Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottorinlämmöt pakkasella?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moottorinlämmöt pakkasella?

    Mites muilla nousee vedenlämmöt nyt näillä 20-30 asteen pakkasilla?

    Oma kulkine nostaa siihen 70c mittarin mukaan, eikä yhtään enempää. Ajon jälkeen tyhjäkäynnillä saattaa nousta 75c.
    Mites muilla vastaavilla koneilla? Asiaahan ei yhtään paranna se että tuuletin jäähdyttää konetta entisestään kokoajan... =/

    #2
    Sulla on melko varmasti termari sanonut vuosisopimuksen irti.

    Comment


    • #3
      Alkuperäinen kirjoittaja Metsässä Näytä viesti
      Sulla on melko varmasti termari sanonut vuosisopimuksen irti.
      Mietiskelin tossa samaa, nimittäin jo jossain 0- +5 asteen tietämillä lämmöt pysy syksyllä jossain 80-85 tienoilla.

      Comment


        #4
        Nousee 16 km työmatkalla +90C:n, ulkolämpötila noin -30C. Jotain viimasuojaa olisi varmaan syytä askarrella, kun alkaa näillä pakkasilla tuo lämpeneminen kestää. Moottorina 2.8 30V.

        Comment


          #5
          Omassa nousee noin 7 km ajon jäkleen 90 lämmöt. Tosin ennen sitä ollut piuhan päässä noin 2 h. Ylkona suunnilleen -20C.

          Moottori on 2.7 bt ja maskiin en ole askarrellut mitään suojia.

          Comment


          • #6
            Ulkona -28...-36, tunti lohkolämmitintä + 15 km ajoa niin alkoi olla 90 astetta mittarissa. Ja siinä pysyi myös taajamassa. Pahvi on syylärin edessä.

            Sais vaan jotenkin sitä lämpöä sisällekin.

            Comment


            • #7
              A4 2.8 30v nousee kyllä hyvin 90asteeseen mutta tyhjäkäynnillä puhaltaa kohtalaisen haaleaa vaikka mittariston mukaan lämmöt edelleen 90asteessa. Termari vaihdettu syksyllä.
              Näkeekös Vagcomilla paremmin lämpöjä?

              Comment


                #8
                Profiili diudissa lämmöt nousee 90 asteeseen, jos on -20 astetta. Vähän alle 10 km ajon jälkeen. Roikassa ollut 2h ainakin.
                Mutta -32 asteessa ei nouse 90 asteeseen, vaikka ajaisi 50km. Keula on puoliksi muurattu umpeen. Tyhjäkäynnillä lämmöt vaan laskee alaspäin.
                Viimeksi muokannut ozzz; 17.2.2011, 10:47. Perustelu: Vastaus kysymykseen

                Comment


                  #9
                  Profiili kulkinessa lämmöt nousee 90 asteeseen, jos on -20 astetta. Vähän alle 10 km ajon jälkeen. Roikassa ollut 2h ainakin.
                  Mutta -32 asteessa ei nouse 90 asteeseen, vaikka ajaisi 50km. Keula on puoliksi muurattu umpeen. Tyhjäkäynnillä lämmöt vaan laskee alaspäin.
                  Ai Citroen Xsarassa vai?

                  Comment


                  • #10
                    Omassa kyllä nousee 90 asteeseen aika nopeesti, etenkin piuhan jälkeen ja siellä pysyy myös tyhjäkäynnillä. Ja kyllä on noussu yli 30 asteen pakkasella myös ja sisällä tarennu hyvin ilman takkia.

                    Comment


                      #11
                      Jos automaatti-ilmastointi niin kannattaa katsoa kanavaa 51. Mulla ainakin kummassakin autossa varsinainen lämpömittari on varsin hidas. Tuo profiilin bensa-satku on kyllä jo n 5 km ajon jälkeen 90 asteessa (syyläri osin peitetty pahvilla). Dieselin sain sitten työmatkalla jo käväisemään 80 asteessa ja siten tuli ruuhkaa ja laski taas 75:een. Lämpömittari ei tosin ehtinyt nousemaan yli 50 asteen- mutta ilmastoinnin näytöltä tuon 80 astetta lukasin. Samaten öljynlämpömittari tuntuu olevan nopeampi kuin vedenlämmön mittari- eli kunhan öljyt on 70 astetta tai yli en ole hirveesti ottanut stressiä siitä mitä vedenlämpömittari näyttää.

