Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2.4L moottorivalo palaa ja välillä vilkkuu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 2.4L moottorivalo palaa ja välillä vilkkuu

    Mikähän mahtais olla vialla ja mistä kone yrittää tuon valon kanssa kertoa? Tyhjäkäynnistä pääasiassa kyse, eli kun ollaan jossain 700-800 kierroksen paikkeilla suunnilleen (jopa aina vajaaseen 1000 asti ongelmaa). Jos kierroksia enemmän kuin ~1200 niin kone käy ihan normaalisti (tai ei ole mitään poikkeavaa). Tyhjäkäynnillä on enempi ja vähempi vapinaa, riippuen onko ollut moottorinlämmitin käytössä vai ei. Eilen jopa sammui, kun piti laittaa -20 kylmiltään käyntiin. Onko tuo moottorivalon vilkkuminen indikaatio siitä, että katalysaattori olis kärsimässä vaurioita? Moottorivalossa on vain ääriviivat (kun eikös siinä voisi olla myös salama sisäpuolella ja tämä kertoisi eri viasta). Vag-Com antaa seuraavaa:

    16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
    P0300 - 35-00 - -
    16688 - Cylinder 4: Misfire Detected
    P0304 - 35-00 - -
    16690 - Cylinder 6: Misfire Detected
    P0306 - 35-00 - -
    16689 - Cylinder 5: Misfire Detected
    P0305 - 35-00 - -
    17755 - Camshaft Position Sensor 2 (G163) / Engine Speed Sensor (G28): Incor. Correl.
    P1347 - 35-00 - -
    Readiness: 0010 1101

    Onko tässä nyt kyseessä, että joku anturi sekoilee, vai sytytyksessä tai peräti jako olisi pielessä? Käy kuitenkin normiajossa ihan normaalisti, vastaa pedaalin painallukseen kuten ennenkin. Liikennevaloissa kun on pysähtyneenä tyhjäkäynnillä niin moottori hieman vapisee ja moottorivalo alkaa hetkeksi vilkkua. Jos nostaa kierrokset 1200 niin ei vapise ja valo jää vain palamaan. Olen vikakoodit nollannut, mutta nuo samat tulee aika heti uudelleen.

    Auto on Audi A6, 2001, 2.4L Multitronic, moottori AML ja vaihteisto FNW muistaakseni. ~233000km tällä hetkellä. Tarkoitus vaihtaa keväämmällä multin öljyt (onnistuu itse kun tein täyttölaitteen) ja ilmeisesti on tulossa jakohihnan vaihto. Hihna kyllä näytti päällisin puolin olevan ihan ok, kun kurkkasin suojuksen alle, joten sen ei pitäisi olla yhden hampaan pielessä (eikös tämä vaikuttaisi käyntiin).

  • #2
    Tuo nokka-akselin asentotunnistimen ja moottorin käyntinopeuden tunnistimien virhe on syyllinen. Se mistä se johtuu, niin voi olla eri syitä.
    Anturivika, tai sitten on jotain mekaanisesti pielessä.
    Nokkien välisen ketjun kiristin vois vetää nokat väärään asentoon, mutta veikkailen vaan.

    Suoranaisesti mikään anturi ei ole totaalisen pimeä, koska siitä tulisi eri vikakoodi.

    VAG-COMin Measuring blokeista vois seurata noiden anturien signaalia.

    Moottorivalossa on vain ääriviivat (kun eikös siinä voisi olla myös salama sisäpuolella ja tämä kertoisi eri viasta).
    Euro-autoissa ei ole tuota salamaa, se on jenkkien symboli.

    Comment


    • #3
      Viittaan myös yllä olevaan viestiin.

      Misfire-koodit ovat noiden anturivikojen seuraus.

      Vikavalo alkaa vilkkua kun ollaan sillä alueella, jolla riskeerataan turmella katalysaattori. Näin yleensä kun kahdessa, tai useammassa sylinterissä on käyntihäiriöitä. Se vikavalo siis kertoo sinulle, että jos jatkat, niin sinulla on edessä katalysaattorin vaihto pian.

      Jos veikkailemaan aletaan, niin tämä ei ole mitenkään epävallista:

      Nokkien välisen ketjun kiristin vois vetää nokat väärään asentoon, mutta veikkailen vaan.

