Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

EVAP venttiilistä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • EVAP venttiilistä

    Kyseinen audi A4 b5 1.8 vapari koneella, ja vahvat epäilykset että EVAP venttiilissä jonkinlaista häikkää. Seuraavanlaista onkelmaa: pientä kierrosten aaltoilua(tyhjäkäynnillä), tajuton suhina kuuluu tankista(ei aina), suuri bensan kulutus(ainakin omasta mielestä) sekä itse evap venttiili nakuttaa välillä kovaäänisesti. Mitä täältä foorumilta olen lukenut, niin voisi hyvin olla niin että ventiili jumittunut kokonaan auki?? Nimittäin bensatankin suhina on erittäin voimakasta on korkki sitten auki tai kiinni. Ja kun korkkia availee/sulkee niin silloin kierrokset heittävät enemmän, ja meinaa melkein sammua mutta ei kuitenkaan. Voiko myös viallisella venttiilillä olla vaikutusta suureen bensan kulutukseen? Ajan täydellä tankilla noin 400-450km, vaikka kaikki ajo onkin kaupungissa lyhyttä matkaa eikä ajotapani varmasti ole taloudellisimmasta päästä niin kuitenkin kulutus on melkoinen. Jos jollain jotain vinkkejä tai omia kokemuksia viallisesta evapista tai kyseisistä ongelmista niin kaikki tieto tervetullutta.

    Entä mistä saan hommattua uuden evap venttiilin? Kävin jo kyselemässä AD varaosamyymälästä sekä motonetistä, molemmissa paikoissa kone ei kysistä osaa löytänyt. Onko ainoa vaihtoehto hakea suoraan audilta?

    Iste venttiilin vaihto ei ilmeisesti ole kovin suuri/vaativa operaatio näin ainakin kerrottiin yhdestä korjausliikkeestä?

    #2
    Aivan normi kulutus. Tuo kuluttaa heittämällä yli 10 litraa satasella kaupungissa. Lähemmäs 13.

    Vikakoodeilla on hyvä alottaa.

    Comment


    • #3
      Hommasin auton tammikuun lopussa ja viikko siitä eteenpäin käytin huollossa missä vikakoodit luettiin. Silloin jo oli samanlaisia oireita, ainoa vikakoodi mikä löytyi tuli lambadalta se laitettiin kuntoon. Oli muistaakseni joku alipaineletku murtunut tms. mikä aiheutti häikkää lambadan toiminnassa, mutta se vaihdettiin ja huolto sanoi sen olevan OK! Epäilin myös että lambada on sökönä, mutta huollon mukaan lambadan vikakoodi johtui tuosta hajonneesta letkusta.

      No ei kai tässä muu auta kuin viedä taas pajalle..

      Comment


      • #4
        Tietääkö joku onko se normaalia että tuo EVAP-venttiili päästää semmoista nakuttavaa ääntä?

        Comment


          #5
          On normaalia.

          Comment


          • #6
            On täysin normaalia, jos sen evap venttiilin nakutus kuuluu jopa "kovaäänisesti" ja jos se naputtaa, silloin se myös TOIMII.

            Suhina loppuu kun sen hiilipöntön puhdistaa sieltä pyöräkotelosta. meinaa mennä hiekkaa sinne pyttyyn.

            Haulla löytyy paljon juttua!

            Comment


            • #7
              Selvä juttu, en ala vielä evap venttiiliä vaihtamaan. Onko iso työ putsata sitä hiilipönttöä ja miten se on parasta tehdä?

              Comment


              • #8
                Myöhässä tai ei, kerron kumminkin :D Omassa kullannupussa siis samoja oireita kuin aloittajalla.

                Paikansin hiilipöntön oikean etupyörän takapuolelta, sisälokarin alta. Sain sieltä pohjasta jonkun takaiskuventtiilin irti, sieltä löytyikin melko paljon hiekkaa ja muuta roskaa. Aktiivihiilisuotimeen itsessään en päässyt käsiksi, ei ole avattavaa mallia enkä tohtinut rikkoa. 30-45 min homma.

                1) Oikea eturengas ilmaan, pukille ja rengas pois.
                2) Sisälokari irti (se muovinen lärpäke, muutamalla torx-ruuvilla kiinni)
                3) EVAP-pönttö näkyy, musta mööpeli etulokarin takaosassa
                4) Pohjassa 2 ruuvilla kiinni oleva klunssi, mihin menee letku. Ruuvit irti ja paineilmaa jokapuolelle
                5) Kasaaminen takaisin

                Oireet omassa autossa ehkä lievenivät hieman, mutta eivät loppuneet. Tänään otin EVAP-venttiilin irti ja päästin sen täyteen elektroniikkakliineriä, heiluttelin kuin hullu ja kaadoin nesteet pihalle. En vielä ehtinyt kokeilla miten nyt pelaa, osa kuivuu parhaillaan.

                Comment


                • #9
                  Tankissa ei painetta enää, tankin korkin availu ei vaikuta käyntiin. Homma toimii ja peitto heiluu. Se oli halpa korjaus.

                  Comment


                  • #10
                    Itse ratkaisin ongelman aikanaan "tulppaamalla" evap venttiilin pois käytöstä. Eipä ole sen jälkeen painetta pahemmin polttoaine säiliöön kerännyt, tai kierrokset heitelleet.

                    Comment


                    • #11
                      Vaikuttaako kyseinen vena päästöihin millään lailla? esim, jos poistaa kokonaan käytöstä.

                      Comment


                      • #12
                        Itsellä ainakin meni heittämällä läpi leimasta..

                        Comment


                        • #13
                          Ite tulppasin evapilta imusarjaan menevän letkun tänään. Imi raakaa ilmaa koko ajan läpi. Ihmettelin hurjaa suhinaa pelkääjän puolen helman alta. Toisen lambdan vaihoin eilen, oli aivan valkoinen eli liekkö seoksetkin nyt fiksummat?! Alko olla bensan kulutuskin kutostiellä ajessa 10L/100km

                          Comment


                          • #14
                            Mitä eroa on N80 venttiileillä kun autossa on kiinni varaosa numerolla 06B 133 459 D jota ei oikein uutena löydy ja autodoc ainakin ehottaa 1C0 906 517 A numerolla olevaa osaa. Onko kyseessä vaan päivitetty osa vai mikä homma?

                            Comment


                              #15
                              Taitaa olla korvaava osa.
                              Noiden toiminnassa tuskin on hirveitä eroja.

                              Comment


                              • #16
                                06B 133 459D on se kuminen rengas joka pitää venttiiliä paikallaan. 1C0 906 517A on oikea osa. Suosittelen Boschia.

                                Comment

                                Working...
                                X