Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

KEIII-jetti kränää(2.3 NG)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Nyt on hyvät neuvot tarpeen. Kulutus oli tuossa yks päivä 13l/100km. co vaihtelee tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla 5-10 ja hc 1000 luokkaa. Vaihdettua osaa = Boschin sytysjohtosarja + jakajan kansi + pyörrin. Ilmansuodatin, tulpat (marmorin w8ltcr) ja suuttimien kaikki o-renkaat. Lämpötila-anturin vastusarvo mitattu ja täsmäs tuohon aikasemmin postattuun taulukkon. Kaasuläpän kytkimet mittasin ja pelittää. Kaikki alipaineletkut tutkittu ja ei vuoda mistään. Sytytys säädetty 15 astetta.
    Tänää otin taas tulpat irti. Kaikki paitsi 2 pytyn tulppa oli mustia. Tulpan tiivisteen ja kannen välissä oli ikäänkuin erittäin hienoa hiekkaa?? Vaikka 3vk sitten putsasin ku oli saman näköset. Mistäs se voi johtua? Imurin kanssa rapsuttelin tulpan reiät ja tiivisteet puhtaaksi. Pyörittelin konetta ja kipinän kyllä antaa. Miten nuo kolmikärkiset pitäs sytyttää. Kipinä pomppii kärkien välillä mutta ei mitenkään järjestelmällisesti. Pitääkös se kipinä syntyä jokaisen kärjen ja "keskustan" väliin? Voiko puolan kuntoa todeta mitenkään? Jos se antaa kipinää mutta ei ole tarpeeksi vahva?
    Väillä kun tyhjäkäynniltä polkasee kaasua niin pamahtaa pakosarjassa?
    Päättelin että ruuttaa niin paljon bensaa ettei kaikki pala sylinterissä vaan vasta pakosarjassa. Eikös tuo ole ihan mahdollista.
    Koitin kattoa että onko siinä seos ruuvin päällä sitä sinettiä että onko säädetty. Miltäs se pitäs näyttää jos on koskematon? Pitää huomenna työntää tuo AD:lle ja sanoa että taikoovat päästölapun että saa leimalle.

    Sitte offtopic. Mitäs jos ei vaan saa perjantaihin mennessä (kuukaus täyteen) leimattua tuota. Onkos siinä muutakun että sillon ei autolla vaan saa ajaa. Ja maksettava uudestaan koko rekisteröintikatsastus kun yrittää ens kerran. Ja auto siis tuontiauto.
    Viimeksi muokannut n0nn1; 10.9.2013, 22:21.

    Comment


    • Kolmikärkisissä kipinä tulee jostain niistä kolmesta. Vain yksi kipinä.

      Bensanpaineet olisi hyvä tarkistaa.

