Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

KEIII-jetti kränää(2.3 NG)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    KEIII-jetti kränää(2.3 NG)

    Tuossa ois laiton alla yks NG potilas, jonka verenkiertolaitteisto temppuilee:

    1. Kylmäkäynnistys rikastusta ei ole
    2. Nykii pintakaasulla kun ajetaan loivaan alamäkeen tai todella kevyellä kaasulla
    3. Tahtoo sammua valoihin kun kytkin painetaan pohjaan.
    4. Bensaa menee ja suorituskyky on hakusessa
    5. Pääsötöt hieman pielessä korotetuilla kierroksilla. HC ja lambda hieman korkeat. Paikallaan kierrättätäessä kuuluu semmonen tsup tsup putkesta, ja auto hieman tärisee.
    6. Vaihdetta vaihaessa täytyy antaa hieman kaasua, muuten tulee ikävä nykäisy. Myös moottorijarrutukselle mennessä ja takaisin vedolle tahtoo rytkyä pahasti.

    Sytkän osat vaihdettu, kuten myös lambda. ISV on puhdistetty, ei mitään hyötyä. Imuvuotoja metsästetty startti pilotilla->tiivis.

    Mitähän sit?

  • #2
    Onko vikakoodeja luettu?

    Comment


      #3
      Ei ole. En pääse sarjakaapelilla saati sitten USB versiolla sisään. Eikä päässeet merkkihuollossakaan. Eikä ledejä tähän hätään löydy mistään.

      Comment


        #4
        Ilmamäärämittarin vaihto kaikkine hilppeineen auttoi ainkin ongelmiin 2, 3 ja osittain 4 ja 6.

        Comment


        • #5
          Onnistuu tuo koodien luku vanhan mallin virtakynälläkin. Ite tarkistasin ilmamäärämittarin potikan kunnon ettei oo katkoksia. Sit vois tarkistaa suuttimien tuotot kaljapullotestillä ja samalla uusia suuttimien O-renkaat varmuuden vuoks.

          Comment


            #6
            Omassa Cabrio 2,3 NG:ssä toisinaan samoja oireita:

            1. Toisinaan nykii ja pätkii ihan vtusti, ei aina, voi olla viikonkin oirehtimatta.
            2. Kun on nykiäkseen niin myös nykii, yskii ja pätkii niin kylmänä kun kuumanakin vaikka ajaisi 200 kilsaa.
            Kun koslan sammuttaa ja antaa seistä n. 5 min. käy kun kello sen jälkeen.
            Lambda vaihdettu, lämpöanturit myös, ei auttanut.
            Vikakoodeja ei pääse lukemaan koska (ilmeisesti) nahkahousu on pätkinyt aikoinaan piuhat pistokkeille.
            Viimeksi muokannut hoff4; 10.3.2011, 00:08.

            Comment


            • #7
              Noin moneen oireeseen voisi heittää arvauksena että moottorinohjausboksi on pimeänä. KE3:sessa ohjataan vain ruiskua, sytkän ohjaus on erikseen. Systeemiä muutenkin voisi kuvailla mekaaniseksi ruiskuksi jossa on sähköllä vain hienosäätö.


              Kylmäkäynnistykseen ei taida liittyä kuin kolme komponenttia: lämpötila-anturi, moottorinohjausboksi ja kylmäkäynnistyssuutin.

              Lämpötila-anturilla pitäisi 0C lämpötilassa (=moottorin lämpö) olla vastusarvo 5000-7000 ohmia ja +20C lämpötilassa 2000-2900 ohmia.

              Kylmäkäynnistyssuuttimella pitäisi kylmäkäynnistyksessä olla suuttimen nastojen välissä +12V (tai akku-/latausjännite).

              Jos nuo on kunnossa niin muuta ei jää jäljelle kuin moottorinohjaus, jolta kannattaa tietysti tarkistaa että se saa virtaa ja maadoitus on kunnossa.

              Comment


                #8
                Mikä on tuon lämpöanturin vastus 90c lämpötilassa? Entä mikä on ohje arvo kaasuläpän mikrokytkimien kohdistamiseen? Pitääkö kytkeytyä kun kaasuläppä on ihan ääriasennossa, vai pikkuisen ennen?

                Voiko tuo sitten käydä ja kukkua jos moottorinohjaus on mykkä?

                Comment


                • #9
                  Tuosta kylmäkäynnistysjutusta tuli mieleen, että jos paine-eron ohjaus toimii samoin kun ke-motronicissa jossa on muistaakseni pitkälti samat bensapuolen vermeet, niin ennen käynnistystä paine-erosäätimen ohjausvirta pitäis olla luokkaa 100 mA ja lämpimänä semmonen 0-5 mA lambdan perässä. Tuota virtaa mittailemalla vois päästä jäljille että pyrkiikö ecu edes ohjaamaan seosta ja mihin suuntaan.

                  Jos tuo mikrokytkin on vielä tehdasasetuksessa, niin en menis ensimmäisenä ruuvailemaan.

                  Comment


                    #10
                    11KOhm oli vastus kun ulkolämpötila oli +3c ja 0.5KOhm kun kone käyntilämmin.
                    Viimeksi muokannut VilleP; 10.3.2011, 15:19.