                      Comment


                        #12
                        Termarin vaihdatus täälläkin on käsillä tuohon AVV:hen, jäi jo parin kympin pakkasille vähän vajaaksi lämmöt (70-80). Onneksi on kuitenkin kabiiniin piisannut lämmintä.

                        Comment


                        • #13
                          Pahvi on syylärin edessä.
                          Eikös pahvi ole tarpeellinen vasta sitten, kun ajellaan ilman termostaattia? Moottorihan ei ota vastaan kylmää vettä, ennen kuin se on saavuttanut ne 90°>. Sen jälkeen se tarvitsee sitä kylmää, jäähdytettyä vettä syyläristä.

                          Comment


                          • #14
                            Aamulla -35.7 pakkasta enkä ole pitänyt pahveja keulassa. Tosin lähden lämpimästä tallista liikkeelle ja ihan kohtuu ajassa nostaa lämmöt normaaliin.

                            Comment


                              #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja EsaZX12R Näytä viesti
                              Eikös pahvi ole tarpeellinen vasta sitten, kun ajellaan ilman termostaattia? Moottorihan ei ota vastaan kylmää vettä, ennen kuin se on saavuttanut ne 90°>. Sen jälkeen se tarvitsee sitä kylmää, jäähdytettyä vettä syyläristä.
                              Olen samaa mieltä. Nuo termostaatit penteleet näyttävät toimivan vain sen vuoden, jonka jälkeen ne falskaavat taas. Minullakin on nyt tällä hetkellä noin vuoden vanha termari dokumentoinnin mukaan eikä vaan pysy lämmöt.

                              Comment


                              • #16
                                Passat 2.8 30V

                                Lämmöt on nopsaan 90 asteessa ja kabiiniin tulee lämpöä oikein mukavasti. Arviolta joku 3-5 km niin lämmöt ylhäällä, parin tunnin roikassa olon jälkeen. Nyt paukkupakkasilla ehkä kilsa kaks lisää. Pikkupakkasilla ei eroa että onko roikassa vai ei. Kovemmilla en oo kokeillu ilman lohkolämmitintä.

                                Ei oo mitään pahvivirityksiä.

                                Comment


                                  #17
                                  Todistettavasti 2.8 30V lämpenee roikasta lähdettäessä täysiin lämpöihin ihan parin minuutin ajolla, jos ilmastoinnin laittaa offille. Kylmällä kabiinilla saattaa kestää kauankin, kun lämmitin puhaltaa parhaansa mukaan kuumaa sisälle.

                                  Sisälämmittimelläkin on siis tätä kautta kohtuullinen vaikutus nesteiden lämpenemiseen.

                                  Comment


                                    #18
                                    Eikös pahvi ole tarpeellinen vasta sitten, kun ajellaan ilman termostaattia? Moottorihan ei ota vastaan kylmää vettä, ennen kuin se on saavuttanut ne 90°>. Sen jälkeen se tarvitsee sitä kylmää, jäähdytettyä vettä syyläristä.
                                    Kyllä se pahvi auttaa kuitenkin. Se estää ajoviimaa.
                                    Ja auttaa se myös siihen, että syylärissä se neste säilyy hieman lämpösempänä eikä jäähdytä koneetta samaan tapaan kun termari aukee ja lykkää kylmää takasin koneeseen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Pakko nyt hieman kehua 1.8t:ä

                                      Aamulla käyntiin ilman lämmitystä -34c, alle kymmenen km ajolla mittarin mukaan lämmöt 90c ja puhaltaa ihan lämmintä.

                                      Eikä ole mitään paffeja keulalla, ja puskuriakin on silvottu isomman kuulerin tieltä.

                                      Comment


                                        #20
                                        Kyllä se pahvi auttaa kuitenkin. Se estää ajoviimaa.
                                        Ja auttaa se myös siihen, että syylärissä se neste säilyy hieman lämpösempänä eikä jäähdytä koneetta samaan tapaan kun termari aukee ja lykkää kylmää takasin koneeseen.
                                        Eihän se kone jäähdy kuin tarvittavan määrän jos termostaatti toimii. Jos sisääntuleva neste on kylmää, termostaatti on vain vähän auki. Jos se taas on kuumaa, termostaatti on enemmän auki.

                                        Jos ajoviima pääsee jäähdyttämään moottorin liian kylmäksi on mielestäni jossain vikaa tai sitten vaan koneen hyötysuhde on "liian" hyvä. Biturbossa ei tarvitse pahveja kunhan termostaatti on kunnossa. Lämpöä piisaa.

