Niin no kyseinen mittari millä testailin tuota ainetta niin ei ole kuitenkaan mitään mallia HongKong :D. Mutta 50/50 suhteella, kun tekee niin on varmaankin aika passeli
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Moottorinlämmöt pakkasella?
Collapse
X
-
Ok.
Lienee joku neropatti lisännyt pelkkää vettä jos on jotain remonttia tehnyt.
Juu kyllä se kannattaa huuhdella, tuossa on muutama hyödyllinen linkki.
Helpoin tapa lienee tehdä 5 kertaa "vettä systeemi täyteen" metodilla autoa välissä käyttäen (1.8T linkki), toki silloin sitä kirkasta vettä jää sinne viimeisen kerran jälkeen jonkin verran ja seoksena pitää käyttää 65/35 tai jotain.
Toinen vaihtoehto (siinä V6 linkissä) että kerran huuhtelee vaikka letkulla lämppärin kennolle menevästi putkesta ja kaikista propuista lohkoa myöten vesi pois.
Mä tekisin tuolla 5x metodilla.
http://www.audizine.com/forum/showth...DIY-%28PICS%29
http://www.myturbodiesel.com/1000q/b...ush-passat.htm
http://www.passatworld.com/forums/61...flush-diy.html
edit_ ja ilmaus sitten lopuksi huolella useaan kertaan. Täyttöä voi tehdä muualtakin kuin säiliön kautta niin säästyy muutamalta ilmauskierrokselta, eli letkut kannattaa kaataa täyteen jollain kikalla. esim suppilo lämppärin kennon letkuun sekä moottorille että lämppärille päin ja siitä sitten. Jos noin tekee niin ensin kannattaa kaataa moottorille päin, lukkopihdillä tms kiinni kun alkaa tulvia ja sitten kabiiniin päin niin saa lämppärin täyteen litkua kerrasta, se tulvii enemmän kun on putkenpää vaakatasossa ja tarvii jokun väliletkun suppiloonkin koska jäykkää putkea. Ja lopuksi nopea liittäminen niin ei karkaa kovin paljoa.
Ilmausta auttaa sekin että nostaa paisuntasäiliötä ylöspäin, tulee enemmän vedenpainetta. Ja siinä lämppärin kennon letkussa on ilmausreikä, huomaat jos irroitat.(V6 ohjeessa on hyvin se BLEED HOLE mainittu kuvassa)Viimeksi muokannut kontio; 25.11.2013, 10:21.
Comment
-
Omassa ei ainakaan tarvinnut muutakun paisari täyteen ja kone lämpimäks. Sit pariin kertaan lisäs kun ajo auton kotiin. Eli ilmas itsensä.
Comment
-
Jep, niinhän se ideaalitilanteessa pitäis mennä että ilmailee ittensä. isot ilmataskut vaan voi olla vähän tiukassa. Ei kai siinä muuta mutta letkulämmittimen tai webaston kohdalla se ilmatasku on vähän ikävä...
edit_ niin ja tarkoitin siis sitä ilmausreikää mistä vedetään lämppärin kennolle menevää letkua taaksepäin. Onhan siellä varmaan ylävesiletkussa kannen päällä ihan ruuvikin joissain koneissa.
auton nostaminen paisarin puolelta oli hyvä vinkki. sieltähän se tavara pihallekin otetaan puskurin kulmasta
Comment
-
Omassa autossa (AAN-kone S4) uusilla nesteillä ja termarilla, parin kolmen minuutin tyhjäkäynnin tai ajon jälkeen alkaa lämppäri puhaltaa lämmintä ilmaa sisään. Ulkolämpötilan ollessa noin +5- -5, eikä autoa ole esilämmitetty. Vedenlämmöt ei ole hievahtanutkaan, eikä öljynpaine laskenut tässä vaiheessa. Veden lämmetessä noin 50 asteeseen alkaa öljynpaine laskemaan tyhjäkäynnillä, kun pumpun visko hellittää.
Kaupunkiajossa lämmöt pikkupakkasilla veden osalta noin 90-95 ja öljynlämmöt alle 100. Sitten kun lähtee motarille niin lämmöt sen 85-87 ja öljynlämmöt pyörii 110 asteen paikkeilla.
Mietin kanssa että pitäiskö pahvia laittaa tai tehdä tarkempia mittauksia sillä välillä tuntuu että moottoritiellä viimassa ei lämpene. Mutta kun miettii järjellä. Jos ajat ja koneen lämpö on sama kuin termostaatin aukeamislämpötila, niin silloinhan sinulla on kokoajan pieni nestekierto syyläriin ja takaisin koneelle... Jos näin ei olisi kone keittäisi.