                    Comment


                    • #11
                      Lämpötila-anturin vastus +80C lämpötilassa pitäisi olla 200-380ohm. Eihän tuo ohjearvojen sisällä ole mutta ei niin kaukanakaan että viat siitä johtuisivat.

                      Kaasuläpän mikrokytkimelle en löydä mitään ohjearvoja, muistaakseni se kytkeytyy hieman ennen kuin läppä on ääriasennossa.


                      Kun tuo KE3 on pohjimmiltaan mekaaninen ruisku niin jos perussäädöt on kohdallaan niin sen pitäisi toimia jollain tavalla vaikka ohjainboksi olisi pimeänä. Tätä voi kokeilla vaikka siten että ottaa liittimen irti määräjakajalta (ja ISV:ltä), jos auto pelaa samalla tavalla kuin piuhat kiinni niin vika on todennäköisesti ohjainboksissa, tai boksi ei saa virtaa/maata.

                      Noihin oireisiin voi olla syynä jokin muukin vika kuin boksin pimeneminen mutta tuo kylmäkäynnistysjärjestelmä on sen verran yksinkertainen ja helppo testattava että sen takia otin sen esille.

                      Comment


                        #12
                        Jos lautasen potikan, mikrokytkimien tai isv ottaa irti, rupeaa tyhjäkäynti hummaamaan. Korjaus edelliseen viestiin: kone lämpimänä eli 90c anturin vastus on 0.4kohm.

                        Comment


                          #13
                          Yritän tässä lukea noita koodeja smjn ohjeiden mukaan. Eli hyppylanka L-linjann ja - navan välillä ja sitten lamppu + ja L-injan välille. Mut sieltä tulee vaan jatkuva 12V?

                          Comment


                          • #14
                            Olikos siinä 2 vai 3 kpl diagnostiikkapistoketta?

                            Comment


                              #15
                              Kaks pistoketta. Musta ja valkoinen.

                              Comment


                                #16
                                Nyt sain sen vilkuttamaan ku kone on käynnissä. Vilkuttaa vaan loputtomiin tasaisesti.

                                Comment


                                • #17
                                  Eli käytät vaan hyppylankaa jokusen sekunnin ja sitten kattelet virtakynää? En oo kakspistokkeisesta koodeja lukenu, mut eikös lamppu pitäis olla + ja K-linjan välille. Jos nyt oikein noita sjm:n ohjeita sovelsin.

                                  Edittiä, olit kerenny näemmä tilannepäivitystä laittaa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Joo käytin hyppylankaa hetken ja rupes vilkkumaan. Tuli yks lyhyt sitten neljä kertaa neljä lyhyttä. Tarkottaako tuo nyt että ei vikakoodeja?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Juu kyllä se sitä tarkottaa jos tuo lukeminen onnistu.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tosiaan K-linja maadoittaa, eli lampun toinen karva pitää ottaa +:sta.

                                        0000 eli ei vikoja. Mutta käytitkö auton käynnissä ja ajoit niin, että röpinät ja muut ilmeni? Ja sitten et sammuttanut autoa välissä? Vikoja sieltä varmaan tuskin löytyy, sillä on aika karkea diagnostiikka. Käytännössä pitää olla rankat oireet ja joku tärkeä osa melkein kokonaan kaput, että antaa jotain.

                                        Comment


                                          #21
                                          Juu kyllä kävin heittää 10km lenkin reippaalla kaasulla ennen kun koodeja vilkuttelin, ja annoin auton käydä koko ajan, ku eikös tuosta koodit nollaannu jos auton sammuttaa?

                                          Vaihdoin vielä virranjakajan kannen ja pyörijän, jotka olivat italialaiset valmisteet, boschin tuotteisiin, mutta eipä ollut apua. Tulpanjohdot ja tulpat olikin jo viime talvena vaihdettu myöskin boschiin.

                                          Kulutus kyllä tippui litra tolkulla tuolla ilmamäärämittari/määräjakaja/ohjauspainesäädin/lautasenpotikka yhdistelmän vaihdolla.

                                          Vielä on ongelmana tuo röpötys, hytkyminen moottorijarrutukselle/pois siirryttäessä(kylmällä koneella toimii kuten pitääkin, eli pehmeästi), ja kylmänä sahaamisen tarve. Päästöt käyn ottamassa tässä lähipäivinä, katsotaan mitä sieltä tulee.

                                          Voiko tuo röpötys(pots pots ääni:)) johtua sytytys katkoksista vai liiallisesta polttoaineesta?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kertokaahan viisaammat kun 2.3 aar ei meinaa lähteä millään tulille puoli lämpöisenä?
                                            Viime aikoina on pitänyt avaimesta käännellä useampaan otteeseen virtoja päälle ja pois jotta b-pumppu surraisi ja sitten lähtee käyntiin.
                                            Jossain pensa puolella häätyy vika olla, niin ja pumppu on tähän vaihdettu noin vuosi sitten..

                                            Kylmäkäynnistyksestä hörähtää tosi vaivattomasti käyntiin..

