Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Coupe ja kaasuläpän asennon-tunnistinanturi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Coupe ja kaasuläpän asennon-tunnistinanturi

    Joo elikä mitä ihmiset tietää em. laitteen toiminnasta?

    kyseessä (tämän hetkisen) profiilin -91 CoupeQ 7A.

    Ilmoitti vikakoodin tuollasesta, ja ilmeisesti myös seokset on sekasin, (liittyyko toisiinsa) kun ajaa maantieajoa tasasella vauhdilla kulutuksen ollessa 10l/100km(!). Kun kevennetään kaasua, ni jossain vaiheessa tulee kohta missä käynti ja kulku kevenee ja kulutus tippuu 7-8 litraan (kuulostaa normaalilta) ja nopeuskin asettuu 80km/h alapuolelle, polkimessa ns. pintakaasun tuntu. Mutta kun pikkasen työntää pottuvarpaalla kaasua lattiaa kohti, se nyykähtää eli ei lähdekkään kiihdyttämään ja kulutus ponnahtaa taas 10 litraan satasella. Tuo kohta missä kulkee kevyesti/nyykähtää on tosi jyrkkä, eli ihan millin liike polkimessa riittää. Rasittavaa kun se kulkee mittarin mukaan alle 80kmh, jolloin kerätään jonoa..

    Tähän mennessä seuraavaa:
    Vaihdettu tulpat ja johdot. Samalla tarkasettu pyörijä ja virranjakaja, jotka näytti tosi hyvältä. Myös MAF putsattu CRC'n air sensor cleanerilla.

    Jos tiedätte miten voidaan mitata tuon läpän anturin toimivuus, vaareja otetaan vastaan... tai siis neuvoja

    #2
    Ei tunnu olevan mitää hajua muillakaan..?

    Mistä vois sitte johtua tyhjäkäynnin vaeltelu, varsinkin kylmänä?

    Comment


      #3
      http://audi20v.net/problems-a-soluti...idle-switches-

      Comment


        #4
        Tossa on kanssa yks linkki, josko olisi apua
        http://sjmautotechnik.com/trouble_sh.../20vthrot.html

        Comment


          #5
          Suurkiitokset!
          Kunhan saan auton taas talliin ni pitää mittailla..

          Edit: Otin tulosteet tuosta terhon linkistä ja lähdin mittailemaan. Mulla on siis tuo alempi systeemi.

          Aloitetaan tuosta tyhjäkäyntikytkimestä eli katkasee heti kun kaasua avataan ja resistanssi ~1500ohm (toimii oikein). Kaasun ollessa kiinni kytkin sulkee, mutta vastus heilahteli aluksi 30-50ohmin hujakoilla ja tippui sitten 12-20ohmiin. Varmistin vielä että mittari saa kunnon kosketuksen, mutta silti vastus ei laskenut alle suositellun 10ohm.

          Jännitteet oli muuten kohdallaan, heittoa korkeintaan 0,5 volttia suuntaan tahi toiseen, mutta tuo viimenen kohta mietitytti. Ymmärrän omasta mielestäni englantia, mutta tämä käyttäytyi juuri päinvastoin: navoista 3 ja 2 jännitettä mitattaessa kaasun ollessa kiinni 0,4V ja kun kaasua avasi tasaisesti, nousi jännite samassa tahdissa 4,5 volttiin. Käsittääkseni jännitteen piti laskea 5 voltista 0 volttiin kun kaasu läppä avataan kokonaan auki.

          Vastuksista: kaksi ekaa mittausta kaasun ollessa kiinni
          1-2 välinen resistanssi 365ohm (taulukossa 1500-2600ohm), 2-3 välillä 1045ohm (osuu haarukkaan 750-1300ohm)
          Kaasu auki 2-3 välillä 1487ohm (taulukko 3600- ohm) WOT = wide open throttle (auto)
          Viimeksi muokannut Kone; 2.4.2011, 12:29.

          Comment


            #6
            Pystyykö joku tarkistamaan kuinka tuo jännite käyttäytyy toimivassa potentiometrissä, että pieneneekö jännite kun kaasu avataan, vai onko tuonne sivulle sattunut moka?

            Comment


              #7
              Onko kukaan koskaan purkanut tuota potentiometriä?
              Jos se kosketinsysteemi tai mikä siellä nyt onkaan on kulunut nii auttaskoha siihe jos pyöräyttää sitä uuteen kohtaan??

              Comment


                #8
                Noin yleisellä tasolla yleensä tekohengitystä voi tehdä siirtämällä liun laahaamaan vähän eri "uraa". Kiertoasentoon toki et voi koskea, sillä muuten näyttää vääriä arvoja.

                Comment


                  #9
                  No tätäpä mä ajoinki takaa...
                  että jos son sit kulunu siitä kohtaa missä kaasua on yleensä pidetty ni jos virkistyis jos alkaa raapimaa kokonaa uutta kohtaa...

                  Comment


                    #10
                    No perkele!
                    Teinpä uudelleen noita mittauksia. Potentiometrissä vastukset heittää häränpyllyä!
                    Kaasun ollessa kiinni piti olla pieni vastus ja lukeman pitää kasvaa sitä mukaa kun kaasua avataan ja maksimi arvo ei saisi ylittää 3,6k.ohm.
                    No jokatapauksessa toimii puolen välin hujakoille normaalisti mutta sitten se vastuksen arvo alkaa tulla alaspäin, päätyen siihen 1,4k.ohmiin.^

                    Nyt jos jollain on tai tiedossa joku jolla on 7A koneella oleva 90, 100, coupe, ihan sama kunha siinä on ehjä potikka..
                    saa tarjota...
                    Viimeksi muokannut Kone; 19.10.2011, 23:08.

                    Comment


                      #11
                      Nyt on uusi osa paikallaan.. ei ole tarvikeosan hinta juuri mitään.. (vrt. merkkiosa ~470e)
                      http://seekpart24.com/bosch/sensor-t...100706&at=1221

                      Comment

                      Working...
                      X