Faijan A4 2,0 TDI (2008) ei koskaan lämpeä pakkasessa kaupunkiajossa yli 70 asteen, mutta ilman maskisuojaa moottori/maantiellä tasan 90 astetta. Oli pakkasta kuinka paljon tahansa.
Sanoisin että pahvia tarvitaan syylärin eteen silloin kun termari on rikki. Ilmankierto on mietitty autotehtaalla konehuoneeseen. Eihän aina ilma välttämättä virtaa koneen lävitse ja pohjasta pois, sehän riippuu täysin puskurin ja pohjapanssarin aerodynamiikasta. Vähän ehkä karkea esimerkki on se että jos ajaisit lumisateessa niin konehuonehan olisi täynnä lunta jos kaikki keulan kautta virtaava ilma kulkisi konehuoneen kautta.
Comment
-
Keulapahvin merkityksestä vielä hiukan
Kävimme keulapahviasiaa läpi Teboil-parlamentissa ja päädyimme seuraavaan:
1. Pahvi ei auta moottorin lämpiämiseen jos termari on kunnossa
2. Pahvi voi auttaa kuitenkin moottorin ulkopuolisten osien lämpötilaan. Siksi siitä voi olla apua huohottimien jäätymiseen - moottorin pinta lämmittää huohotinta paremmin. V6:ssa jotkut ovat huomanneet pahvin auttavan.
3. Suurin hyöty tulee parlamentin mielestä lämpötilaeroista. Kun painat moottoritiellä 30-asteen pakkasella, alkaa keulan ja moottorin ulkopuolisten materiaalien (esim V6:n hihnat) lämpötila erota moottorin sisäisestä lämpötilasta melkoisesti. Tuollaisen pakkasen viilentävä vaikutus 100km/h vauhdissa on jo vähintäänkin riittävä. Eli teoriassa pahvi voi hidastaa materiaalien vanhenemista keulan alueella.
4. Talvella pahvista ei taida olla haittaa jos systeemit on kunnossa. Ainakaan jos se ei ole ihan kiinni syylärissä.
Eli jos joku tulee talvikelillä viereesi huoltamolla ihmettelemään pahvia, voit kysyä: "mitä haittaa siitä on?".
Comment
-
Ja jos sen vetää spraylla mustaksi niin sitä ei kukaan edes näe. muutenkin Audin maskin läpi näkee vaan kun katsoo rinkuloiden korkeudelta
edit_ ja huohottimen yms tuulettumisen takia se mullakin siellä on. imuilmaputkesta samaten viimeinen osa irti ja aukko tukossa niin ei ime kovin kylmää sisään. ei se tehoihin kitkarenkaat+liukas keli yhdistelmällä juurikaan vaikuta
Comment
-
Sitten kun lähtee motarille niin lämmöt sen 85-87 ja öljynlämmöt pyörii 110 asteen paikkeilla.
Mietin kanssa että pitäiskö pahvia laittaa tai tehdä tarkempia mittauksia sillä välillä tuntuu että moottoritiellä viimassa ei lämpene.
Alkuperäinen kirjoittaja kontioimuilmaputkesta samaten viimeinen osa irti ja aukko tukossa niin ei ime kovin kylmää sisään. ei se tehoihin kitkarenkaat+liukas keli yhdistelmällä juurikaan vaikutaViimeksi muokannut Sleepy2; 29.11.2013, 12:02.
Comment
-
Yksi syy ottaa tuo imuputki maskiin irti talveksi on se ettei turbokoneessa pääsisi turhaan lunta/kosteutta tuonne imuun joka saatttaisi tietyissä tilanteissa päätyäkin sitten jopa jäänä turbon imusiipiin.
Ainakin A4 B6 1,8T :ssä jos maskia ei putsaa lumisateen jäljiltä niin siinä on paljon lunta menossa sisään, joskus joku puhunut semmoistakin että "kylmien maiden suodatinverkko" tuon imuputken ja ilmansuodatinkotelon välissä olisi mennyt lumipöllyssä tukkoonkin.