                                        Todistettavasti 2.8 30V lämpenee roikasta lähdettäessä täysiin lämpöihin ihan parin minuutin ajolla, jos ilmastoinnin laittaa offille. Kylmällä kabiinilla saattaa kestää kauankin, kun lämmitin puhaltaa parhaansa mukaan kuumaa sisälle.
                                        Automaattisessa ilmastoinnissa puhallin ei puhalla aluksi juuri mitään jos kone on kylmä. Onko tuossa 2.8:ssa jotenkin erilainen logiikka?

                                        Comment


                                          #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                                          Automaattisessa ilmastoinnissa puhallin ei puhalla aluksi juuri mitään jos kone on kylmä. Onko tuossa 2.8:ssa jotenkin erilainen logiikka?
                                          Samalla logiikalla se varmaan menee, alkaa puhaltelemaan vasta kun nesteet ovat n. 50-60 asteessa. Tuo 50-90C väli on siis huomattavasti hitaampi, jos kabiini on umpijäässä. Sisätilat lämpenevät kyllä nopeasti.

                                          1.8T ja 2.8 lämpenevät muuten omien kokemuksien mukaan about samalla matkalla, nestetilavuushan on V6:ssa reilusti suurempi.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Sama logiikka pitäisi olla. Mulla oli kans ennen vanhaan 2,8 ja ihan hyvin se lämpesi, vaikka koskaan en ilmastointia sammuttanut.

                                            Comment


                                              #23
                                              Eipä ole itelläkään ollut 1.8t:n kanssa ikinä mitään ongelmia lämpöjen kanssa. Maskissa on viimasuoja välillä niin lämpiää vain vähä nopeammin normaaliin verrattuna.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jäähdyttää se ajoviima muutakin kuin syyläriä, eli kyllä fysiikan lakien mukaan pitäisi moottorin nopeammin lämmetä (ja hitaammin jäähtyä) jos pahvi on nokassa. Ja helpoin paikka laittaa oli syylärin edessä. Laitoin sen kun ei sisällä meinaa tareta, mutta eipä se siihen juuri auttanut. Ainoa mistä selvästi oli apua oli paisarin täyttäminen piripintaan. Mutta eihän se kauan täynnä pysy, vaan laskee maxiin.

                                                Sitä paitsi eikös neste aina vähän kierrä vaikka termari olisi kiinnikin?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  2.6 12v kone lämpiää kanssa hyvin ja nopeasti, mutta nyt vuoden alusta termari todennäköisesti jumittunut, kun ei meinaa lämmitä sitten millään ja jää siihen 70C näillä -30C pakkasilla vaikka on syylarin edessä suojaa ja imuilmat tulee puoliksi konehuoneen puolelta. Anturi tuli vaihdettua vasta äskettäin. joten vika ei ollut siinä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Piti ihan tänään kattoa tarkasti. Ulkoilma -17 astetta, kolme tuntia roikassa, sisätilalämppäri pikkuteholla (en nyt muista kilowatteja tosta Defasta). Neula osui 90 asteen merkkiin 1,1 km ajon jälkeen. Ilmastointi auto-tilassa.

                                                    2.8 30V kyseessä.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Heh, pitihän tuota itsekin töistä lähtiessä tarkkailla:

                                                      Reilut kaksi tuntia roikassa @ -20C, mittari näytti ysikymppiä n. 4 min/5 km jälkeen. Käytännössä suoraan firman pihasta 80 km/h maantielle.

                                                      Aamulla -30C lämpötilassa lämpenemiseen menee vähintään kahta kauemmin (niin ajallisesti kuin matkalla mitattuna), eli tuo tiputus -20C -> -30C on merkittävä ero.

                                                      Ilmastointi aina automaatilla @22C, ja Defa huutaa 1850 Watin teholla. Termari on vastikään uusittu.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Joo ässä käy aina kuumana, lämmöt tikkana 90 asteessa pakkasella kuin pakkasella.

                                                        Toista voi sanoa dunni berlingosta, jossa saa ajella puhallin täysillä ja eeberi päällä, että edes jotenkin tarkenee. Ei nouse moottorinlämmöt yli 80 ja jäätyy jalat. Maski on vieläpä ummessa. -10 asteessa lämmöt nousee jotenkin vielä normaaleihin.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kyllä coupessa ajoviima pudottaa lämmot sinne 70°, liikennevaloissa nousee taas 90°
                                                          Laitoin viimasuojan maskiin, mutta en huomannu isoa eroa.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Silloin voisin väittää että termarissa on vikaa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X