten, tulokset alla.
Kun johtosarja on kytketty ECUun:
- sininen = 0,3 - 0,4 Ohm
- ruskea = 65,32 KOhm
- musta = 0,3 Ohm
Kun johtosarja on irti ECUsta:
- sininen = open loop
- ruskea = open loop
- musta = 0,3 Ohm
Itse päättelin tästä, että johtosarja olisi OK ja ongelma olisikin ECUssa.
Ajatuksia, ideoita?
Comment
-
Nyt taisi tulla väärinkäsitys, elikkäs anturin signaalipinnejä mitatessa tuo vastus pitäisi olla se noin 900 Ohm, mutta nämä miun mittaustulokset on siis mitattu auton johtosarjasta ecua kohti siten, että anturi ei ole kytkettynä johtosarjaan. Anturin pitäisi olla ihan oikea, se on tismalleen samanpituinen kuin edeltäjänsä, jolloin "mittapää" jää oikean etäisyyden päähän vauhtipyörästä. Mittasin anturin signaalipinnien vastuksen ja se on 888 Ohm, joka pitäisi kyllä olla oikein.
Comment
Comment