      Comment


      • Nyt on hyvät neuvot tarpeen. Kulutus oli tuossa yks päivä 13l/100km. cp vaihtelee tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla 5-10 ja hc 1000 luokkaa. Vaihdettua osaa = Boschin sytysjohtosarja + jakajan kansi + pyörrin. Ilmansuodatin, tulpat (marmorin w8ltcr) ja suuttimien kaikki o-renkaat. Lämpötila-anturin vastusarvo mitattu ja täsmäs tuohon aikasemmin postattuun taulukkon. Kaasuläpän kytkimet mittasin ja pelittää. Kaikki alipaineletkut tutkittu ja ei vuoda mistään. Sytytys säädetty 15 astetta.
        Tänää otin taas tulpat irti. Kaikki paitsi 2 pytyn tulppa oli mustia. Tulpan tiivisteen ja kannen välissä oli ikäänkuin erittäin hienoa hiekkaa?? Vaikka 3vk sitten putsasin ku oli saman näköset. Mistäs se voi johtua? Imurin kanssa rapsuttelin tulpan reiät ja tiivisteet puhtaaksi. Pyörittelin konetta ja kipinän kyllä antaa. Miten nuo kolmikärkiset pitäs sytyttää. Kipinä pomppii kärkien välillä mutta ei mitenkään järjestelmällisesti. Pitääkös se kipinä syntyä jokaisen kärjen ja "keskustan" väliin? Voiko puolan kuntoa todeta mitenkään? Jos se antaa kipinää mutta ei ole tarpeeksi vahva?
        Väillä kun tyhjäkäynniltä polkasee kaasua niin pamahtaa pakosarjassa?
        Päättelin että ruuttaa niin paljon bensaa ettei kaikki pala sylinterissä vaan vasta pakosarjassa. Eikös tuo ole ihan mahdollista.
        Koitin kattoa että onko siinä seos ruuvin päällä sitä sinettiä että onko säädetty. Miltäs se pitäs näyttää jos on koskematon? Pitää huomenna työntää tuo AD:lle ja sanoa että taikoovat päästölapun että saa leimalle.
        Niin lambda-anturihan tuli jo vissiin vaihdettua? On tuttua tuollaiset oireet ihan sököllä lambdallakin. Mullakin poksuttelee putkeen joskus moottorijarrutuksessa, mutta muuten toimii niin hyvin etten ole siihen sen koommin paneutunut. Toi humppailuefekti mulla on ollu 2krt mutta ei mitään muita ongelmia. Itse lueskelin opuksen "Bosch fuel injection & engine management systems" tjsp. Siitä sai aika hyvän käsityksen mutta toisaalta sekotti vielä enemmän, tuntuu että vian syitä voi nyt olla miljoona. Kun olis joku osaava paja vielä jäljellä joka noi K-jetit taitais ja säätäis kerralla kuntoon. Ja kertois mikä osa on viallinen ja vaihdettava. Liekö tavallisella AD:lla saavat sinunkaan autoon välttämättä ainakaan parempaa aikaan. Oman pakokaasupäästöjä kun tutulla korjaamolla ihmeteltiin niin ei siinä kauaa menny kun siellä oli kyläseppiä pellin alla: "shiäl on semmonen seosruuvi". Siitähän noita tavataan ensimmäisenä rukata kun jotain on hämminkiä.

        Bensanpaineet tosiaan taitaa olla aika herkät näissä myös. Toisaalta jos ne on paljon tärviöllä ei auto kyllä käykään kun ei suuttimet aukene. Voishan sulla olla ehkä suuttimetkin vialliset? 4:ssä sylinterissä?
        Viimeksi muokannut J.Phoenix; 10.9.2013, 22:06. Perustelu: Lisäys, ja hoono soomi pois

        Comment


        • Ei oo lambda vielä vaihettu. Pitää siellä ad:llä teetättää kun ei riittäny omassa ranteessa momentti koripukki korkeudella :) Taitaa olla vaan aika harvassa ne kaverit jotka on näitä jokapäivä työkseen joskus ronkkinu. Ja tosissaan siihen seosruuviin ajattelin kajota vasta ennen paalituomion julistamista. Sillähän käyttännössä säädetään ilmamäärämittarin ja määräjakajan suhdetta. Eli mekaaninen säätö. Saahan sen mitattua koskemattomasta vehkeestä jos tarvii palauttaa alkuperäiseen asetukseen? Moni on sen ruuvaamista kyllä ehdottanu. Minkälainen se suoja siinä seosruuvin päällä pitäs olla jos se on koskematon? Ja ne suuttimet vois testata pullomenetelmällä mutta ei kerkee kyllä mitenkään ennen pe. Sais vaan tuon leiman niin vois laitella talviteloille pikkuhiljaa ja ajan kanssa purkaa ja ihmetellä sit enemmän.
          Viimeksi muokannut n0nn1; 10.9.2013, 22:24. Perustelu: lisäys suuttimista

          Comment


          • Mulla sitä ruuvia on rukattu joten en osaa sanoa minkälainen tulppa tai sinetti siinä on jos on koskematon. Jos se tosiaan on koskematon niin ei varmaan juu kannata koskeakaan. Tiedän omaa autoani ainakin ruuvattaneen katsastuksen välit paksummalle ilman kattia "tehon" nimissä. Ja leimalle katti kiinni ja seosruuvista seokset että menee leimasta läpi. En vain käsitä miten vakiomoottorissa ilman muutoksia on muka saatu tehoa säätämällä auto rikkaalle. Auto toimii hyvin mutta pitäis katsoa tässä jossain vaiheessa ne säädöt ihan kohdalleen "virittelijöiden" jäljiltä. Paksumman puolella vieläkin taidetaan olla, aika työ oli autoon päästölappu saada mullakin.

