Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kaksoismassavauhtipyörä ja vaihtoon

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kaksoismassavauhtipyörä ja vaihtoon

    Eli olisiko kellään mielessä muuta ratkaisua kun merkkiliikkeen orkkis (700-800€) pyörä? Naksutus on sellainen, että vaihtaa pitää mutta uuden osan hankkimiseen toistaiseksi ainut ratkaisu on aina niin ihanan kallis merkkiliike.

    Löytyykö mistään vaihtoehtoisia kiekkoja tuon orkkiksen (03G105266BD) tilalle? Onko kukaan modannut toisesta mallista sopivaa, ostanut ulkomailta yms yms? Itse en esim ebay:n tarjonnasta ollut vakuuttunut/löytäny sopivaa (yhteensopivuus DSG laatikkoon).

    2.0 tdi on auto, -04, BKD-kone ja pisteenä i:n päälle DSG.

    Eli olisi kiva kuulla vaihtoehtoisia ratkasuita :) Jos ei muu auta niin köyhän on kiivettävä nöyränä merkkihuoltoon ja ladattava oravannahkoja tiskiin.

  • #2
    Ainakin Passat 3C:hen on saatavilla huoltovapaa kiinteä Valeon tarvikekiekko. Ei tsäksätä auton eliniän aikana enää kertaakaan. Noita kaksoismassavauhtipyöriä menee vähintään 1 per 100 000km. Kannattaisi tiedustella: www.kamitec.net. Kaveri on erikoistunut ainoastaan VW ja AUDI tekniikkaan.

    Comment


    • #3
      Juu noista kiinteistä olen koittanut kanssa lueskella mutta sen sopivuutta tuohon DSG laatikkoon en ole löytäny. Eikös kaksoismassavauhtipyörän tehtävä (tärinän poistamisen lisäksi) ole myös pehmentää kytkentää? Mitenhän DSG:n muu tekniikka siihen reagoi? Tuonne soittamalla mahtaisi sekin selvitä, kiitoksia siis linkistä!

      Comment


      • #4
        http://www.slamit.net/product/7889/v...ea-leon-toledo

        Slamit myy tuota ko. vauhtipyörää, mulla on autossa kuitti mitä se osa maksoi merkkihuollossa.. just vaihdettiin. 1500e oli töineen hinta. Se kytkinpakka pitää hyvin todennäköisesti vaihtaa myös jos sitä kolistellut. Se oli tonnin paukku lisää.

        Jos jotain positiivista pitäisi kaivaa, niin jeesus kun muuttui dsg noiden vaihdon myötä! Jos se ennen oli mun mielestä tosi kiva ja pehmeä, niin nyt se on todella superkiva ja pehmeä ;) Että kyllä se sitten jokapäiväisessä ajossa tuntuu.. ettei vaan mennyt johonkin rahaa.

        Comment


        • #5
          Kai ne nyt vähän pidempää kestää kuin 100.000km per kiekko?

          Comment


          • #6
            Niinhän niiden pitäisi kestää joo ;) Mutta näyttäisi siltä, että noita on vähän liikaa mennyt rikki, alle ja vähän yli 100.000km kilsoilla. JOS tämä joskus tehtaalla todetaan jotenkin vialliseksi, saavat kaikki rahansa takaisin, jotka ko. vaihdon ovat joutuneet tekemään, näin kertoi työnjohtaja.. mutta tuskin tulee tapahtumaan.

            Comment


            • #7
              Jepsis, tuota asiaa nyt aktiivisesti selvitelleenä ja lopullisen varmuuden Kamiteciltä (kiitti vihjeestä) saaneena, ei hyvältä näytä. Eli ainut ratkaisu todellakin on alkuperäinen kiekko. DSG ei jäykillä kiekoilla toimi eikä alkuperäistä osaa olla vielä tarvikeosaksi vapautettu. Tilaaminen maailmalta on hankalaa koska -04 on jo museo ikäinen auto, ne mitkä löysin ei hinnalta paikallisista poikkea.

              Itse ajattelin vaihdon tehdä mutta kyselyt liikkeiden hinnoista oli tuota Petterin mainitsemaa luokkaa. Kytkimeen en tällä haavaa puutu. Niiden kestävyys on kuulemma kohtailaisen hyvää, eikä kulumisen merkkejäkään ole ilmassa. Usea taho on myös todennut kiekon eliniän olevan tuota 100 000 km luokkaa, säälittävää. Hyvä laatikko pilataan tuollaisella pilipalikomponentillä, eikä korjaavia toimenpiteitä ole aikomustakaan tehdä. No elämä on.

              Comment


              • #8
                Sivukommenttina täytyy mainita, että sinällään kaksoismassavauhtipyörä on todella hieno keksintö. Varsinkin teollisuudessa usein tapellaan dieseleiden vääntövärähtelyn vaimentamisen kanssa ja tähän joustava kytkin / vauhtipyörä on ainoa mahdollisuus, joista ensimmäinen on ajoneuvokäytössä oikeastaan täysin pois suljettu vaihtoehto.

                Kaksoismassavauhtipyörän ongelma ovat jouset, jotka ajan myötä kuoleentuvat ja pyörä pääsee pohjaamaan => syntyy naputtava / koliseva ääni. Kiinteällä vauhtipyörällä tätä ongelmaa ei ole, mutta itse en dieselin jatkeeksi kiinteää vauhtista kyllä uskaltaisi laittaa. Toki se toimii aikansa, mutta vääntövärähtely saattaa tuhota kytkimen / vaihteiston hyvinkin nopeasti. Varsinkin 4-sylinterinen diesel tuottaa aina melko rajuakin vääntövärähtelyä. Mukien määrää nostaessa myös käynti tasaantuu.

                Bensamoottoreissa vääntövärähtely on huomattavasti vähäisempää, joten niissä kiinteä vauhtipyörä toimii yleensä moitteetta.

                Jos siis itse olisin samassa tilanteessa kuin Ilkka niin en edes harkitsisi kiinteää vauhtipyörää, varsinkaan DSG:n kaveriksi.

                Comment


                • #9
                  Juu olen samaa mieltä turbokiisselin kanssa. Hyvä keksintö on kyseessä. Pilipali-kommenttini lähinnä viittasi pettymykseen ettei kyseistä osaa saada jalostettua kestävämmäksi. Rakenne ei liene niin hankala etteikö tuotekehitys halutessa olisi mahdollista. Mutta siis totta tuo komentti kaikin puolin.

                  Comment


                  • #10
                    Nytpä on vaihettu. Jos joku harkitsee pyörän vaihtamista itse, tässä pari omaa kokemusta. Aikaa kului noin työpäivä kun kaverin kanssa vaihdettiin. Mitään erikoisia työkaluja ei tarvita (pl. silmälaakerin irrotus) eli ainoastaan reilusti aikaa. Laatikko oli hieman ahdas ottaa alas/laittaa takaisin joten päätimme avata kelkan pultit pohjasta (10cm lisää tilaa). Helpottaa ja nopeuttaa huomattavasti jos ei oikea asento laatikon ujuttamiseen tahdo löytyä. Kaikin puolin järkeenkäypä rojekti ilman rakettitiedettä jos aikaa ja nosturi vaan löytyy. Kuten muissakin hommissa seuraava kerta tiputtaisi aikaa useilla tunneilla kun ei ihmettelyyn kulu aikaa.

                    Kaksoismassavauhtipyörän pulttien (6 kpl, uusittava samalla) kiristysmomentti on 60Nm + 90 astetta.

                    Comment

                    Working...
                    X