Elikkä audissa jotain häikkää. Rikkaalla käypi ja päästöt päin honkia. Epäilivät hieman että lambda paskana. Mittee mieltä foorumilaiset?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6 c4 -96 päästöt miten sattuu.
Collapse
X
-
2 tuollaisessa itsellä ollut lambdat tukkoon hapettuneet eli kyllähän ne ajoittain tarvitse uusimista. Päästömittaus lapustahan pitäisi nähdä onko lambda-arvot kohillaan. Itselläni tuo V6 ei lämmitä katteja riittävästi paikallaan kaasuteltaessa jolloin arvotkaan ei ole kohillaan.
Tuossa koneessa ei vikakoodien katsominen ole kovinkaan helppoa- villinä arvauksena lambdat uusiksi, tulpat ja ilmansuodatin sekä sitten kattien kunnon lämmitys - ja pakokaasumittaus asiansa osaavassa korjaamossa. Tyhjäkäyntiventtiilli voi myös aiheuttaa katsastusmittaukselle hallaa ja lämpöanturi on tietenkin yksi mahdollinen vikakohde joka aiheuttaa seoksen rikastumista.
-
Jep, rikkaalla käy, lämmitettiinkö kunnolla ennen päästöjä? Joskus ihan siinä vika mutta mahdollisesti myös lambda-anturi, putki/pakosarja vuoto ennen lambdaa (tosin jäännöshappi on näköjään vielä rajoissa), tukkoinen ilmansuodatin, kattikin saattaa aiheuttaa tälläistä kun rupee tulemaan tinsä päähän mutta sitä en ihan ensimmäisenä lähtisi uusimaan ennen kuin olisi diagnosoitu paremmin.
Benkun ohjeet ihan hyvät niillä pääsee alkuun ja niistä kannattaa aloittaa, jos vieläkin ongelmia niin diagnosointi hieman hankalaa näin netin välityksellä.
HC-arvo kuitenkin ihan kunnossa kierroksilla mun veikkaus on että tyhjäkäynnin liian iso HC-arvo johtuu vain liian kylmästä katista jos päästöt otettu niin kuin konttorilla yleensä eli ensi tyhjäkäynti.
Mun veikkaus vianaiheuttajaksi olisi Lambda.
Comment
-
Ite haistelin yks päivä ku kävelin auton takaa ku se kävi et kävis vähä rikkaalla ja sit luettiin vikakoodit ja se näytti molempia lambdoja... Kävin päästömittauksessa ja kaveri sano ettei menis läpi leimalla.
Auto: Audi 100 c4 2,8l v6 Quattro vm -91/92 EI vähäpäästöinen.
Osaako joku lukea tätä mikä arvo liian korkea jne. Mistäköhän kannattas alottaa vian selvitys? Ne lambdat? Mul jäähärin mittarin lämmöt seilaa välillä ja aattelin jos anturi huijaa moottoria ja käy rikkaalla ni jos sen vaihtokin vois jeesii, stupid or what?
Comment
-
Kyllä noilla arvoilla läpi pitäisi mennä kevyesti, jos ei kerran vähäpäästöinen ole. Rajahan on co 3.5 ja HC 600 joutokäynnillä. Ja o2 alle 5.
Tuo testi on kuitenkin tehty vähäpäästöisen sääntöjen mukaan.
Vähäpäästöisen arvoihin päästäkseen voisi katalysaattori/t ainakin toimia hieman tehokkaammin. Nyt jää happea käyttämättä ja katalysaattori/t ei toimi ihan täydellä teholla. Ja lambda-arvon perusteella ei varmaan pahaa tekisi uudet lambda-anturitkaan. Oliko katit kunnolla lämpöisiä, kun testi tehtiin? Paikallaan polkemalla ne ei usein lämpeä kunnolla.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja audiqOliko katit kunnolla lämpöisiä, kun testi tehtiin? Paikallaan polkemalla ne ei usein lämpeä kunnolla.
Annoin rek. otteen päästömittaajalle käteen ja kerroin auton tiedot niin en tiedä miks kaveri on tehnyt vähäpäästöisten mukaan testin kun auto ei ole rekisteriotteenkaan mukaan vähäpäästöinen(ei ole mainintaa). Ehkä inhimillinen virhe...
Taidanpa laittaa lambdat uusiksi kuitenkin jos kulutukseen ja tietysti lambda arvoihin vaikuttaisi? Entä se lämpötilananturi voiko vaikuttaa kulutukseen? Tässä autossahan on 2 moottorin lämpötilananturia. Eculle menevän 2 napaisen(valk) olen jo vaihtanut ja nyt olisi, sitten vuorossa mittariston lämp.mittarin neljänapainen(rusk) anturi (kuulemma ns. multivika ant.) vaihto...
Alkuperäinen kirjoittaja audiqKyllä noilla arvoilla läpi pitäisi mennä kevyesti, jos ei kerran vähäpäästöinen ole.
Mua ei noi päästöt kiinnosta pätkääkään eli ei tarvitse kyllä tulla minkään vähäpäästöisen lukemia kun ei sellainen käsittääkseni ole... Muutaku et menee leimaan ja jos käy rikkaalla ni vie enemmän bensaa ja se käy pitemmänpäälle kukkarolle näillä bensanhinnoilla :@
PS.
Puhuin erään tutun kanssa jolla on samanlainen Diudi samalla padalla(ei väh.pääst.) ja kuulemma ei ole ollenkaan lambdoja edes kiinni putkissa... Sanoi, että on mennyt kuulemma leimaan ilman lambdoja?!
En tiedä noista päästömittauksista niin paljon, mutta voiko olla mahdollista kun onhan tuon ikäisillä autoilla kuitenkin jotkut päästörajat vaikka ei ole vähäpäästöinen luulisi päästöjen olevan mahdottomat ilman lambdoja? Ainakin jo bensan kulutukseen tai moottorin muuhun toimintaan(käyntiin) kuvittelisin vaikuttavan..?!
Puhuiko kaveri legendaa vai? :DViimeksi muokannut lowe low; 22.6.2011, 15:41.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja lowe low Näytä viestiEikö se ole niin, että pitäisi lukea rek. otteessa vähäpäästöinen lisätiedoissa jos olisi?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja audiqEi lue nykyään otteessa. Jos otteessa lukee kolmitoimikatalysaattori, niin sitten auto on hyvin todennäköisesti vähäpäästöinen. Vanhoista, hyvistä otteista tuo vähäpäästöisyys-asiakin selvisi heti ja fiksu autoilija ne on säästänyt juuri sen takia, että ei tarvitse sitten myöhemmin ihmetellä tällaisia asioita tai vaikka vetopainoja.
Mulla on kyllä edellisen leiman kuitit jossa päästömittaus tulokset... Näkisikö siitä?
Leimalla oli mitattu vaan joutokäynnillä päästöt...
Katsastuksessa käytetty laite: Pakokaasuanalysaattori pka2
Katsastuksessa päästöt(07.10.2010):
CO-pitoisuus: 0,27
HC-pitoisuus: 195
Lambda-arvo: ei lue mitään?
CO2-pitoisuus: 14,20
O2-pitoisuus: 1,57Viimeksi muokannut lowe low; 22.6.2011, 16:08.
Comment
Comment