      Comment


      • #4
        tuolta ostin ittelle aikoinaa kiristimen, kun oli vanha jumissa:
        http://www.onlinewholesaleparts.com/
        suomihinta tais olla jotain 500€:n luokkaa

        Comment


        • #5
          Kiitoksia näistä. Pitää katsoa, jos sais jotain logia irti. Siis nuo measuring blog jutut. Vähän vielä tuo Vag-Comin käyttö hakusessa, mutta yritystä on. Jostain toisesta ketjusta bongailin myös tuon, että moottorivalon vilkkuminen merkitsisi juurikin katalysaattorin vaaraa (siis että hajoaa).

          17930 - Camshaft Adjustment; Bank 2: Malfunction
          P1522 - 35-10 - - - Intermittent
          16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
          P0300 - 35-00 - -
          16688 - Cylinder 4: Misfire Detected
          P0304 - 35-00 - -
          16690 - Cylinder 6: Misfire Detected
          P0306 - 35-00 - -
          16689 - Cylinder 5: Misfire Detected
          P0305 - 35-00 - -

          Viittaisiko tuo ensimmäinen näissä vikakoodeissa tuohon nokka-akselin ketjun säätäjään? Ja tuo Bank 2 tarkoittaa kuskin puolen sylinteriryhmää?

          Comment


          • #6
            Jep tuo camshaft adjustment on juuri ketjunsäätäjä. Bank 2 on kuskinpuoli.

            Comment


            • #7
              Lisää dataa.

              Address 01: Engine (3B0 907 552 AP)

              19:49:51 Group 001: General
              680 /min Engine Speed (G28)
              84.0°C Coolant Temperature (G62)
              0.0 % Lambda Control Bank 1
              0.0 % Lambda Control Bank 2

              19:49:51 Group 093: Camshaft Adjustment (Phase Position)
              720 /min Engine Speed (G28)
              26.3 % Engine Load
              -3.0°KW Phase Position Bank 1
              25.0°KW Phase Position Bank 2

              19:49:51 Group 016: Ignition (Misfire Recognition - Cylinder 4-6)
              99 Misfire Counter Cylinder 4
              139 Misfire Counter Cylinder 5
              84 Misfire Counter Cylinder 6
              Enabled Misfire Recognition

              Tuo phase position Bank 2 on aika hämärä. Ennakkoa 25 astetta? Kokeilen vielä eri kierroksilla, kun tuo oli tyhjäkäynnillä.

              Comment


              • #8
                kiristin aika varmaan jumissa kun on noin paljo vinossa.

                Comment


                • #9
                  mulla vm.2000 ja
                  0-2°KW Phase Position Bank 1
                  0-2°KW Phase Position Bank 2

                  eikös tuossa ole hihnan vaihto 90 välein? 2.4 aps ainakin 90 välein.
                  mulla hävis epämääräiset tutinat kun vaihdoin jakopään ja ajoitukset kohilleen(180 mittarissa), kuskin puolella oli vähän pielessä.
                  Tulpanjohdot kannatta myös vaihtaa noilla kilometreillä, mulla ainakin vaikutti käyntiin.
                  Tulpat 40 välein vaihtoon.
                  Viimeksi muokannut Juha E; 18.2.2011, 06:23.

                  Comment


                  • #10
                    Laitan tässä lisää logia kun saan järkevään muotoon. Mites tänne sais noista .csv (excel avaa) tiedostoista tietoa?
                    Audin oma ohjeistus on tälle autolle jakohihnan vaihto 120000km välein. Tietysti tuskin haittaa on jos 90000km välein vaihtaa, en kiistä yhtään. Noh, joka tapauksessa hihnan vaihto on ihan käsillä, joten jos ja kun tuossa pitää enempi availla, niin se menee kyllä siinä samalla vaihtoon. Moniurahihna samoin ja tulpat.

                    Tuossa = merkin perässä mahdollisia selityksiä mitä kyseinen vikakoodi tarkoittaa.

