Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

lötkön ohjaus nykii ajoittain..

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • lötkön ohjaus nykii ajoittain..

    eli ohjaus nykii selvästi vasemmalle ajoittain..niinkuin olisi pilkillä ja kala koukussa..mikähän vikana???
    auto katsastettu n.kuukausi sitten ja ei mitään vikaa..ja kun leimasta on niin vähän aikaa..soitin katsastus konttorille ja etupään tarkka syynäys..ei vikaa,kaikki nivelet "kireät" ei välyksiä..ei vuotoja jne.
    tehostimen remmin kireys tarkistettu/kiristetty..mutta nykii edelleen ajoittain.

    nykiminen alkaa kun päästää kaasun polkimelta/pinta kaasu..(automaatti)..lakkaa heti kun painaa hivenen kaasua..jarrutus ei nykimistä poista..vanteet suorat/levyt..
    satulat ei jumita..vetoakselit ok..etupään kumit ok.

    on hivenen outo vika...

    #2
    Hammastangon/ohjausvaihteen kiinnitys tarkistettu?
    Itsellä oli kuskin lokarin kiinnitykset hapertuneet ja hammastanko pääsi liikkumaan, tehden vastaavaa nykimistä.

    Ymmärtääkseni samalla tavalla kiinni C4 korissa, kuin lötkössäkin.

    Comment


    • #3
      kävin vielä tarkistaan hammastangon kiinnityksen..tiukasti on kiinni..eikä ruostetta kiinnityksissä..

      voisiko tehostinpumppu olla viallinen..ei kyllä äännä mitenkään..hivenen ääriasennossa mikä on kaiketi normaalia

      Comment


        #4
        Ettei pommissa olisi jotain feelua? Haiskahtaa äkkiä siltä, että tehostuksesta loppuu puhti. Eikös vasemmalle käännettäessä säiliö tyhjentynyt?

        Voihan tuo olla, ettei pumpussa riitä enää jerkku.

        Comment


        • #5
          Pommi on jarrupuolella.

          Nykimisen ilmeisesti siis kääntää itse ohjausta, eikä ainoastaan nyi kääntäessä tehostuksen loppuessa? Tuo kuulostaisi silloin kuivalta vetoakselin niveleltä. Ulompi tai sisempi.

          Comment


          • #6
            uusi testaus: pyörät vuorotellen ilmaan ja D päälle..kuskin puoli ok..mutta vasemmalta puolen rohinaa/rutinaa..venputti autoakin kun kierroksia antoi..

            ja testasin vielä sillain että,kun nykiminen alkoi..laitoin vapaalle ja annoin kierroksia..että pumpulle enemmän painetta..ei auttanut..nyki vain..

            eli repsikan puolen vetonivelkö tuon sitten tekee?? onko paha vaihtaa?

            osaisiko joku etsiä vetonivelen vaihto topicin?..itellä on nuo haut niin ja näin.=)

            Comment


            • #7
              ja kun tuo ääntää..auttaisiko jos tuikkaisi sinne rasvaa?..se kyllä naksuu kääntäessä..eli kulumaa on!!

              Comment


              • #8
                Itse kokeilisin ensin voidella nivelen, jos nivel on ollut äänetön. Vikadiagnoosia tehdessä hetkellinen apu voisi löytyä sprayvaseliinista. Vetoakselin ja suojakumin välistä tavaraa sisään. Jos auttaa, niin vikapaikka on varmistunut ja jatkotoimenpiteenä sitten jotain paremman rasvauksen tai nivelen vaihdon väliltä.
                Olettaisin, että ulompi nivel siellä kenkkuilee, mutta jos kaikki tuntuu olevan suojakumin alla kunnossa, niin kannattaa se sisempikin nivel tarkistaa.


                Niveltä hankittaessa oleellisia asioita on ainakin se, että onko vetonivel pultilla vai mutterilla. ABS-jarrut vaikuttavat myös. Automaattilaatikon vaikutuksesta asiaan en osaa sanoa mitään.