            Comment


            • KE-jetti vehkeet käyvät jostain syystä pirun laihalla kun kaasua painetaan reilummin. En tiedä onko se jo tehtaan säätö vai muuttuuko joku systeemissä ajan oloon. Closed looppi pelaa useimmiten ok, päästöt ok ja pinta kaasu pelaa mutta kun kaasua polkaisee niin eväs loppuu täysin kesken. Minullakin compen seokset pyöri täyskaasulla 15 väärällä puolella, menivät pahimmillaan 16 puolelle laajakaistan asteikossa. Siihen sai kääntää pirusti lisää bensaa, että pääsi terveelle alueelle. Ja auton myyneen foorumilaisen "audiharrastajan" mielestä siinä ei ollut mitään vikaa. Ja se bensan lisääminen tapahtuu ihan toisesta ruuvista kuin siitä vessanpöntön varren hienosäädöstä, siitä säädetään vain tyhjäkäynti kohdalleen. Tai lambdallisissa oikeammin säädetään tai skaalataan lambdakorjausalue oikealle tontille vastusmittarin kanssa.

              Rikkaalla käyminen ja putkessa polttelu voi kieliä siitä, että jonkin anturi lyö moottorinohjauksen vikatilaan ja ennakot ja/tai seokset menee sitten myöhäiselle tai muuten rikkaalle. Näin siis jos ohjauksesta löytyy jo älyä. Täysin mekaaniset sitten jotain muuta.

              Comment


              • Ettei ois juminu suutin auki jos yksi tulppa mustana?

                Comment


                • Mulla ei kyllä ainakaan pakokaasumittarin mukaan millään kierroksilla kyllä laihalle vetäny. Mikä on tämä K-ruiskujen "bensanlisäysruuvi"? Ei KEIII:ssa ole ainakaan moista. Ei taida Compessa olla KEIII muutenkaan? K:ssa, KE:ssä ja KEIII:ssa on aika paljon eroja loppujen lopuksi. Sitten taisi olla vielä KE-Motronic. Kyllä näiden kanssa sekaisin menee. KEIII:ssa tyhjäkäynnin suuruuden säätää ECU ja vessanpöntön ruuvista säädetään tyhjäkäynti-CO. K:ssa noita ruuveja taitaa olla enemmän, sekä seokselle että tyhjäkäynnille. Myöskään näiden kolmen säätöohjeet ei käy ristiin eikä yhteen vaan jokaiseen on omansa. KEIII:ssa varsinaisia säätöjä taitaa olla vähiten. ECU toimiessaan ohjaa hommaa aika pitkälle, ja vikaantuessaan toimii käytännössä K-jettinä eli se on sen limp mode.

                  Comment


                  • Kuinka pitkän lenkin kävit ajamassa pakokaasumittarin kanssa? Kaikki jetit toimii hyvin pitkälle samalla periaatteella, KE-motronikin säädöt löytyi nimeenoman jonkin vanhemman version perusteella. Säätö on siellä ohjauspainepuolella, lambdallisissa lambda pitää huolta, että closed loopin säädöt pysyy alueella ja lehdet puissa, varsinaista perussyöttöä pystyy hienosäätämään molempiin suuntiin. Kehitysversiosta riippuu kuinka suuri se säätöalue on. Ilmeisesti KE-motronic säätövarat on parhaasta päästä. Muiden versioiden eroja en taas muista tarkasti. Volkkaripuolelta löytyy hyvin tietoa eri versioista ja parilla kympillä saa kirjaa jossa suurinpiirtein kaikkien kojoottien toimintaperusteet kerrotaan hyvin selkeästi.

                    Lyhyt versio bensanlisäykseen: jos lambdasäätö toimii määräjakajassa sähköisesti ohjattuna magneettiventtiilillä, niin sieltä magneettiventtiilin alta löytyy se tarvittava säätöruuvi. Käytännössä vaatii laajakaistalambdan putkeen haistelemaan seokset kuormituksessa, muuten on vähän liian hankalaa hakuammuntaa. Ja jos moottorinohjaus osaa katkaista bensansyötön moottorijarrutuksessa, niin silloin on hyvät säätömahdollisuudet kuten juuri KE-Motronikissa.

