Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vanha Erkki osti Audin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vanha Erkki osti Audin

    Kahden Pösön joista kyllä pidin jälkeen pari viikkoa sitten ostin Audin, malli 100, 2.3E ,1995: Belgiasta tuotu (2004). Aikoinaan rakastuin Passattiin (Audi80) ja unelmoin -77 markkinoille tullutta satasta! Sitten aikansa Audi 100 -83 to... oli saavuttamaton unelma. Nyt sitten astin tään Audin kun on upea ja kaikki herkut toimii jopa ilmastointi ja kattoluukku sekä virheetön sisusta ja siisti kori. kilsojakin vain 220tkm. Sen verran minussa yli 50v äijässä oli pojan viikaria ,että valkoset etuvilkut piti laittaa ja A6 merkit Audilta tilata. Ostin myös korjausoppaan ja netistä TM-sivuilta koeajot, ja Tuulilasin testinumeron 7/-91 jne...

    Niin -26 oli pakkasta ja kaikki Boschin sähkölaitteet toimii, käyntiin lähtee kun vain avainta vilauttaa. Peugeotissa piti aina arvuutella mistä ovesta pääsee sisään! Vai pääseekö ollenkaan?

    Sitten kysymyksiin:
    Pitääkö paikkansa,että kone on vahva (noit myydään yli 350tkm ajettuina) Onko vapaasti kiertävä (broken timingbelt no destructioned valved an pistons)? muistan et joissain vokkelon koneissa oli näin!? Tuntuu joillain vaihteilla ja kierrosluvuilla vemppaavan kun kaasua hellittää ja taas painaa, ei tosin pahasti mutta oanko oire jostain?

    Kiitos etukäteen kommenteista. Nyt köyhäkin ajelee teutoonilla! Jokainen ajokilsa on ollut iloa, vaikka bensaa tuntuu menevän!
    Viimeksi muokannut okkim; 18.2.2011, 07:34. Perustelu: Lisätty kappalejaot

  • #2
    Onnittelut hyvästä ostoksesta! Neljä rinkulaa on ilo ja ylpeys omistaa. Pöson jälkeen olet siirtynyt autoilussa uuteen luokkaan (vuonna -95 taisi tuon C4:sen hinnalla saada 2 pösöä).

    Audin koneet on aina vahvoja. Jo TYP44 91 5-sylinterisessä oli 465teur mittatarissa eikä tehnyt edes heikkoa. Öljytaso löytyi aina 10tkm jälkeen siitä mihin jätti vrt. esim. ranskalaiset. Jos huollot tekee niin ei huolta. Kestää siinä missä uudempikin "halvempi". Tuosta koneen jakojutusta en osaa sanoa, mutta selvitä (tyyppitarrasta huoltokirjasta) ja kerro koneen tyyppikoodi ensin. Lisäksi ei selviä onko sinulla automaatti vai manuaali ja neliveto vai ei ennekuin osaa alkaa haarukoimaan mistä tuo johtuu. Huolissaan kuitenkaan ei kannata olla. Automaattia-askeissa kannattaa pitää oma 60-80 tkm öljynvaihto huolto-ohjelma vaikkei sitä günter vaadikkaan huoltokirjassa.

    Haulla vaan rohkeasti lisää niin löydät vaikka mitä.

    Comment


    • #3
      On siis manuaali 5v, etuveto.

      Comment


        #4
        AAR on kone mikä keulalta löytyy. Ei taida olla vapaastipyörivä tuokaan kone, eli jos hihna katkeaa venttiilit ja männät pääsevät treffeille.

        Comment


        • #5
          Kyllähän tuohon kannattaa vaikka varmuudenvuoksi teettää jakohihnaremppa, jos ei tietoa milloin vaihdettu. On sitten ainakin huolettomia kilometrejä edessä ainakin sen asian suhteen.

          Muuten tuohan on vasta sisäänajettu noilla kilometreillä.

          Kunhan saat sen 400000 mittariin, niin voi öljytikkuakin ainakin kerran kuussa vilaista:)

          Ja sen ISV:n vois myös puhistella, tuppaa likautumaan.
          Viimeksi muokannut kapaz; 20.2.2011, 14:44. Perustelu: ihan perushuoltoon liittyvä ISV lisäys

          Comment


          • #6
            Mulla on ns. mökkiautona ollut 15 vuotta 100/2.2 turbo avant, jonka mittarissa on nyt n. 420 tkm ja kone käy kuin kello. Öljyä litra/8000 km - pidän tätä kohtuullisena. Oheislaitteita olen joutunut uusimaan - laturi, bensapumppu, syyläri, etuiskarit ja nyt startti on alkanut oireilemaa. Pitää vähän kutitella, ennen kun bendixsi heittää päälle. Koriltaan yli 20-vuotias auto on kuin uusi. Isoin operaatio oli automaattilaatikon remppa - ns. pehmytosat piti vaihtaa (n. 1300€). Kilometrejä oli tällöin n. 320 tkm. Mulla oli aikoinaan -91 satku, jonka automaattiloota alkoi oireilemaan samoilla kilometreillä - liekö sattuma. Eli varmaan on viisasta huolehtia noista laatikkoöljyjen vaihdoista.

            Auton käyttöarvo on niin hyvä, että vaihtamalla homma vain huononisi. Eli ajan lötköllä niin kauna kun jokin massiivinen/kallis vika ilmenee - kiertokanki kyljestä läpi, loota räjähtää tms. Ei tälläisia oireit ainakaan ole näkyvissä, mutta kaikkea voi tapahtua.

            Comment

            Working...
            X