                Comment


                • #9
                  ja uusi testi taasen..kävin tuikkaan spey vaseliiniä kumin välistä..ei testi ajolla enään nykinyt..tosin en saanut sitä vassua paljoa sinne kun oli purkissa niin vähän vaseliinia..
                  huomenna hakeen uusi purnukka vaseliinia..taidan tehdä toisellekkin puolelle saman operaation..

                  ja tuosta testi ajosta..ihan kuin ohjaus olisi ollut keveämpi???

                  no..loogisesti ajatellen tuo vika voi olla tuossa..outoa vain että,nyppii vasemmalle,vaikka oikea nivel kuiva..

                  Comment


                  • #10
                    Kyllä sinne kannattas laittaa vetoniveliin tarkotettua vaseliinia, eikä mitää yleisrasvaa.

                    Comment


                    • #11
                      no joo..kannattaa kyllä..mutta menkööt tuolla hetkenaikaa..vaihdan kelien parannuttua nivelen uuteen.

                      mikäli sikäli vika oli tuossa??? huomenna lopullinen testi ajo..

                      ja tuo vaseliini on suolavettä hylkivää..käsissä ainakin tosi tönkköä.tilapäis liukkarina.
                      Viimeksi muokannut satanen; 7.3.2011, 20:02. Perustelu: lisäys

                      Comment


                        #12
                        Samaa mieltä myös. Pahimmassa tapauksessa liuotat vielä vanhat vaseliinit irti sprayllä. Tosin, eihän ne sieltä pois pääse, joten kai ne liukkarin haihduttua viimeistään löytävät tiensä takaisin pinnoille.

                        Comment


                          #13
                          Liekö rasvat kadonneet samasta kohtaa nivelestä mistä pääset tuikkimaan kumin välistä kilikali sprayvasukkaa niveleen? -Ei pitäisi päästä suihkimaan mistään mikäli paikat on kunnossa ellei katko siteitä.

                          Comment


                          • #14
                            tein hyvin pienen reijän siihen ohuempaan päähän..ja reikää ei edes huomaa..palautui ns.kiinni..
                            ja niinkuin ilmoitin..nivel menee joka tapauksessa vaihtoon kumeineen.

                            nyt ei inspiroi tuolla pakkastuulessa alkaa vaihtamaan niveltä...
                            kun tuo ei ajoa haittaa..häiritsee vain..

                            Comment


                            • #15
                              Olisit katkaissut pannan ja laittanut mustan nippusiteen uudeksi pannaksi. Kyllä sinne kannattaa jotain kunnollista rasvaa laittaa. Uskoisin, että saat tavaraa ruikattua vetoakselin ja suojakumin välistä, kun raottaa sitä kumia vaikka ruuvimeisselillä.

                              Comment


                              • #16
                                havaitsin leveämmässä osassa pieniä murtumisen merkkejä jo..eli kumi alkaa oleen matkansa päässä jo muutenkin..tuo pieni reikä ei siellä haittaa..
                                (puristui kiinni takaisin ja niin pieni reikä siinä on,etten meinannut saada siittä reijästä pientä pilliä sisään)
                                ja koe systeemihan tässä on menossa..voipi olla että,ohjaus nyppii edelleen??

                                Comment


                                  #17
                                  Jos on ulkonivel pultilla kiinni navassa niin siitä pultin reiästä saa myös kätevästi. Mutta paras tapa ilman muuta on vaihtaa se nivel.

                                  Comment


                                  • #18
                                    mutterilla on...
                                    kuinkas tuon saa helpoiten irti? täytyykö koko vetari irroittaa?

                                    Comment


                                      #19
                                      Vetarinpultti auki --> vasukkaa lääkeruiskuun, ohut letku ruiskun jatkeeksi --> truuttaat riittävästi vasukkaa reiästä sisään --> pultti kiinni --> koeajo.