                                            Edit: Niin ja piti vielä sanomani että ylävesi letkun anturilta, (2 napanen) kun ottaa johdot pois lähtee käyntiin ensimmäisellä ilman sahailuja, tosin tyhjäkäynti on aika rauhatonta mutta kuuluu varmaan asiaan.. Monivika anturi vaihdettu mutta sillä ei ilmeisesti ole tekemistä käyntiin lähdön kanssa..
                                            Viimeksi muokannut Heikki; 12.3.2011, 11:34.

                                            Comment


                                              #23
                                              Jaaha, mikähän nyt potilasta vaivaa? Vääntö hukassa ja nykii alakierroksilla. Yläpäässä toimii normaalisti.

                                              Comment


                                                #24
                                                Oisko tässä viikonloppuna mahdollisuus testata joltakulta sytytyspuolaa jostain 2.3 vehkeestä? Pk-seudulta jos löytyy niin laitteleppa vaikka yv:tä, ei pitäs olla monen minuutin operaatio.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Omassa Cabrio 2,3 NG:ssä toisinaan samoja oireita:

                                                  1. Toisinaan nykii ja pätkii ihan vtusti, ei aina, voi olla viikonkin oirehtimatta.
                                                  2. Kun on nykiäkseen niin myös nykii, yskii ja pätkii niin kylmänä kun kuumanakin vaikka ajaisi 200 kilsaa.
                                                  Kun koslan sammuttaa ja antaa seistä n. 5 min. käy kun kello sen jälkeen.
                                                  Lambda vaihdettu, lämpöanturit myös, ei auttanut.
                                                  Summa summarum:

                                                  Satunnaista nykimistä ja pätkimistä, kierrosluvusta riippumatta, oli tosiaan jatkunut jo kuukausia pikkuhiljaa tihentyen. Loppu vaiheessa tätä oli jo päivittäin. Vitutuskäyrä alkoi olla jo siinä määrin korkea ettei tuolla huvittanut liiemälti enää ajaa.

                                                  Vika ei suoranaisesti löytynyt mutta katosi, alkukesästä kun tyhjensin koko sisustan pihalle avosta aiemman vedenpaisumuksen jäljiltä. Pesin samalla lattiamaton painepesurilla puhtaaksi. Maton kuivumista odotellessa (reilu viikko) oli hyvää aikaa paneutua tähän mystiseen vikaan.

                                                  Kävin läpi joka ikisen maadoituspisteen koko autosta mitä löysin, auki -> puhdistus -> liitosrasvaa -> kiinni.
                                                  Sama käsittely kaikille liittimille ja liitoksille koko autosta, myös sytkä- ja ruiskuohjain boksien pistokkeet.

                                                  Lievää hapettumaa oli vähän siellä täällä, mutta mitään ihan konkreettistä syytä en löytänyt. Nykiminen ja pätkiminen kumminkin katosi tuon käsittelyn jälkeen. Nyt on reilu 2kk ja ~3000 kilsaa takana ilman mitään oireita, aika näyttää uusiutuuko tuo vielä. Toivottavasti ei.
                                                  Viimeksi muokannut hoff4; 26.8.2011, 01:02.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Tässä kyseisessä vehkeessä nykiminen ei ole aivan valtavaa, mutta selvästi huomattavissa ja esiintyy 1000-3000 välillä, kylmänä selvemmin.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Joo nyt tuo pätkii niin perhanasti koko kierrosalueella. Kylmänä ei pääse edes liikkeelle ku hyytyy niin pahasti. Hommaa pahensi vaan moottoritilan pesu. Muistatko hoff4 missä kaikkialla on maadoituspisteitä konetilassa? Yksi on ainakin imusarjassa.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Imusarjassa oli pannuhuoneen puolella yksi maadoitus, akkukotelosta lohkoon toinen. Virranjakaja lienee saanut sisäpuolista kosteutta mikäli olet oikein antaumuksellisesti jynssännyt kiuasta painevedellä. Paineistettua ilmakuivatusta kehiin alkuunsa.
                                                        Mikä auto kyseessä?
                                                        Viimeksi muokannut hoff4; 14.9.2011, 23:01.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Jakajan tarkistin kyllä, ei kosteutta eikä hapettumia. Kaikki sähkö liittimetkin olivat pesun jälkeen auki ja paineilmalla ne puhaltelin. Ei aluksi tahtonut toimia lämpimänäkään, tuli totaalisia hyytymisiä, oli yksi tulpanhattu hapettunut kontaktipinnalta, mut sen sain putsattua ja puutuminen hävis, paitti kylmänä tekee edelleen.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Avossa sytkäboxi on apparin puoleisessa jalkatilassa lattiamaton alla kovalevyn palasen takapuolelle kiinnitettynä, tulipeltiä vasten. Boksin maadoitus on siinä vieressä ~alemman ovensaranan kohdalla peltiruuvin alle tehtaalla väsätty. Sytkäboksin pistokkeen kosketuspinnit oli omassa lievästi hapettuneita kun jynssäsin niitä crc:n kastetuilla topseilla, samoin kun em. maadoitus abiko oli myös.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X