                    Comment


                    • Se mekaaninen ohjauspaineensäädin lohkon kyljessä on myös säädettävä, tosin ei ihan suoraan rukarilla ruuvaten.

                      Comment


                      • Nonii. Nyt on rekisteröintikatsastus suoritettu. Vaihtovat AD:llä lambdan ja säätivät seosta. Päästöt sanoo seuraavaa:

                        rpm: 550/min
                        co: 0.35%
                        co2: 14.7%
                        hc: 30 ppm
                        o2: 0.79%

                        rpm 2180/min
                        co: 0.12%
                        co2: 15.3%
                        hc: 11 ppm
                        o2: 0.24%
                        lambda: 1.007

                        Omasta mielestä aika matalat on tyhjäkäyntikierrokset ja korotetut. Mistä nuo otetaan edes tuohon lapulle? Mitenkä nopeesti katti tykkää huonoa rikkaasta seoksesta kun kerkesin jonku 4000km ajella rikkaalla? Uus lambda on bosch 0 258 003 957. Eikös tuo ole ihan oikea. Motonetissä arpo vaan aika pitkään kun ei tuohon cabrioon niillä oo listaa. Kuvasta näkyy vanhan anturin kunto. Mitä tuosta väristä voi päätellä. Ja AD:n mukaan kuulemma ruuvi määräjakajan ja vessanpytyn välissä vaikuttaa myös kierroksien seoksiin.http://img802.imageshack.us/img802/3960/xj3g.jpg

                        Comment


                        • No hyvä että tuli toi juttu kuntoon. Tyhjäkäynti ohjearvo muistaakseni 780-860rpm tai jotain sellaista, jos siis tarkoitat että se on autossasi turhan matala. Mutta käsittääkseni ECU säätää sen, en tiedä onko sille mitä tehtävissä.

                          Lambda on ihan oikea. Boschin online-catalogissa on myös toinen vaihtoehto mutta se on joku yleismalli ja pitää itte yhdistää johdot. Tuossa hankkimassasi on ihan liittimet, eikö vain? Mitä muuten lambda maksaa Motonetissa?

                          Comment


                          • CO-ruuvihan muuttaa vaan sen vessanpöntön läpän asemaa kartioon nähden ni tottakai se vaikuttaa seoksiin myös kierroksilla. Tai no niin mä oon ton tajunnu. Toki oma ymmärrykseni koskee vaan ihan perus Kelju-K:ta ilman kattia.
                            Viimeksi muokannut Villee; 12.9.2013, 21:57.

                            Comment


                            • Auto käy kierros mittarin mukaan tuon 780-860 mutta ihmetytti se että mitenkä ne on tuohon päästölappuun saanut 550 rpm/min. 94,9€ oli anturi. Koitin kanssa ite pähkäillä tuota että sehän on mekaaninen säätö se läpän ja jakajan suhde. Tais mennä mulla nyt nää jetit sekasi. Vois kyllä hommata kirjan jotta pystys tutustumaan tarkemmin tuon sielun elämään. Ja tuolla aikasemmin oli puhetta siitä kulmaletkun vaihdosta niin huomenna pitää käydä laakkoselta se noutamassa ja laitella joku päivä paikalleen.

                              Comment


                              • Alkuperäinen kirjoittaja n0nn1 Näytä viesti
                                Kuvasta näkyy vanhan anturin kunto. Mitä tuosta väristä voi päätellä.
                                http://img802.imageshack.us/img802/3960/xj3g.jpg
                                Edesmenneen Phil Paynen kauhugalleriasta löytyy aika identtinen lambda.

                                Phil Payne's Audi ur-quattro Black Museum

                                [Kuva]
                                "It's out of a 1989 Audi 100 turbo quattro. And the damage was done by someone else. At 170k miles, it's about time it was changed - lambda probes last around 45k miles under ideal conditions - strange gasket sealants, fuel additives, etc., can dramatically shorten that life. And 10% to 15% is a lot of mileage per gallon at today's prices."

                                Comment


                                • Ei tuo nonnin lambda kerro mitään muuta kuin, että sillä on ajettu lyijyttömällä pumppubensalla. Polttoaineitten lisäaineet on muuttuneet ja muuttuvat edelleen siinä määrin, että kovin vanhoihin kuviin ei nykypäivän tilannetta kannata verrata.

