Pörhöltä tuli termari ja pumppu. Jännä kun tein toiseen autoon remontin tarvike osilla niin termari ja pumppu oli täysin samaa laatua kuin pörhöltä tulleet osat. Taitaa vaan vaikuttaa tuo pohjapanssarin puute.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Moottorinlämmöt pakkasella?
Collapse
X
-
Mikä on ns "normaali" moottorin lämpötila? 2.4L 5V v6 audi a6 c5:ssa. -20C kelillä ees 3000rpm ajelemalla ei nouse kun 80C vcds:n mukaan, mittaristossa nipin napin nousee 90C. Sitten kun vauhti laskee niin neula ja lämmötkin laskevat. Eikö koneen lämmöntuotto enää riitä, pitäiskö askarrella pahvia?
Hellan syyläri ja Gatesin termari vaihdettu 2018 keväällä, nesteen lämpötila-anturin vaihdoin alkuperäisosaan itse jonkin aikaa takaperin. Vanhalla anturilla ei auto lähtenyt edes päälle. Vikakoodeja ei nyt ole.
Voiko termari olla susi alle vuoden ajoilla?
Edit: onkin tx3087d eli mahle, avauslämpötila 87c... Eipä tossa kauheesti vaihtoehtoja ole, jos ei meinaa lämmöt nousta.Viimeksi muokannut Ihmemies; 27.1.2019, 22:36.
Comment
-
Mjoo, kokeilin tuossa aamusta syylärille menevää isoa yläletkua, se oli käteen mukavan lämpimän tuntuinen ainakin näin pakkasella. Mittaristossa jäähdytysnesteen lämpötila oli jotain 70C luokkaa. Eikös tuon ison ylävesiletkun pitäisi pysyä viileänä, jos termari pysyy kunnolla kiinni?
Täytyy soitella jakopäärempan tehneeseen firmaan, että mitä mieltä siellä ollaan asiasta.
Comment
-
Lämmitin eilen 30min eberillä autoa, kokeilin konehuoneen letkuja ennen auton käynnistystä.
Liitteenä kuva siis letkuista: alareunaan paisarille menevä paksuhko letku oli käteen selvästi kylmä (ulkona -10C), kun taas iso letku syylärille kuvan yläreunaan oli haalea. Selvästi paljon lämpimämpi siis. Ajon aikana myös tuo yläletku lämpeni selvästi ennen kuin mittari oli edes puolivälissä 60-90 väliä.
Ajossa -10C:ssä mittari pysyy kyllä suoraan ylhäällä, vasta -20C ja alemmat näemmä ovat liikaa moottorin lämmöntuotolle. Tähän hätään mulla ei ole vesikierron kuvaa, mutta käsittääkseni siis edes eberillä lämmittäessä ei lämpöä pitäisi mennä syylärille asti, jos termostaatti on kunnossa.
Noh torstaiksi on ihmettelyaika varattu pajalle, saa nähdä osaavatko sanoa asiaan jotain :)
Comment
-
Pajalla ihmettelivät ja mittailivat lasermittarilla lämpötiloja, ja tarjosivat syylliseksi jäähdytysnesteen anturia joka on apukuskin puoleisen kannen takana vesiputkessa (tämä vaihdettu muutama viikko sitten, kun vanhalla ei auto lähtenyt enää käyntiin). Sanoivat että jos termari vaihdetaan kokeeksi, niin se menee jonnekin pääkallopaikalle ihmeteltäväksi, jossa tuomio on rikki: k/e, ja jos vastaus on e, tulee 400€ lasku termarin vaihdosta jne. töistä.
Vaihdettiin sitten anturi kokeeksi, kun ei siinä muutakaan osannut sanoa. Kävin testiajolla ja väänsin vcds:llä cvs:n ecu:n meas bank 1:n lämpötilasta. Nousi n. 92-93C ja pysyi siellä ajosta riippumatta n. -8c pakkasella.
Eli Virosta hankittu oe anturi oli rikki tai piraatti, eipä tästä varmaan voi muuta päätellä. Täytyy ottaa logit vielä kovemmalla pakkasella, jos niitä enää tulee. Joka tapauksessa kiitokset Tammer-dieselille hyvästä vianetsinnästä ja palvelusta, hintakin oli kohdallaan. Kyllä ammattilaiset on vaan ammattilaisia, ainakin mun kaltaseen säätäjäharrastajaan verrattuna ;)Viimeksi muokannut Ihmemies; 31.1.2019, 17:51. Perustelu: edit: tarinalle hyvä päätös ainakin toistaiseksi
Comment
-
A2 -01, 1.4 bensa (AUA). Mites se on tuon jäähdytysnesteen oikean lämpötilan kanssa. Omassa näyttää VCDS:llä olevan 75-80c ja se nousee tuonne loogisesti. Pysyy myös tuolla välillä pitkässä ajossa. Mittari näyttää samaa lukemaa mutta oma mieli sanoo et olis liian alhainen kun ei nouse 90c. Todennäköisesti termostaatti toimii mut siellä on liian alhaisen lämpötilan termostaatti.Sisälle tulee lämpöö ihan normaalisti. Onko tuo liian kylmä kuitenkin moottorille eli viekö se nyt enemmän bensaa tai onko jotain muuta haittaa eli pitäskö se vaihtaa ? Mitä sanoo raati ?
Comment
-
~90 se suunniteltu lämpötila olis ja siinä pysyi omassakin kakkosessa lämmöt ajossa kovallakin pakkasella. Ettei olis joku kökkö halpistermari, joka jumiutunut hivenen auki, eli siitä virtaa kokoajan vähän nestettä läpi ja sotkee normaalin lämpeämisen. Nyt jo kahteen vai kolmeen autoon vaihtanut laadukkaan oe termarin motonet-termarin tilalle vastaavien ongelmien takia.
Comment
-
Joo, omakin mieli sanoo et se mittari pitäs olla 90c eli termostaatti n.87c mut onko sillä 10c erolla oikeesti merkitystä kun kuitenkin pakkasellakin työntää hyvin lämmintä sisälle ?Onko sille moottorille itselleen jotain haittaa tuosta 10c kylmemmästä lämpötilasta ?Eihän tuo iso homma ole vaihtaa eikä kalliskaan, kunhan pohdiskelen ääneen...
Comment
-
Kannattaa kokeilla sitäkin miten lämmöt käyttäytyy, kun ottaa kabiinin lämmityksen pois päältä, tai laittaa sen täysille siinä vaiheessa kun lämmöt on "tapissaaan". Kabiinin lämmitysvaiheessa lämppäri haukkaa moottorista lämpöä paljon, eikä kovalla pakkasella pienen moottorin lämmöntuotto välttämättä riitä pitämään asteita 90C:ssa. Muuten kyllä samaa mieltä raadin kanssa, termarin vaihto on helpoin tapa lähteä sulkemaan lämpenemisongelmia pois.
Comment
-
Kyllä se ainakin vielä -15c pakkasessa jaksaa työntää niin paljon lämmintä et pitää pienentää lämpöjä. Sillä en pidä tuota välttämättä ongelmana. Sisätilojen lämpiämiseen kun tuo ei vaikuta, tai en ainakaan huomaa jos vaikuttaa.
Comment
Comment