Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 1.8 ADR -96, hammashihnan vaihto 152 => 153-hampaiseen ei onnistu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 1.8 ADR -96, hammashihnan vaihto 152 => 153-hampaiseen ei onnistu

    Olen yrittänyt siis vaihtaa 152-hampaisen hihnan 153-hampaiseen. Samalla olen vaihtanut kiristimen ja kiristimen rullan uudempaan malliin. Nyt en saa yläkuolokohtaa paikalleen: kun pakonokka-akselin hihnapyörä on merkissä, kampiakselin hihnapyörän merkki on joko 5 astetta (noin 15 mm) vasemmalla tai oikealla alasuojuksen ajoitusmerkistä kun siirrän hihnaa kampiakselin hihnapyörällä yhden hampaan verran eteen-/taaksepäin. Kohdalleen en näitä merkkejä saa millään.

    En keksi mitään mekanismia, mikä nyt estää minua saamasta näitä merkkejä kohdalleen. Hammashihnan lisäpituus jää kiristimen puolelle ja kampiakseli vetää pakopuolen nokka-akselia täsmälleen yhtä monen hampaan etäisyydellä kuin ennenkin. Hammashihnapyörät asettuvat vain yhteen asentoon akseleille ja kampiakselin moniurahihnakin asettuu vain yhdellä tavalla kampiakselin hammashihnapyörälle.

    Mitä minä en nyt huomaa/tajua?

  • #2
    Koitappa siirtää hihnaa nokkapyörällä niin että kampiakselin pyörällä hihna ei liiku.

    Comment


    • #3
      ittellä oli kans onkelmia samaisen homman kanssa kun ei järki sanonut että kampi aksakselin merkki liikkuu 4x enemmän. eli mulla oli nokalta noin merkin paksuuden sivussa ja kampuran merkki oli huomattavasti enemmän. sitä tuli sitten siinä räplättyä edestakaisin kunnes oltiin taas samassa kohdassa kunnes herra järki tuli mukaan kuvioihin ja tuli kierrettyä kampuran merkki kohilleen niin oli nokkan merkki myös paikallaan
      Viimeksi muokannut salamoi; 22.2.2011, 20:33.

      Comment


      • #4
        No niin. Tätä olenkin jo pitkään epäillyt: täällä on tosi fiksua väkeä. Kun nyt ratkaisu tähän kohdistusongelmaan paljastettiin, hävettää oikein, että en itse keksinyt. KIITOS!

        Comment


        • #5
          Eipä onnistunut vieläkään. Onko logiikassani/yrityksessäni jotain vikaa?

          Asetan nokka-akselin hihnapyörän merkkiin, sitten kampiakselin hihnapyörän alasuojuksen merkkiin ja panen hammashihnan paikalleen. Sille ei löydy aivan sopivaa kohtaa: kun pyöritän moottoria, kampiakselin hihnapyörän merkki onkin noin 10 mm liikaa oikealla. Siirrän sitten hihnaa nokka-akselin hihnapyörällä yhden pykälän vasemmalle. Pyöritän moottoria ja lopulta nokka-akselin merkki on tuon 10 mm vasemmalla alasuojuksen merkistä. Aivan kuin hihna olis venynyt ja siksi ajoitus ei onnistu. Hihna on ollut noin 5000 km käytössä ja ajattelin asentaa sen vielä uudelleen.

          Pitääköhän kutsua asentaja paikalle?

          Comment


            #6
            Apulaitehihnapyörässä on erittäin paljon liikkumavaraa jakohihnapyörään nähden. Katso alakerran 0-merkki vauhtipyörältä ja unohda alakerran etupään merkki kokonaan.

            Tarpeeksi monta kertaa kun iteroit, löydät se oikean hampaan kyllä :)

            Comment


            • #7
              Vauhtipyörältä löytyy I ja 0 merkit, väliä sentin pari. Vaihteiston ja lohkonvälisestä pellistä löytyvät samat merkit hyvin lähekkäin toisiaan.

              Kohdistetaanko 0 ja 0 silloin, kun haetaan kampiakselin 0-kohtaa (yläkuolokohtaa) ja nämä I-merkit ovat sytytyksen kohdistamista varten?

              Tuolta aikaisemmista keskusteluista olen ymmärtänyt, että vauhtipyörä menisi vain yhdellä tavalla kampiakselille kiinnityspulttien epäsymmetrisen jaon takia. Vaikka jako olisi symmetrinen, saa tuon vauhtipyörän asennettua oikeaan asentoon kampiakselin etupään hihnapyörän 0-merkin avulla.

              Comment


              • #8
                Vauhtipyörä meni vain yhdessä asennossa kampiakselille. Hain yläkuolokohdan asettamalla polkupyöränpinnan tulpan aukosta ja liittämällä siihen "maalarinteippinnivelellä" toisen pinnan viisariksi. Kun välitys oli riittävän suuri, yläkuolokohta löytyi vaivatta moottoria edestakaisin yläkuolokohdan ympärillä käännellen.

                Nyt kaikki merkit ovat kohdallaan niinkuin pitääkin.

                Vaihteiston ja lohkon väliseen peltiin stanssatuille O- ja I-merkeille en löytänyt mitään käyttöä.

                Comment

                Working...
                X