                                  Comment


                                  • Oletin vain että n0nnin lambdalla tuli kilometrit täyteen. Ihmetyttää hieman tuo anturin oletettu elinikä: ~70.000 km ihanteellisissa olosuhteissa?

                                    Comment


                                    • Sellanen välipäivitys että kulutus laski tämän päivän 180km ajolla 8.6 l/100km. Mutta samat oireet jatkuu. Tsupattelee putkessa, välillä polttaa pakosarjassa pari polkasua käynnistyksen jälkeen ja kylmänä rökeltää eikä jaksa mennä alle 3000 rpm/min. Pääasia kuitenkin että rekisteröintikatsastus suoritettu. Jos kerkeis sit myöhemmin tutkia.
                                      Viimeksi muokannut n0nn1; 13.9.2013, 20:17.

                                      Comment


                                      • Alkuperäinen kirjoittaja JTuhkanen Näytä viesti
                                        Oletin vain että n0nnin lambdalla tuli kilometrit täyteen. Ihmetyttää hieman tuo anturin oletettu elinikä: ~70.000 km ihanteellisissa olosuhteissa?
                                        Tuo ~70000km on lämmittämättömälle anturille. Lämmitetyissä suositeltu vaihtoväli 3-napainen 100-160tkm ja 4-nap 160tkm .
                                        Attached Files

                                        Comment


                                        • Nyt on marmorin kulmaletku vaihdettu isv:lle eikä oo enää kasassa.

                                          Comment


                                          • Eli siis omassani on päiväys vanhentunut. Pitääpä käydä reklamoimassa, mikäli on vaan kuitti tallella enää... Huomasitko toiminnassa mitään eroa?

                                            Comment


                                            • Ei ollu vaikutusta. Ja tuo ad:n säätötyö ei ilmeisesti kestäny kovin pitkään kun keskikulutus kipus takas sinne 11 litran tuntumaan.

                                              Comment


                                              • Mulla on tämmönen ohje KEIII:n CO-säätöön.

                                                Kone lämpimäksi, kampikammion huohotus puristimella tukkoon ja öljytikku pois, lambdapiuha irti, arvojen tarkastus pakosarjan pikkuputkesta ja mahdollinen säätö.

                                                Menikö oikein?

                                                Tai...

                                                Ilmeisesti arvon voi tarkastaa/säätää myös lambda kytkettynä. Tällöinhän arvot otetaan piipun nokasta perästä? Autollehan löytyy säätöarvot molemmille tavoille. Oliko näin?

                                                Comment


                                                • Jos säätää sitä määräjakajan ruuvia, niin about joo ja lambda irti. Öljytikkuahan ei tarvitse nostella, koska huohotus luonnollisesti johdetaan ilmaan ja tulpataan määräjakajan puoleinen pää.

                                                  Tuota ennen toki pitää kaikki muu olla kunnossa, joista tärkeimpänä sytkän asetus.

                                                  Comment


                                                  • Kysäistääs täältä tietävämmiltä neuvoa.

                                                    Eli tuttavapiiriin tuli yksi AAR-koneinen (2.3E) satku. Hivenen tuntuu olevan häikkää tuolla määränjakajan tietämillä.
                                                    Eli auto lähtee käyntiin vallan hyvin mutta noin 1km ajon jälkeen alkaa röpeltää. Käynti tasaantuu kun irroittaa johdon jonka liitin on määränjakajan polttoainelähdöistä keulaan päin. Melkolailla samanlainen kuin kuvan esittämässä osassa tuo musta osio. Osassa Bosch numero 2437020009 846

                                                    Johto irti voi autolla ajaa normaalisti ja vedot tuntuvat olevan melkolailla tallessa. Kuitenkaan liitin irti auto ei käynnisty.

                                                    Kysymyksiä.
                                                    Onko tuo osanimeltään paine-erokytkin?
                                                    Mikä funktio ko. härpäkkeellä on?
                                                    Onko oireilu merkki tuon osan viallisuudesta vai meneekö systeemi vikatilaan ja korjaa jotain muuta vikaa kun johdon irroittaa.