                                      Comment


                                        #20
                                        Momentti on sitten 200NM + 90astetta eli 1/4-kierros. Eli varaa riittävä vääntövarsi hommaan ja kaveri jarrulle.

                                        Comment


                                        • #21
                                          ei ole pulttia..mutteri...
                                          ja varaosa 5000s:tä kun irroittelin,niin jatkovarsi vääntyi..n.metrin varsi(putki)
                                          auto oli ihan pyörillään avatessa..lujassa oli..
                                          suurin pelko oli ettei työkalut kestä..voima riitti hyvin..=))))

                                          ja molemmat vetoakselit rasvattu..koe-ajo tehty..ei nykimistä.
                                          täytyy ajella hieman vielä..

                                          kerrassaan outo vika jos tuossa oli vika.=)))

                                          Comment


                                            #22
                                            Vähemmälläkin pysyy kiinni mikäli käyttää vanhaa pulttia uudestaan, esim 200nm + 45 astetta ettei napsahda bultti poikki jo kiristettäessä, ei se loputtomiin veny ;)

                                            Comment


                                              #23
                                              Olisikohan mutterille suora momentti 350NM? Kirja hävöksissä, niin en voinut tarkastaa nyt heti.

                                              Sieltä pienestä tekemästäsi reiästä aika varmasti työntää vaseliinit pikkuhiljaa ulos. Mutta vaihtoonhan ne oli menossa, joten kyllä tuolla ajaa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                vaihtoa ajatellen..ni eikös automaatissa ole erilainen nivel kuin manuaalissa?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Näyttäs siltä et sama on manuaalis ja automaatis. Poikkeuksen tekee sit jos on absit.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    ja taitaa olla erot sitten akselien pituudessa?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Vaikka oireet olis menny rasvauksella hetkeks ohi ni se nivel kannattaa vaihtaa ASAP. Ratin nykäsystä seuraava oire on se et nivel nalkkaa kiinni, ja sillon kuljettajasta tulee matkustaja.

                                                      T: nimim. kokemuksen syvä rintaääni.
                                                      Viimeksi muokannut Kenda; 8.3.2011, 19:57.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        kyllä..siksi kävin uudestaan katsastamassa auton/nivelet..ettei tosiaan ole jäänyt joku nivel huomaamatta.
                                                        ja nuo nykäisyt oli aikas teräväviä..enteili just sitä,että kiskaiseeko joskus vastaantulijan kaistalle tms..

                                                        on kyllä oudoimmista vioista mitä autoissa on ollut...siis edelleen jos vika oli tuossa.nyt pelannyt ok.

                                                        ja sitä nykimistä kyllä pystyy ratilla pitään suorassa..mutta ei varmaankaan jos nivel hirttää kiinni??

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Sitku se nivel nalkkaa lopullisesti ni ei oo toivoakaan et autoa sais ratista ohjattua. Ite päädyin tien vasemmalle puolelle pyörätielle ja tuli kiiteltyä onnea ettei ollu rekka tms tulossa vastaan, ja et kukaan ei sattunu olemaan siellä pyörätiellä sillon...

                                                          Uus nivel ei maksa paljoa, eikä oo ees paha homma vaihtaa. Kannattaa vaihdella heti ku se alkaa pitää hiukanki ääntä(napsutusta), eikä odotella sitä et se alkaa lyömään rattiin...

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            ja ajeltu jonkin verran..pelaa moitteetta.ei nykimisiä.
                                                            ja juttelin yhden asentajan kanssa,kertoi tuon olevan yleistä vanhemmissa autoissa,ei osata hakea vikaa ja uusitaan kaikki nivelet/puslat/iskarit/laakerit..ja kun niveliä sitten pyöritellään/väännellään,jostain nurkasta liikenee vielä vähän vaseliinia ja saattaa siten voidella taas hetken.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X