Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B4 5-cyl moottorin kannakkeen vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    B4 5-cyl moottorin kannakkeen vaihto

    Haku oli taas aika tulokseton, joten:

    Tänään touhuilin kaikkea uuden hankinnan kanssa ja jossain kohtaa pisti silmään, että hukkaportti on hakannut ilmanputsarin koteloon, tai pikemmin lämpösuojaan. Otin ilmanputsarit ym muut romut pois edestä ja seuraavaksi huomasin, että ahdin on melkeinpä kiinni korissa. Siitä fikkarilla tihrustelin, että taitaa olla kannake poikki ja siitä johtuu em. omituisuudet.

    Kysymys: Vaihdetaanko tuo vänkärin puoleinen kannake ylä-etu-sivu-ala-takakautta vai tarjoanko tästä keikan Uri Gellerille?

    Liitteeksi pari fotoa.
    Attached Files

    #2
    Moottoritukihan tippuu alaspäin, joten tuo otetaan ylöspäin. Tosin ahdin/pakosarja siinä tiellä (ja mahdolliset lämpösuojat, joita ei taida kyllä kuvan perusteella olla siinä kannakkeen päällä).

    Comment


      #3
      Sitä vähän ounastelinkin, että ahtimen joutuu ainakin irrottamaan. Moottori tietysti pitää vängätä oikeaan asentoon, jotta pääsee pultteihin käsiksi. Onko tuohon katkeamiseen mitään erityisiä syitä, vai katkeaako ihan vaan muuten vaan?

      Comment


        #4
        Aika harvinaista että kannake poikki,ettei olisi vaan kumityyny rikki??

        Comment


          #5
          Mun kohdalla mikään ei ole mahdotonta :)
          Eilen siinä aikani pyörin ja ihmettelin ja tähän lopputulokseen tulin. Otan tänään toisen kameran mukaan jos sen saisi tungettua sinne väliin ja kuvattua.

          Comment


            #6
            Kumityyny aika yleinen vika näissä.

            Comment


              #7
              Lämpösuojat ahtimen alta poistamalla pääsee dp:n ja moottorin välistä vasemmalla kädellä avaimen viemään kannakkeen päällä olevaan mutteriin ja kaksi muuta pulttia/mutteria avataan ala/etupuolelta. Konetta joutuu vähän tunkilla keventämään. Valikoima lyhytvartisia työkaluja auttaa.

              Comment


              • #8
                Kyllä on vaihdettavissa ilman ahtimen irroitusta kuten yllä sanottu, nosturi helpottaa kyllä kummasti vaihtotyössä.

                Comment


                  #9
                  Kiitoksia neuvoista. Tunkilla joutuu keventämään kun tuo moottori on nyt muutenkin epämääräisessä asennossa. Vielä yksi kuva tulipellistä keulan suuntaan otettuna.

                  Montako laatikkoa olutta kannattaa varata kahdelle asentajalle :D
                  Attached Files

                  Comment


                    #10
                    Harvinaista, joskaan ei tavatonta. Omasta laiskasta vaparistakin oli murtunut juurikin tuo pakopuolen puoleinen kannake. Perin ikävä homma tehtäväksi jos pitää purkaa ns. mahdollisimman vähän. Varaisin 2-3 laatikkoa. :)

                    Comment


                      #11
                      Koitan asennoitua sillä, että "mahdollisimman vähää" purettavaa ei ole, vaan purettavaa on juuri niin paljon että saa tuon vaihdettua. Siinä ei taida olla mitään oikotietä onneen. Lisää jännitysmomenttia tekee se, että yksi pultti on poikki ja näkyy 2-3mm lohkosta. Onneksi on vielä Tallinnan tuliaisia jäljellä toistakymmentä laatikkoa.

                      Comment


                        #12
                        Aiheuttiko tuo poikki oleva kannake mitään erikoista ajossa? Esim. vaihdekepin heilumista, kun kone pääsee heilahtamaan, kolinaa tms?

                        Comment


                          #13
                          En ole ajanut tuolla autolla kuin n. 1000km kunnes selvisi että kannake on poikki, joten en ole mitään ihmeempiä huomannut. Ainut ehkä että vaihdekepin H-kaaviosta on tullut H-kaavio.
                          Uuudessa autossa on aina muutenkin uuden auton kolinat. Korvat pitää synkronoida vakio kolinoihin ennen kuin voi rekisteröidä uusia kolinoita :)

                          Comment


                            #14
                            Omaa ässää vaivannut jo pitkään vaihteiden takertelu ja mielestäni vaihdekaavio on myös hieman "vinossa". Tähän kun lisätään vaihdekepin reilu heiluminen veto pois-päälle vaihtelussa kolinan saattelemana, niin saadaan ärsyttävä ajokokemus.

                            Täytyy tutkia tuo koneen asento ja kannakkeet, jos vaikka vika löytyisi sieltä. :)

                            Comment


                              #15
                              Dodiih. Kannake vaihdettu ja ylä- ja alakautta ronkkimalla se sieltä lähti. Yksi pultti oli katkennut lohkon sisään, mutta se lähti kulmaporakoneen ja vastakierretapin voimin.
                              Aikaa taisi mennä 3h ja alle laatikko olutta (jossei tätä päivää enää lasketa kuluihin mukaan).

                              Comment

                              Working...
                              X