Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S3 -00 ei käynnisty (ongelma ratkaistu)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S3 -00 ei käynnisty (ongelma ratkaistu)

    Nyt tarvittais vähän apuja audien kanssa enemmän pelanneilta. Eli eilen aamusella auto starttasi normaalisti, kävi muutaman sekunnin (3-4s) ja sammui eikä lähtenyt enää käyntiin. Illalla akku lataukseen, kun tuli pyöriteltyä sen verran että alkoi hyytymään. Nyt kävin koittamassa uudelleen, eikä edes lupaa --> vikakoodin lukija kiinni ja löytyi koodi: "18017.P1609 Kolarin sammutusoperaatio aktivoitu (Crash shut-down activated)." Vikakoodien nollaus ei ainakaan auttanut asiaa, eli nyt olisi vähän kysymyksiä: Mistä kyseinen koodi aktivoituu ja riittääkö vikakoodien nollaus vai pitääkö resetoida muuten? Ilmeisesti aktivoituminen katkasee sytkän, kun sammui kuin seinään ja sen jälkeen ei edes luvannut? Bensapumppu kyllä pyörähtää kun kääntää virrat päälle.

    Voihan toki olla, että vikakoodi on aiheutunut esim. jännitekuoppien yms. häiriöiden seurauksena (myös matalasta akkujännitteestä siitä oli vikakoodi) ja varsinainen syy on jossain muualla (esim. kondenssiveden jäätyminen bensansuodattimessa?). Auto on pelannut kesästä (ostohetkestä) saakka ihan hyvin, joten ei ole tarvinnut perehtyä vielä audin tekniikkaan sen paremmin, joten vinkkejä vikapaikasta otetaan mielellään vastaan.

    EDIT: No löysinkin jo VWVortex.com-sivustolta viestiketjun, jossa oli maininta samasta koodista. Eräs vastaus kertoi seuraavaa: This fault code is stored when the airbag control module recognizes a crash, it tells the engine control module to stop the engine. This fault code is only an information and has no influence on the rest of the car.

    Eli eipä ilmeisesti ole vika tuosta koodista johtuva. Tosin onneksi airbagi sentään ei ole lauennut, vaikka tuossa maitaan että tunnistus tulee airbag-yksiköltä. Niin, ja vikakoodia ei siis ole aiemmin ollut, mutta en tiedä tuliko se akun irrotusoperaation seurauksena vai liittyykö oikeasti siihen että miksi sammui käynnistyksen jälkeen.

    Kaipa se täytyy lähteä tuonne kadun varteen tutkimaan; tallikin on, mutta 90km päässä, joten ei auta kun mennä palelluttamaan sormet. Ilmeisesti voisi olettaa, että vika on bensapuolella, kun mitään sytkään viittaavia vikakoodeja ei löytynyt? Ensimmäisenä siis bensapuolen paluuletku irti ja tsekkaus, että ruikkiiko kun pumppu käy. Muita ehdotuksia?
    Viimeksi muokannut Miksu; 20.2.2011, 14:00.

  • #2
    No niin, nyt on tarkastettu, että paluuletkusta tulee bensaa eli ei ole suodatin tukossa. Paluuletkun takaisinlaiton jälkeen pyörittelin moottoria taas muutaman kerran, niin kone lupaili muutamalla pyörähdyksellä, mutta ei lähtenyt kunnolla käyntiin. Tätä "lupailua" ei ole tapahtunut sen jälkeen ollenkaan kun kone sammahti, paitsi nyt paluuletkun irrotuksen jälkeen, joten olisiko tässä joku yhteys. Jos paluuletku on tukossa, vallitsee bensalinjassa pumpun tuottama maksimipaine, vai? Eli kone saisi liikaa kakkua. Prkl, ku ei oo tulppa-avainta autossa mukana niin ei pääse ottamaan tulppia irti ja kattomaan onko ne uitettu.

    Comment


      #3
      Veikkaisin, että on kastellut tulpat ässäsi. 3-4s käyntiä ei vielä riitä alkuukaan putsaamaan pyttyjä käynnistysryypyltä, ja tällä kelillähän kone ei sitten kuivu niin millään. Tulpat ylös, putsaus, ja täydellä akulla parempaa onnea yritykselle :)

      Oma urssi teki saman tuossa tiistaiaamuna, otin keskiviikkona, kun sain työkalut, tulpat ylös, putsailin ja annoin kuivua vuorokauden verran sisätiloissa. Nyt sitten jos huomenna pääsisi täydellä akulla valosaan aikaan ropailemaan tuota käyntiin taas ;)
      Viimeksi muokannut gedu; 19.2.2011, 19:39.

      Comment


      • #4
        Kiitos vinkistä. Tulinkin tosin jo samaan johtopäätökseen kun lueskelin viestiketjun S4:sta, jossa oli ollut vähän vastaavaa ongelmaa ja otinkin eilen tulpat ylös ja putsilin ja kuivailin. Annoin niiden kuivua yön yli ja nyt kävin koittamassa uudestaan. Muutaman sekunnin sahauksen jälkeen lupaili ja ehkä jopa kävi huonosti muutaman sekunnin, jonka jälkeen tukehtui. Seuraavilla yrityksillä ei mitään eloa: hyvin pyörittää, mutta ei edes lupaile. --> Tulpat ylös ja ihan uitettujahan ne oli.

        Nyt on uusi kuivattelu menossa ja uusi yritys kohta, mutta tuli tässä mieleen, että olisiko mahdollisesti jotain muutakin ongelmaa sytkäpuolella kuin tulpat? Tähän asti toiminut kuitenkin moitteetta ja nyt ei käynnisty edes tulppien kuivauksen jälkeen.

        Kai tuolta ecusta pitäisi jotain vikakoodia löytyä jos muuta häikkää olis? Ite pelannu enemmän harrastepelissä olevan megasquirtrin kanssa, niin tää audin syttyjärjestelmä ei oo ihan tuttu. Mutta siellä kai on kampuran asentotunnistin jonka tiedon pohjalta ecu antaa syttykäskyä puolille? Tuskin kaikki puolatkaan kerralla hajoaa, joten onko tulpat ainoa vaihtoehto?
        Viimeksi muokannut Miksu; 20.2.2011, 12:13. Perustelu: typojen korjausta

        Comment


        • #5
          No lähtihän se sitten viimein käyntiin ja tulpissa oli vika. Tällä kertaa testasin jokaisen tulpan erikseen ennen kiinni laittamista. Se varmaankin ratkaisin homman, sillä parissa tulpassa kipinä ei syntynyt elektrodien välissä vaan vuosi runkoon. Niin kauan sitten putsailin ja pyörittelin konetta tulpat irti, että kipinä löysi paikkansa kaikissa tulpissa. Operaation aikan oli tietysti vielä suuttimien liittimet irti, jotta heitti vanhat bensat pytyistä pihalle eikä turhaan sumuttanut uutta kamaa sisään. Sitten tulpat kiinni ja käyntiin lähti, vähän vaivalloisesti, mutta kuitenkin; ja aika nopeasti käynti sitten tasottuikin.

          Tämä nyt vaan vinkiksi jos muilla samoja ongelmia. Varmaankin noi isommat suuttimet ja muutenkin rikkaammalle säädetty kartta vielä edesauttaa tulppien kastelussa.

          Comment


            #6
            Hyvä että lähti :)

            Itselläni oli sitten kolmospytyn liittimestä lähtenyt liitin karkuteille ja kävi neljällä. Tutisi aika miehekkäästi kun kone on paikoillaan uretaanilla ja laatikko umpikumilla :D

            Comment

            Working...
            X