                    16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected = Spark plug(s), HT lead, injector, ignition coil, low compression, wiring
                    P0300 - 35-00 - -
                    16688 - Cylinder 4: Misfire Detected
                    P0304 - 35-00 - -
                    16690 - Cylinder 6: Misfire Detected
                    P0306 - 35-00 - -
                    16689 - Cylinder 5: Misfire Detected
                    P0305 - 35-00 - -
                    17755 - Camshaft Position Sensor 2 (G163) / Engine Speed Sensor (G28): Incor. Correl. = Valve timing, CKP/CMP sensor installation, CKP sensor rotor
                    P1347 - 35-00 - -
                    17930 - Camshaft Adjustment; Bank 2: Malfunction = cylinder head oil pressure too low, CMP actuator sticking/defective
                    P1522 - 35-10 - - - Intermittent
                    Viimeksi muokannut Hoth; 18.2.2011, 14:07.

                    Comment


                    • #11
                      Päivitetään vähän havaintoja. Pääsin olemaan pidemmän matkan kyydissä, jolloin pystyin nuuskimaan enemmän koneen sielunelämää. Measuring blockeista seurasin 90, 93 ja 94. Välillä deletoin DTCt pois. Niin kauan kun pysyi kierrokset jossain ~1400 paikkeilla ja päälle, niin misfire koodeja ei tullut, mutta nuo molemmat Camshaft positioning sensor ja Camshaft adjustment vikakoodit tuli. Bank 1 phase oli -3 lähes koko ajan ja Bank 2 phase 25. Adjustment arvo pyöri Bank 1 oli pääosin -1, mutta joskus kävi hetken 21 ... 23. Bank 2 adjustment (kun Bank 2 phase oli noussut 25) oli pääosin 0 ja välillä kävi 11. Bank 1 result on OK mutta Bank 2 result oli not OK (mikä ei sinänsä ole yllättävää). Mikä oli outoa, niin kun poistin DTCt ja siirryin nopeasti measuring blockeihin niin Bank 2 phase oli myös aluksi 0 mutta valahti sitten melko nopeasti 25 ja pysyi siinä. Ja siis tuo molempien Bank adjustment tuntui välillä tekevän jotain niin kysymys kuuluu, että tietääkö joku miten tuon homman pitäisi toimia? Vaikuttaisi siltä, että tuo säätö ei riipu kierroksista niinkään vaan moottorin kuormituksesta. Kun engine load on >50% niin Camshaft Adjustment Control = ON ja kun <50% niin CAC = OFF. Miksiköhän tuo Bank 2 phase valahtaa tuohon 25? Ja onko 0 suurin piirtein se mitä pitäis olla? Vähän ehkä sekava teksti. Koittakaa päästä jyvälle, niin minäkin.

                      Comment


                      • #12
                        Kun en oikein tiedä, niin kysytään, että miten tuo nokka-akselien ketjun säätäjä toimii? Jos nyt en ole ihan erehtynyt, niin jonkinlainen sylinteri siinä on joka siirtää muovipalaa minkä yli ketju kulkee. Uiskenteleeko tuo ketju moottoriöljyssä, vai mikä sitä voitelee? Toisessa ketjussa oli juttua, että öljyn imusiivilä voi tukkeutua ja siitä paineet tippua. Ilmenisia anturin lisäksi nokkaketjun "raksutuksena". No itsellä ei ole tässä öljyvalo syttynyt missään kohtaa ja about 20tkm kohdalla on tullut vaihdettua öljyt. Tosin autolla on nyt ajettu 233tkm ja alkupäässä on todellakin taidettu käyttää LL huoltoa ja sekin "extended" (pahus). Mittarissa oli 185tkm kun auto ostettu. Öljynvaihtovälit suunnilleen seuraavasti (aika suht vuosittain)
                        34tkm
                        63tkm
                        100tkm
                        136tkm
                        163tkm
                        189tkm
                        207tkm
                        224tkm
                        Kai tuo Vag-Com kertoo öljynpaineenkin, jos katsoo sopivaa measuring blockia. Vois vilaista, että onko oireita. Mitkä mahtaa olla oikeat paineet (tyhjäkäynti rohkee 1.0bar ja kierroksilla ~4bar) ja onko kuinka kierrosriippuva?
                        Audin omien ohjeiden mukaan ei nyt ihan rakettitiedettä ole öljypohjan irroitus, niin tuon imusiivilän vois putsata (ja niinku samalla tarkistaa). Liimatiiviste pohjassa, niin pitää tarkasti asentaa takaisin, ettei tuu vuotoja.