Comment
-
Ainakin TDI:ssä tuo maskiin menevän imuhormin pois ottaminen ja samalla sen maskin reiän tukinta nostaa imulämpötilaa selvästi. Tuohon kun lisää kaikki muut nk. perinteiset talvimodaukset ja termostaatti on varmasti kunnossa, niin moottorin lämpiäminen sekä lämmön ylläpitäminen ovat parantuneet selvästi. Lämpötiloja tuli tutkittua jo vuosia sitten, joten tarkkaa mittauspöytäkirjaa ei valitettavasti enää ole.
Tämänkin postauksen kirjoittamisen aikana olisi jo hyvin modaanut vaahto- ja solumuovilla yhden palelevan dieselistin kulkineen ;)
Comment
-
Aivan, ite oon pitäny sen paikallaan, mutta ihan päteviä syitä tuntuu olevan. Uskottolen itselleni laskevani polttoaineen kulutusta ja lisääväni voimaa tuohon mopoon kylmemmällä ilmalla :)
Tuosta huohottimen jäätymisestä, ite oon nakannu muutamasta kutos koneesta sen haitari putken pois ja suora letku paikalleen, ei ole enää jäätyny.
Comment
-
Niin minkä haitariletkun?
BiT ja osa 1.8T jäätyy/tukkeutuu niistä kikottimista moottorin takana, jotkin 1.8T koneet pannukakkuventtiilistä koneen edessä.
TDI jäätyy pääosin siten että tyhjäkäynnillä kylmä suodattimelta tuleva ilma muodostaa koneelta tulevaan kosteaan sotkuun jäätulpan risteyskohtaan mihin lämmitintäkin on saatavilla.
Toki sama on mahdollista bensaturboissakin.
"ahtojäätä turbiiniin" pääsee kun risteyskohdan vesihöyry kondensoituu putkeen, jäätyy ja kovemman vedon aikana pullahtaa irti -> läpi ahtimesta.
(ei ollut ehkä ihan absoluuttinen totuus mutta suunnilleen noin. korjatkaa jos oli karkeita asiavirheitä)
Comment
-
Mikähän voi olla c4 v6 olla kun ei juuri lämpene? Kun moottoria kierrättää enempi niin kesälläki lämmöt laskee. Jakopää tehty, termari ja vesipumppu mukaan lukien. Mikähän voi olla menny pieleen jo toistamiseen jakopäässä. Lämppärinkennoki uusittu eikä vaikutusta ja on ilmattu joka kerran lämppäriltä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja MAX Näytä viestiJakopää tehty, termari ja vesipumppu mukaan lukien. Mikähän voi olla menny pieleen jo toistamiseen jakopäässä.
12tappisessa ilmaaminen ei ole mikään läpihuutojuttu, ja mistä tiedän?
Comment
-
Eipä ollu lukitustyökaluja mutta voiskopa juuri johtua siitä. Ja kyllä mittaria olen tuijottanu mut eipä toi kovin lämmin ees näillä nollakeleillä. Tosta lämppärin kennon ylemmästä putkesta olen ilmaillu. Sen surkean ilmausventtiilin ja alipaineella toimivan sulku syteemin korvasin metalliputkella ja siitä liitoksesta päästelly ilmoja aina välillä.
Comment
-
Jätin koko ilmausventtiilin pois kun oli haperon olonen. Ilmaillut olen siten että löysytän lemmaria ja pienellä meisselillä rakkuuttamalla. Selvästi kuulu kun suhisi ilmat pois ja sen jälkeen nestettä lorottelin noin puol litraa. Flekti hurahtaa pienen hetkenpäästä kun jättää tyhjäkäynnille. Ensin 1 ja sitte 2:kos nopeudella mutta 2:sella vain kesä helteellä. Autosta puuttuu pohjapanssari ja sitä olen miettiny et voisko se vaikuttaa niin paljon. Toiseksi esim. kun ajaa tasasta ysikymppiä lämmöt normit mutta kun ohittaa niin että kierrokset nousee reilusti tippuu jonnekki 75c. Lienee kuitenki vain tän yksilön ominaisuuksia.
Comment
-
Se ei ole mikään varoventtiili vaan ilmausta helpottava "venttiili" eikä vaikuta lämpenemiseen vaikka olisi missä asennossa. Kuuluu olla kylläkin ylöspäin.
Myöskään flektin pyöriminen ei vaikuta lämpenemiseen, jos termostaatti on kunnossa.
Kannattaa nyt varmistua niistä nesteiden lämmöistä esim. diagnostiikasta tai ir-mittarilla. Eiköhän se termarin vaihto hommiksi mene, jos lämmöt oikeasti matalat.
Comment
Comment