                                                    Autoa on käytetty leimalla viikko sitten ja pomppasi mm. pakokaasupäästöistä hivenen korkean lambda arvon vuoksi. Olikohan mitattu arvo ollut kierroksilla 1.08. Muutoin arvot kuulemma rajoissa.

                                                    Comment


                                                    • Eiköhän tuo vika löytyne viallisen lambdan tai sitä ennen vuotavan putken suunnalta. Oli joskus aivan samat oireet, kun lambdan lämmitys rikki ja pakoputkessa vuoti eräs liitos ennen anturia.

                                                      Tuo osa on paine-erosäädin, säätelee paine-eroa määräjakajan keskellä ilmamäärämittarin liikutteleman tapin ympäristössä siten hoidellen seoksia. Saa korjata jos meni vikaan.

                                                      Comment


                                                      • Paikkailin äskettäin (taas) NG:n imuvuotoja. Ei tarvinnut olla suuri halkeama että oireina oli hetken käynnissäolon jälkeen röpellys ja katoava tyhjäkäynti. Ei myöskään startannut lämpimämpänä. Suosittelen tarkistamaan, kaiken varalta.

                                                        Comment


                                                        • Kiitokset Aarnelle, Mikolle ja Otsolle vinkeistä. Tänään tulin auton luo ja aloin tarkemmin tutkailemaan moottoritilan sielunelämää.

                                                          Ensimmäisenä bongasin pakokaasuvuodon siinä mittaputkessa joka tulee pakosarjalta imusarjan alle. Päässä oleva kumituttero oli jonkin verran halki ja siitä puhalsi varsinkin kierroksilla. Sopivan kokoisesta letkusta pultilla tulpattuna syntyi uusi tulppa joka pitää.

                                                          Sitten rupesin etsimään imuvuotoja "pilotti"pullon kanssa. Yksi pieni vuoto paikallistui jarrutehostajan läpivientiin. Siihen menevää putkea kun heilutteli niin käyntiin tuli muutoksia ilman pilottiakin. Kaivoin vanhan kopristuneen läpivienti kumin irti ja hetken mietinnän jälkeen suuntasin pusikossa sijaitsevalle kakkiksen (vm. 85 1.6D) raadolle. Sen tehostajasta löytyi saman kokoinen kumi joka oli oikein vetreä ja eheän näköinen. Siitä sai siis korvaavan osan.

                                                          Noiden korjausten jälkeen auto rupesi käymään tyhjäkäyntiä tuo aikaisemmin mainitsemani liitin kiinnikkin. Veikkaan että noilla korjailluilla ongelmat ratkesivat mutta totuuden tietää vasta kun pääsee päästömittarin päähän.
                                                          Viimeksi muokannut Lipponen; 10.5.2014, 21:08.

                                                          Comment


                                                          • Yksi pieni vuoto paikallistui jarrutehostajan läpivientiin
                                                            Sama härö aikoinaan, muistaakseni pikaliimalla ja silikonilla paikkasin ja toimi.

                                                            Comment


                                                            • miun 2.3ng coupessa kaikkea jännää. tyhjäkäynti vaeltaa eikä kylmänä halua ensinkään startata, tai vaihtoehtoisesti lähtee mutta ei pysy käynnissä ilman kaasua, ennen kuin on tovin polkenut. sen verran foorumiin perehtynyt että isv putsattu ja todettu toimivaksi ja kk suutin samoin mutta eivät saa virtaa? Oliskohan pääpiruna ecu?
                                                              Löysin sulakeboksista ilokseni punaisen kannen(päällä teksti motor) alta kaksi sulaketta joista 15amp oli ottanut ja kuollut. Innoissani tietenkin luulin ratkaisseeni ongelman, mutta sulakkeen vaihdos aiheutti audilaiselle uudet oireet. enää ei käynnistynyt ensikään vaikka useampana päivänä kokeilin. Kaasulla pakotettuna käyntiin kuulosti kamalata(kaikki pytyt ei mukana) ja bensan käry kauhea. Nappasin kyseisen 15sulakkeen pois ja taas lähti mutta palattiin ensin mainittuihin oireisiin? kyseessä ecu sulakkeet? onko siis entinen koko laite

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X