                        Comment


                        • #13
                          Säädin toimii öljynpaineella, ja jostain sitä pääsee myös ketjulle. Ei se öljyssä ui. Siinä on myös solenoidi jolla päästetään paine männälle, joka työntää ketjua ylös (tai alas, riippuen kumpi kansi on kyseessä), jonka mukaan nokan ajoitus siis muutttuu. Jos tuo säädin on jumissa, tai takertelee niin se voisi tehdä noin niinkuin sinulla.

                          Säätö riippuu kuormasta ja kierroksista. Kannattaa lukea tämä, siinä on kerrottu myös tuosta säätimen toiminnasta.

                          Öljynpaineet ei kyllä taida näkyä VCDS:llä. Joku päälle baari pitäisi olla tyhjäkäynnillä, ja paine nousee kierrosten mukana. Taitaa olla yli 5 baria isoilla kierroksilla, en kyllä muista tarkasti.

                          Comment


                          • #14
                            Juuh, jotenkin noin se varmaan menee. Audin omissa ohjeissa on, että Bank arvot pitäisi olla -3 ... +6 ja säätö 16 ... 25. Tuossa mainitsemassasi oppaassa säätö oli tasan 22 ja sitä aika pitkälti näyttää Bank1 meas blog jos säätö on päällä. Jotain hajanaista lukua ja 1 tulee välillä. Bank2 säätö on 11 (puolet), jos säätö on päällä. Ilmeisesti tuo 22 on ääriarvo johon se sylinterin kanssa menee ja tuo 11 on joku mekaaninen juttu kun säätö ei mene ääriarvoon saakka. Näin mainitaan Audin korjausohjeissa.

                            Lainaan tähän:"Jos näyttöön tulee vain arvo 6 ... 16 KW, nokka-askelisäädön sähköinen venttiili kytkee öljynpaineen mekaaniselle nokka-akselisäätimelle, se ei kuitenkaan saavuta pääteasentoaan (esim. jäykkyyden vuoksi). Ellei ohjearvoihin päästä, tarkasta nokka-akselisäädön magneettiventtiilit."

                            Comment


                            • #15
                              Olisko tässä syy? Taitaa olla tuo nokka-akselin säätimen pää rikki. Kuvallista informaatiota on kyllä kunhan saa sen johonkin mistä voi käydä katsomassa.

                              Comment


                              • #16
                                Päivitetään nyt tännekin.
                                Syy ketjun aloitukseen oli nokka-akselin säätäjässä. Vasemman puolen säätäjästä oli muovi mennyt rikki (vaikea sanoa miten), mutta siinähän nokka-akseliketju pääsee hetkeksi löysäksi. Pakonokan ajoitus oli tismalleen kohdallaan, mutta imunokka oli varmaankin sen hampaan verran kääntynyt pakopuolen akselia päin. Lisäksi kun se muovipala säätäjästä puuttuu, ketju syö itsensä säätäjän männän metalliin ja ei säätökään taida enää riittää.

                                Iso remonttihan tuo oli. Purin koko keulan pois, eli puskuri ja lukonkannatin (jäähdytinyhdistelmä) pois, niin oli tilaa toimia. Jakohihnaremontti samalla kun kerran kokonaan piti purkaa. Auto on kasassa ja tuntuu toimivan normaalisti. Ajoituskin näyttää olevan aika hyvin kohdallaan, kun Vag-Com antaa muutaman asteen heiton.

                                En oo kyllä ennen jakohihna remonttia tehnyt tai nokka-akseleita irroittanut, mutta ajan kanssa tuo näyttää onnistuvan. Hankin tietty tarvittavat työkalut mitä tuollaisen V6 koneen hihnan vaihtamiseen tarvitaan. Tuleville tee-se-itse tekijöille voin sanoa, että jos on riittävä välineistö ja toimintaohjeet, niin ei oo rakettitiedettä. Ilman välineistöä ja ohjeita en varmaan olisi tehnyt vaan kärsinyt korjaamon laskun. Merkkihuoltotiskillä eivät kyllä antaneet arviota, mitä nokka-akselisäätäjän vaihto olisi maksanut. Osat ja työkalut hankin saksasta (ihan kokeilumielessä). Että tällaista. :-)

                                Comment

                                Working...
                                X